logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176956)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140030)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130759)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95069)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟             

توجه

Icon
Error

SAGHI Offline
#1 ارسال شده : 1392/04/23 12:39:28 ق.ظ
SAGHI

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 102

تشکرها: 1 بار
12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
نکات کلیدی از جزء چهارم قرآن کریم

مهم ترین نکات جزء چهارم قرآن کریم بدین شرح است

1) جزء چهارم با ادامه بحث انفاق شروع مي شود و خداوند مي فرمايد براي رسيدن به مقام ابرار ,از آنچه كه دوست داريد انفاق كنيد و ما را به دشوارترين عبادات يعني مجاهده در انفاق مال دعوت مي نمايد كه بدينوسيله تعلق و وابستگي به مال دنيا نيز كه از غرائز انسان است از بين برده مي شود.

2) همچنان كه گفتيم چكيده سوره آل عمران درباره دعوت مؤمنين به وحدت در مقابل اهل كتاب و مشركين مي باشد. آيات 93 تا 120 به مؤمنين كمك مي نمايد تا شبهه هاي اهل كتاب را پاسخ داده و جلو توطئه هاي آنان را بگيرند.

3) يكي از اين شبهات ,مربوط به حلال كردن بعضي غذاهايي بود كه به خاطر مجازات در آئين هاي قبلي حرام شده بود و مي گفتند كه پيامبر شما صادق نيست ,كه در آيات 92 تا 95 به اين شبهه پاسخ مي دهد.

4) در مورد ايراد شبهه تغيير قبله از بيت المقدس به مكه مي فرمايد كه كعبه قبل از ساير معابد ,به دست ابراهيم (ع) بنا شده است و اولين خانه اي است كه براي عبادت مردم بنا شده است.

5) خداوند پي در پي در مورد تفرقه هشدار مي دهد و مي فرمايد در مقابل توطئه ها با چنگ زدن به ريسمان الهي وحدت خود را حفظ نمايند." واعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا ".

6) در آيات 121 تا 180 به زحمات مؤمنين در دومين جنگ يعني جنگ احد پرداخته مي شود. در اين آيات وضعيت مؤمنين ,قدرت آنان و لطف خدا با فرستادن پنج هزار ملك و شكست مسلمانان در جنگ به خاطر نافرماني از دستورات رسول اكرم (ص) ,شهادت حمزه سيدالشهداء و ياران با وفايش در اين جنگ بيان مي شود.

7) با مطالعه مجاهدت هاي مسلمين در صدر اسلام مي بينيم كه اگر اطاعت مؤمنين وارسته از رسول گرامي نبود اينك ما از نعمت اسلام بهره مند نبوديم .

8) در ادامه به سوره مباركه نساء مي رسيم كه در آن مسائلي از قبيل احكام مربوط به مُحَرَّمات ازدواج ,تعدّد زوجات ,مهريه و فلسفه آن ,ارث ,نماز ,جهاد ,شهادت , تجارت و نيز مطالبي در مورد اهل كتاب بيان مي شود.

9) سوره نساء ياد آوري مي شود كه همه ما از يك انسان خلق شده ايم و سپس به طرح صله ارحام مي پردازد كه رعايت آن باعث مي شود كه جوامع مؤمنين خود را از يكديگر دانسته و با بجاي آوردن صله ارحام پايه هاي خانواده وسپس اجتماع را مستحكم نمايند.

10) در قسمت ديگري كسانيكه سعي در خوردن مال يتيم دارند تهديد مي شوند و بدينوسيله از حقوق ايتام دفاع مي شود و اين مقدمه اي بر بحث ارث است كه در ادامه بيان مي شود.

11) مطالب مربوط به ارث در زماني مطرح مي شود كه افكار جاهلي ,زنان و كودكان را از حق مسلم خود در ارث محروم كرده بودند.

12) سپس مطالب مربوط به ازدواج و مهريه بعنوان پشتوانه اجتماعي زنان مطرح شده كه در آن زمان گام ديگري براي حمايت از حقوق زنان در مقابل افكار جاهلي آن دوران مي باشد.

13) در ادامه تهديد گناهكاران به مجازات و جاري نمودن حد بر افراد زناكار بيان شده است كه در كنار صله ارحام ,قانون ارث و ازدواج مي تواند جامعه اي سالم و بدون هر گونه ظلم و ستم را به افراد بشريت عرضه نمايد.

14) بحث توبه ,اميد هر گناهكاري را به بازگشت به سوي خداوند و جبران كوتاهي هايش پس از انجام گناه زياد كرده وفرصت دادن دوباره به جمعي كه مستحق عذابند از لطف و بزرگواري خداوند حكايت دارد.

