logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:177304)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140210)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:131034)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95244)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    ياد قيامت: عامل بازدارنده از هر گناه    دعاي مستمر براي عدم انحراف قلب پس از هدايت             

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1394/05/26 07:29:04 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,960

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
مهریه چیست؟ مهریه زن در قران واسلام صداق و نحله یعنی چه؟ حکم بخشش مهریه

بنام خدا

خداوند در سوره نساء آيه 4 اين گونه دستور داده است:

وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا ﴿۴﴾

فولادوند: و مهر زنان را به عنوان هديه‏ اى از روى طيب خاطر به ايشان بدهيد و اگر به ميل خودشان چيزى از آن را به شما واگذاشتند آن را حلال و گوارا بخوريد

مکارم: و مهر زنان را (به طور كامل) به عنوان يك بدهي (يا يك عطيه) به آنها بپردازيد، و اگر آنها با رضايت خاطر چيزي از آنرا به شما ببخشند آنرا حلال و گوارا مصرف كنيد.


كلمات كليدي:مهريه صداق زنان

ویرایش بوسیله کاربر 1395/10/09 08:20:36 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

kabir Offline
#2 ارسال شده : 1394/05/28 08:28:34 ب.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال

خداوند در ادامه سوره نساء،دستور دیگری راجع به مهریه زنان صادر کرده وآن این که در هنگام جدایی انها را برای پس دادن یا بخشش مهریه تحت فشار قرار ندهید.

دستور دیگری يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَاء كَرْهًا وَلاَ تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ

وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا ﴿۱۹﴾


مکارم: اي كساني كه‏ ايمان آورده‏ ايد! براي شما حلال نيست كه از زنان، از روي اكراه (و ايجاد ناراحتي براي آنها) ارث ببريد!

و آنان را تحت فشار قرار ندهيد كه قسمتي از آنچه به آنها پرداخته‏ ايد (از مهر)، تملك كنيد! مگر اينكه آنها عمل زشت آشكاري انجام دهند و با آنان، به طور شايسته رفتار كنيد! و اگر از آنها (بجهتي) كراهت داشتيد، (فورا تصميم به جدايي نگيريد!) چه بسا چيزي خوشايند شما نباشد، و خداوند خير فراواني در آن قرار مي‏دهد.


وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَارًا فَلاَ تَأْخُذُواْ مِنْهُ شَيْئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا ﴿۲۰﴾


مکارم: و اگر تصميم گرفتيد كه همسر ديگري به جاي همسر خود انتخاب كنيد و مال فراواني (به عنوان مهر) به او پرداخته‏ ايد، چيزي از آن را نگيريد آيا براي باز پس گرفتن مهر زنان، متوسل به تهمت و گناه آشكار مي‏شويد؟

در تفسیر نمونه در ذیل این آیه چنین امده است:

شأن نزول:
پیش از اسلام، رسم بر این بود: اگر مى خواستند همسر سابق را طلاق گویند و ازدواج جدیدى کنند، براى فرار از پرداخت مهر، همسر خود را به اعمال منافى عفت متهم مى کردند، و بر او سخت مى گرفتند، تا حاضر شود مهر خویش را که معمولاً قبلاً دریافت مى شد بپردازد، و طلاق گیرد، و همان مهر را براى همسر دوم قرار مى دادند.
آیه فوق به شدت از این کار زشت جلوگیرى کرده و آن را مورد نکوهش قرار مى دهد.

تفسیر:
از مهریه همسر چیزى کم نگذارید

این آیه، نیز براى حمایت قسمت دیگرى از حقوق زنان نازل گردیده و به عموم مسلمانان دستور مى دهد: به هنگام تصمیم بر جدائى از همسر و انتخاب همسر جدید حق ندارند چیزى از مهر همسر اول خود را کم بگذارند، و یا اگر پرداخته اند، پس بگیرند، هر قدر هم مهر زیاد باشد،
زیرا فرض این است که: طلاق در اینجا به خاطر منافع شوهر صورت مى گیرد، نه به خاطر انحراف زن از جاده عفت، بنابراین دلیلى ندارد که حق مسلّم آنها پایمال شود.

