رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30 ارسالها: 102
تشکرها: 1 بار 12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
|
نکات کلیدی از جزء اول قرآن کریم- پيام ها و درس هاي مهم اولين جزء قرآن مجيد
فراز اول: ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ ممَِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْكَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ(4-1 بقره)
تنها متقین هستند که از قرآن بهره می برند
پنج ویژگی نجاتبخش در متقین
در آیه دوم سوره بقره، خداوند متعال قرآن را مایه هدایت متقین معرفی می کند ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ با اینکه این کتاب برای هدایت تمام انسانها نازل شده است؛ اما چون تنها متقین هستند که به رهنمودهای آن گوش می دهند و از آن بهره می برند؛ پس صحیح آن است که بگوییم: قرآن تنها همین گروه را هدایت می کند و دیگران چون گوش و چشم به روی قرآن بسته اند، بهره ای از هدایتگری آن نمی برند و حتی در مواردی زیان هم می بینند.
آنچه باعث می شود تا متقین از قرآن بهره مند شوند پنج خصلت است که آنها با تکیه بر فطرت پاک خدادی صاحب آن شده اند آن پنج خصلت عبارتند از: به نادیدنی هایی که وحی از آن خبر می دهد ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ)، داشتن ارتباط با خدا (یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ)، بی هیچ چشمداشتی از هر آنچه که خدا روزی آنها کرده است به دیگران انفاق می کنند (ممَِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ)، به آنچه که بر تو و پیامبران پیش از تو وحی کردیم ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْكَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ) و به جهان پس از مرگ، ایمان دارند و هرگز آن را فراموش نمی کنند (بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ)
فراز دوم: وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ (45- بقره) در سختی ها و مشکلات زندگی از صبر و نماز مدد بگیرید
استعانت یعنى کمک خواستن و این وقتى است كه انسان به تنهایى نتواند مشکلی را كه پیش آمده بر وفق مصلحت خود برطرف سازد. خداوند متعال فرمود: اِسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ؛ در سختی ها و مشکلات خود از صبر و نماز كمك بگیرید که این دو، بهترین وسیله براى پیروزیند؛ چون صبر در هر بلا و حادثه عظیمى آن را كوچك و ناچیز ساخته و نماز هم كه توجه به خدا و پناه بردن به اوست، روح ایمان را زنده مىسازد و به آدمى مىفهماند كه به جایى تكیه زده كه ویران شدنی و از هم گسستنى نیست.
در برخی روایات، روزه به عنوان مصداقی برای صبر معرفی شده است که افراد می توانند برای پیروزی بر مشکلات خود از آن کمک بگیرند.
فراز سوم: أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَن یَفْعَلُ ذَالِكَ مِنكُمْ إِلَّا خِزْىٌ فىِ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلىَ أَشَدِّ الْعَذَابِ وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَََ (85- بقره)
برخورد گزینشی با دین محکوم است
خداوند متعال در این آیه با ذکر نمونه ای از برخورد گزینشی با دین، این عمل را به شدت محکوم کرده و آن را موجب خفت دنیا و عذاب آخرت معرفی می کند.
در این مثال، عده ای مورد عتاب الهی قرار می گیرند که مردم بی گناه را می کشتند و از خانه و کاشانه شان آواره می کردند و توجهی به دستور دین در حرام بودن این کار نداشتند در عوض فدیه دادن و آزاد کردن اسیرانشان که این هم دستور دین است را چون به نفعشان بود تمام و کمال قبول داشتند و به آن عمل می کردند. قرآن کریم با بیان این نمونه به تمام کسانی که ملاک عمل کردنشان به دین، خواهش ها و خوشایندهای نفسانی آنهاست هشدار داده و ضمن منع آنها از چنین برخورد سلیقه ای با دین، همگان را از عواقب دنیایی و عذاب اخروی آن بر حذر می دارد.
به تعبیر دیگر اثر ایمان و تسلیم، آنجا ظاهر مىشود كه قانونى بر ضد منافع شخصى انسان باشد و آن را محترم بشمارد وگرنه عمل به دستورات الهى در آنجا كه حافظ منافع انسان است ، نه افتخار است و نه نشانه ایمان و لذا همیشه مىتوان از این طریق، مؤمنان را از منافقان شناخت؛ مؤمنان در برابر همه قوانین الهى تسلیمند و منافقان طرفدار تبعیض.
