رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,982
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
*❇️شيوه حاكمان فرعوني، #شستشوي_مغزي با استفاده از رسانه هاست*
🔷اين #استخفاف قرآني همان شستشوي مغزي است, ملتي را خفيف كردن يعني با تبليغات سوء اينها را شستشوي مغزي ميكنند اينها را عوام بار ميآورند كار فرعون هم همينطور بود در سورهٴ مباركهٴ «زخرف» دارد فرعون كاري كه كرده است اين بود آيه 54 سورهٴ مباركهٴ «زخرف» اين است ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ﴾ قوم خود را خفيف كرد, سبك كرد, سبكمغز كرد, شستشوي مغزي داد, تهيمغز كرد از آنها اطاعت گرفت ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ﴾ يعني اطاعوا قومِ او, او را ﴿إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْماً فَاسِقِينَ﴾. آنها كه اهل علم و حوزه و دانشگاه نيستند با #تبليغ زندگي ميكنند وقتي چيزي را به آنها گفتيد اينها باور ميكنند از يك رسانه رسمي, وقتي ده بار, بيست بار گفتي اين تكرار به منزله تعليل آنهاست ديگر دست بردار نيستند خيال ميكنند همين حق است و «لا ريب فيه» اگر چيزي را از يك رسانه رسمي شنيدند اول باور ميكنند وقتي ده بار, بيست بار شنيدند اين باورشان معلَّل ميشود در حدّ خودشان اين را ميگويند استخفاف, شستشوي مغزي.
🔷فرمود: ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ﴾ برهاني بر مسئله نياورد گفته كه زعيم كشور بايد با طلا و نقره و قصر و اينها باشد موسي(سلام الله عليه) كه اين حرفها را ندارد كم كم دوبار و ده بار و بيست بار خودش گفته, ديگران گفته اينها باور كردند كه زعيم يك ملت بايد با جلال مادي و طلا و نقره باشد .
👈آيه 52 به بعد سورهٴ مباركهٴ «زخرف» اين است فرعون گفته بود: ﴿أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلاَ يَكَادُ يُبِينُ ٭ فَلَوْلاَ أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِن ذَهَبٍ أَوْ جَاءَ مَعَهُ الْمَلاَئِكَةُ مُقْتَرِنِينَ ٭ فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ﴾ گفتند موسي كه طلا و نقره ندارد با يك چوبدستي آمده او كه قصر ندارد او كه طلا ندارد او كه زيور ندارد اينها هم باور كردند گفتند زعيم بايد كسي باشد كه طلا داشته باشد با اين شستشوي مغزي از آنها اطاعت گرفته.
📚تفسير تسنيم آيت اله جوادي آملي
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,049 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
❇️اساس استبداد، #پوککردن و #استخفاف است. آدمهاى پوک مجبورند که از فرعونها بپرسند و تو هم به آنها پاسخ بگويى و بر آنها فرمان برانى
🔷آنها که میخواهند از تو گوش درست کنند و چشم بگيرند و مغزت را بخورند، هر که باشند جنايتکارند. آنچه که استبداد را شکل میدهد، همين پوکشدن آدمها و از دست رفتن بينات و کتاب و ميزان است. سردستهى تمام اساسهاى استضعاف و استبداد و استثمار و استعمار و ... سردستهى تمامى اينها همان پوککردن و استخفاف است. فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ (سوره زخرف - آيه پنجاه و چهار).
🔷فرعون هنگامى که آدمها را پوک کرد، میتواند آنها را از خودش پر کند و میتواند آنها را به دام بيندازد، چون آدمهاى پوک مجبورند که از تو بپرسند و تو هم مجبورى که به آنها بگويى و بر آنها فرمان برانى. اين ديگر فرق نمیکند که حاکم يک نفر باشد يا يک جمع. شورايى شدن استبداد را نفى نمیکند، چون آدمهاى پوک را شورا به کار میکشد.
