رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,034 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
🔻 از نظر امیرالمومنین اهمیت نهی از منکر در امر و #نهی_قدرت است که جلوی به قدرت رسیدن اشرار را می گیرد. ♦ امام حسین،منکر بزرگ و اصلی را به نقل از پیامبر، #سلطان_جائر (حاکم ظالم) عنوان می کند." 🔻ریشه شکل گیری منکر در جامعه، #حکومت_فاسد است
یکی از علل اصلی خروج و شهادت امام حسین امر به معروف و نهی از منکر بوده است، اما..❓ مهمترین معروفها و منکرها کدامند؟ از نظر معیار کمی، بزرگترین منکرها، منکرها در حوزه حکومت و قدرت است، چون در سطح کل جامعه شیوع پیدا می کند. از نظر کیفی هم مهمترین منکرها در حوزه قدرت و حکومت است؛ چون بصورت لایه بندی در جامعه عمق پیدا می کند.
🔹قرآن میفرماید: ظاهر و #باطن اثم (گناه و منکر) را رها کنید. به تعبیر امام صادق هرچه گناه در جامعه شیوع پیدا کند، ظاهر منکر است و علت و ریشه شکل گیری منکر، باطن اثم است و آن ریشه، #حکومت_فاسد است.
🔹حالا سوال این است که از نظر امام حسین بزرگترین و مهمترین منکر کدام بود؟ طبیعتا در آن جامعه ترک نماز و روزه و دروغ و کم فروشی و مشروب خواری وجود داشته است، اما امام حسین، به این منکرها اشاره نمی کند و #منکر_بزرگ و اصلی را به نقل از پیامبر، #سلطان_جائر (حاکم ظالم) عنوان می کند.
🔹 در دوران پیامبر مسیر امر به معروف و نهی از منکر حکومت کاملا باز بود و حتی در زمان خلیفه اول و دوم هم مسدود نشد .
▫️در وصیت حضرت علی تصریح شده که مبادا امر به معروف ونهی از منکر را ترک کنید که بدترین افراد بر شما مسلط میشوند.
امام علی ع در جای دیگر میفرماید: تمام کارهای خیر (نماز و روزه وجهاد و...) در برابر امر به معروف ونهی از منکر، مانند یک قطره در برابر دریایی عمیق است و 👈👈 برترین امر به معروف ونهی از منکر، سخن حق در برابر سلطان جائر و حاکم ظالم است
🔹پس نهی از منکر و #نقد_حکومت هم از همه دین و هم از همه مصادیق امر به معروف و نهی از منکر، اهمیت بالاتری دارد.
🔹حضرت امیر از اعتراض مردم مصر نسبت به ظلم حکومت خلیفه سوم تقدیر و آن را تایید می کند.
▫️وقتی ابوذر را نزد خلیفه سوم آوردند، عثمان او را متهم به کارهایی کرد، ابوذر گفت: من نصیحت برای خیرخواهی کردم، عثمان به او گفت: نه! تو دنبال #فتنه ای نه نصیحت، مردم شام را علیه من شورانده ای. ابوذر گفت: تو همان روش خلفای اول و دوم را ادامه بده، ما مشکلی نداریم عثمان گفت: بی مادر! این مسایل به تو ربطی ندارد 👈👈هرطور بخواهم حکومت می کنم ▫️ابوذر پاسخ داد: من وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارم . نمی توانستند بگویند: چرا امر به معروف و نهی از منکر می کنی؟ گفتند: #فتنه می کنی.
ابوذر هر روز در مقابل کاخ معاویه می ایستاد و فریاد می زد: خدایا لعنت کن کسی که اهل منکر است و دیگران را نهی از منکر می کند.
🔻در نامه امام حسین به معاویه آمده: تو قاتل حجر بن عدی و یارانش نیستی؟ اینها که اهل عبادت و امر به معروف و نهی از منکر بودند.