متاسفانه کم نیستند کسانی که از مجموع بایدها و نبایدهای دین، تنها بخشی را قبول داشته و به آن عمل می کنند که نفعی به حال دنیایشان داشته باشد؛ روزه را می گیرد چون به رژیم و تناسب اندام او کمک شایانی می کند ولی حجاب را قبول یا چندان توجهی به آن ندارد زیرا مانع از جلوه گری او در کوی و برزن است.
در فرهنگ قرآن، انسان سعادتمند کسی است که تمام باید ها و نبایدهای دین را به چشم نسخه ای شفا بخش از یک پزشک زبردست می بیند که عمل دقیق و کامل به آن، ضامن سلامت اوست.
فراز چهارم: وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَن یُذْكَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَ سَعَى فىِ خَرَابِهَا أُوْلَئكَ مَا كاَنَ لَهُمْ أَن یَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائفِینَ لَهُمْ فىِ الدُّنْیَا خِزْىٌ وَ لَهُمْ فىِ الاَْخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ(114- بقره)
وای بر آنان که مساجد را خراب می کنند
در این آیه شریفه، کسانی که نمی گذارند در خانه های خدا، نام او یاد شود و همتشان را صرف تخریب مساجد می کنند جزء ستمکارترین افراد شمرده شده اند. بر اساس شأن نزولی که برای آیه گفته شده، منظور از تخریب مسجد، ویران کردن آن با کلنگ و سایر ابزار های تخریب و انهدام است؛ درست مانند کاری که آل سعود و آل خلیفه با مساجد بحرین کردند و یا همانند جنایتی که مزدوران آنها در مورد مسجد و بارگاه سامراء روا داشتند.
سپس مىفرماید: مسلمانان و موحدان جهان باید آن چنان محكم بایستند كه دست این ستمگران از این اماكن مقدس كوتاه گردد و احدى از آنان نتوانند آشكارا و بدون ترس و وحشت وارد این مكانهاى مقدس شوند. مرحوم طبرسی در تفسیر این آیه چنین گزارش می دهد: مشركان مكه نیز با منع پیامبر اسلام ص و مسلمانان از زیارت خانه خدا عملا به سوى خرابى این بناى الهى گام برمىداشتند. بر این اساس می توان گفت کسانی که با متروک گذاشتن مسجد به نوعی باعث تخریب آن می شوند نیز گرفتار خواری دنیا و عذاب شدید آخرت خواهند شد.
فراز پنجم: وَ مَن یَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِمَ إِلَّا مَن سَفِهَ نَفْسَهُ (130- بقره)
احمق کیست؟
در فارسی، سفیه به کسی گفته می شود که بیعقل، کمخرد، سادهلوح، کودن یا همان احمق باشد. این معنا در عرف جامعه به کسی اطلاق می شود که در مناسبات اجتماعی خود بسیار ضعیف تر از دیگران بوده یا به طور کلی از انجام آن ناتوان باشد؛ اما در فرهنگ قرآن، بی عقل کسی است که از کیش ابراهیم علیه السلام که همان آیین توحید و خداپرستی است روی برگرداند.
قرآن کریم اعراض از صراط مستقیم و دین را حماقت محض می داند؛ دینی که در هر عصری تعریف خاص خودش را دارد. هر چند محورهای اصلی دین همیشه ثابتند و بی تغییر؛ اما فروعاتی هم هستند که بسته به شرایط مردم و زمان، متغیرند؛ بنابراین منظور از دین در زمان کنونی همان است که خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله آن را تعلیم کرد و امامان معصوم علیهم السلام پس از او آن را تبلیغ و ترویج دادند. بر این اساس، هر کس به هر اندازه که از این جاده دین، خارج شود به همان اندازه بی عقل است و احمق. در این معادله قرآنی، میزان بهره هوشی یا نوع مدرک تحصیلی کاملا هیچ نقشی ندارد؛ بلکه شاخص بهره عقلی میزان عبودیت است و بس.