🔷آنجا که توده همراه بينات و کتاب و ميزان شده باشد، آنجاست که میتواند حرفش را به نماينده اش برساند و میتواند نماينده اش را کنترل کند وگرنه نماينده، نماينده نيست، که قیم است و تصميمگيرنده است. ما پس از هر مرحله از استبداد به فکر شورا افتاديم ولى از آنجا که زمينهى استبداد را برنچيديم و يا ادامه نداديم، دوباره به استبداد بازگشتيم و حتى بدترين نوع استبداد را گردن نهاديم، چون با رضايت خودمان فرمان پذيرفتيم. تا امروز که اگر اين زمينه به دست نيايد و هر کس همراه اين بينات و هدف و طرح و عمل نشود، آبها به همان جویها باز خواهند گشت.
📚 علی صفایی حائری | صراط | صفحه ۲۲
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,049 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
♦هر وقت تودهٴ مردم بالا آمدند، #فرعونها فروکش ميکنند.
تودهٴ مردم اينها که اهل تحقيق نبودند، ميگفتند قبول و نکول ما وابسته به تصديق و تکذيب نياکان ماست، ما چيزي را قبول ميکنيم که ﴿إِنَّا وَجَدْنَا ءَابَاءَنَا عَلیَ أُمَّة﴾و چيزي را ردّ ميکنيم که ﴿ما سَمِعْنا بِهذا في آبائِنَا الْأَوَّلين﴾؛هر چه آنها تصديق کردند، مورد قبول ماست و هر چه که آنها تکذيب کردند، مورد نکول ماست. ♦دين آمده هم #محققين را به راه تحقيق آشنا کرد که اصلاً تحقيق يعني چه؟ هم تودهٴ مردم را گفت شما بيش از اين و برتر از اين ميارزيد، چرا خودتان را #ارزان_فروختيد!؟ هر وقت تودهٴ مردم گرفتار ﴿إِنَّا وَجَدْنَا ءَابَاءَنَا عَلیَ أُمَّة﴾ و گرفتار ﴿ما سَمِعْنا بِهذا في آبائِنَا الْأَوَّلين﴾ شدند، فرعونها ظهور ميکنند؛ 🔷🔷 هر وقت تودهٴ مردم بالا آمدند، فرعونها فروکش ميکنند.
دوری از استخفاف و تقويت عقلانيت، بهترين خدمتِ حکومت اسلامی به مردم*
دو نگاه وجود دارد: يک نگاه اين است که ما بايد به مردم خدمت کنيم که اين وظيفه همه ماست؛ امّا نگاه دوم اين است که مردم مصرفکننده نيستند، مهمترين خدمتي که ما بايد به مردم کنيم، عقلانيت و خردورزي مردم است! اگر ـ خداي ناکرده ـ سطح فکر مردم پايين بيايد ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ﴾ هست، چه اينکه الآن شما در کشورهاي غرب همين را ميبينيد و «خروشچف» هم که اين حرف را ميزد، همين بود؛ يعنی ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ﴾
تفسير سوره غافر ايت اله جوادي املي
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,982
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
درباره خود #فرعوني هم كه مي¬گفت أنا رَبُكُم الأعْلي( )، يا مي¬گفت ما عَلِمتُ لَكُم مِن إلهٍ غَيري، همان حرف را مي¬زد كه پسر پهلوي مي¬زد اين خدايگاني كه در بعضي از جاها به پسر پهلوي مي¬گفتند همان انا ربكم الأعلي فرعون است او كه نمي¬گفت من رب اعلاي شما هستم يعني آسمان و زمين را خلق كردم يا شما را خلق كردم يا زمين را خلق كردم كه مي¬گفت خير و سعادت شما در اين است كه حرف من را گوش بدهيد او هم غير از اين دعوايي نداشت اينكه مي¬گفت ما عَلِمتُ لَكُم مِن إلهٍ غَيري( )، يعني آسمان و زمين را من خلق كردم يعني شما را من خلق كردم يعني اين فضا و نظام را من خلق كردم يا حرفش اين است كه سعادت شما در اين است كه حرف مرا گوش دهيد اين غير از اين حدّ نمي¬گفت فَاستَخَفَّ قَومَهُ فَأطَاعُوهُ( )، از يك طرف گفت أنا رَبُكُم الأعْلي( )، از آن طرف آن امت را هم خفيف و تهي مغز كرده آنها هم گفتند آري يك امّت عاقل كه به فرعون نمي¬گويد رب. يك ملت تهي فكر است ديگر .