👈👈پس امر به معروف و نهی از منکر ابتدا سلاح و ابزاری در اختیار #مردم نسبت به حکومت بود.
⭕️پس دو جریان داریم: یک جریان اهل امر به معروف و نهی از منکر حکومت است؛ از ابوذر گرفته تا حجر بن عدی و یک جریان مخالف امر به معروف ونهی از منکر حکومت، مثل عبدالملک مروان رسما گفت: از امروز اگر کسی من را نهی از منکر و دعوت به تقوا کند، گردن او را خواهم زد!
🔸البته بعدها، زیرکانه تر این کار را کردند و بجای مخالفت آشکار با امر به معروف ونهی از منکر گفتند، خودمان سیستم امر به معروف ونهی از منکر ایجاد می کنیم تا این مساله دست حکومت و قدرت باشد و نهی از منکر را ابزار قدرت کردند.
🔸در دوره عباسی، روش مدیریت امر به معروف ونهی از منکر به ایجاد دستگاه #حسبه انجامید 🔻نهی از منکر اصلی #نظارت_بر_حکومت است، اما عباسیان آن را ابزار قدرت کردند
🔸حسبه دستگاهی است که ماموریتش #تجسس در زندگی مردم و #مجازات مرتکبین منکر است که هیچ کدام در فقه شیعه جایز نیست و فقهای شیعه هم تجسس را حرام می دانند و هم به مامورین اجازه تعزیر و مجازات مردم را نمی دهند، برخورد فیزیکی و مجازات فقط در اختیار دادگاه است.
🔸ترجمه امروز «حسبه» میشود گشت ارشاد، گشت یعنی تجسس. امیرمومنان هم در بازار گشت میزد و کنترل می کرد اما برای اینکه به مردم اجحاف نشود، نه اینکه مردم را مجازات کند.
🔻سال ۱۳۴۸ امام خمینی در نجف در بحث ولایت فقیه خود با انتقاد از نهی از منکر نسبت به گناهان فردی، گفتند: «امر به معروف ونهی از منکر را در دایره کوچکی که ضررش به خود فرد میرسد، محصور کرده ایم و به منکرات بزرگ توجه نداریم»
استاد سروش محلاتی، عاشورای 1402کلمان کلیدی : منکر معروف سلطان حاکم حکومت ویرایش بوسیله کاربر 1402/12/17 05:00:33 ب.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
💢✴️ تا #عدالت اجرا نشود، هر چه از اسلام بگوییم حرف است. امر به معروف مانند امام حسين بايد از جایی شروع شود، که محل شروع #فساد است، یعنی #حاکمیت. 👈 تا #عدالت اجرا نگردد، و قسط قرآنی (رسیدن هر کس به حق خویش) عملی نشود، هر چه از اسلام گفته شود، حرف است. #فقر مانع رشد است، غنای تکاثری مانع رشد است، زندگی های پر ریخت و پاش (که باعث #پایمال شدن حقوق دیگران و محرومیت ضعفا و محرومان است)، مانع رشد است، مجالس اشرافی و قارونی گرفتن مانع رشد است. 💢 #عاشورا یک حرکت بنیادین و بزرگ جامعه سازی است، که حضرت امام حسین(ع) در بیان هدف خود از این حرکت می فرماید: «ای خدا! تو خوب می دانی که ما برای قدرت طلبی، یا دنیا خواری قیام نکردیم، بلکه خواستیم احکام روشن دین تو را به کار بندیم، و کشور اسلامی را #اصلاح کنیم، و مظلومان و ستم دیدگان را از زیر بار ستم نجات دهیم.»
💮مقصود امام از امر به #معروف چسبیدن به یقه چند محروم یا جوان بی پناه نیست بلکه حرکت امر به معروف و نهی از منکر در صورت اصلی خود، #قیام_دربرابر_ظلم و ستم است، و خروش برداشتن در برابر سران حاکم و سروران اقتصادی و #دیکتاتوری مال (که جامعه ما امروز در چنگ آن گرفتار است!) و هر حاکمیتی که مجری عدالت نباشد.
