رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,950
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
احكام نماز در قران-ايات تغيير قبله از بيت المقدس به مسجدالحرام يكي از آداب واجب الرعايه در نماز،رو به قبله نماز خواندن است.
در صدر اسلام مسلمانان نماز را رو به سوي بيت المقدس ميخواندند.در سال دوم هجري،با نزول آيه اي بر پيامبر كه در حال نماز بود،قبله به سمت كعبه تغيير داده شد.
اين آيات در سوره بقره است:
قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ
وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ ﴿۱۴۴﴾
مکارم شیرازی: نگاه هاي انتظار آميز تو را به سوي آسمان (براي تعيين قبله نهائي) ميبينيم،
اكنون تو را به سوي قبله اي كه از آن خشنود باشي باز ميگردانيم، روي خود را به جانب مسجد الحرام كن،
و هر جا باشيد روي خود را به جانب آن بگردانيد،
و كساني كه كتاب آسماني به آنها داده شده بخوبي ميدانند اين فرمان حقي است كه از ناحيه پروردگارشان صادر شده (و در كتابهاي خود خوانده اند كه پيغمبر اسلام به سوي دو قبله نماز ميخواند) و خداوند از اعمال آنها (در مخفي داشتن آيات) غافل نيست.كلمات كليدي:قبله مسجدالحرام كعبه نماز ویرایش بوسیله کاربر 1395/11/11 03:13:43 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 807
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
مرحوم استاد مطهري در كتاب "تعليم وتربيت در اسلام" فصل"پيوند عبادت با تربيت" توجيهي از لزوم روبه قبله ايستادن در هنگام نماز بيان كرده است:
"نماز و رو به قبله ایستادن مسئله دیگر- كه باز از نماز مثال می آوریم- این است كه [اسلام می گوید هنگام نماز] همه رو به یك نقطه بایستند، با اینكه خود اسلام تصریح می كند كه از نظر واقعیت عبادت رو به هر طرف بایستید فرق نمی كند: وَ لِلّهِ اَلْمَشْرِقُ وَ اَلْمَغْرِبُ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اَللّهِ ِ [1].
از نظر واقعیت عبادت، ما رو به مشرق یا مغرب، شمال یا جنوب، رو به هر طرف كه بایستیم فرق نمی كند، یعنی این طور نیست كه اگر رو به كعبه بایستیم با خدا مواجه هستیم ولی اگر رو به كعبه نایستیم و به طرف دیگر بایستیم با خدا مواجه نیستیم؛ نصّ قرآن است.
ولی در عین حال اسلام به خاطر یك مصلحت تربیتی اجتماعی كه با روح عبادت ارتباط ندارد یعنی روح عبادت متوقف به آن نیست، چنین استفاده تربیتی ای در اینجا می كند، می گوید بجای اینكه نمازی كه می خوانی به هر طرف كه می خواهی باشد، همه مردم رو به یك نقطه معین بایستند تا افراد بفهمند كه باید یكجهت باشند؛ یعنی این درسی است برای وحدت و اتحاد و یك جهت داشتن و رو به یك سو بودن.
ولی وقتی كه می خواهد نقطه ای را انتخاب كند، چه نقطه ای را انتخاب می كند؟ (با اینكه می گوید نسبت همه جا با خدا متساوی است) إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذِی بِبَكَّةَ مُبارَكاً [2]
یعنی اولین معبد و اولین مسجدی كه برای عبادت خدای یگانه ساخته شد. ضمنا ما را با تاریخ گذشته مربوط می كند: سنت ابراهیم و قبل از ابراهیم، همه را به یاد آورید. چون درست است كه كعبه به دست ابراهیم بنا شد ولی قبل از او هم بوده، و برحسب روایات، ابراهیم آنچه را كه در زمان نوح و یا قبل از نوح بنا شده بود تجدید بنا كرد و بعد از تجدید بنای ابراهیم،دیگر باقی ماند؛ یعنی هیچ وقت مدتی نگذشته است كه كعبه خراب باشد. هرگاه خراب شده تجدید بنا كرده اند، نه اینكه مدت زمانی باشد كه مخروب مانده باشد.
خود این انتخاب، احترامی است به عبادت؛ یعنی عبادت آنچنان مهم است كه اولین نقطه ای كه در جهان برای عبادت وضع شده، اولین مسجد، اولین معبد، امروز هم باید رو به آن نقطه بایستید."
[1] - . بقره/115 [2] - . آل عمران/96
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,950
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
احكام قبله :اگر مكلف جهت قبله را نتوانست شناسايي كند،تكليف چيست؟ ايا بايد به 4 جهت نماز بخواند يا يكي كافيست؟
مسأله ی 245- از شرائط حتمى نماز اين است كه سوى قبله باشد، و براى آنان كه مى توانند رو سوى كعبه نماز گزارند قبله ى آن ها خود كعبه، و براى ديگران هم مسجدالحرام و براى كسانى هم كه نمى توانند خود مسجدالحرام را قبله قرار دهند «شَطْرَ الْمَسْجِدِالْحَرامِ» «سوى مسجدالحرام» قبله است. قبله هم در انحصار ساختمان كعبه يا كل مسجدالحرام نيست بلكه به موازات اين استوانه كعبه و مسجدالحرام از قعر زمين تا انتهاى سماوات سبع براى همه سكّان زمين و آسمان در حكم خود كعبه و مسجدالحرام و قبله براى همگان است .
مسأله ی 246- اگر به عللى سوى مسجدالحرام را نتوانست تشخيص دهد، و تا آخر وقت هم همين گونه بود، به هر طرفى نمازش را بخواند كافى است زيرا- در يك افق- تنها يك نماز بر مكلف واجب است،
و اكنون كه نمى تواند قبله را بشناسد «أيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» (2: 115) به هر جا كه رو كنى همان جا «وجه اللَّه» است، كه خدا سوى خاصى ندارد، و توجه به سوى مسجدالحرام هم براى حكمت هايى است كه در صورت امكان واجب است بدان سوى نماز گزاريم، و در صورت عذر، مُطْلَقِ «فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه» همه سو قبله است،
و دليل قابل پذيرشى براى تكرار چهارگانه يا سه گانه و حتى دوگانه ى نماز در اين صورت وجود ندارد، در صورتى هم كه بعداً معلوم شود نمازش پشت به قبله بوده درست است، چون تكليفش همان بوده كه انجام داده مگر اين كه هنوز وقت به اندازه ى نماز- گرچه يك ركعتش- باقى باشد و يا خودش موجب اين سرگردانى بوده است.
از رساله آيت الله صادقي تهراني
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.