ايت اله جوادي املي تفسير سوره رعد
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,982
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
💠اقدامات مشترك #طاغوتها 🔻🔻🔻دینی که در بند اسارت حاكمان باشد، پیروانی اسیر و بی اراده می پروراند.
1. جلوگيري از رشد #علم و حقيقت در جامعه 🔹 "قرآن کریم درباره هدف و برنامه رسمی طاغیان چنین می فرماید: اینان، پیش از هر کاری کوشیدند که #عقل مردم را تباه کنند و بدین منظور، از سویی افرادی چون «سامری» و «بلعم باعورا» را برای #شست_وشوی_مغزی مردم پرورش دادند 🔹 قرآن کریم درباره فرعون چنین فرموده است: ﴿ فاستخفّ قومه فأطاعوه ﴾ ؛ «فرعون با شست و شوی مغزی قوم خود در مصر، آنان را سبک و #تهی_مغز کرد تا توان به دست آوردن جزم علمی و عزم عملی نداشته باشند؛ آن گاه بر آنان مسلّط شد». خدا در این آیه نفرمود: مردم مصر مطیع فرعون بودند، زیرا افراد جامعه به راحتی زیر بار ستم نمی روند، بلکه فرمود: چون آنان بی خرد شده بودند، زیر بار زور رفتند... . 🔹 ملّتی که از #خردورزی برخوردار و از عزم ملّی بهره مند باشد، همان طوری که می کوشد پای خویش را از مرز گلیم #عدل بیرون ننهد، سعی می نماید دست خود را به نشان تسلیم در قبال #طاغی بالا نبرد و سر خود را به علامت تعظیم در برابر ظالمِ غاشم پایین نیاورد.
2. اسیر کردن دین 🔹 امویان و دیگران با #خانه_نشین کردن علی (علیه السلام)، حق و دین را به انزوا کشاندند و با ریسمان افکندن بر گردن علی (علیه السلام)، دین را به اسارت گرفتند 🔻🔻و دینی که در بند اسارت باشد، پیروانی اسیر و بی اراده می پروراند. 3. دین فروشی : #پايمال_كردن_حق، نشان بي عقلي حاكمان است
🔹بعد از رحلت پیامبر ، امویان و همفکران آن ها نمی خواستند از همان آغاز، کفر و بی دینی خویش را آشکار کنند. از این رو، از محو علنی اسلام خودداری کردند و به عداوت با آن تصریح ننمودند بلكه با دین اسیر از راه فریب مردم و ریاکاری و تفسیر دین به رأی، میل و هوس خویش عمل می کردند. امیرمؤمنان (ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر فرمود: «فإن هذا الدین قد کان أسیراً فى أیدى الأشرار یعمل فیه بالهوی و تطلب به الدنیا»... . 🔹 سالار شهیدان (علیه السلام) عدم شایستگی حاکمان اموی را در قالب یک قیاس منطقی چنین بیان فرمودند: مگر نمی بینید که سردمداران و حاکمان جامعه از#حق پیروی نمی کنند و از #باطل روی نمی گردانند؛ «ألا ترون إلی الحق لا یعمل به و إلی الباطل لا یتناهی عنه»؟! و در جای دیگر فرمودند: عقل، بدون پیروی از حق کامل نمی شود و ناقص است؛ «لا یکمل العقل إلّا باتباع الحق». 👈👈بنابراین، امویان از عقل کامل بی بهره اند. اینان، تنها دارای عقل ابتدایی اند که چنین عقل و خردورزی ضعیف برای اداره جامعه کافی نیست. 👈👈پس، اینان سزاوار حکومت بر مردم نیستند. از این رو، پزشک، مهندس، مدیر، حاکم و... نیز باید دارای عقل کامل و تخصص مورد نیاز باشند و نصاب عقل برای تصدّی یک مسؤولیت مهم، بالاتر از نصاب عقل برای تکلیف ابتدایی است که در تازه بالغان ملحوظ می گردد. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 155 تا 162 ايت اله جوادي املي
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.