رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
اهل كتاب هم پيامبر را ميشناسند.به او ايمان بياورند. مراد از نور نازل شده با پيامبر چيست؟ در دهه اخر صفر وایام سالگرد رحلت پیامبر، سخنران مسجد محل ما(حجت الاسلام موسویان)؛ایات 156و 157 سوره اعراف را که حاوی
توصیفاتی از رسول اسلام میباشد انتخاب کرده بود(که به نظر من کاملا مناسبت داشت).با هم ایات را بخوانیم:
وَاكْتُبْ لَنَا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَيْكَ قَالَ عَذَابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَاء وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ
فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ ﴿۱۵۶﴾ مکارم: و براي ما در اين دنيا و سراي ديگر نيكي مقرر دار، چه اينكه ما به سوي تو بازگشت كرده ايم، (خداوند در برابر اين تقاضا به موسي)
گفت: مجازاتم را به هر كس بخواهم ميرسانم و رحمتم همه چيز را فرا گرفته و آنرا براي آنها كه پرهيزكارند و زكات را ميپردازند و
آنها كه به آيات ما ايمان ميآورند، مقرر خواهم داشت.
الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ
وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ
وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿۱۵۷﴾ مکارم: آنها كه از 1-فرستاده (خدا) 2-پيامبر 3-«امي» پيروي ميكنند 4-كسي كه صفاتش را در تورات و انجيلي كه نزدشان است مييابند
5-و آنها را به معروف دستور ميدهد و 6-از منكر باز ميدارد،7- پاكيزهها را براي آنها حلال ميشمرد، 7-ناپاكها را تحريم ميكند، و
8-بارهاي سنگين و زنجيرهائي را كه بر آنها بود (از دوش و گردنشان بر ميدارد
آنها كه به او ايمان آوردند و حمايتش كردند و ياريش نمودند و از نوري كه با او نازل شده پيروي كردند آنان رستگارانند. قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ
فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿۱۵۸﴾ فولادوند: بگو اى مردم من 9-پيامبر خدا به سوى همه شما هستم همان [خدايى] كه فرمانروايى آسمانها و زمين از آن اوست
هيچ معبودى جز او نيست كه زنده مى كند و مى ميراند پس به خدا و فرستاده او كه پيامبر درس نخوانده اى است كه
10- به خدا و كلمات او ايمان دارد بگرويد و او را پيروى كنيد اميد كه هدايت شويد این ایات حاوی نکات و تفسیر زیادی است.اما نکته بارز ان این است که ایات قبل و بعد ان سرنوشت قوم یهود را روایت میکند.لکن در ایه 156
خدا با بیان خطاب خود به موسی،یهودیان و مسیحیان زمان پیامبر را مخاطب میسازد که شرط ایمان و برخورداری از رحمت من ،شرط فلاح و هدایت ،ایمان
و تبعیت از پیامبر اسلام است که او را برای همه مردم فرستادم و لفظ تبعیت را هم تکرار نموده است. کلمات کلیدی :رسول پیامبر اسلام امی ویرایش بوسیله کاربر 1396/01/26 08:12:36 ق.ظ
| دلیل ویرایش: key words
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
دیشب نیز ایشان(حاج اقا موسویان) در ادامه توضیح ایات فوق نکات زیر را اشاره کردند:
1-خدا در اینجا حلال کردن طیبات و حرام کردن خبائث را به پیامبر نسبت میدهد نه به خودش.نگفته خدا حلال کرده.
این عبارت تایید کننده ولایت تشریعی پیامبر می باشد.(که بالاتر از ولایت تکوینی است)یعنی هرچه پیامبر حلال کند ،خدا هم انرا تایید می کند.
(نکته ظریف در ایه نیز این است که تک تک حلال ها و حرام ها را نام نبرده بلکه حکم کلی داده که همه طیبات، حلال است و همه خبائث ،حرام.)