❇❇جوانان آگاه، و مردم متدین ایران! بدانید که جز نظام #عامل_بالعدل، یعنی مجری عدالت به نحو احسن، در همه چیز و در همه جا و برای همه کس، هیچ حاکمیتی اسلامی نیست. و جزء جامعه قائم بالقسط، یعنی جامعه سرشار از عدالت، هیچ جامعه ای قرآنی نیست. و جز گرفتن حقوق مظلومان از توانگران و رساندن به دست آن، هیچ اصلاحی و حرکتی عاشورایی نیست. 🔻🔻در جامعه اسلامی، نخست #حاکمیت باید امر به معروف شود 👈بنا بر این، به نصّ قرآن کریم باید «گروهی» از امت که از همه جهت صلاحیت داشته باشند به کار انبیایی امر به معروف و نهی از منکر بر خیزند. و چنانکه حضرت امام حسین (ع)، در حرکت آفتاب آفرین عاشورا، با عمل نشان داده است، 👈 از جایی شروع شود، که محل شروع #فساد است، یعنی حاکمیت. باید در جامعه اسلامی نخست حاکمیت و تمام اعضای آن مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرد و تطهیر شوند، سپس دیگران. 👈هنگامی که علی(ع) می گوید: «حاکم اسلامی و کارگزاران حکومت اسلامی نباید هدیه قبول کنند.» چرا از هر مفسد اقتصادی، قبول پول می کنند، و او را و ده ها امثال او را به ادامه دادن به جنایات مالی و مکیدن خون مردم مظلوم و اقشار گوناگون ملت تشجیع می نمایند؟ چرا؟
پس - بنا بر #منطق_عاشورا امر به معروف و نهی از منکر، باید از بالاترین طبقات شروع شود، تا فساد از ریشه بر افتد، و توانگرانی که قرآن می فرماید مایه فسادند (مفسد فی الارض اند) و به هیچ گونه در برابر اصلاحات تسلیم نمی شوند. حتی در خود پیکره دولت - تکلیف شان با قرآن و عاشورا معلوم گردد. جامعه عاشورا جامعه حسینی است نه یزیدی ... و جامعه تکاثری جامعه یزیدی است نه حسینی. اگر #عالمان و #حاکمان درست شوند جامعه اسلامی درست می شود 🚩امام حسین (ع) در روز عاشورا از بشریت خواست که اگر دین ندارید آزاده باشند. و این همه تورّم و #رانت خواری و #چپاول و بی بند و باری، که موجب این همه فساد اخلاقی و #سقوطانسانی در جامعه است، و این تورم آزاد و فروشندگان جلاد، و این دستگاه قضایی ویرانه به تعبیر خود مقامات، آیا در خور بردن نام حسین (ع) و عاشورا هست؟ 👈من این سخنان را با عرضه یک مقیاس بنیادین و مهم در شناخت جامعه اسلامی به پایان می برم. 🌹 این حدیث معتبر از پیامبر اکرم (ص) رسیده است که فرمود: 💫«دو دسته از امت من هستند که اگر درست شوند جامعه اسلامی درست می شود، و اگر فاسد شوند جامعه اسلامی #فاسد می شود. پرسیدند : ای پیامبر خدا! این دو صنف چه کسانی هستند؟ فرمود: #عالمان و #حاکمان .» 📚نقل از کتاب " عاشورا، مظلومیتی مضاعف"
🔴 عاشورا یعنی آغاز امربهمعروفونهیاز منکر از طبقات بالا
پسبنابر منطق عاشوراامر به معروف و نهى از منكر، بايد از بالاترين طبقات شروع شود، تا فساد از ريشه برافتد، و توانگرانى كه قرآن مىفرمايد مايه فسادند (مفسد فى الارضاند) و به هيچگونه در برابر اصلاحات تسليم نمىشوند - حتى در خود پيكرۀ دولتتكليفشان با قرآن و عاشورا معلوم گردد، جامعۀ عاشورا جامعۀ حسينى است نه يزيدى...
