logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176984)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140059)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130838)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95111)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    معجزه كمتر شناخته شده پيامبر رحمت : قراردادها             

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1394/11/07 10:31:32 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,950

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
سكرات الموت-سكرات مرگ -سختي جان دادن


پرسش:آيا سكرات مرگ در قران ،امده است؟سختی جان دادن برای چه کسانی قطعی است؟

پاسخ: خداوند در جند جا از قرآن به سختی جان دادن برخی افراد اشاره کرده است:

1-دنيادوستان و تکذیب کنندگان معاد و تارکان عبادت و نماز

در سوره قیامت ريشه تكذيب و بي باوري انسانها به معاد و جزاي اخروي،دنيا طلبي ذكره شده است:

كلا بل تحبون العاجله و تذرون الاخره .سپس به توصيف لحظه مرگ افراد منكر معاد پردخته است.

كَلَّا إِذَا بَلَغَتْ التَّرَاقِيَ ﴿۲۶﴾

خرمشاهی: حاشا، چون جان به گلوگاهها رسد


وَقِيلَ مَنْ رَاقٍ ﴿۲۷﴾


مکارم: و گفته شود: آيا كسي هست كه اين بيمار را از مرگ نجات دهد؟!


وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ ﴿۲۸﴾

فولادوند: و به جدائى از دنيا يقين پيدا كند


وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ ﴿۲۹﴾

فولادوند: و ساق پاها از سختى جان دادن به هم بپيچد



إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ ﴿۳۰﴾

فولادوند: آرى در آن روز مسير همه بسوى دادگاه پروردگارت خواهد بود

فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى ﴿۳۱﴾


مکارم: او هرگز ايمان نياورد و نماز نخواند


وَلَكِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿۳۲﴾


مکارم: بلكه تكذيب كرد، و روي گردان شد.


کلمات کلیدی:جان دادن موت مرگ سکرات تکذیب

ویرایش بوسیله کاربر 1398/03/29 08:53:29 ق.ظ  | دلیل ویرایش: size

ali Offline
#2 ارسال شده : 1394/11/09 04:07:07 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,950

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
2-منافقان

خداوند در سوره محمد به تفکیک رفتار و صفات مسلمانان،کافران و منافقان و بیماردلان پرداخته است.

در آیه 27 به مرگ سخت منافقان اشاره میکند:

ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لِلَّذِينَ كَرِهُوا مَا نَزَّلَ اللَّهُ سَنُطِيعُكُمْ فِي بَعْضِ الْأَمْرِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِسْرَارَهُمْ ﴿۲۶﴾

مکارم: اين بخاطر آن است كه آنها به كساني كه نزول وحي الهي را كراهت داشتند گفتند ما در بعضي از امور از شما پيروي مي‏كنيم، در حالي كه خداوند اسرار آنها را مي‏داند.


فَكَيْفَ إِذَا تَوَفَّتْهُمْ الْمَلَائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ ﴿۲۷﴾

فولادوند: پس چگونه [تاب مى ‏آورند] وقتى كه فرشتگان [عذاب] جانشان را مى ‏ستانند و بر چهره و پشت آنان تازيانه مى ‏نوازند

مکارم: حال آنها چگونه خواهد بود هنگامي كه فرشتگان (مرگ) بر صورت و پشت آنها مي‏زنند (و قبض روحشان مي‏كنند).
kabir Offline
#3 ارسال شده : 1394/11/10 10:06:20 ب.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
لفظ سکره الموت در قرآن در سوره قاف بکار رفته است.

آيات ابتداي سوره به كافراني اشاره دارد كه منكر رسول الهي و نيز بازگشت در قيامت هستند و حقايقي كه رسولان الهي براي انها مي اورند،تكذيب مي كنند.(عجبوا ان جائهم منذر منهم،ائذا متنا و كنا ترابا ذلك رجع بعيد،كذبوا بالحق لما جائهم)

سپس خداوند ضمن هشدار به نوع انسان که ما از رگ گردن به تو نزدیکتریم و دو فرشته هم همواره با تو هستند،سختی های مرگ و سپس قیامت را یاداوری میکند:


وَجَاءتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ ﴿۱۹﴾


مکارم: و سرانجام سكرات مرگ به حق فرا مي‏رسد (و به انسان گفته مي‏شود) اين همان چيزي است كه از آن مي‏گريختي!

