رتبه: Newbie
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/04/23 ارسالها: 5
|
وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ17 الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ ﴿۱۸زمر﴾ و[لى] آنان كه خود را از طاغوت به دور میدارند تا مبادا او را بپرستند و به سوى خدا بازگشته اند آنان را مژده باد پس بشارت ده به آن بندگان من كه (۱۷) به سخن گوش فرامىیدهند و بهترين آن را پيروى میکنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندانند (زمر۱۸)
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1394/09/05 ارسالها: 36 تشکرها: 1 بار 3 تشکر دریافتی در 3 ارسال
|
در سوره زمر و در آیه 18 خداوند هدایت شدگان و خردمندان را با ویژگی پیروی از بهترین قول معرفی میکند
الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
خرمشاهی : همان کسانی را که قول [نیک و حق] را میشنوند و آنگاه از بهترین آن پیروی میکنند، اینانند که خداوند هدایتشان کرده است و اینانند که خردمندانند
فولادوند : به سخن گوش فرامىدهند و بهترين آن را پيروى مىكنند؛ اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان
گزیده ای از تفسیر المیزان :ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻗﻮﻝ ﺁﻥ ﻗﻮﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﺩﻣﻰ ﺭﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ، ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﻴﺮﺧﻮﺍﻫﺎﻧﻪ ﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ. ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻓﻄﺮﺗﺎ ﺍﻳﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺴﻦ ﻭ ﺟﻤﺎﻝ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺶ ﻣﺠﺬﻭﺏ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﻣﻌﻠﻮم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺁﻥ ﺣﺴﻦ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻳﻦ ﺟﺬﺑﻪ ﺷﺪﻳﺪﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﺯﺷﺖ ﻭ ﺯﻳﺒﺎ، ﻫﺮ ﺩﻭ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﺪ، ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺯﻳﺒﺎ ﻣﺘﻤﺎﻳﻞ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﺯﻳﺒﺎﺗﺮ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺯﻳﺒﺎﺗﺮ ﻣﻰ ﮔﺮﺍﻳﺪ. ﻭ ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺯﻳﺒﺎﺗﺮ ﻧﺮﻭﺩ، ﻭ ﺑﺎﺯ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺯﻳﺒﺎ ﺳﺮﮔﺮم ﺷﻮﺩ ﻣﻌﻠﻮم ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺳﺮﮔﺮﻣﻰ ﺍﺵ ﺑﻪ ﺯﻳﺒﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺯﻳﺒﺎﻳﻰ ﺁﻥ ﻧﺒﻮﺩﻩ، ﭼﻮﻥ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﺯﻳﺒﺎﻳﻰ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ ﺑﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﺪﻥ ﺯﻳﺒﺎﻳﻰ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺠﺬﻭﺏ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺯﻳﺒﺎ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﺯﻳﺒﺎﺗﺮ ﻣﺘﻤﺎﻳﻞ ﺷﻮﺩ.