📚الحیاه گزارشی درباره جلد سوم تا شش به ضمیمه عاشورا مظلومیتی مضاعف صفحه۱۸۶
تاليف زنده ياد استاد محمد رضا حكيمي ویرایش بوسیله کاربر 1402/06/08 08:45:22 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
♦️♦️اگر انتقاد ونهی از منکر #حاکمان، نباشد #مستبدين و شرار بر شما حاكم ميشوند. وفقط هم با قيام حذف ميشوند نه با دعا.
"قسمتی از وصایای آخر زندگی امیرالمؤمنین را برایتان میخوانم. حالا هم از زبان من نشنوید. #على است.
«لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ» همۀ شما مسئولید. باید امر به معروف کنید و از منکر باز بدارید، در خانه، در خیابان، در مسجد، در مدرسه، در دانشگاه. این مسئولیت عمومی است. 👈حتی یک فرد عادی میتواند نسبت به کسی که در #رأس_مملکت واقع است امر به معروف و نهی از منکر کند. نه کارشکنی، نه ایراد بیجهت گرفتن. راه نشان دادن، 👈آقا این راهتان اشتباه است. باید این راه را بروید. این کلمهای که گفتید نادرست است. همین شما که نشستید. صدها، هزارها گوش، سخنان مرا گوش میدهید. نباید تعبداً قبول کنید. فرد فرد شما مسئوليد. به من بگویید اینجای کلام نا به جا بوده است. مسلمانهای صدر اسلام مگر اینطور نبودند؟ مگر وقتی خلیفۀ دوم گفت که من منحرف شدم مرا راست کنید، آن فرد بلند نشد گفت اگر راست نشدی با این شمشیر راستت میکنیم؟ ♦♦♦مگر علی نمیگوید: دائماً به من تذکر بدهید؟ خیال نکنید شما پستترید از #تذکر دادن و من بالاترم از شنیدن تذکرات شما. 👈 شما مسلمانها نباید اینطور باشید. اگر یک عده را انتخاب کردید برای مجلس #خبرگان، خیال نکنید از شما رفع مسئولیت شده. اگر عدهای را انتخاب کردید برای #مجلسشورا، خیال نکنید مسئولیت از شما رفع شده. 👈👈فرد فرد شما مسئوليد. باید با تمام شعور و چشم و گوشتان مراقب اعمال اینها باشید.
بعد میفرماید که اگر ترک کردید، «فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ». #پستترین، رذلترین مردم بر شما #مسلط میشوند. این مسئولیت اجتماعی را وقتی کنار گذاردید، « #شرار» بر شما مسلط میشوند. علی (ع) میگوید: «شرار». قرآن میگوید: «أَلَدُّ الْخِصَامِ». یعنی #مستبد. 👈«فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ». آن وقت هی بنشینید توی مساجد، #ختم «أَمَّن يُجِيبُ» بگیرید. 😔😔 🔹من یادم هست همانهایی که پله شدند برای اینکه #رضاخانی را بر مردم مسلط کردند، وقتی مسلط شد آن وقت در گل و گوشهها و مساجد مینشستند ختم «أَمَّن يُجِيبُ» میگرفتند که خدایا شر این را از سر ما کم بکن ولی هیچ هم مستجاب نشد. بعد بنشینید. ♦♦بعد از آنکه اشرار و اوباش بر تودههای مردم مظلوم مسلط شدند، هی #دعا کنید. «فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ». ⭕⭕این همه دعا کردیم مستجاب نشد. آن وقتی که قیام کردید، سینه سپر کردید، مشت گره کردید، در مقابل #منکر، جرثومۀ منکر یعنی دربار، یعنی #هیأت_حاکمه. دیدید چطور زائلش کردید؟ ولی با دعا میتوانستید زائل کنید؟ اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردید اشرار بر شما مسلط خواهند شد. هرچه دعا کنید مستجاب نمیشود. این وصیتهای علی است. درست توجه میفرمایید؟ «أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ». 👈👈 دید ما، حرکت ما، زبان ما، منطق ما، شناخت ما از دین، از مسئولیتها،باید همه #عوض بشود تا همه چیز ما عوض بشود.