سپس اشاره به طرز عمل دوران جاهلیت در این باره نموده، که همسر خود را متهم به اعمال منافى عفت مى کردند، مى فرماید: «آیا براى باز پس گرفتن مهر زنان متوسل به تهمت و گناه آشکار مى شوید» (أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبیناً).
یعنى اصل عمل، ظلم است و گناه، و متوسل شدن به یک وسیله ناجوانمردانه و غلط، گناه آشکار دیگرى است.

ویرایش بوسیله کاربر 1394/05/28 08:33:41 ب.ظ  | دلیل ویرایش: key words

farhang Offline
#3 ارسال شده : 1394/09/27 04:57:42 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,038
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل آیه 4 سوره نساء چنین گفته است:

"(صدقه ) (به ضمه دال ) و (صدقه ) (به فتح دال ) و (صداق ) هر سه به معناى مهريه اى است كه به زنان مى دهند و كلمه (نحله ) به معناى عطيه اى است مجانى كه در مقابل ثمن قرار نگرفته باشد.

حكم وجوب دادن مهريه به زنان يك حكم تاسيسى نيست

و اگر مى بينيد كه كلمه (صدقات ) را به ضمير زنان (هن ) اضافه كرد، (به جهت بيان اين مطلب بود كه وجوب دادن مهر به زنان مساله اى نيست ) كه فقط اسلام آن را تاءسيس كرده باشد بلكه مساله اى است كه اساسا در بين مردم و در سنن ازدواجشان متداول بوده است سنت خود بشر بر اين جارى بود و هست كه پولى و يا مالى را كه قيمتى داشته باشد به عنوان مهريه به زنان اختصاص دهند و كانه اين پول را عوض عصمت او قرار دهند، همانطور كه قيمت و پول كالا (در خريد و فروش ) در مقابل كالا قرار مى گيرد و معمول و متداول در بين مردم اين است كه خريدار پول خود را برداشته و نزد فروشنده مى رود، همچنين در مساله ازدواج هم طالب و خواستگار مرد است، او است كه بايد پول خود را جهت تهيه اين حاجت خود برداشته و به راه بيفتد و آن را در مقابل حاجتش ‍ بپردازد

به هر حال پس آيه شريفه، (همانطور كه گفته شد) دادن مهريه را تاءسيس نكرده، بلكه روش معمولى و جارى مردم را امضا فرموده است

و شايد براى دفع اين توهم كه : (شوهر نمى تواند در مهريه همسرش تصرف كند، حتى در آن صورتى كه خود همسر نيز راضى باشد) بود كه در دنباله جمله گذشته فرمود: (فان طبن لكم عن شى ء منه نفسا، فكلوه هنيئا مريئا)، خواننده عزيز توجه دارد در اينكه : تصرف در مهريه را به طيب نفس زن مشروط نمود هم تاكيد جمله قبل است كه مشتمل بر اصل حكم بود و هم مى فهماند كه حكم (بخوريد) حكم وصفى است نه تكليفى، يعنى معناى (بخوريد) اين است كه خوردن آن جايز و حلال است، نه اينكه بخواهد بفهماند خوردن مال همسر واجب است.
سیدکاظم فرهنگ
kabir Offline
#4 ارسال شده : 1395/10/09 03:42:11 ب.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال

ایت الله صادقی تهرانی در تفسیر فرقان در خصوص ایه 4 سوره نسا چنین گفته است:

«صدقاتهن» صَدُقات جمع صَدُقه به معناى مهريه است، و نه صَدَقه به معناى بخشش مجانى، و «نحلةً» اين مهريه را به معناى هديه زناشويى مقرر داشته، و در هر صورت اين خود فريضه اى است در ازدواج، چنان كه در آياتى چند تكرار شده مانند (2: 236) و (4: 24).