15) در پايان جزء چهارم حكم تحريم ازدواج با محارم آورده شده است كه اين امر موجب ايجاد محيطي پاك و سالم در خانواده ميشود و نيز همانطور كه امروزه ثابت شده است ,ازدواج با فاميل درجه يك باعث ايجاد ضعف و بيماري در فرزندان مي شود.

احاديث مربوط به بعضي مطالب جزء چهارم

الف) ايتام:

1- پيامبر اكرم(ص) فرمود: هنگام گريه يتيم عرش خدا به لرزه درمي آيد.
خداوند به فرشته ها مي فرمايد: اي ملائكه من ,چه كسي اين يتيم را كه پدرش در خاك پنهان شده است به گريه در آورده است ؟ ملائكه مي گويند خدايا تو آگاه تري. خداوند مي فرمايد: اي ملائكه من ,شما را گواه مي گيرم كه هر كس گريه او را خاموش و قلبش را خشنود كند , من او را روز قيامت خشنود خواهم كرد.
2- علي(ع) در وصيت نامه اش فرمود: خدا را ,خدا را ,درباره يتيمان ,آنها را گاهي سير و گاهي گرسنه نگذاريد و نكند با حضور شما ضايع شوند.

ب) صله ارحام:
1- در حديث آمده : صله ارحام اخلاق را نيكو و روزي را زياد مي كند ,اعمال را پاكيزه مي كند و بلاها را دفع مي كند و اجل را به تأخير مي اندازد.
2- حضرت امام صادق(ع) فرمودند: مي شود از عمر كسي سه سال باقي مانده باشد ,صله ارحام بجا آورد و خدا عمر او را سي سال زياد كند و مي شود ازعمر كسي سي سال مانده باشد و قطع صله رحم كند و خدا عمر او را سه سال نمايد.

ج) مهريه:
1- رسول خدا (ص) فرمودند: مهريه ها را سنگين نگيريد. مهر و محبت را بايد خداوند مهربان فراهم آورد. پول و مال ، عشق و محبت نمي آورد.
2- رسول خدا(ص) به زني به نام حولا فرمودند: اي حولا ، به آن خدايي كه مرا به پيامبري مبعوث كرد ، زني نيست كه مهريه سنگين بر عهده شوهرش بگذارد ، مگر اينكه خداوند زنجيرهاي آتش بر گردن او گذارد./


كلمات كليدي:انفاق اهل كتاب مهريه صله رحم نسا ارث

ویرایش بوسیله کاربر 1394/03/31 01:58:33 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

farhang Offline
#2 ارسال شده : 1394/09/20 10:19:30 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
بنام خدا
مروری خلاصه بر آیات ۱۸۱-۱۸۸سوره آل عمران

محور اصلی این فراز از آیات،دلداری به پیامبر و مسلمانان در مقابل رفتار و گفتار یهودیان می باشد.

دلداری و تسلی دادن خدا در قالب جملات زیر بیان شده است:
۱-همه چیزهایی را که می گویند و زخم زبان میزنند،ما می بینینم و ثبت می کنیم و محاسبه میشود.

۲-این قوم بواسطه رفتار و افعال بد قبلی(و رضایت بازماندگان بر این افعال و تداوم آنها )،مستحق عذاب و جهنم هستند.

۳-این نوع رفتار با شما،بی سابقه نیست.تمام پیامبران قبلی هم تکذیب و استهزا شدند.

۴-این رفتارها مخصوص زندگی دنیاست که قلیل و فریبنده است.در قیامت همه ،ثواب وعقاب کار خود را دریافت می کنند و رستگاری واقعی در بهشت و دوری از جهنم است نه در امکانات دنیوی

۵-دنیا محل آزمایش است که در مال و جان امتحان میشوید.اما نوعی ابتلا هم اذیت شدن و زخم زبان شنیدن از سایرین (چه مشرکین و چه پیروان ادیان دیگر)است که مستلزم صبر و خود کنترلی است.

اما نکات سویی که در رفتار و گفتار یهودیان قدیم و معاصر پیامبر وجود داشته است:
۱-در برابر دستور قرض الحسنه،گفتند خدا فقیر است.
۲-پیامبران قبلی بنی اسراییل را هم کشتند.

۳-در تصدیق پیامبر،بهانه دروغ آوردند.گفتند خدابرای ما نشانه ای گذاشته که فقط به کسی ایمان بیاوریم که خدا،قربانی او را قبول کند و بسوزاند.و حال آنکه پیامبران قبلی بنی اسراییل که با نشانه و معجزه هم آمده بودند را هم ،نه تنها تصدیق نکردند بلکه آنها راکشتند

۴-خدا از آنها میثاق گرفته بود که کتاب آسمانی خود را برای مردم تبیین کنند و چیزی از آنرا کتمان نکنند،اما آنها کتاب را به بهای دنیا فروختند و نشانه های تصدیق محمد ص را کتمان کردند.و از این کار خود هم خوشحال بودند.
سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#3 ارسال شده : 1394/09/27 12:14:16 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
آیات 189-195 سوره آل عمران

پس از بیان داستان جنگ احد و تشویق مسلمانان به همراهی کامل با پیامبر و پرهیز از سستی و ترس و دو رویی،و نیز بیان برخی اعمال غلط یهودیان در کتمان کتاب خدا و آزار مسلمانان؛در فراز انتهایی این سوره مجددا به مقایسه کلی رفتار و سرنوشت کافران و مومنین و نیز شایستگان اهل کتاب میپردازد.