با این تحلیل، وضعیت آن کشیش قرآن سوز و آنان که دست به قلم بردند و کاریکاتورها کشیدند و نیز به ظاهر فرهیختگانی که با شریعت بیگانه اند کاملا روشن می شود؛ چرا که ارزش انسان به عقل اوست و اینها از عقل بهره ای ندارند.
از امام صادق علیه السلام پرسیدند: عقل چیست؟ فرمود: مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ؛ آن چیزی است که خداوند رحمان با آن عبادت می شود و بهشت با آن به دست می آید.
كلمات كليدي:بقره روزه احمق جزءاول متقين ویرایش بوسیله کاربر 1396/03/06 02:33:36 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Newbie
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1392/02/04 ارسالها: 7
|
من از این جز به بررسی اجمالی تا آیه 20 سوره بقره می پردازم
نکاتی که اینجانب از تلاوت این بخش از جزء یک متوجه شده ام 1-شروع قرآن با عبارت " حمد" بعد از بسم الله الرحمن الرحیم اولین آیه جز یک که شروع قرآن است حمد و ستایش پروردگار است .
انشاءالله در تمامی اعمال عبادی و در کل زندگیمان ستایش پروردگار را مد نظر داشته باشیم که خلقت انسان به منظور عبادت و حمد پروردگار است .
2-یگانگی در پرستش و دوری از شرک( ایاک نعبدو...)
3-درخواست هدایت مان از خداوند بر قرار گرفتن در مسیر درست زندگی و دوری جستن از مسیر های انحرافی
4-قرآن کتاب هدایت است و به طور یقین هدایت گر انسان است .اما نکته ی مهم اینکه هدایتگر پرهیز گاران است نه همه ی انسانها
5-ذکر صفات پرهیزگاران : افرادی که دیدشان محدود به محسوساتشان نیست و جهان غیب را باور دارند .نماز گزارند و انفاق می کنند. تعالیم این کتاب و ادیان قبلی را باور دارند
5-1 نماز شرط مهم پرهیزگاری و هدایت است . پروردگارا ما و نسل ما وجامعه ی ما را از نماز خوانها و نماز گزاران قرار بده.
6- انسان ها انتخابگر مسیر زندگیشان هستند کسانی که مسیر کفر را پیموده اند به دلیل نوع انتخابشان آزاد هستند و در پذیرش دین حق اجباری بالذات وجود ندارد . به همین دلیل انذار در انها موثر نیست و ایمان نمی اورند .
7- بسته بودن دریچه های وجودیشان ( دل و گوش و چشم ) به واسطه ی انتخاب غلطشان
8-ذکر ویژگی منافقین :
الف) دروغگویی ( ادعای ایمان دارند ولی در واقع ندارند)
ب)فریبکارند.اما در اصل خود را فریب می دهند.
ج)روح و روانشان بیمار است . منافق نوعی بیمار روانی است
د)خود را اصلاحگر مینامند.
ه) متکبرند و مومنان را بی خرد می بینند.
و) مسخره کردن شیوه ی عملکردی آنهاست.
9-به واسطه این نوع عملکردشان گمراهی شان بیشتر میشود و کمتر مجال هدایت می یابند.
10-منافق تنهاست و خداوند او را کمک نمی کند. دعا: خداوندا به برکت این ماه عزیز و به حرمت آیه های هدایتگرت ما و نسل ما و جامعه ی ما را در مسیر هدایت قرار بده و ما را از نماز گزاران قرار بده.
پروردگارا ما را به حال خود وامگذار و روح و جسم و جان مان را پذیرای تعالیم برحق انبیاء الهی قرار بده.
پروردگارا زمینه های کفر و نفاق را از وجودمان ریشه کن بفرما آمین.
|
|
|
|
رتبه: Administration
گروه ها: Administrators, Moderator, member تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 421
9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
|
پیام ها و نکات مهم هر جزء قرآن کریم-تفسیر خلاصه و نکات کلیدی جزء اول تا سی قران
پیرو استقبال مخاطبان گرامی در سالهای پیش
و نیز قرار گیری تالار گفتگوهای قرآن پویان در اولین نتیجه جستجوی "نکات هر جزء قرآن" در گوگل
امسال نیز نکات هر جزء همزمان با اذان صبح در کانال قرآن پویان در تلگرام و گپ و ایتا ارسال میشود.