" فكلوه هنيئاً مريئاً" تصرف كردن در بخشى از مهريه زن است، آن هم در صورتيكه زن اين بخش از مهريه اش را با طيب نفس و رضايت خاطرش به شوهرش ببخشد، البته در صورتى كه اجبار و اكراهى و يا حتى پيشنهادى يا تشويقى از سوى مرد و يا ديگران در كار نباشد، زيرا حداقل اين مورد مشمول قطعى" طبن لكم عن شى ءٍ منه نفساً" نيست، و اگر اين بخشش سفيهانه باشد پذيرش آن از سوى شوهر حرام است،

و دليل اينكه زن تنها مى تواند بخشى از مهريه اش را ببخشد" شى ء منه" است، و «عنه» نيست، زيرا كه اگر «عنه» بود هم شامل كل مهريه و هم بعض آن بود ولى «منه» تنها بخشى از مهريه را شامل است، روى اين اصل زن حتى با طيب نفس خاص هم چندان حق بخشيدن كل مهريه را ندارد.
Azam.pormaye Offline
#5 ارسال شده : 1401/03/04 05:03:14 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال


*🎊 مهريه زنان را از روي عشق، پيش از ازدواج و در حد توان بدهيد*


*🌱💮وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً (نساء:4)*
*مَهر زنان را به شيريني و صدق و صفا [=عسل وار] بدهيد


🐝🌼- نَحل زنبور عسل است كه شهد هزاران گل را به شربتي شيرين و خالص تبديل و تقديم مصرف‌كنندگان مي‌كند. در قرآن فقط يكبار كلمة نحل و يكبار كلمة نِحلَه آمده است. «نِحْلَهً» تشبيهي به تلاش خستگي ناپذير زنبور عسل در ارتباط با «گل» و توليد عسل خالص شفابخش (نحل 69 (16:69) ) است،

👈 گويي مهريه تقديم دسته گلي از شيريني عشق و محبت به همسري است كه براي زندگي مشترك بر‌گزيده مي‌شود. دسته گل را پيش از ازدواج بايد داد، نه پس از طلاق و به زور قانون! و نيز تهيه دسته گل بايد در توان تهيه كننده باشد و اگر به آفت چشم هم چشمي گرفتار شد، به ضرر دو طرف تمام مي‌شود. 😔
مهريه (كابين) را قرآن همواره، به خصوص در (آيات 24 (4:24) و 25) همين سوره، «أُجُور» ناميده است. اما در سراسر قرآن تنها در همين آيه است كه «صَدُقَات» ناميده شده تا بيانگر صداقت در ازدواج و بي غل و غشي آن باشد!

البتّه بعضى مفسّران «نحلة» را به معناى «دَين» گرفته‌اند. يعنى مهريّه، دَين و بدهى قطعى مرد است.

1⃣- پرداخت مهريّه به زن حقّ او و الزامى است. وَ آتُوا النِّساءَ ...
2⃣- مهريّه، نرخ زن نيست، بلكه نشانه‌ى صداقت مرد در علاقه و دوستى به همسراست. «صَدُقاتِهِنَّ»

3⃣- زن، مالك مهريه‌ى خود است و با وجود زن پدر و بستگان زن، حقّ گرفتن مهريه‌ى او را براى خود ندارند. «آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ»

📚تفسير نور و بازرگان

Azam.pormaye Offline
#6 ارسال شده : 1401/03/14 11:40:07 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال


💶🎉 مهريه حق زن است. ندادن يا پس گرفتن ان پيمان شكني است.

💮🔸وَ كَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضى‌ بَعْضُكُمْ إِلى‌ بَعْضٍ وَ أَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً «21»نسا
🔹چگونه آن [مهريه و هدايا] را باز مي‌ستانيد، حال آنكه هر كدامتان از هم بهره‌مند شده‌ايد [=از تنگناي فردي به فضاي فراخ زندگي مشترك رسيده‌ايد] و آن زنان [با عقد ازدواج] پيمان محكمي از شما گرفته‌اند.