ابتدا به شرح حال و سرنوشت مطلوب متفکران مومن عامل میپردازد.

خداوند در آیات 190و191 به نکته جالبی اشاره میکند و آن عبارتست از اینکه هر صاحب خردی که بدون تعصب در نظام هستی و آفرینش آسمانها و زمین و نظام طبیعت تفکر کند به وجود خداوند و نیز بی هدف نبودن این آفرینش پی می برد که نتیجه آن هم یاد خدا و محور بودن خدا در همه زندگی انهاست.بعبارت دیگر، دو اصل توحید و معاد را همه انسانهای صاحب تفکر فارغ از نوع دین و آیین شان ،باور دارند.

این انسانهای استفاده کننده از عقل و خرد خود،وقتی دعوت پیامبران به خداوند و وعده های امرزش و رستگاری خداوند توسط انبیا را میشنوند ، آنها را تصدیق کرده و در مسیر اطاعت و تبعیت از رسولان الهی قرار میگیرند .آنها با استناد به بشارتهای رسولان، غفران و آمرزش الهی و نجات از خواری و رسوایی در آخرت را در دعاهای همیشگی خود از خداوند خواهانند.
در آیه 195 نیز قرآن از اجابت دعای آنها توسط خداوند خبر میدهد.
سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#4 ارسال شده : 1394/10/04 09:50:47 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
در آیه 195 نیز قرآن از اجابت دعای آنها توسط خداوند خبر میدهد.خداوند تاکید می کند هیچ عملی از این افراد خردورز را ضایع نمی کند چه مرد و چه زن.

پس مسلمانانی که هجرت کردند و از خانه هایشان رانده شدند،در راه خدا آزار و اذیت شدند ،جنگیدند و کشته شدند هم اجرشان ضایع نمیشود و بهترین پاداش را نزد خداوند خواهند داشت.

آیات 196و 197 به وضعیت کافران و امکانات مالی و قدرت آنها اشاره کرده و پیامبر و مسلمانان را دلداری میدهد اینها متاع ناچیز و زود گذر دنیاست اما در آخرت در بدترین جایگاه(جهنم)خواهند بود.

این آیات یادآور و مکمل آیه 178 بود که کافران خیال نکنند اگر مهلتشان میدهیم،به نفعشان است.بلکه استفاده نابجا از امکانات دنیا و استمرار ان در طول زندگی،تنها بارگناهانشان را سنگین میکند.

اما در برابر این کافران که به دنیا راضی شدند ،آیه 198 مجددا بر بهشتی بودن پرهیزگاران تاکید کرده و میفرماید آنچه در اخرت و نزد خداست،از همه چیز بهتر است.

آیه 199نیز به تمجید از گروهی از اهل کتاب میپردازد که به خدا و کتاب خودشان و قرآن ایمان دارند.
علت ایمان اوردن آنها هم دوچیز است:خشوع و حقیقت پذیری انها در برابر خدا و مهم تر عدم وابستگی به منافع دنیوی دین وآیین فعلی شان تا مجبور شوند بخاطر حفظ منافع دنیوی ،دین خدا را بفروشند.

این آیه نیز در ارتباط با آیه 187 است که خداوند گروهی از عالمان یهودی را بخاطر کتمان حقایق تورات و پشت کردن به آیات ومیثاق خدا شدیدا نکوهش کرده بود.

آیه 200:جمع بندی کل ماجراهای جنگ احد و کل سوره است که ای مسلمانان ،ایمان آوردن صرفا به اقرار زبان نیست.در این راه امتحان میشوید .آزار و اذیت می بینید.جهاد وهجرت دارید.نهراسید .صبرکنید همدیگر راهم به صبر توصیه کنید پیوندهای خود را تقویت کنید و خود نگهدار باشید تا رستگار شوید.

پایان سوره آل عمران

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#5 ارسال شده : 1396/03/08 09:55:34 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
به نام خدا

نکات و پیام های مهم جزء چهارم قران

جزء چهارم از ایه 92 تا انتهای سوره آل عمران و 23 ایه نخست از سوره نسا را در برمیگیرد.

آیات 92 تا 120 و181تا انتهای آل عمران،هم چنان به محاجه با اهل کتاب اختصاص دارد.چند ایه هم به امر به معروف اشاره کرده است.

