رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17 ارسالها: 221
6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
|
در ایه 101 سوره مائده ،نکته جالبی بیان شده و از مومنان خواسته که کار را برخود سخت نکنند و
در مواردی که شارع سکوت کرده و حکمی صادر نشده ،سئوال نکنند و درخواست صدور حکم نکنند که کارشان سخت خواهد شد.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْأَلُواْ عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ
تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ ﴿۱۰۱﴾ فولادوند: اى كسانى كه ايمان آورده ايد از چيزهايى كه اگر براى شما آشكار گردد شما را اندوهناك مى كند
مپرسيد و اگر هنگامى كه قرآن نازل مى شود در باره آنها سؤال كنيد براى شما روشن مىشود
خدا از آن [پرسشهاى بيجا] گذشت و خداوند آمرزنده بردبار است مکارم: اي كساني كه ايمان آورده ايد از مسائلي سوال نكنيد كه اگر براي شما آشكار گردد شما را ناراحت ميكند،
و اگر به هنگام نزول قرآن از آنها سوال كنيد براي شما آشكار ميشود، خداوند آنها را بخشيده
(و از آن صرف نظر كرده) است و خداوند آمرزنده و حليم است.
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,950
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
برگشت مفاد ((لا تسئلوا عن اشياء...)) به مثل اين است كه كسى بگويد: اى كسانى كه ايمان آورده ايد از رسول الله (صلى الله عليه و آله ) از چيرهايى كه شريعت او از آنها ساكت است و خدا هم از روى عفو و تسهيل و تخفيف بر بندگان متعرض بيان آنها نشده سؤال مكنيد، زيرا آنها خصوصياتى هستند كه سؤال از آنها در حين نزول قرآن - يعنى ساعتى كه هر چه از احكام دين در آن ساعت سؤال شود - بيانش نازل مى شود و باعث بد حالى و اندوهتان مى گردد.
تفسير الميزان
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,950
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
از مسايلي كه خدا گذشت كرده و حكمي براي انها نداده، نپرسيد . يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَ إِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْها وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ «101»مائده
اى اهل ايمان! از احكام و معارفى [كه شريعت اسلام از بيان آنها خوددارى مىكند و خدا هم به خاطر آسان گرفتن بر بندگانْ نهى و امرى نسبت به آنها ندارد] مپرسيد؛ كه اگر براى شما آشكار شود، غمگينتان كند. و اگر هنگامى كه قرآن نازل مىشود از آنها بپرسيد، براى شما روشن مىشود. خدا از [اينكه شما را به] آن احكام و معارف [كه باعث غم و اندوه شماست مُكلّف كند] گذشت كرد؛ و خدا بسيار آمرزنده و بردبار است
ترجمه انصاريان
قَدْ سَأَلَها قَوْمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِها كافِرِينَ «102»
همانا (از اين گونه سؤالها) گروهى از پيشينيان نيز پرسيدند (و چون طاقت عمل نداشتند) نسبت به آن منكر و كافر شدند.
معلم به تناسب استعداد و توانايي متوسط شاگردان تكليفي براي جلسة بعد معين ميكند، اگر شاگردي بپرسد: آقا فقط اين چند صفحه را بخوانيم، يا همهاش را تمام كنيم!؟ اين خودشيريني و تحميل به ديگران محسوب ميشود وقتي حكم حج در قرآن نازل شد، مسلماني از پيامبر پرسيد: اين حكم براي يكسال است يا همه ساله بايد به حج برويم؟ پيامبر(ص) سكوت كرد و او همچنان سؤالش را تكرار ميكرد، تا بالاخره فرمود: آيا فكر نميكني اگر قرار بود همه ساله برويد و نميرفتيد، به حكم خدا كافر شده بوديد، چرا سؤال بيجا و دردسر آفرين ميكني؟
ضمير مؤنث مجازي «ها» [در: عَفَا اللهُ عَنْهَا] به اشياء [موضوع مورد سؤال] برميگردد و نشان ميدهد آنچه خدا از آن در گذشته، همان حكم سخت ميباشد كه به لطفش به بندگان تخفيف داده است. كما آنكه در مواردي ديگر چنين گفته است؛ از جمله: تخفيف قصاص قتل با بخشش خانوادة مقتول [بقره 178 (2:178) ]، #تخفيف انتظار صبر و مقاومت در شرايط ضعف ايماني [انفال 66 (8:66) ]، تخفيف توبه براي كساني كه در مهار تمايلات جنسي ضعيف هستند [نساء 28 (4:28) ]، تخفيف رفع ممنوعيت در خوردن و آشاميدن و مباشرت با همسر در شبهاي ماه رمضان، به دليل احتمال خيانت به نفس [بقره 187 (2:187) ].
در حدیثی از امام علی علیه السّلام می خوانیم: «خداوند واجباتی برای شما قرار داده آنها را ضایع مکنید، و حدود و مرزهایی تعیین کرده از آنها تجاوز ننمایید و از اموری نهی کرده، در برابر آنها پرده دری نکنید، و از اموری ساکت شده و صلاح در کتمان آن دیده و هیچ گاه این کتمان از روی نسیان نبوده، در برابر این گونه امور، اصراری در افشاء نداشته باشید»."
تفسير بازرگان
1-دانستن هر چيزى، نه لازم است و نه مفيد، بلكه بايد سراغ دانشهاى مفيد رفت. «لا تَسْئَلُوا» (حسّ كنجكاوى بايد تعديل شود ونبايد در پى اطلاعاتى رفت كه سبب ايجاد كدورت، مشكلات و اختلال در نظام جامعه مىشود.)
2- مكلّف نساختن مردم به پارهاى از احكام، پرتوى از عفو و گذشت الهى است. «لا تَسْئَلُوا ... عَفَا اللَّهُ عَنْها»
4- اگر مردم ظرفيّت نداشته باشند، بيان پارهاى از حقايق، سبب كفر آنها مىشود. «قَدْ سَأَلَها قَوْمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِها كافِرِينَ»
تفسير نور
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.