1⃣شما كه مدّتها با همسر خود روابط كامل داشته و كامياب شده‌ايد چرا اكنون مهريه او را به ناحقّ پس مى‌گيريد. «قَدْ أَفْضى‌ بَعْضُكُمْ إِلى‌ بَعْضٍ»
2⃣- هنگام ناراحتى‌هاى زندگى، به ياد لذّت‌هاى قبل باشيم. «قَدْ أَفْضى‌»
3⃣- مهريّه حقّى است براى زنان
4⃣- عقد ازدواج، يك ميثاق محكم است. «مِيثاقاً غَلِيظاً»
5⃣- پس گرفتن مهريه پيمان شكنى است. وَ كَيْفَ تَأْخُذُونَهُ‌ ... وَ أَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً
↩️ مرحوم طالقاني «قَدْ أَفْضَى بَعْضُكُمْ» را رساندن يا رسيدن به فضايي باز و دنيايي گسترده‌تر از دوران تنهايي و فضاي فردي و بسته آن گرفته است. مي‌نويسد: «مرد در فضاي روحيه و ديد عاطفي و انفعالي زن، و زن در فضاي انديشه و تعقّل و قدرت فعلي مرد وارد مي‌شود و نفوذ و حضور مي‌يابد... هر چه اين فضا بازتر شود... فضاي تفاهم و تعاون و همبستگي و هماهنگي هرچه بيشتر جاي باز مي‌كند».

📚تفسير: نور و بازرگان


Azam.pormaye Offline
#7 ارسال شده : 1401/05/12 05:39:22 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال

💮نكاتي از ازدواج با زنان با ايمان*


🌱مهريه زنان را در حد متعارف به خودشان دهيد.


و هر كس از شما، كه توانايى مالى ندارد تا با زنان آزادِ باايمان ازدواج كند، پس از كنيزانِ با ايمانى كه شما مالك آنيد، (به زنى بگيرد) و خدا به ايمان شما داناتر است. همه از يكديگريد، پس با اذن صاحبانشان آنها را به همسرى درآوريد و مهريه نيكو و به‌طور شايسته به آنان بدهيد، به شرط آنكه پاكدامن باشند، نه اهل فحشاي اشكار و پنهان. پس آنگاه كه كنيزان، صاحب همسر شدند، اگر مرتكب زنا شوند، كيفرشان نصف كيفر زنانِ آزاد است. 25 نساء

🔷كسانى كه مالك كنيز مى‌شوند، بدون آنكه نيازى به عقدِ ازدواج باشد، حقّ آميزش با او را دارند. لذا مراد از ازدواج با كنيزان كه در اين آيه مطرح شده است، ازدواج با كنيز ديگران است كه بايد با اجازه‌ى صاحبان آنها باشد.

🔹قانونگذار بايد به نيازهاى طبيعى افراد جامعه از يك‌سو و فشارهاى اقتصادى آنان از سوى ديگر توجّه داشته باشد. وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ‌ ...

🔹از ازدواج با زن آزاد مى‌توان صرف نظر كرد، ولى از شرط ايمان نمى‌توان گذشت. «فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِناتِ»

🔹ايمان، شرط اساسى هر ازدواجى است. «الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ‌، فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِناتِ»

🔹ايمان ظاهرى براى ازدواج كافى است، ما مأمور به باطن نيستيم. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمانِكُمْ»
در سنجش ايمان آنان سخت‌گيري نكنيد

🔹رضايتِ مالك كنيز در ازدواج، مانند اذن پدرِ دختر، شرط است. «بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ»

🔹مهريه را به خود زن بدهيد. «آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ»

🔹ميزان مهريه بايد بر اساس عُرف و شئون زن باشد. «بالمعروف»

🔹مجازات زن بدكار اگر كنيز باشد، به خاطر كنيز بودن و محروميّت‌هاى آن، به نصف كاهش مى‌يابد. «فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ ما عَلَى الْمُحْصَناتِ»

🔹هر مجازاتي متناسب با ميزان اطلاع و آگاهي است. مسلماً انتظاري كه از يك زن آزادة تربيت شده در يك خانوادة مسلمان مي‌رود، مساوي انتظار از يك زن تازه مسلمان كه در ميان مشركان و محيطي شرك‌زده رشد يافته نيست.

📚تفاسير نور و بازرگان

┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.242 ثانیه ایجاد شد.