♦️امربه معروف و نهی از منکر ،عامل قوام و صلاح جوامع:


و بايد از ميان شما گروهى [مردم را] به نيكى دعوت كنند و به كار شايسته وادارند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند {104}

شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شده‏ايد به كار پسنديده فرمان مى‏دهيد و از كار ناپسند بازمى‏داريد و به خدا ايمان داريد و اگر اهل كتاب ايمان آورده بودند قطعا برايشان بهتر بود برخى از آنان مؤمنند و[لى] بيشترشان نافرمانند {110}

[ولى همه آنان] يكسان نيستند از ميان اهل كتاب گروهى درستكردارند كه آيات الهى را در دل شب مى‏خوانند و سر به سجده مى‏نهند {113} به خدا و روز قيامت ايمان دارند و به كار پسنديده فرمان مى‏دهند و از كار ناپسند باز مى‏دارند و در كارهاى نيك شتاب مى‏كنند و آنان از شايستگانند {114}

تاکید بر صبر و مجاهده در راه خدا و نهراسیدن از ازارها

قطعا در مالها و جانهايتان آزموده خواهيد شد و از كسانى كه پيش از شما به آنان كتاب داده شده و [نيز] از كسانى كه به شرك گراييده‏اند [سخنان دل]آزار بسيارى خواهيد شنيد و[لى] اگر صبر كنيد و پرهيزگارى نماييد اين [ايستادگى] حاكى از عزم استوار [شما] در كارهاست {186}

پس پروردگارشان دعاى آنان را اجابت كرد [و فرمود كه] من عمل هيچ صاحب عملى از شما را از مرد يا زن كه همه از يكديگريد تباه نمى‏كنم پس كسانى كه هجرت كرده و از خانه‏هاى خود رانده شده و در راه من آزار ديده و جنگيده و كشته شده‏اند بديهايشان را از آنان مى‏زدايم و آنان را در باغهايى كه از زير [درختان] آن نهرها روان است درمى‏آورم [اين] پاداشى است از جانب خدا و پاداش نيكو نزد خداست {195}

پیام ها و درس های جنگ احد

ایات 121 تا انتهای سوره آل عمران به دومین جنگ مسلمانان بعنی جنگ_احد بطور مفصل پرداخته شده است.

جنگ احد و پیروزی اولیه و سپس شکست مسلمانها و ترس و مال دوستی منافقین درسهای بسیاری دارد که جهت مطالعه مشروح ان به لینک زیر مراجعه نمایید:

کلیک کنید

🔻🔻پیام های مهم و خلاصه جنگ احد

1-نکوهش ازکسانی که سست شدند و تصمیم به ترک صحنه جنگ گرفتند اما خدا ثابت قدمشان کرد.

2-نکوهش از کسانی که پس از تغییر صحنه جنگ به ضرر مسلمین و قرار گرفتن در محاصره دشمن ،علیرغم اینکه آرزوی شهادت داشتند،در هنگام مواجهه واقعی با دشمن،دچار سستی و تردید شدند.

3-از شکست و مصایبی که به شما رسیده محزون نباشید.چرا که گردش پیروزی و شکست بین اقوام و نیز امتحان مردم جزو سنتهای الهی است. تا امتحان نشوید و تلاشگران و صابران واقعی در عمل شناسایی نشوند،وارد بهشت نمی شوید.در امتحان به نقاط ضعف خود پی برده و خودتان هم آنرا تصدیق می کنید

4-نکوهش تفکر" اگر فلان کار را نمیکردند،نمی مردند"
مبادا شما هم تلاش و جهاد دیگران را پس از مرگشان نکوهش کنید و بگویید اگر نمی رفتند،کشته نمی شدند.خانه نشینان و جان دوستان، خود شان که حرکت نمیکنند ،فعالان را هم بخاطر حرکتشان نکوهش میکنند.

این آیه اصلی کلی برای مخاطبان قرآن است که هیچ گاه ترس از مرگ ،شما را از حرکات و تصمیمات صحیح تان باز ندارد

5- تشویق و دلگرمی برای مرگ فی سبیل اله : وقتی مرگ در اختیار شما نیست و پس از مرگ هم همگی بسوی خدا محشور میشوید،پس چه بهتر که در راه خدا جان خود را از دست داده باشید

6--تاکید دوباره بر علت شکست در احد:علت آن به سستی و نافرمانی خودتان بر میگردد ( ونه به رسول یا عدم تحقق وعده خدا)در ضمن به یاد داشته باشید که در جنگ بدر که شما مرتکب این خطاها نشدید و بخوبی جنگیدید ،دو برابر احد به کافران ضربه زدید.پس علت فاعلی این شکست خودتان هستید.اما انچه که در روز احد واقع شد،مانند همه پدیده ها تحت مشیت واراده خداوند و منطبق بر قوانین وسنتهای الهی بوده است تا بین مومنان صادق و مسلمانان دو دل و متمایل به نفاق، تمایز ایجاد کند.

