رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 809
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
سلام اينكه پيامبر اسلام "امي"بوده يعني چه؟آيا سواد خواندن و نوشتن نداشته است؟ كلمات كليدي:امي سواد دين كتاب نوشتن خواندن ویرایش بوسیله کاربر 1395/09/07 01:28:14 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1395/04/30 ارسالها: 15 مکان: تهران
|
آیا پیامبر امی بود؟
ادله قطعی بر امّی بودن پیامبر(ص):
1⃣((ألَّذينَ يَتَّبِعُونَ النَّبيّ الأُمِّيَّ.....))سوره اعراف آیه ۱۵۷،در این آیه در باره "امی" در این آیه چندین رأی ذکر شده که اکثریت آن ها حاکی از آن است که رسول خدا (ص) به خواندن و نوشتن آشنایی نداشت. برخی کلمه "امی"را به کسی تفسیر کرده اند که خواندن و نوشتن نمیدانست.
عده ای می گویند:کلمه ی "امی" منسوب واژه ((امت)) است یعنی بت پرستانی که یهود نصاری آن ها را میشناختند.
گروهی "امی" را منسوب به کلمه ی (ام=مادر) میداند و معنی "امی" در این صورت این است که پیامبر (ص) همانگونه_که به هنگام زادن از مادر نوشتن نمیدانست_به خواندن و نوشتن در زمان نبوت نیز آشنا نبود.
برخی "امی" را منسوب به کلمه ((اُمِّ القُری)) یعنی مکه میدانند و بنابراین امی یعنی پیغمبری که از ((ام القری)) مکه برخواسته است.و بدون تردید اکثریت قریب به تمام اهل مکه نیز از خواندن و نوشتن بی نصیب بوده اند.
2⃣آیه:((وَ ما كُنْتُ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِه....)) سوره عنکبوت آیه ۴۸،که صریحاً دلالت میکند:رسول خدا (ص) قبل از نزول قران چیزی نخواند،و به خواندن،به هیچ وجه آشنایی نداشت و هرگز چیزی ننوشت.
مرحوم سید مرتضی علم الهدی میگوید:آیه مذکور دلالت میکند که پیغمبر قبل از نبوت،نوشتن را نمیدانست اما پس از نبوت باید ما آشنایی پیغمبر به خواندن و نوشتن را تجویز کنیم یعنی ان را احتمال دهیم،چنان که این احتمال هم راه دارد که پس از نبوت نیز به خواندن و نوشتن آشنا نبوده است نسبت به هیچ یک از دو طرف قضیه _پس از نبوت_قانع نیستیم.
ظاهر آیات نیز در باره امی بودن پیامبر پیش از نبوت است نه پس از بعثت و آیه خواندن و نوشتن پیامبر پیش از بعثت را نفی میکند زیرا معاندان و منکران در صورتی میتوانستند در نبوت پیامبر تردید یا ایجاد شبهه نمایند که آن حضرت پیش از بعثت نیز به نوشتن و خواندن آشنایی میداشت.
اما اگر پس از بعثت این آشنایی را به دست اورده باشد نمیتواند دستاویزی برای معاندان باشد.ممکن است پیامبر اسلام خواندن و نوشتن را پس از نبوت از جبراییل فرا گرفته باشد.دکتر محمد باقر حجتی ادادمه دارد... ویرایش بوسیله کاربر 1395/06/28 10:58:43 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1395/04/30 ارسالها: 15 مکان: تهران
|
آیا پیامبر "امی" بود؟
ادامه ادله قطعی امی بودن پیامبر(ص):
3 الف_((لَقَدْ مَنَّ الّلهُ عَلَى المُؤمِنِينَ إذْ بَعَثَ فِيهم رَسُولاً مِنْ اَنْفُسِهِمْ يَتْلُُوا...))سوره آل عمران آیه۱۶۴، مرحوم طبرسی در تفسیر این آیه ی نویسد:خداوند بر مردم مؤمن منت نهاده،چون در میان آن ها رسولی را از خود آن ها بر انگیخت یعنی پیامبری که مانند آن ها امی بوده و خواندن و نوشتن نمیدانسته است تا بدانند که دست آورد های او،وَحْيِ مُنْزَل،و قوانین آسمانی است.(۱)
ب_((هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الاُمّيّين رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ...))سوره جمعه آیه ۲،طبرسی در این باره مینویسد خداوند پیامبر را بر امتی "امی"مبعوث فرموده که پیغمبر از همانها بوده و خواندن و نوشتن نمیدانسته است.(۲)
4صحابه و یاران آن حضرت بر زندگی ایشان وقوف داشتند و درباره زندگانی پیامبر اسلام و صفات و خصوصیات ایشان به فراوانی نقل شده و کتب فراوانی که به جزئیات زندگی ایشان اشاره دارد نگاشته شده است،اما در هیچیک از این کتب یاد آور نشده که پیامبر خواندن و نوشتن میدانست.
5 پیامبر برای صیانت از وحی از دو راه برای حفظ آن استفاده می کردند:الف_حافظه مردم. ب_نگارش
که در صورت در دسترس نبودن یکی از این دو راه از دیگری استفاده میکردند.اگر حفاظ قران بودند آیات را به آن ها تلقین میکردند و اگر حفاظ نبودند به كُتّاب دستور نگارش میدادند.