2-رحمت خاص خدا شامل چه کسانی است؟ کسانی که این صفات را داشته باشند:
1-تقوا 2-زکوه 3- ایمان به ایات ما 4-تبعیت از پیامبر اسلام ،ایمان به او و یاری او
5-تبعیت از نوری که با پیامبر ارسال شده
اینها هستند که فقط مفلح و رستگارند و شامل رحمت خاص خدا میشوند.
3-مراد از النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ چیست؟
مقصود حضرت علی ع است نه قران.زیرا درایات قران همواره نزول قران بر پیامبر با لفظ "عَلی" ذکر شده است و نه با "مع"
در اینجا هم اگر گفته شده بود نوری که بر او نازل شده ،قران مد نظر می بود. ولی نور نازل شده با پیامبر امیرالمومنین است.
در این زمینه روایتی هم داریم که پیامبر گفتند من و علی از ابتدا تا صلب عبدالمطلب نور واحد بودیم.سپس تقسیم شدیم
در صلب عبداله و ابو طالب.
بنابراین شرط رستگاری و فلاح طبق کلام خدا تبعیت از حضرت علی هم میباشد."
مطالب فوق نقل قول و نقل مضمون ازایشان است.
در خصوص نکته اخر من به تفسیر المیزان و نمونه مراجعه کردم.هر دو مقصود از نور نازله با پیامبر را قران ذکر کرده اند.
که البته در جلسه امشب به ایشان منتقل کردم.ولی ایشان با قاطعیت نظر خود را تاکید کردند.
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04 ارسالها: 134
5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
|
اطاعت و تبعیت از رسول الله در قران
علاوه بر ایات فوق در سوره اعراف،در این مورد آیات زیادی وجود دارد که از جمله صریح ترین آنها آیه 31 سوره آل عمران است.
قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۳۱﴾
بگو اگر خدا را دوست داريد از من پيروى كنيد تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشايد و خداوند آمرزنده مهربان است (۳۱)
در سوره نساء آیه80 نیز بصراحت اطاعت از رسول را اطاعت از خدا معرفی کرده است.
مَّنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللّهَ
وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَاحْذَرُواْ فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلاَغُ الْمُبِينُ ﴿۹۲﴾مائده
فولادوند: و اطاعت خدا و اطاعت پيامبر كنيد و [از گناهان] برحذر باشيد پس اگر روى گردانديد بدانيد كه بر عهده پيامبر ما فقط رساندن [پيام] آشكار است.
در آیه 54 سوره نور،پس از دستور به اطاعت از خدا و رسول،اطاعت از رسول را مایه هدایت دانسته است.
وَإِن تُطِيعُوهُ تَهْتَدُواجهت اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه از چه کسانی اطاعت کنیم و از چه کسانی نباید تبعیت کنیم،به لینک زیر مراجعه نمایید اطاعت و تبعیت در قرآن
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
آیتالله سید محمود طالقانی، از مفسران قرآن کریم و بنیانگذار جریان روشنفکری دینی در ایران در بخشی از خطبههای نماز جمعه تهران در تاریخ ۵ مرداد ۵۸ به اهداف رسالت پیامبر بزرگ اسلام اشاره میکنند و در این خطبه تاریخی با بیان اینکه پیامبر(ص)آمد تا غلها را از دست وپای انسان بگشاید، معتقد است: دعوت اسلام، دعوت به رحمت و آزادی است.
بخشی از سخنان آیتالله طالقانی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم؛ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِیلِ یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذِینَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِیَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
کسانی که این پیامبر بزرگوار و این رهبر عالیقدر انسانیت را پیروی کردند آن پیامبری که امی بود، یعنی از میان توده مردم برخاست، از میان بیسوادها، برای آنان و به نفع آنان، نه از میان یک گروه خاص و طبقه معین، الرسول النبی الامی؛ همان پیامبری که پیامبران دیگر چشم به راه او بودند تا وحی آنها و رسالت آنها تکمیل بشود.