7-نشانه های نفاق:حرفهایی بر خلاف منویات و تفکرات خود بر زبان میرانند.
این افراد همیشه بهانه گیرند و لو ..لو.. (اگر .. اگر)میکنند
اگر چنان میشد می آمدیم ،اگر فلان کار را میکردند،این گونه نمی شد.با این جملات از زیربار مسئولیت شانه خالی میکنند.روش آنها ایجاد بی تصمیمی در خود ودیگران است.

........

👈👈اگر بخواهیم این 15 مورد را هم در چندجمله خلاصه کنیم،پیام جنگ احد این خواهد بود:

در راه حق و اخرت طلبی،تلاش کنید وثابت قدم باشید.ترس ،تردید،سخنان دنیا خواهان ،شایعات و پیروزی ها و امکانات اهل باطل،شما را از حرکت باز ندارد و به سکون یا عقب گرد وا ندارد.

سنتها وقوانین جاری جهان را بشناسید و خود را با انها وفق دهید.ابتلا و امتحان برای تصفیه اهل عمل از اهل ادعا؛تحقق وعده های الهی از جمله نصرت به شرط صبر و پرهیزگاری،گردش پیروزی و شکست بین اقوام مختلف،مدد رسانی و مهلت به انسانها در مسیری که انتخاب کرده اند چه حق و چه باطل از جمله سنتهایی است که در این آیات به انها اشاره شد

ویرایش بوسیله کاربر 1396/03/08 09:59:36 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#6 ارسال شده : 1399/02/08 08:52:42 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
نکات کلیدی و پیامهای مهم جزء چهارم قران


پنج رفتار عالی متقین و پاداش عالی آن

الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ {134}
همانان كه در فراخى و تنگى انفاق مى‏كنند و خشم خود را فرو مى‏برند و از مردم در مى‏گذرند و خداوند نكوكاران را دوست دارد {134}
وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ وَلَمْ يُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ يَعْلَمُونَ {135}
و آنان كه چون كار زشتى كنند يا بر خود ستم روا دارند، خدا را به ياد مى‏آورند و براى گناهانشان آمرزش مى‏خواهند و چه كسى جز خدا گناهان را مى‏آمرزد و بر آنچه مرتكب شده‏اند با آنكه مى‏دانند [كه گناه است] پافشارى نمى‏كنند {135}
أُوْلَـئِكَ جَزَآؤُهُم مَّغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ {136}
آنان پاداششان آمرزشى از جانب پروردگارشان و بوستانهايى است كه از زير [درختان] آن جويبارها روان است جاودانه در آن بمانند و پاداش اهل عمل چه نيكوست {136}

- برآنچه از دست داده اید،غم نخوریدکه به غمی دیگر مبتلا می شوید.

شکست مسلمانان بعلت ترک ماموریت تعدادی از نیروهاکه در تنگه مستقر شده بودند و نگران از دست دادن غنایم بعد از حصول پيروزي اوليه بودند ،رخ داد. با ترك تنگه توسط اين افراد، دشمن حمله کرد و صحنه جنگ عوض شد و مسلمانان شكست خوردند و اين افراد كه قبلا غم غنيمت داشتند، حالا از ترس جان فرار ميکردند. خداوند در آیه 153 شرح حال انها را اینگونه بیان میکند:
فَأَثَابَكُمْ غَمًَّا بِغَمٍّ لِّكَيْلاَ تَحْزَنُواْ عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلاَ مَا أَصَابَكُمْ
پس [خداوند] شما را غمى روی غم سزا داد تا بر آنچه (از غنایم) از دست داده ‏ايد و براى آنچه به شما رسيده است اندوهگين نشويد


سوره نساء از سوره های مدنی است و شامل احکام خانوادگی و اجتماعی و بیان روابط مسلمانان با کفار، اهل کتاب و منافقین و نيز رابطه فرد مسلمان با خدا و رسول میباشد.

تاکید زیاد بر رعایت حقوق مالی یتیمان و سخن گفتن نیکو با انها

و اموال يتيمان را به آنان بازدهيد و مال پاك و مرغوب آنان را با مال ناپاك خود عوض نكنيد و اموال آنان را همراه با اموال خود مخوريد كه اين گناهى بزرگ است {2}
همانا کسانی که اموال یتیمان را به ستم می خورند (حقوق انها و توصیه های آيات قبل را رعایت نکنند) در واقع اتش را به شکم های خود وارد میکنند و در اتشی شعله ور وارد خواهند شد.(10-نساء)
محور اصلی فراز اول سوره يعني آیات 1-10،توصیه به حفظ حقوق یتیمان است.
کلمه یتامی ،14بار در قران بکار رفته که 8 بار ان در سوره نسا و از این میان،4بار در ایات 1-10 بکار رفته که نشان دهنده محوری بودن این موضوع در این سوره بویژه در فراز نخست سوره میباشد.
هم چنين از ایه 5 تا ایه 9، سه بار راجع به درست سخن گفتن تاکید شده است. که این امر، اهمیت زیاد نحوه سخن گفتن و نرنجاندن یتیمان و سایرین را در قران می رساند.