ﭘﺲ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ" ﭘﻴﺮﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻗﻮﻟﻨﺪ" ﻣﻌﻨﺎﻳﺶ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻄﺒﻮﻉ ﻭ ﻣﻔﻄﻮﺭ ﺑﺮ ﻃﻠﺐ ﺣﻘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻓﻄﺮﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻊ ﺭﺍ ﻃﺎﻟﺒﻨﺪ. ﭘﺲ ﻫﺮ ﺟﺎ ﺍﻣﺮﺷﺎﻥ ﺩﺍﺋﺮ ﺷﻮﺩ ﺑﻴﻦ ﺣﻖ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ، ﺑﻴﻦ ﺭﺷﺪ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻰ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺣﻖ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺭﺍ ﻣﺘﺎﺑﻌﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻰ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻣﻰ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪكلمات كليدي: خردمندان هدايت اولو الباب ویرایش بوسیله کاربر 1400/01/18 08:31:59 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,977
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
اولواالالباب يعني چه؟ كاربردهاي مختلف اولواالالباب در قران
- عنوان «اولواالالباب» را مترجمان، خردمندان يا صاحبان تفکر و عقل و انديشه ترجمه كردهاند که بيانگر معنای عميق اين واژه نيست. اولواالالباب يعنی صاحبان لُب. لُبِ هر چيز، مثل گردو و بادام، مغز آن است. مفسرين مغز انسان را همان عقل او شمردهاند و گفتهاند اولواالالباب همان عاقلان، و به فارسی سليستر، خردمنداناند. اما درک و فهمی که در ادبيات و عُرف امروز از واژه «عقل» وجود دارد، مغاير با مفهوم اين واژه در قرآن، و مستقل از ايمان به آفريدگار است و حتی منکران در مواردی «عقلانيت» را همچون روشنفکری در برابر «ايمان» مطرح ميسازند! در اين صورت، آيا چنين خردمندانی از آيات پند ميگيرند؟ برخی از لغتشناسان گفتهاند: لُب، نه هر عقلي، بلکه عقل خالص و پاک شده است! در اين صورت بايد پرسيد خلوص و پاک شدن از چه چيزي؟
از 16 موردی که عنوان «اولواالالباب» [يا اوليالالباب] در قرآن آمده است چند نکته را ميتوان فهميد:
الف] در 11 آيه از 16 مورد، «اولواالالباب» با واژه «ذکر» [بيداری و خودآگاهی] همراه آمده و بر «ذکرپذيری» آنان تصريح شده است، در 5 مورد ديگر از عبرتگيري، هدايتپذيری و آمادگی شناخت آنان. آيا «عقلانيت خود بنياد» امروز، که در برابر «عقلانيت خدا بنياد» مطرح ميشود، ميتواند ترجمه دقيقی برای اولواالالباب باشد؟
ب] در 6 مورد واژه تقوا [کنترل نفس، در خود آيه يا قبل و بعد آن] از ويژگيهای اولواالالباب شناخته شده است [بقره 179 (2:179) و 197 (2:197) ، مائده 100 (5:100) ، طلاق 10 (65:10) ، ص 29 (38:29) ، و زمر 9 (39:9) ]، پس در واژة «اولواالالباب» مفهوم تسلط بر نفس و خويشتنداری است.
ج] از مقايسه ويژگيهای متضادی که از دو گروه «فاسقين» و «اوليالالباب» در آيات 19 (13:19) تا 25 سوره رعد و آيات 26 (2:26) و 27 بقره آمده، ميتوان فهميد که «فاسقين» شخصيتی مقابل اوليالالباب دارند. از آنجائی که واژه «فسق» دلالت بر شکستن و پاره کردن حدود و پوسته محافظ دارد، ميتوان فهميد اولواالالباب کسانی هستند که به نيروی تقوا [کنترل نفس] خود را در محدوده مقررات الهی نگه ميدارند و حرمتشكنی و نقض مقررات و احکام شريعت نميكنند. به عبارتی آنها صاحب خِرَد خدائي، و وجدانهای پاک و متعهدان به ميثاقهای خدائی هستند و بنياد عقلانيت آنان بر محور ارزشهای اخلاقی است.
از تفسير اقاي عبدالعلي بازرگان
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,977
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
مشخصات اولی الالباب در آیات ۲۰ تا۲۲ سوره رعد
1⃣ الذين يوفون بعهد الله و لا ينقضون الميثاق
اولین مشخصه ی آنها #وفای به عهد و ترك پيمانشكنى است ، که شامل پيمانهائى كه خدا به مقتضاى فطرت از انسان گرفته (همانند فطرت توحيد و عشق به حق و عدالت ) و هم پيمانهاى عقلى (يعنى آنچه را كه انسان با نيروى تفكر و انديشه و عقل از حقايق عالم هستى و مبدء و معاد درك مى كند)، هم پيمانهاى شرعى (يعنى آنچه را كه پيامبر (ص ) از مؤ منان در رابطه با اطاعت فرمانهاى خداوند و ترك معصيت و گناه پيمان گرفته )و هم وفا به پيمانهائى كه انسان با ديگر انسانها ميبندد.