هم چنین همزمان با ماه مبارک رمضان امسال ،برای نخستین بار امکان فروش نسخه دیجیتال کتاب "پیام هایی از 30 جزء قرآن" که در سال 1395 با جمع آوری مجموعه نکات جزء اول تا سی ام چاپ شده است،فراهم شده است.
جهت خرید و دانلود فایل پی دی اف کتاب پیام هایی از 30جزءقرآن ،لینک زیر را کلیک نمایید: https://idpay.ir/quranpuyan/file/14931
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,034 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان
نکات مفهومی و پیامه های مهم جزء اول قرآن کریم
جزء اول قران کریم شامل سوره حمد و آیات 1-141 سوره بقره میباشد. سوره حمد، نخستین سوره در قرآن کریم است که بخاطر مفاهیم والای آن، قرائتش در تمام نمازها ،لازم است. بخش مهمی از ایات سوره بقره درجزو اول،به بیان رفتار و عقاید یهودیان قدیم و نیز یهودیان مدینه اختصاص دارد.
🔹فراز اول : صراط مستقیم ، پرستش انحصاری خداوند است.
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ {6}ما را به راه راست هدايت فرما {6} در آیات 1-5 سوره نام شایسته ذکر برای آغاز امور را الله دانست و عبادت و استعانت و هرحمدی را منحصر به او نمود (که واجد صفات والا و قدرت در دنیا و اخرت است).صراط مستقیم همان باور و عمل به ایات قبل یعنی "انحصار حمد و پرستش و استعانت از الله"است. این موضوع در سوره های دیگر قران هم تصریح شده است که صراط مستقیم همان پرستش انحصاری خداوند است. ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم (مریم 36) وان اعبدونی هذا صراط مستقیم (یس61) در ادامه سوره هم انسان، قرارگیری در این مسیر را به عنوان دعا و درخواست از خداوند مطرح مینماید. یعنی برای طی صراط مستقیم هم از خداوند استعانت می جوید. راهی که سرنوشت آن برخورداری از نعمت و در امان ماندن از غضب الله است. درس سوره حمد این است: قرارگرفتن در صراط مستقیم باور باین اصل است که تنها الله شایسته و بایسته محوریت در زندگی ماست.( آغاز امور با نام او ،بندگی و پرستش و ستایش او ،استعانت از او)
🔹فراز دوم: چرا قرآن ؟
اولین آیات سوره بقره که دومین صفحه قرآن است،به معرفی این کتاب عظیم می پردازد: کتابِ هدایت در بسیاری دیگر از آیات نیز، خداوند قرآن را کتاب حاوی هدایت الهی، هدایت به راههای سلامت و هدایت به رشد و سعادت معرفی کرده است . پس قرآن،کتاب نجوم، طب، اقتصاد، و ... نیست و نباید از آن انتظار حل و پاسخگویی به مشکلاتی این چنین را داشته باشیم.
🔹 فراز سوم :حق را كتمان نكنيد
و لَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ: سوره البقرة آیه 42: و حق را با باطل نياميزيد! و حقيقت را با اينكه مي دانيد كتمان نكنيد! "1- نه حقّ را با باطل مخلوط كنيم و آن را تغيير دهيم و نه باطل را در لباس حقّ مطرح سازيم 2-وجدان و فطرت، بهترين گواه بر حقّ پوشى انسان است." تفسیر نور
🔹 فراز چهارم: در سختی ها از صبر و نماز مدد بجویید
وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِ وَ الصَّلَوةِ (۴۵) در مشکلات زندگی از صبر و نماز مدد بگیرید. استعانت یعنى کمک خواستن و این وقتى است كه انسان به تنهایى نتواند مشکلی را كه پیش آمده بر وفق مصلحت خود برطرف سازد. خداوند متعال فرمود: اِسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ؛ در سختی ها و مشکلات خود از صبر و نماز كمك بگیرید که این دو، بهترین وسیله براى پیروزیند؛ چون صبر در هر بلا و حادثه عظیمى آن را كوچك و ناچیز ساخته و نماز هم كه توجه به خدا و پناه بردن به اوست، روح ایمان را زنده مىسازد و به آدمى مىفهماند كه به جایى تكیه زده كه ویران شدنی و از هم گسستنى نیست. در برخی روایات، روزه به عنوان مصداقی برای صبر معرفی شده است که افراد می توانند برای پیروزی بر مشکلات خود از آن کمک بگیرند.