بیان شرایط توبه:

توبه نزد خداوند تنها براى كسانى(پذیرفته) است كه از روى نادانى مرتكب گناه مى‏شوند سپس به زودى توبه مى‏كنند اينانند كه خدا توبه‏شان را مى ‏پذيرد و خداوند داناى حكيم است آیه 17
و توبه كسانى كه گناه مى‏كنند تا وقتى كه مرگ شان فرا برسد و مى‏گويد اكنون توبه كردم پذيرفته نيست و [نيز توبه] كسانى كه در حال كفر مى‏ ميرند پذيرفته نخواهد بود آنانند كه برايشان عذابى دردناك آماده كرده ‏ايم آیه 18


سیدکاظم فرهنگ
ali Offline
#7 ارسال شده : 1400/01/27 11:14:24 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,949

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
درس ها و پیام های مهم جزء چهار

احکام ارث، حدود الهی است.

فراز دوم سوره نساء، آیات 11-14 به بیان احکام ارث و سهم‌الارث همسر، فرزندان، والدین و خواهران و برداران فرد متوفی اختصاص دارد. در این آیات عنوان‌شده احکام تقسیم ارث با اولویت اولواالارحام و نزدیکان خانواده، به‌عنوان حدود الهی باید مراعات شود.

نکته قابل‌توجه آنکه تقسیم ارث و محاسبه ماترک متوفی در همه حالات، پس از کسر میزان دیون و قرض‌های او و نیز ملاحظه وصایای او (حداکثر در یک‌سوم مال) است. مِن بَعْدِ وَصِیةٍ یوصَی بِهَآ أَوْ دَینٍ غَیرَ مُضَآرٍّ (نساء/12)


#مهريه_زنان را از روي عشق، پيش از #ازدواج و در حد توان بدهيد
وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً (نساء:4)
مَهر زنان را به شيريني و صدق و صفا [=عسل وار] بدهيد،

🐝🌼- نَحل زنبور عسل است كه شهد هزاران گل را به شربتي شيرين و خالص تبديل و تقديم مصرف‌كنندگان مي‌كند. در قرآن فقط يكبار كلمة نحل و يكبار كلمة نِحلَه آمده است. گويي مهريه تقديم دسته گلي از شيريني عشق و محبت به همسري است كه براي زندگي مشترك بر‌گزيده مي‌شود. دسته گل را پيش از ازدواج بايد داد، نه پس از طلاق و به زور قانون! و نيز تهيه دسته گل بايد در توان تهيه كننده باشد و اگر به آفت چشم هم چشمي گرفتار شد، به ضرر دو طرف تمام مي‌شود.
1⃣- پرداخت مهريّه به زن حقّ او و الزامى است. وَ آتُوا النِّساءَ ...
2⃣- #مهريّه، نرخ زن نيست، بلكه نشانه‌ى صداقت مرد در علاقه و دوستى به همسراست. «صَدُقاتِهِنَّ»
3⃣- زن، مالك مهريه‌ى خود است و با وجود زن پدر و بستگان زن، حقّ گرفتن مهريه‌ى او را براى خود ندارند. «آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ»

📚تفسير نور و بازرگان

🕋 #حج_خانه_خدا بر #توانمندان واجب است.
وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ‌ ال عمران 97
وبراى خدا بر عهده‌ى مردم است كه قصد حج آن خانه را نمايند، (البتّه) هركه توانايى اين راه را دارد. وهركس كفر ورزد (وبا داشتن توانايى به حج نرود، بداند كه) همانا خداوند از همه‌ى جهانيان بى‌نياز است.

#خدا_بهترين_ياور و سرپرست است
بَلِ اللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ (150ال عمران)
- [آنها يار و ياور شما نيستند] بلكه مولاي شما [=دوست و كارسازتان] خداست و او بهترين ياري‌كنندگان است.

خدا یاوری است که هرگز مغلوب نمی‌شود و هیچ قدرتی با قدرت او برابری ندارد در حالی که یاوران دیگر ممکن است گرفتار شکست و نابودی شوند.
«مَولي» از ريشة «وَلي» [نزديكي]، به كسي گفته مي‌شود كه به دليل نزديك‌تر بودن به شخص امور او را #سرپرستي مي‌كند. به دوست نزديك و كارساز هم ولي گفته مي‌شود.