بخشهایی از سخنرانی آیتالله #طالقانی در شب بیست و سوم رمضان 1358
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,034 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
🔹"از متون دینی بر می آید که مهم ترین #وظیفه_مردم #نصیحت و خیرخواهی و امر به معروف و نهی از منکر نسبت به همه مردم و به ویژه #حاکمان است. 👈جایگاه نصیحت و خیرخواهی در دین چنان مهم است که پیامبر(ص) می فرماید: 🔹 «رأس الدین النصیحة لله و لدینه و لرسوله و لکتابه و #لائمة_المسلمین و للمسلمین عامة؛ اساس دین، خیرخواهی برای خدا، دین خدا، پیامبر خدا، کتاب خدا، پیشوایان مسلمانان و عموم مسلمانان است» (کنزالعمال، ح8775). 🔹خداوند تعالی امت پیامبر(ص) را برترین امت می شمارد اما این برتری را صرفا از این جهت می داند که آنان امر به معروف و نهی از منکر می کنند (توبه/71). از این #آیات و #روایات، که مشابه آنها در متون اسلامی بسیار زیاد است، به روشنی بر می آید که #نظارت بر رفتار حاکمان و ارشاد و خیرخواهی برای آنان #حق_مسلم همه مردم و نیز تکلیف قطعی آنان است. 🌴امام #علی(ع) نیز آن هنگام که در راس #حکومت قرار می گیرد صریحا اعلام می کند که ممکن است در امر حکومت خطا کند و به همین جهت از مردم می خواهد که او را #نقد کنند و به او مشورت دهند و اعلام می کند که من دیکتاتور و #جبار نیستم که انتقاد را بر نتابم (نهج البلاغه، خ216). 🔹پس مطابق متون دینی اسلامی حتی پیامبر(ص) و علی(ع) خود را ابرانسان نمی دانند و خدای تعالی نیز آنان را انسان هایی می داند که در اداره جامعه باید با مردم مشورت کنند. و اگر این وضعیت پیامبر(ص) و علی(ع) است تکلیف انسان های عادی روشن می شود. 🔹در واقع کسانی که انسان های عادی را از حیطه نظارت و نقد و ارشاد مردم خارج می کنند و آنان را در هاله ای از تقدس قرار می دهند و برای آنان چنان ربط و پیوندی با ماوراء قائل می شوند که فراتر از نقد و ارشاد و نظارت مردم می روند، با احکام قطعی دین خدا در افتاده اند و هم #حق مسلم مردم را غصب کرده و هم جلوی انجام #تکلیف آنان را می گیرند. 👈عجیب آن است که از درون نهادی که قرار بوده است مردم اعضای آن را برای نظارت بر حاکم برگزینند، این صدا به گوش می رسد که وظیفه این نهاد (#مجلس_خبرگان) نظارت بر حاکم نیست بلکه حفاظت آن است. شگفتا! نظارت و نقد، وظیفه و حق عموم مردم است و نهاد نظارتی در واقع بازوی اجرایی مردم است. حتی عالماني که خود در این نظام و تدوین قوانین آن نقش داشته اند درست عکس این مطلب را بیان می کرده اند و آن را روشن و آشکار می دیده اند.