🔹 فراز پنجم: رطب خورده،کی منع رطب کند؟!!
أتامرون الناس بالبر و تنسون أنفسكم و أنتم تتلون الكتاب أفلا تعقلون ایه 44 آیا مردم را به نیكی دعوت میكنید، اما خودتان را فراموش مینمائید؛ با اینكه شما كتاب (آسمانی) را میخوانید! آیا نمیاندیشید؟
🔹 فراز ششم: احسان به والدین و خویشان و یتیمان، دستور الهی در همه ادیان
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ ﴿۸۳﴾ فولادوند: و چون از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و مستمندان احسان كنيد و با مردم [به زبان] خوش سخن بگوييد و نماز را به پا داريد و زكات بدهيد آنگاه جز اندكى از شما [همگى] به حالت اعراض روى برتافتيد﴿۸۳﴾
🔹 فراز هفتم: بهشت در انحصار آييني خاص نيست.
بخش مهمی از ایات جزو اول، به بیان رفتار و عقاید یهودیان قدیم و نیز یهودیان مدینه اختصاص دارد. بخشی نیز به منازعات بین یهود و نصارا اختصاص دارد. ۱۱۱- ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﺍﺧﻞ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻣﺴﻴﺤﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﺑﮕﻮ: ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﮔﻮﺋﻴﺪ ﺩﻟﻴﻠﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ. ۱۱۲- ﺁﺭﻯ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﻭﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﻭ ﭘﻴﺶ ﺧﺪﺍﻯ ﺍﻭﺳﺖ، ﺑﻴﻤﻰ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻏﻤﮕﻴﻦ ﻧﺸﻮﻧﺪ. "ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﺍﺩﻋﺎیی ﺑﻴﺠﺎ ﺍﺯ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻧﻘﻞ ﻭ ﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺑﻬﺸﺖ ﻓﻘﻂ ﻣﺎﻝ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﻳﻚ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻛﻠﻰ ﺍﺳﺖ:تقسيم بهشتيان و جهنميان با خداست نه شما. ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺧﺎﺻﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺧﻮﺍﻩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﻳﻬﻮﺩﻯ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﺁﻧﻬﺎ، ﺑﻠﻜﻪ ﮔﺬﺭﻧﺎﻣﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺩﻭ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ ﻳﻜﻰ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺁﻧﻜﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ."تفسیر احسن الحدیث
🔹 فراز هشتم: کعبه، سرزمین امن و محل رجوع همه مردم
خداوند در آیات 125 و126 سوره بقره به ویژگیهای دیگری از شهر مکه و خانه خدا اشاره میکند: وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ ﴿۱۲۵﴾ و چون خانه [كعبه] را براى مردم محل اجتماع و [جاى] امنى قرار داديم [و فرموديم] در مقام ابراهيم نمازگاهى براى خود اختيار كنيد و به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم كه خانه مرا براى طواف كنندگان و معتكفان و ركوع و سجودكنندگان پاكيزه كنيد. وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هََذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿۱۲۶﴾ و چون ابراهيم گفت پروردگارا اين [سرزمين] را شهرى امن گردان و مردمش را هر كس از آنان كه به خدا و روز بازپسين ايمان بياورد از فرآورده ها روزى بخش. فرمود و[لى] هر كس كفر بورزد اندكى برخوردارش مى كنم سپس او را با خوارى به سوى عذاب آتش [دوزخ] مى كشانم و چه بد سرانجامى است (۱۲۶)
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
بلطف خدا و همزمان با حلول ماه مبارك رمضان،
: چاپ اول كتاب "باورها و رفتارهای قرآنی:280 درس از 30 جزء قرآن" منتشر شد.
: پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از نکات برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید، نکات کاربردیتر آیات هر جزء با رویکرد "عمومیسازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد.