اگر پیغمبر به کتابت و فن نگارش آگاهی میداشت در صورت فقدان کاتب وحی شخصا میتوانست وحی را بنگارد در صورتی که چنین سابقه ای دیده نمیشود. لذا در نیمه های شب در هنگام وحی که پیامبر دسترسی به نویسندگان نداشت از قدرت حفظ برای صیانت آیات استفاده میکردند.___________________________ ۱_مجمع البیان،جلد۲،ص۵۴۲ ۲_همان،جلد۱۰،ص۲۸۴ تاریخ قرآن کریم دکتر محمد باقر حجتی ویرایش بوسیله کاربر 1395/06/28 11:00:33 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 809
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
آیا پیامبر خود خواندن و نوشتن میدانست؟
در این باره نظرات متفاوتی وجود دارد که اصلی ترین آن ها:
1 هرگز چیزی ننوشنه و به کتابی ننگریسته
2 از دنیا نرفته مگر اینکه هم خوانده اند هم نوشته اند
3 بی واسطه با دستان خودشان [در ایام بعثت]نوشته اند
بیشتر مسلمانان به احتمال اول اعتقاد دارند.
همچنین خاورشناسان از جمله رژی بلاشر بر این عقیده اند که حضرت محمد(ص)هرگز از چنین آشنایی برخوردار نبوده است.
این نظر اشتقاق واژه "امّی"است به ویژه در تعبیر"النَّبيُ الاُمّي" [اعراف١٥٧و١٥٨] به معنی کسی که خواندن و نوشتن نمیداند.
اما باید توجه داشت کلمه "امّي" در بسیاری از آیات از جمله [۷۸بقره، ۲۰و۷۵آل عمران] به معنی عرب های مشرک است.در تفسیر طبری اخبار فراوانی است که به ابن عباس نسبت داده شده و تایید کننده این معناست.
پس نبی امی به معنای پیامبر بی سواد و جاهل نیست بلکه به معنای پیامبر بت پرستان است.(طبری در ادامه سخن به این مهم میرسد که امی کسی است که مینویسد)
این توجیه در باره کلمه"امیین" ممکن است قابل قبول باشد.ولی کلمه ی"امی" در آیه:((الَّذينَ يَتَّبِعُونَ النَّبِيَّ الاُميَّ الَّذي يَجِدُنَهُ...)) وصف خود پیامبر است یعنی پیامبر اسلام خود نیز امی و نا آشنا به خواندن و نوشتن بوده و طبق آیه بر مردمی مبعوث شده که آن ها نیز خواندن و نوشتن نمیدانستند.
آنچه اساس الهی بودن قران و آسمانی بودن این کتاب مقدس را تایید میکند همین نکته است که:قران بر پیامبری امی نازل گشت و همین امیت و عدم آشنایی رسول خدا به خواندن و نوشتن بزرگترین سدی بود که میان وی و تعالیم تورات و انجیل جدایی ایجاد میکرد، و مانع از آن بود تا رسول خدا در سرمایه ی الهی خود از کتب یهود و نصاری مدد گیرد.
دلايل قطعي امي بودن(بي سواد بودن)پيامبر در پستهاي بالا ارايه گرديد. از كتاب تاریخ قرآن کریم دکتر سید محمد باقر حجتی
|
|
|
|
رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 809
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
برخی از قران پژوهان معتقدند عدم خواندن و نگارش دلالت بر بیسوادی نداشته و ادله ای نیز دارند.
الجابری نیز در کتابی که جناب ارمین ترجمه کرده اند معنای امی را خوب تجزیه و تحلیل کرده است.
عابد الجابری در فصلی از کتاب المدخل الی القران الکریم حدود 30 صفحه به این سوال پرداخته که ایا پیامبر خواندن و نوشتن میدانست؟
در بخش اول به تجزیه و تحلیل چند روایت میپردازد و حتی به تحلیل صرفی و نحوی روایاتی که در آغاز وحی وقتی به پیامبر گفته شده بخوان او گفت......و در نهایت معنای معهود و متعارف را رد میکند. و با قراینی به طور مفصل آن را سوال از خواندن روی کتاب با یاد اوری انچه در حفظ دارد معنا کرده و انصافا فارغ از نتیجه ای كه میگیرد روش و تتبع و دقت فهم الحدیث را به اوج میرساند.
در بخش بعدی سراغ معنای امی در میان ایات مختلف قران میرود. و معنای رایج را نپذیرفته و بال ریشه یابی در معنای امی، امی و امیون را معنایی در برابر اهل کتاب میداند. یعنی اعراب مکه که دارای کتاب نبودند و این همان اصطلاح یهودان به غیر خویش است و.... در اینجا نیز قراین و شواهد فراوانی اورده و تلاش ستودنی میکند.
و شواهد و قراین و اسناد فراوانی ذکر میکند که پیامبر خواندن و نوشتن میدانست.
در بخش بعدی سراغ ایه مذکور در سوره عنکبوت میرود "ما کنت تتلو من قبل...." علاوه بر بخث نحوی و ترکیبی،
با مراجعه به ایات مختلف ایه را در مقام رد کسانی میداند که پیامبر را چون راهبان و اسقف ها خواننده و نویسنده تورات و انجیل میدانستند. در نهایت وی امی و امیین را پیامبری میداند که در میان قومی که کناب نداشتند مبعوث شد.
خواندن این 30 صفحه را به دوستان پیشنهاد میکنم و حقیر خیلی خیلی خلاصه موضوع را طرح کردم. البته مترجم محترم به ضرورت در پاورقی سراغ برخی ارای تفاسیر شیعی رفته و از قول برخی چون سید مرتضی و طبرسی نیز نقل میکند که ایه 48 سوره عنکبوت دلالت بر بیسوادی پیامبر ندارد....
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.