ویرایش بوسیله کاربر 1398/03/27 08:17:19 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Offline
#4 ارسال شده : 1398/03/27 07:50:33 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,950

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
سكرات و غمرات مرگ در قرآن


در سوره انعام نيز سختي ها و شدايد لحظه جان دادن با عبارت"غمرات الموت"بيان شده است.

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَمَنْ قَالَ سَأُنْزِلُ مِثْلَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ

وَلَوْ تَرَى إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَائِكَةُ بَاسِطُو أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنْتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ ﴿۹۳﴾

انصاریان: چه کسی ستمکارتر از کسی است که به خدا دروغ می بندد، یا می گوید: به من وحی شده؛ در حالی که چیزی به او وحی نشده است، و نیز کسی که بگوید: من به زودی مانند آنچه خدا نازل کرده نازل می کنم؟!
ای کاش ستمکاران را هنگامی که در سختی ها و شداید مرگ اند ببینی در حالی که فرشتگان دست های خود را [به سوی آنان] گشوده [و فریاد می زنند] جانتان را بیرون کنید، امروز [که روز وارد شدن به جهان دیگر است] به سبب سخنانی که به ناحق درباره خدا می گفتید واز پذیرفتن آیات او تکبّر می کردید، به عذاب خوارکننده ای مجازات می شوید.

اين ايه نيز بيانگر ان است كه ظالمين در حق خود يعني انها كه از روي تكبر آيات و فرامين خداوند را نپذيرفته يا بدروغ مطالبي به خدا نسبت داده يا از خدا قطع انتساب كرده اند(مثلا اين قران،از جانب خدا نيست)در لحظه مرگ بسختي جان ميدهند.
farhang Offline
#5 ارسال شده : 1398/03/29 08:45:53 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
كيفيت متفاوت لحظه مرگ براي افراد مختلف

آيات انتهايي سوره واقعه لحظه مرگ سه گروه افراد يعني مقربين،اصحاب يمين و اصحاب شمال را توصيف كرده است:

فَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ {88}و اما اگر [او] از مقربان باشد {88}
فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّةُ نَعِيمٍ {89}پس [در] آسايش و راحت (جريان لطف و رحمت) و بهشت پر نعمت [خواهد بود] {89}
وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ أَصْحَابِ الْيَمِينِ {90}و اما اگر از ياران راست باشد {90}
فَسَلَامٌ لَّكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ {91}از ياران راست بر تو سلام باد {91}
وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ {92}و اما اگر از دروغزنان گمراه است {92}
فَنُزُلٌ مِّنْ حَمِيمٍ {93}پس با آبى جوشان پذيرايى خواهد شد {93}
وَتَصْلِيَةُ جَحِيمٍ {94}و [فرجامش] درافتادن به جهنم است {94}


با توجه به اينكه در ايات 83 به بعد به لحظه مرگ انسانها پرداخته، لذا به نظر ميرسد اين آيات كلا به وضعيت پس از مرگ انسانها پرداخته است یعنی ابتدا لحظه جان دادن (و شايد عالم برزخ) و سپس حيات اخروي.

در آيه 91 به بشارتي از جانب اصحاب يمين به فرد محتضري كه از جزو اصحاب يمين است اشاره شده است .

لذا روح و ريحان ذكر شده در ايه 89 هم ميتواند از همين جنس باشد يعني مقربين ،بشارتي يا رايحه و نسيمي از لطف و رحمت را در هنگام مرگ دريافت مي كند.

در ايه 93 هم نزل من حميم ميتواند به مشاهده اين تصوير در لحظه مرگ محتضر دلالت داشته باشد.