در انتخاب آیات و تنظیم درسها، دغدغه اصلی آن بود که مهمترین باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامنگیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان و دوستداران قرآن باشد.
:علاقهمندان جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن میتوانند به کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و یا سایت قرآن پویان مراجعه کنند.
https://t.me/raftarequrani
https://eitaa.com/raftarequrani
http://www.quranpuyan.co...qrn--w-fyl-dyjytl-n.aspx
علاقمندان ميتوانند این کتاب را بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop
همچنين امكان خريد و دانلود فايل ديجيتال كتاب نيز از ادرس زير فراهم ميباشد: https://idpay.ir/quranpuyan3/file
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
اينفوگرافي نكات كليدي جزء اول قران
تهيه شده در كانال قران پويان
ali تصاویر زیر را ارسال کرده است: جزو1.jpg (94kb) تعداد دانلود 0 بار.شما نمی توانید ضمائم را ببینید/دریافت کنید. ثبت نام کنید.
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
💢بت پرستى در شکل هاى مختلف
💮🔶يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
🔹اى مردم! پروردگارتان را که شما، و کسانى را که پیش از شما بودند آفرید، پرستش کنید. تا پرهیزگار شوید. (بقره/21)
💮🔶در اینجا توجه به این حقیقت لازم است که قرار دادن شریک براى خدا تنها، منحصر به ساختن بت هاى سنگى و چوبى و یا از آن فراتر، انسانى همچون مسیح(علیه السلام) را یکى از خدایان سه گانه دانستن، نیست، بلکه معنى وسیعى دارد، صورت هاى مخفى تر و پنهان تر را نیز شامل مى شود، به طور کلى هر چه را در ردیف خدا در زندگى مؤثر دانستن یک نوع شرک است.
💮👈 ابن عباس در اینجا تعبیر جالبى دارد مى گوید: أَلأَنْدادُ هُوَ الشِّرْکُ أَخْفى مِنْ دَبِیْبِ النَّمْلِ عَلى صَفاة سَوْداءَ فِى ظُلْمَةِ اللَّیْلِ، وَ هُوَ أَنْ یَقولَ وَ اللّهِ وَ حَیاتِکَ یا فُلانُ وَ حَیاتِى! وَ یَقُولُ لَولا کَلْبَةٌ هذا لاَ َتانَا اللُّصُوصَ البّارِحَةَ!... وَ قَوْلُ الَّرجُلِ لِصاحِبِهِ ما شاءَ اللّهُ وَ شِئْتَ... هذا کُلُّهُ بِهِ شِرْکٌ: انداد، همان شرک است که گاهى پنهان تر است از حرکت مورچه بر سنگ سیاه در شب تاریک، از جمله این که انسان بگوید: به خدا سوگند، به جان تو سوگند، به جان خودم سوگند (یعنى خدا و جان خود و جان دوستش را در یک ردیف قرار بدهد) و بگوید این سگ اگر دیشب نبود دزدان آمده بودند! (پس نجات دهنده ما از دزدان این سگ است) یا به دوستش بگوید: هر چه خدا بخواهد و تو بخواهى، همه اینها بوئى از شرک مى دهد .(۷) 👈و در حدیثى مى خوانیم: مردى در برابر پیامبر(صلى الله علیه وآله) همین جمله را گفت: ما شاءَ اللّهُ وَ شِئْتَ: هر چه خدا بخواهد و تو بخواهى . پیامبر فرمود: أَ جَعَلْتَنِى لِلّهِ نِدّاً: مرا شریک خدا و هم ردیف او قرار دادى ؟!(۸) 💢👈در تعبیرات عامیانه روزمره، نیز بسیار مى گویند: اول خدا، دوم تو ! باید قبول کرد که این گونه تعبیرات نیز مناسب یک انسان موحّد کامل نیست. در روایتى در تفسیر آیه ۱٠۶ سوره یوسف : وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاّ وَ هُمْ مُشْرِکُون ،
💮🌹از امام صادق(علیه السلام)مى خوانیم که فرمود: (این اشاره به شرک خفى است) مانند این که انسان به دیگرى بگوید: اگر تو نبودى من نابود شده بودم یا زندگانیم بر باد مى رفت .(۹) 💫 ۷ ـ فى ظلال ، سید قطب ، جلد اول، صفحه ۵۳ ـ تفسیر ابن کثیر ، جلد ۱، صفحه ۶۱، ذیل آیه موردبخث. بحار الانوار ، جلد ۶۹، صفحه ۹۳، حدیث ۳. ۸ ـ تفسیر ابن کثیر ، جلد ۱، صفحه ۶٠، ذیل آیه مورد بحث (دار المعرفة). ۹ ـ سفینة البحار ، جلد اول، صفحه ۶۹۷ ـ وسائل الشیعه ، جلد ۱۵، صفحه ۲۱۵، حدیث ۲٠۳۱٠ (چاپ آل البیت) ـ بحار الانوار ، جلد ۵، صفحه ۱۴۸، حدیث ۱۲.