ویرایش بوسیله کاربر 1402/12/25 03:07:51 ب.ظ  | دلیل ویرایش: ویرایش

Azam.pormaye Offline
#8 ارسال شده : 1401/01/17 02:43:49 ب.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال


♦ امت برگزيده، به سرنوشت اجتماع حساس است

كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ال عمران/110
🌱شما گزيده اُمتي بوديد كه [در بستر تحوّلات جوامع بشري] براي مردم [از متن تاريخ] برآورده شديد؛ [با اين امتياز كه] مردم را به معروف [=ارزش‌هاي شناخته شده] فرا مي‌خوانيد و از منكر [=ناپسند] باز مي‌داريد و به خدا همي ايمان مي‌آوريد.

🔷✨«لِلنَّاس» به جاي عَلَي النّاسِ، نشان مي‌دهد اين گزينش به سود مردم، نه مسلط شدن بر آنهاست. نشانة اين برتري و امتياز بايد در برتر آمدن از منافع شخصي و دفاع از حقوق جمعي با ايفاي فريضه امر به معروف و نهي از منكر باشد.
🔷✨برگزيدگي و خير امه بودن شما ناشي از استعدادي جديد در بشر و مشروط بر تحقق آن مي‌باشد. افعال مضارع: تَأْمُرُون، تَنْهَوْن و تُؤْمِنُونَ نيز دلالت بر همين استمرار و شرط عملي مي‌كند و علت آن را نشان مي‌دهد.

🔶 لزوم گروههاي دعوت‌كننده‌به‌خوبي‌ها
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ال عمران/104
🌱و [براي مقابله با اين انحرافات] بايد از ميان شما گروهي [هم انديش] باشند كه [اختلاف كنندگان] را پيوسته به خير دعوت كنند و به پسنديده‌ها فرمان دهند و از ناپسندها باز دارند و اين ها همان رستگارانند.
🔷✨«خَيْر» به هر چيز مرغوب و مطلوب گفته مي‌شود كه دلپسند همگان باشد. منظور از دعوت مردم به خير [يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْر]، فرا خواندن آنها به سوي بهترين‌ها در: اخلاق و رفتار، فرهنگ، علم، سياست، صنعت و غيره است.

از آنجايي كه تشخيص بهترين‌ها در زمينه‌هاي مختلف كار هر كسي نيست، و اصولا اكثريت مردم به زندگي شخصي خويش مشغول هستند، لازم است گروه آگاه و اهل نظري كه هنر و قدرت قلم و بيان داشته باشند، از يكطرف بهترين راه حل‌ها را برگزينند و در رسانه‌هاي جمعي به اطلاع مردم برسانند، و از طرف ديگر به وسيلة امر به معروف [آنچه مورد پذيرش عُرف جامعه و مصوّب نمايندگان ملت است] و نهي از منكر [آنچه ناپسند اكثريت است] با مفاسد مبارزه كنند.

{

ویرایش بوسیله کاربر 1402/01/05 03:35:31 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

Azam.pormaye Offline
#9 ارسال شده : 1402/01/06 10:53:27 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال


️اجابت دعا مشروط به عمل است نه فقط درخواست لفظي

💠فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‌

🌱پس پروردگارشان دعاى آنان را مستجاب كرد (و فرمود:) كه من عمل هيچ صاحب عملى از شما را، خواه مرد يا زن را ضایع نمیکنم «195» ال عمران

👈در پنج آیه گذشته، فشرده‌ای از ایمان و برنامه‌های عملی و درخواستهای صاحبان فکر و خرد و نیایشهای آنها بیان شد در این آیه می‌فرماید: «پروردگارشان و بلافاصله درخواستهای آنها را اجابت می‌کند» (فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ).و برای این که اشتباه نشود و ارتباط پیروزی و نجات آدمی با اعمال و کردار او قطع نگردد بلافاصله می‌فرماید: «من هرگز عمل هیچ عمل‌کننده‌ای از شما را ضایع نمی‌کنم» (أَنِّی لا أُضِیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْکُمْ).

🔹 استجابت دعا، جلوه‌اى از ربوبيّت الهى است. «فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ»

🔹 دعائى مستجاب مى‌شود كه همراه با عمل و تلاش دعا كننده باشد، گرچه خود دعا نيز نوعى عمل است. «فَاسْتَجابَ لَهُمْ ... لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ»

🔹معناي «اجابتِ» خواسته‌ها، رفع موانع براي رسيدن به حاجات است. مانع ما براي رسيدن به حاجات خدايي، خودخواهي‌هاي ماست كه با ترك آن، مانع از ميان مي‌رود و به خواسته‌هاي خدايي مي‌رسيم.

