سلام
جناب
حاج سلطان محمد گنابادی ملقب به سلطانعایشاه (۱۲۵۱ – ۱۳۲۷ ه. ق)، صاحب
تفسیر بیان السعادت هستند. ایشون از عرفای بزرگ بودند به طوری که جناب
علامه حسن زاده آملی هم در سخنرانی هاشون بعضی مواقع به این تفسیر اشاره میکنن. امام خمینی هم نقل کردن که از بین همه تفاسیر،
تفسیر عرفا به حقیقت نزدیک تره.
اما در خصوص تفسیر این آیه ایشون این گونه بیان میکنند که:
آیه 51:
ومعناي آيه اين است كه با هر يك از همسرانت كه ميخواهي هم بستر شوي و مقدم بداري مقدم بدار، ملاحظه تقسيم لازم نيست.
بنابراين نوعي توسعه ي در قسمت و تقسيم بين همسرانش ميباشد.
يا معناي آيه اين است: از هريك ازهمسران كه ميخواهي كناره گيري كن بدون
طلاق و بيست ونه روز بعد از كناره گيري اگر خواستي به سوي تو باز ميگردد.
يا هر كدام را ميخواهي طلاق بده و هر كدام را ميخواهي امساك كن و نگهدار يا هريك از زنان امتت را ميخواهي
نكاح كن وميخواهي ترك نكاح كن.
به هر تقدیر جمله جواب سوال مقدر و توسعه براي رسول خدا نسبت به همسرانش و نكاح او است.
و درباره ي مخير گذاشتن، رسول خدا همسرانش را بین اختیار دنیا و اختیار خدا و رسولش، و در صورت اختيار دنيا همين اختيار طلاق آنان بوده یا بعد از این اختیار احتیاج
به طلاق داشتند؟ و همچنین در مورد کناره گیری رسول خدا از همسرانش.
از امام باقر روایت شده که سوال شد از مردی که زنش را مخیر گذاشته پس او خودش را اختيار كرده آيا اين زن جدا ميشود و همين طلاق است؟
فرمود: نه اين چيزي بود كه مخصوص رسول خدا بود که به این مطلب امر شد و انجام داد. اگر
همسران رسول خدا خودشان را اختیار میکردند آنان را طلاق مي داد
و اين است معناي قول خدا: قل لأزواجک ان کنتن ... تا آخر
وَمَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكَ ۚهر یک از همسران را بعد ازكناره گيري خواستي باکي برتو نيست و احتياج به عقد جديد ندارد.
اين تخيير و توسعه بر تو, یا این اجازه در ترک تقسیم و تسويه ي بين همسران يا اين اجازه كه از هر كدام ميخواهي كناره گيري كن, يا اجازه نكاح يا ترك نكاح زناني
كه خودشان رابه تو مي بخشند، کوچك ترين چيزي است كه چشمان همسرانت را روشن میکند
وَلَا يَحْزَنَّ وآنان نبايد با ترك تقسيم و تسويه ناراحت و اندوهناك شوند
وَيَرْضَيْنَ بِمَا آتَيْتَهُنَّ كُلُّهُنَّ باید راضی باشند به آنچه که به همه آنان داده ای
وَاللَّـهُ يَعْلَمُ مَا فِي قُلُوبِكُمْ خطاب بصورت جمع به همسران یا به امت است یا همه را با رسول خدا در خطاب جمع کرده است،
یا خطاب را از رسول خدا به امت برگردانید یا خطاب به امت و همسران است.
كَانَ اللَّـهُ عَلِيمًا حَلِيمًا خداوند به عقوبت آنچه که در دلهای شماست عجله نمیکند و این به جهت حلم خداوند است نه جهل و عجز او.
آیه 52:
لَّا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاءُ مِن بَعْدُ
بعد از مواردی که در آیه سابق ذکر شد چنانچه گفته شده و چنانچه همين معناي ظاهر آيه است براي تو زنان ديگر حلال نيست.
وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ جایز نیست بر تو همسران را تبديل كني به غير از آنان كه در آيه ي سابق ذكر شد.
و بعضی گفته اند منع رسول خدا از نکاح غیر همسران سابق و منع او از تبدیل آنان از پاداش به همسران است که خدا و رسولش را اختیار کرده اند.
و در اخبار زياد مضمون آنچه كه از امام باقر آمده وارد شده است: و آن اين است كه مقصود خداوند آن است كه براي تو حلال نيست زناني كه خداوند در اين آيه حرام كرده است: حرمت عليكم امهاتكم و بناتكم و اخواتکم ... تا آخر
و اگر آنچه ميگويند درست باشد لازم مي آيد بر رسول خدا حرام باشد چيزي كه بر شما حلال است. زيرا بر شما ها جايز است زنان را تبدیل کنید هر چه بخواهید، چگونه میشود که بر پیغمبر جایز نباشد؟
مطلب اين چنين نيست كه ميگويند بلكه خداي تعالي بر نبی خود حلال کرده هر چه بخواهد نكاح كند مگر آنچه كه در اين آيه و در سوره نسا حرام کرده است
دربعضي از اخبار آمده است: احاديث آل محمد برخلاف احادیث مردم است
وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ ۗوَكَانَ اللَّـهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ رَّقِيبًا
خداوند بر هر چيز مراقب است حتي بر عدد همسران نسبت به تو و به امت تو، يعني بايد همسران تو
منحصر در عدد معین و اقتصار بر اشخاص معين باشد، نه بر آنها بيفزايي ونه آنها را تبديل كني.
ویرایش بوسیله کاربر 1391/07/06 08:36:17 ب.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است