رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,960
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
از ايه 59 سوره احزاب الزام بر نوعي خاص از پوشش بدست نمي ايد
علتی که در آیه، برای لزوم استفاده از جلباب ذکر شده، موجب گردید، برخی از فقها در استنباط یک حکم «الزامی و دائمی»، دچار خدشه شوند، آیت الله محقق داماد در این باره مینویسد:
«تامل در صدر و ذیل آیة شریفه و توجه به شان نزول آیه، فقیه را به اطمینان میرساند که استفاده کردن از جلباب، از آداب پوشش برای زنان مسلمان بوده و بدون آن که الزامی تلقی شود، صرفاً از رجحان و برتری، برخوردار است، لسان این آیه، هرگز با الزام سازگاری ندارد، البته زنان برای صیانت از خود، باید از هر شیوهای- حتی فرار کردن- استفاده کنند و این مطلب، وجوب نفسی استفاده از جلبـاب را بر اساس این آیه، به اثبـات نمیرساند» (محقق داماد، 1405ق: ج2، صص52ـ 51).
شاگرد این فقیه برجسته، به گونهای دیگر این آیه را مقید دانسته:
«اگر برای حکمی، ملاک و فلسفهای بیان شود، ظهور در آن دارد که آن ملاک، علت حکم بوده و حکم دائر مدار آن میباشد، نه اینکه حکمت حکم باشد، البته علت احکام دو گونه است: برخی علل، فراگیر بوده و شامل همة زمانها و شرایط میشود، برخی از علل، موقت و موسمی است. اگر برای حکم، علت موقت و موسمی بیان شود، خود حکم نیز موقت و مضیق خواهد بود، مثلاً وقتی بیان میشود: «آب پرتغال بخورید تا سرما نخورید»، از علت فهمیده میشود که این حکم مربوط به شرایطی است که زمینة سرماخوردگی وجود داشته باشد و وقتی بیان میشود: «لباس محلی بپوشید تا از بیگانگان تمایز پیدا کنید» معلوم میشود این حکم اختصاص به جامعهای دارد که بیگانگان در کنار مردم بومی زندگی میکنند، در این آیة شریفه هم علتی بیان شده است که همیشگی و دائمی نیست، زیرا «ذلک ادنی ان یعرفن فلایؤذین» به شرایطی که زمینه برای مزاحمتهای عمومی وجود دارد، مربوط میشود و اگر زمینة این گونه مزاحمتهای عمومی از بین برود، این حکم الزامی باقی نمیماند، از این رو، دربارة محدودة پوشش، باید سراغ «آیه غض» رفت که حکم عمومی حجاب را بیان میکند» (ر.ک. شبیری زنجانی، 1378: درس 56).
علامه فضل الله هم معتقد است: «و علی ضوء ذلک فلاتکون الایه من آیات الحجاب الملزم بلحاظ ان الامر یدل علی الوجوب، فان الفقرة الثانیة قد تصلح دلیلا علی عدم ارادة الالزام فی ذلک» (فضل الله، 1419ق: ج18، ص349). (یعنی «ذلک ادنی ان یعرفن فلایؤذین»، حکمتی عام که فلسفه اخلاقی پوشش را به طور کلی تبیین نماید، نیست، بلکه این آیه ناظر به محیط آن روز مدینه است که برخی جوانان هرزه، متعرض زنان میشدند؛ چرا که روش پوشش همة زنان مشابه و یکسان بود، از این رو قرآن کریم، از همسران پیامبر (ص) و زنان مسلمان میخواهد تا با ظاهری اسلامی بیرون بیایند تا از مزاحمتهایی که برای کنیزان و غیرمسلمانان وجود دارد، مصونیت پیدا کنند، مزاحمان میدانستند که اسلام در برخورد با متعرضان به نوامیس مسلمانان، به شدت برخورد میکند و البته استفاده از جلباب آنان را وادار به عقبنشینی میکرد، لذا این آیه را نمیتوان از ادله لزوم و وجوب حجاب دانست).
بخشي از مقاله نگاهی به یک قاعده و دو استثناء در موضوع حجاب نویسندگان: محمد سروش محلاتی منبع: مطالعات راهبردی زنان 1386 شماره 37
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,038 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
آیا شما #حجاب به معنای پوشاندن موی سر را لازم می دانید؟
#پاسخ استاد عبدالعلی بازرگان
عطف به آيه ۳۱ سوره مباركه نور ، كه توصيه پوشاندن زينت ها از غير محارم شده است ، بنده گمان نميكنم كسي در زينت بودن موي سر براي زنان شك داشته باشد
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.