یجدون عندهم مکتوباً فی التوراة و الانجیل؛ همان پیامبری که آمد تا مردم را به معروف وادارد و از منکر باز دارد، همان پیامبری که آمد، همه آنچه را که ادیان گذشته تحریم کرده بودند از طیبات، بر مردم حلال کند، این قیدها را بردارد و آنچه خبیث است حرام کند.
و یضع عنهم اصرهم؛ بارهای سنگینی که بر دوش بشر بوده است بردارد، غلهایی که فکر و اندیشه مردم را و زندگی و حیات مردم را بسته بود بگشاید. اینها هدف این نبی بود. امر به معروف، نهی از منکر، تحلیل طیبات، تحریم خبائث، برداشتن اصرها و غلها. اصر یعنی چه؟ یعنی بار سنگین، باری که محکم بسته شده است، آن تحمیلات فکری و اندیشهای و عقیدهای که دنیای شرک و کفر بر افکار و اندیشههای مردم تحمیل کرده بود. آن نظام طبقاتی که بر توده مردم تحمیل و بسته شده بود، آن غلهایی که دست و پای فکر و حرکت مردم را بسته بود. پیامبر آمد غلها را بگشاید. این هدف پیامبر بود. یعنی آزاد کردن مردم، آزاد کردن از تحمیلات طبقاتی، آزاد کردن از اندیشههای شرکی که تحمیل شده، آزاد کردن از احکام و قوانینی که به سود یک گروه و یک طبقه بر دیگران تحمیل شده. این رسالت پیامبر شما بود.
ما هم باید دنبال این همین رسالت باشیم، این شهدای ما هم دنبال همین رسالت بودند. در مقابل فرهنگ تحمیلی، در برابر اقتصاد تحمیلی، در برابر قوانین تحمیلی، در بربرا محدودیتهای پلیسی، که گاهی به اسم دین بر مردم تحمیل میشد که از همه خطرناکتر است. یعنی آنچه را که احبار و رهبان و همکاری آنها با طبقات ممتاز بر مردم تحمیل کرده بودند به نام دین. این خطرناکترین تحمیلات است. یعنی آنچه که از خدا نیست، از جانب حق نیست، آنها را به اسم خدا به دست و پای مردم ببندند و مردم را از حرکت حیاتی باز دارند، حق اعتراص به کسی ندهند، حق انتقاد ندهند. حق فعالیت آزاد به مردم و مسلمانان و مردم آزاده دنیا ندهند. این همان اصراست، این همان اغلال است. این اغلالی است که پیامبر مبعوث شد و بشر دچار شده به این همه غلها را نجات داد تا ما دنبال این پیامبر، هم خودمان را نجات بدهیم، هم دیگران را نجات بدهیم.
دعوت اسلام، دعوت به رحمت و آزادی است. در اول هر سوره به نام دو رحمت، رحمت واسعه و رحمت خاص شروع میکند. بسم الله الرحمن الرحیم. و ما ارسلناک الارحمة للعالمین؛ تو رحمتی، رحمت برای همه مردم، همان گناهکاری که محکوم به اعدام میشود به قانون اسلام، هم برای خودش رحمت است که گناهانش شسته بشود، از شر باقی ماندهاش مردم آزاد بشوند، هم رحمت به دیگران است.
جهادش رحمت، هجرتش رحمت، قوانینش رحمت، هدایتش بر اساس رحمت. ما نظام اسلامی میخواهیم که در پرتو رحمت باشد، ما اگر همان رسالت، رحمت الهی را درباره مردم خودمان و دیگران در مرحله اول اجرا بکنیم بسیاری از مشکلات حل میشود، بسیاری از این تشنجات از میان میرود. هنوز مردم مستضعف ما چه در داخل و مرکز و اطراف و انحای کشور باور نمیکنند که رسالت اسلام و انقلاب ما برای آزادی است. چون عمل کمتر دیدهاند
نقل از سايت ايكنا
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.