2⃣ الذين يصلون ما امر الله به ان يوصل دومين ماده برنامه آنها، حفظ پيوندها و پاسدارى از آنهاست ، چنانكه مى فرمايد: (آنها كسانى هستند كه پيوندهائى را كه خداوند امر به حفظ آن كرده برقرار مى دارند #پيوندى با خدا و پيامبر و امام به عنوان رهبر و پيشوا و همچنین پيوندى با تمام جامعه انسانيت و بخصوص با آنها كه حق بيشترى بر او دارند همانند پدر و مادر و خويشاوندان و دوستان و استاد و مربى . و از سوى دیگر پيوندى با نفس خويش دارند ..
3⃣و يخشون ربهم 4⃣و يخافون سوء الحساب سومين و چهارمين برنامه طرفداران حق آنست كه (آنها از پروردگارشان ، #خشيت دارند و از بدى #حساب در دادگاه قيامت ميترسند) 5⃣و الذين صبروا ابتغاء وجه ربهم پنجمين برنامه آنها #استقامت است ، در برابر تمام مشكلاتى كه در مسير اطاعت و ترك گناه و جهاد با دشمن و مبارزه با ظلم و فساد وجود دارد آنهم صبر و استقامتى براى جلب #خشنودى پروردگار،
6⃣و اقاموا الصلوة ششمين برنامه آنها اين است كه (آنها نماز را بر پا ميدارند) و چه چيز مهمتر از اين است كه انسان هر صبح و شام رابطه و پيوند خود را با خدا تجديد كند!
7⃣ و انفقوا مما رزقنا هم سرا و علانية به دنبال آن (هفتمين ) برنامه حقجويان را با اين عبارت بيان مى كند (آنها كسانى هستند كه از آنچه به آنان روزى داده ايم در پنهان و آشكار #انفاق مى كنند) جمله مما رزقناهم ، هر گونه موهبتى را اعم از مال ، علم ، قدرت ، موقعيت و نفوذ اجتماعى و غير آن را شامل مى شود
8⃣ و يدرئون بالحسنة السيئة بالاخره (هشتمين ) و آخرين برنامه آنها اين است كه آنها بوسيله #حسنات ، #سيئات خود را از ميان مى برند. به اين معنى كه به هنگام ارتكاب يك گناه و لغزش ، تنها به پشيمان شدن و ندامت و استغفار قناعت نمى كنند، بلكه عملا در مقام جبران بر مى آيند، و هر اندازه گناه و لغزش آنها بزرگتر باشد به همان اندازه حسنات بيشترى انجام مى دهند، تا وجود خود و جامعه را از لوث گناه با آب حسنات بشويند.
اين احتمال نيز در تفسير آيه وجود دارد كه آنها بدى را با بدى تلافى نمى كنند، بلكه سعى دارند اگر از كسى نسبت به آنها بدى برسد، با انجام نيكى در حق وى ، او را شرمنده و وادار به تجديد نظر كنند
از كانال تفسير روزانه
|
|
|
|
رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 811
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
اولوالالباب يعني چه؟
(الباب ) جمع (لب ) به معنى (مغز) هر چيز است ، «اولوا الالباب» كسانى هستند كه با معرفت دینى مغز پخته اى دارند. طبق آیات قرآن مجید، در مقابل «اولوا الالباب»، لفظ «أعمى» یعنى كور قرار دارد. بنابر این«اولوا الالباب» یعنی صاحبان عقل، اندیشه، درک و دارای بینایی جان، در مقابل جاهلان، نادانان و کوردلان در پذیرش حق. اولوالالباب در سه ساحت انسانِ قرآنی یعنی:
در ساحت اندیشه :با تفکر در آفاق و انفس و آزاداندیشی، پندآموزی، خداشناسی، عاقبتاندیشی و نگاهی خوشبینانه به عالم؛
در ساحت عواطف با داشتن شرحصدر، ایمان، تقوا، عبرتپذیری و ترس از بدحسابی در قیامت؛
در ساحت عمل و اراده با صبوری، عمل به عهد الهی برقراری پیوندها، ایثار و انفاق، گذشت، نیایش، استغفار در تلاش برای رسیدن به کمال هستند.
در نتیجه میتوان گفت : آنان عالمان روشن ضمیری هستند که خواستار همراهی با ابرارند و هدفشان قرار گرفتن در زمره مقربان است
از كانال تفسير روزانه
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.