دکتر عبدالرحیم سلیمانی
🔰از منظر امام خمینی، امر به معروف و نهی از منکر و قاعدهی نصیحت شامل #حکومت اسلامی میشود ولذا به عنوان نمونه میفرماید: «شما و ما #موظفیم که در تمام اموری که مربوط به دستگاههای اجرایی است، امر به معروف کنیم.» (صحیفهی امام، ج ۱۳، ص ۴۷۰ ) «نصیحت از #واجبات است، ترکش شاید از #کبایر باشد، از #شاه گرفته تا این #آقایان، تا آخر مملکت» (همان، ج ۱، ص ۱۲۱) «حتی اگر خدای نخواسته #رهبر انقلاب یا رئیس دولت مرتکب چیزی شد که موجب حد شرعی است، باید در مورد او اجرا شود.»صحیفهی امام، ج ۹، ص ۲۱۳
🔰شهيد دكتر #بهشتي نيز كه نقش مهمي در تدوين قانون اساسي داشت، اينگونه اظهار داشته است:
🔻« #انتقاد بر #امام، تذكر به امام، نصيحت به ائمهی مسلمين، اصلاً #واجب است. تذكر به امام دادن، تذكر دلسوزانه به امام دادن، انتقاد كردن از يك تصميم امام، كه اصلاً تربيت اسلامى است. در آن خطبه #حقوق_راعى و #رعيت، حقوق رعيت بر راعى كه در نهج البلاغه هست، 👈از على(ع) نقل مىكند كه آن حضرت از #مردم مىخواهد كه از او #انتقاد كنند و به او تذکر دهند؛ اما همانوقت كه انسان تذكر مىدهد، مىداند كه تذكر مىدهد؛ ولى تصميمگيرى با كيست؟ انسان تذكرش را مىدهد، حرفش را مىزند، استدلال هم مىكند؛ ولى تصميمگيرى با كيست؟ با رهبر است… انتقاد و تذكر و نصيحت «و النَّصيحةُ لِاَئِمَةِ الْمُسْلِمین» لازم است. اين #وظيفه است.». (سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، تدوین: محمدرضا سرابندی، ج۲، ص۶۴۷.)
وی پس از تصویب قانون اساسی، در یک سخنرانی، کارنامه خود را در تدوین آن بیان کرده، میگوید: 🔻«ما این قدر مبارزه کردیم تا از شرّ #دیکتاتوری خلاص شویم؛ نمیخواهیم یک دیکتاتوری جدید داشته باشیم. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصمیمگیری و اعمال نظر در اداره امور مملکت میان پنج نهاد اصلی تقسیم شده است (این جمله را یک بار دیگر تکرار میکنم…)؛ 👈هر نهاد حدود و اختیارات و وظائفش را قانون اساسی معین کرده است و شما امت قهرمان یک وظیفه دارید و آن اینکه با وجدان بیدار و آگاهتان #مراقبت_کنید هر یک از این نهادها در دایره وظایف و اختیاراتشان عمل کنند: ۱. مقام رهبری با وظایف فرماندهی کل قوا، تعیین فقهای شورای نگهبان و … ؛ ۲. رئیس جمهوری؛ ۳. نخست وزیر و وزرا به عنوان هیئت دولت؛ ۴. مجلس شورای ملی؛ ۵. شورای عالی قضایی. 👈هر کس حدود و اختیاراتش معلوم است مسئولیتهایش هم معلوم است. … البته اظهار نظر علمی و #انتقادی راهش برای همه باز است؛ این دخالت در تصمیمگیری و اجرا نیست که ممنوع باشد».(همان، ج۱، ص۲۹۰.)
🔻در مجلس تدوين قانون اساسي دربارهی مسئولیت رهبری، در برابر اين سؤال كه «با توجه به اين كه قدرت اجرايی را در اختيار كسی قرار میدهيد كه معصوم نيست، رهبر در برابر چه مقامی مسئول است؟ و مرجع رسيدگي به تخلفات احتمالی وی كيست؟»، اظهار داشت: «رهبر از اين جهت كه #دربرابر_ملت #مسؤول است مثل نمايندگان مجلس است كه تحت نظارت ملتاند. مردم ناظرند كه آيا آنان به وظايف محدود نمايندگی به درستی عمل میكنند يا نه.». (صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، ج۲ ص ۱۰۹۰)
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.