📚تفسیر نمونه
💫ویرایش بوسیله کاربر 1401/01/15 09:27:00 ب.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
*❇️علت توجه به قبله در نماز*
💠🔆 وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِيمٌ "115/بقره"
🌱 مشرق و مغرب از آن خداست، پس به هر سو روكنيد، آنجا روى خداست، همانا خداوند (به همه جا) محيط و (به هر چيز) داناست.
🌸در آیه گذشته، سخن از ستمگرانی بود که مانع مساجد الهی می شدند و در تخریب آن می کوشیدند. این آیه، دنباله همین سخن است و می فرماید: " مشرق ومغرب، از آن خداست و به هر طرف رو کنید، خدا آنجاست." اگر شما را از رفتن به مساجد و پایگاه های توحید منع کردند، را بندگی خدا بسته نیست.
🌸 شرق و غرب این جهان متعلق به خداست. پس به هر سمتی بروید و به هرسو رو کنید، او آنجاست؛ یعنی می توانید خدا را در همه جا عبادت کنید.
🌸 نکته ی دیگر این که مفهوم توجه به قبله هرگز محدود بودن ذات پاک خدا در سمت معینی نیست؛ بلکه از آن رو که انسان یک وجود مادی است و باید به سویی نماز بخواند، دستور داده شده که همه به یک سو نماز بخوانند تا وحدت و هماهمگی در صفوف مسلمین پیدا شود و از هرج و مرج و پراکندگی جلوگیری شود.
🌸همچنین محلی که به عنوان قبله تعیین شده (کعبه)، نقطه ای مقدس است که قدیمی ترین پایگاه توحید است و توجه به آن، بیدار کننده ی خاطرات توحیدی است.
🌸کعبه، جایی است که به سوی آن نماز گزارده و سجده می شود و نه به خود آن. در بسیاری از عبادات نیز البته توجه به قبله شرط نیست.
📚نمونه،ج1،ص414 📚تفسیر موضوعی،ج8،ص112
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
💫
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
⭕️ #مبادا شما هم مانند يهوديان بدنبال #خرافات و جادو برويد.
💠🔆وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ خَيْرٌ لَّوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ "103/بقره" 🌱 و اگر آنها [به جاي پيروي از خرافات] ايمان ميآوردند و [از تكرار آن] پروا ميكردند، به يقين نتيجة آن نزد خدا بهتر بود [از منافعي كه به دنبالش بودند]، كاش ميدانستند.