يعني افراد گمراه تكذيب كننده معاد و قران،در لحظه مرگ تصاويري از عذابهاي خود را مشاهده ميكنند.

جنت و جحيم ايات 89 و 94 هم همان بيان سرنوشت نهايي انهاست.

این فرازنشانگر ان است که وضعيت كلي افراد از حيث قرار گيري در رده هاي سه گانه مقربون،اصحاب يمين و اصحاب شمال در همان لحظه مرگ مشخص است و لذا كيفيت جان دادن و مرگ انها نيز متفاوت است




سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#6 ارسال شده : 1398/03/29 10:56:25 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
توصيف لحظه مرگ انسنها در قران:آيا سكرات موت براي همه انسانهاست:


با بررسي آيات بالا كه به كيفيت مرگ انسانها اختصاص داشت نكات زير بدست مي ايد:

1-كيفيت لحظه مرگ يا جدا شدن روح از بدن براي همه افراد يكسان نيست و تابع رفتار ها و تمايلات و باورهاي آنها در اين دنياست.

2-طبق ايات صريح قران،كساني كه معاد و زندگي اخروي را منكر هستند،دنيادوستاني كه تمام همت خود را دنيا قرار داده اند و طي ساليان طولاني دل بدنيا بسته اند و به اخرت باور نداشته يا براي سفر اخروي خود توشه اي نگذاشته اند،كساني كه ايات خدا را تكذيب كرده و به خدا افترا مي بندند،كساني كه عليه دين خدا و رسولان الهي اقدام كرده اند،دنيا را ببسختي ترك كرده و مرگ سختي دارند.

3-افرادي كه با رفتارهاي دنيوي خود ،اهل بهشت خواهند شد نه تنها سكرات موت ندارند بلكه با رضايت و خوشحالي ،اين دنيا را ترك مي كنند.


در انتها به روايتي در اين زمينه از امام صادق ع در كتاب علل الشرايع شيخ صدوق كه مويد جمع بندي بالاست،اشاره ميكنيم:

از امام صادق (ع) درباره چگونگی مرگ سوال شد، ایشان فرمودند:

«مرگ برای مومن مانند استشمام خوش ترین بوهاست و حالتی بر او عارض می شود که تمام رنج ها و محنت ها تمام می شود و برای کافر همچون گزیدن افعی و نیش عقرب ها و چه بسا سخت تر از این هاست.»
به حضرت گفته شد: عده ای می گویند، مرگ سخت تر و دردناک تر از بریدن با اره و چیدن با قیچی و کوبیدن با سنگ و چرخش قطب آسیاب در چشم می باشد. حضرت فرمودند: «سختی مرگ برای کافرین و فاجرین همین طور است، آیا نمی بینی برخی از ایشان هنگام مرگ چه رنج هایی متحمل می شوند، ایشان درد مرگ را شدیدتر درک خواهند کرده آگاه باشید که عذاب آخرت یقینا از عذاب دنیا دردناک تر خواهد بود.

سپس گفته شد، چرا برخی از کفار و برخی از مومنین حالت جان دادن یکسانی دارند، و مرگ بر آنها آسان است، به طوری که در حالت صحبت کردن، خندیدن و حرف زدن خاموش می شوند و برخی دیگر از مومنین و کفار با رنج جان می دهند!

حضرت فرمودند: «علت راحت جان دادن مومن آن است که خداوند ثواب نیکی هایشان را زود به او عطا فرماید. و علت سخت جان دادن مومن آن است که از این طریق، گناهانش را محو کند تا در آخرت، پاک وارد شود و سزاوار پاداش ابدی باشد و اگر کافری با آسانی جان داد به خاطر آن است که خداوند تعالی پاداش اعمال نیکش را از این راه به او عطا کند و در آخرت در عقوبت عذاب دائمی به سر برد و اگر کافری با مشقت جان سپرد این آغاز عذاب الهی برای اوست بعد از آنکه حسنات او تمام شده است. خداوند هرگز ستم نمی کند.


سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.190 ثانیه ایجاد شد.