رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,950
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
اشنايي با عقايد مشركان حجاز
#مشرك نه به اين معنا است كه يك كسي هم خدا را عبادت كند هم بت را آن ريا است كه شرك خفي است شرك #وثنيّن اين بود كه فقط بتها را خالصاً عبادت مي¬كردنداين عبادتي كه مال خدا بود و لاغير دادند به بتها اين معناي شرك است نه اينكه يك قدري خدا يك قدري بتها را عبادت كنند مي¬گفتند ما بتها را عبادت مي كنيم تا شفعاء ما باشند و ما را به الله نزديك كنند نه اينكه الله را هم عبادت مي¬كردند آن كه خدا و غير خدا را در عبادت نظر دارد او رياكار است و امّا مشركين اصلاً خدا را عبادت نمي¬كردند تلبيه¬شان هم همين بود مي¬گفتند كه لبيك اللهم لبيك لا شريك لك الا هو لك تملكه و ما ملك اين تلبيه شان بود الان هم در اين سير هست تلبيه جاهليت هست در روايات ما هم هست در سير هم هست كه لبّيكي كه مي¬گفتند مي¬گفتند خدايا تو شريك نداري مگر يك شريكي كه آن هم مال تو است چون ميگفتند خدا ربّ العالمين است اين شركا را هم خدا خلق كرده است تلبيه¬¬شان تلبيه شرك¬آلود بود
اينها براي خداي سبحان در ربوبيّت شريك قايل هستند و كارها را به دست غير خدا هم مي¬دهند و در عباد فقط بتها را مي¬پرستند مي¬گويند مَا نَعبُدُهُم إِلاَّ لِيُقَرّبونَا إِلَي الله زُلفَي( )، خوب اگر تقرب الي الله ممكن باشد خودشان عبادت ¬كنند قربةٌ الي الله مي¬گويند ما دسترسي به خدا نداريم اينها وسائط فيض هستند و در اين وساطت هم مستقل هستند ما اين ارباب مستقله را عبادت مي¬كنيم تا اينها ما را به الله نزديك كنند در سوره اعراف (آيه 71) اين است (70 و 71) پيروان بت پرستي به پيامبرشان حضرت هود اين چنين گفتند قالوا أجِئتَنا لِنَعبُد الله وَحدَهُ( )، تو آمدي كه ما فقط يك خدا را بپرستيم و آن الله باشد و لاغير
مشركين در دو جناح با وحي درگير بودند يكي در توحيد #ربوبي، يكي در توحيد #عبادي، اما اين جناح دوم يعني توحيد عبادي محصول آن مبارزه جناح اوّل بود يعني چون در توحيد ربوبي مشرك بودند در توحيد عبادي شرك ورزيدند، چون خداي سبحان را به عنوان رَبّ العالَمين[30] و رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ[31] نميپذيرفتند معبودهاي ديگري را انتخاب كردند و ميپرستيدند، و قرآن اوّل توحيد ربوبي ثابت ميكند، ثابت ميكند كه ربّ العالمين خداست و لا غير، «رب كلّ شيء» خداست بعد ميفرمايد چون عبادت براي رب است و ربّ غير از خدا نيست، پس معبود غير از خدا نيست.
چرا ما بايد عبادت بكنيم؟ براي اينكه به كمال برسيم، چه كسي ما را كامل ميكند ربّ، ربّ چه كسي است؟ خداست و لا غير، چون او ربّ است و لا غير، پس او معبود است ولا غير، قُلْ هُوَ رَبِّي لاَ إِلهَ إلاّ هُوَ اگر اين است پس تمام كارها را بايد به او سپرد. لذا ميفرمايد: عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ مَتَابِ
ايت اله جوادي املي- تفسير سوره رعد
كلمات كليدي: شرك مشرك مكه وثني حجاز ربوبيت عبادتویرایش بوسیله کاربر 1402/11/26 12:04:52 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,950
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
منكرين در دو بخش تعجب داشتند يك بخش درباره اصل رسالت بود كه عجيب است كه يك انسان پيامبر بشود و يك بخش در سخنان او بود كه ميگفتند حرفهاي او عجيب است
یکبار تعجب كردند كه يك انساني از جنس آنها پيام الهي را تلقي ميكند و به مردم ابلاغ ميكند آياتي كه در اين بخش است كم نيست .فقال الكافرون هذا شيئ عجيب. آياتي كه تعجب كفار را در اصل رسالت پيامبر بيان ميكند كم نيست
بخش دوم تعجب كفار است از سخنان پيامبر ميگفتند حرفهائي كه او ميگويد عجيب است اين ما را به يك خدا دعوت ميكند در حالي كه همه آبا و اجداد ما خدايان متعدد را قبول كردهاند, اوميگويد انساني كه مرد و خاك شد دوباره زنده ميشود اين هم تعجب دارد سخنان او هم عجيب است ما را به توحيد و ما را به معاد دعوت ميكند كه هم توحيد عجيب است هم معاد عجيب است
اينها اصل خدا را ميپذيرفتند توحيد ربوبي و عبادي را انكار ميكردند ميگفتند: لا اله الا الله عجيب است أجعل الالهه الهاً واحداً همه را نفي كرده فقط الله را اثبات كرده اين تعجب است پس هم اصل وحي و رسالت او عجيب است و هم سخن او عجيب است كه ميگويد اين همه نه, فقط الله آري و هم آنچه كه درباره معاد مطرح بود و تعجب ميكردند
ايت اله جوادي املي تفسير سوره رعد
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.