⁉ آيا فقط يهوديان به جاي شناخت رمز شكوفايي مُلك سليمان، به پيروي از خرافات و موهوماتي كه شيطان صفتان در وصف آن توانايي و تمدّن از خود ساخته بودند پرداختند، يا ذكر اين داستانها در قرآن براي عبرت و هشدار به مسلمانان است؟
💮✨ اگر در جملة «وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ...» در ايه 102 بقره ((و [به جاي کتب آسمانی] از چيزهايي [=افسانه و افسونهايي] كه شياطين [=كاهنان شيطان صفت] دربارة مُلك سليمان قصهسرايي ميكردند [و سِحر و جادو را رمز حكومت او ميشمردند] پيروي كردند!)) به جاي مُلك سليمان، مُلك محمد(ص) را قرار دهيم و به جاي آبادي و امنيّت و فراواني ملك سليمان، تمدّن باشكوه اسلامي تا قرن 4 هجري را تصوّر ميكنيم، آنگاه ميتوانيم وضعيت امروزي خود را با يهودياني كه موضوع اين آيات بودند مقايسه كنيم تا معلوم شود ما نيز چه مقدار ميراث پيامبر خود را ضايع كردهايم!😔
💮✨ قرآن شيوههاي حكيمانه حكومت سليمان را در 7 سوره به اجمال يا تفصيل بيان كرده است، با اين حال آيا اطلاعات اكثريت ما از مُلك سليمان، بيش از انگشتري و قاليچة سليمان و بِلقيس، و از پدرش داود، بيش از صوت خوب و نينوازي برگرفته از همان اوهام اسرائيلي، بدون مستند قرآني است؟😔 💮✨ آيا جز اين است كه بسياري از ما به جاي تدبّر در قرآن راهنماي عمل، فقط به برخی مناسک، پرداختهايم؟ 💮✨ آيا نه اين است كه به جاي پيروي کامل و صحیح از سنّت و سيرة رسول مكرم و اهل بيت مطهرش، به گنبد و بارگاه و دخيل بستن به ضريح طلا و نقره و برخی جملات آنها دلخوش كرده ایم ؟
💮✨چه حكمتي در مسلمانان معاصران پيامبر بود كه آنها را از ذلت و زبوني دوران جاهليت به اوج عزّت و علم و اقتدار رساند و قرنها بر تارك انديشه و آبادي نشاند؟ 💮✨ آيا جز اين است كه ما نيز اين ميراث گرانقدر را رها كرده و از خرافات و موهوماتي كه شياطيني و شخصيتهايي ديگر بر ما خواندند پيروي كرديم و ميكنيم؟ اگر غير از اين است، پراكندگي و ذلت و برادركشي و آوارگي در سوريه، عراق، افغانستان و به جان هم افتادن برخي كشورهاي اسلامي از كجاست؟ 👌گر مسلماني از اين است كه حافظ دارد واي اگر از پس امروز بود فردايي
📚تفسیر آقاے بازرگان
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
🌸تعبد و استعانت فقط مخصوص «الله»است.
💮🔶إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5)
🔹(پروردگارا) تنها تو را مى پرستیم و تنها از تو یارى مى جوییم (سوره حمد/5)
__ 💮👈- حال که آيندة ما در دست اوست، پس فقط او را بايد عبادت کنيم. #عبادت را در ترجمههاي قرآن پرستش معنا كردهاند، اما پرستش معناي جامعي براي عبادت نيست و متأسفانه معادل مناسب فارسي هم نداريم. عبادت بيان كنندة حالت تسليم و تمکين انسان است. به گفتة شادروان شريعتي؛ عبادت هموار کردن جادة وجود است. «عَبّدَالطّريق» يعني راه را آسفالت و هموار کرد. «طَريقٌ مُعَبّد» جادهاي است عبد شده، يعني براي راننده هموار است و سنگلاخ و دست انداز ندارد. ماشينهاي جادهسازي را نيز در عربستان «عابد» ميگويند!! ما بايد وجودمان را براي خداوند صاف و هموار کنيم و در برابر فرامين او خاضع باشيم. اگر ميفرمايد انفاق کن، عفوکن، جهاد کن، و يا مهربان باش، وجودمان جاذب اين فرامين و پذيراي اوامر خداوند باشد. 🌸چون خدا مالک يومالدين است، ما نيازهامان را فقط از او درخواست ميکنيم. به خود تلقين ميكنيم كه فقط در برابر آفريدگارمان تسليم و تابع هستيم و نه هيچ كس ديگر. 👈 اين است معناي عبادت. در زندگي فقط از او کمک ميگيريم و نزد کسي سر خم نميکنيم.
💮👈- استعانت نيز فقط از «الله» است. منظورکمک گرفتنهاي معمول و متعارف بين انسانها، که قوام زندگي اجتماعي به آن است نيست، در اموري است که مختص خداست و هيچ واسطه و شفيعي وجود ندارد، تنها اوست که سميع و بصير، حيّ و قيّوم، حاضر و ناظر و مراقب و شاهد است.
📚تفسیر آقای بازرگان
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.