👌اين پيام بسيار مهمي به همة مؤمنان است كه اجابت دعا با «عمل» دعا كننده است، نه با اوراد و التماس دعا

📚تفاسير نمونه، نور و بازرگان

ویرایش بوسیله کاربر 1402/01/06 10:55:42 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

farhang Offline
#10 ارسال شده : 1402/12/24 03:23:52 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال

#رباخوار_آتش را براي خود ذخيره ميكند

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا أَضْعافاً مُضاعَفَةً وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌ «130» وَ اتَّقُوا النَّارَ الَّتِي أُعِدَّتْ لِلْكافِرِينَ‌ »131« ال عمران
اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! ربا (و بهره‌ى پول) را با افزودن‌هاى مكرّر نخوريد، از خدا پروا كنيد تا شايد رستگار شويد. و از آتشى كه براى كافران آماده شده است، بپرهيزيد.

💢♦️قران در هيچ حكمي حتي #زنا، باندازه #ربا شدت و سختگيري نكرده است.
خداى سبحان در اين آيات در امر #ربا_خوارى شدتى به كار برده كه درباره هيچ يك از فروع دين اين شدت را به كار نبرده است مگر يك مورد كه سخت گيرى در آن نظير سخت گيرى در امر ربا است ، وآن اين است كه : مسلمانان ، #دشمنان_دين را بر خود حاكم سازند، و اما بقيه گناهان كبيره هر چند قرآن كريم مخالفت خود را با آنها اعلام نموده و در امر آنها سخت گيرى هم كرده ، و ليكن لحن كلام خدا ملايم تر از مسأله ربا و حكومت دادن دشمنان خدا بر جامعه اسلامى است و حتى لحن قرآن در مورد ((زنا)) و ((شرب )) ((خمر)) و ((قمار)) و ((ظلم )) و گناهانى بزرگتر از اين ، چون كشتن افراد بى گناه ، ملايمتر از اين دو گناه است

و اين نيست مگر براى اينكه فساد آن گناهان از يك نفر و يا چند نفر تجاوز نمى كند، و آثار شومش تنها بعضى از ابعاد زندگانى را در بر مى گيرد و آن عبارت است از فساد ظاهر اجتماع ، و اعمال ظاهرى افراد، به خلاف ربا و #حكومت_بى_دينان كه آثار سوئش بنيان دين را منهدم مى سازد، و آثارش را به كلى از بين مى برد و نظام حيات را تباه مى سازد، و پرده اى بر روى فطرت انسانى مى افكند، و حكم فطرت را ساقط مى كند، و دين را به دست فراموشى مى سپارد، كه ان شاء الله توضيح اين معانى را تا اندازه اى خواهيم داد.
💢👈جريان تاريخ نيز اين نظريه قرآن را تصديق كرده ، و شهادت مى دهد كه امت اسلام از ا#وج_عزت به پائين ترين #درجه_ذلت نيفتاد، و مجد و شرفش به غارت نرفت و فاقد مال و عرض و جان خود نشد، مگر وقتى كه در امر دين خود سهل انگارى كرد، و دشمنان دين را دوست خود گرفته ، زمام امر حكومت خود را به دست ايشان سپرد و كارش به جائى رسيد كه نه مالك مرگ خود بود، و نه مالك زندگى اش ، نه اجازه مى يافت تا بميرد و نه فرصت پيدا مى كرد تا از مواهب و نعمتهاى زندگانى برخوردار گردد،
💢 لذا دين از ميان مسلمانان رخت بر بست ، و فضائل نفسانى از ميان آنان كوچ نمود.
♦️رباخواران به جمع كردن اموال و انباشتن ثروت پرداختند و در راه به دست آوردن جاه و مقام با يكديگر مسابقه گذاشتند، و همين باعث به راه افتادن جنگهاى جهانى شد، و جمعيت دنيا به دو دسته تقسيم گرديده و روبروى هم ايستادند، يك طرف ثروتمندان مرفه ، و طرف ديگر استثمار شدگان بدبختى كه همه چيزشان به غارت رفته بود، و اين جنگهاى جهانى بلائى شد كه كوهها را از جاى كند،
و زلزله در زمين افكند انسانيت را تهديد به فنا كرد، و دنيا را به ويرانه اى تبديل نمود، ((ثم كان عاقبه الذين اساوا السوآى )) آرى عاقبت كسانى كه بد كردند همان بدى بود.
♦️و به زودى ان شاء الله براى خواننده روشن خواهد شد كه آنچه قرآن كريم در باب #رباخوارى و سرپرستى دشمنان دين فرموده از پيشگوئى هاى قرآن است .
تفسیر المیزان

🌹امام صادق فرمود: #رباخوارى از گناهانى است كه موجب مى‌شود رباخوار به هنگام مرگ ايمان خود را از دست بدهد و در #زمره_كافران قرار گيرد.

ویرایش بوسیله کاربر 1402/12/25 03:05:05 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (7)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.553 ثانیه ایجاد شد.