logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:177002)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140068)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130855)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95115)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    معجزه كمتر شناخته شده پيامبر رحمت : قراردادها             

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1395/06/05 01:04:33 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
تفسير قران كريم-تفسير سوره احزاب-
سیمای سوره احزاب

سوره احزاب سی و سومین سوره قرآن و از سوره‌های مدنی است. این سوره ۷۳ آیه دارد.

اين سوره مشتمل است بر معارف، احكام، قصص، عبرتها، و مواعظى چند، و از آن جمله مشتمل است بر داستان #جنگ_خندق، و اشاره اى هم به داستان يهوديان بنى قريظه دارد،

ماجرای همدستی مشرکان در جنگ احزاب و چند حکم فقهی درباره ارث، ازدواج، طلاق و حجاب و از جمله حکم ممنوعیت ازدواج با فرزند‌خوانده در این سوره آمده است.

هم‌چنین آياتی از این سوره درباره همسران پیامبر(ص) است. آیه معروف تطهیر، آیه صلوات، آيه امهات المومنین، آیه امانت و آيه خاتمیت در این سوره است.

نامگذاری این سوره به احزاب ازاین رو است که آیات ۹‌ و ۲۵ این سوره، درباره جنگ احزاب است و کلمه «احزاب» دو بار در آیه ‌۲۰ و یک بار در آیه ‌۲۲ آمده و مقصود از آن، گروه‌های کافری است که از قبایل مهم برای یک سره از بین بردن اسلام و پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) متحد شده، جنگ احزاب را آغاز کردند:
«یَحسَبونَ الاَحزابَ لَم یَذهَبوا و اِن یَأتِ الاَحزابُ یَوَدّوا لَو اَنَّهُم بادونَ فِی الاَعرابِ یَسَلونَ عَن اَنبائِکم ولَو کانوا فیکم ما‌قتَلوا اِلاّ قَلیلا... و لَمّا رَءَا المُؤمِنونَ الاَحزابَ قالوا هذا ما وعَدَنَا اللّهُ و رَسولُهُ‌...».


منبع
ویکی فقه و تفسیر المیزان

کلمات کلیدی:احزاب خندق منافق حجاب زنان پیامبر لعنت

ویرایش بوسیله کاربر 1395/08/19 11:20:25 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
 1 کاربر از farhang برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
yaran10000 در تاریخ 1395/10/06
farhang Offline
#2 ارسال شده : 1395/06/05 01:10:36 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
به نام خدا

تفسير خلاصه آیات 1-6 سوره احزاب

آیات 1و 2و3 سوره احزاب:

ای نبی(و بالتبع ای مسلمانها):
- از خدا پروا دار
-از کافرین ومنافقین اطاعت نکن

-از انچه ما به تو وحی کردیم تبعیت کن چرا که در قلب هر کس ،فقط محبت یک نفر جا میگیرد. و همین محبت است که اطاعت عملی را بدنبال خود می اورد.

-برخدا توکل کن زیرا عدم پذیرش وهمراهی با کفار ومنافقین تبعات ودردسر هایی دارد که ترا در انجام وظیفه مردد میسازد .چاره اش این است که به خدا توکل کنی تا ترا کفایت کند

نکات:

-خداوند در قران پیامبر خاتم را با الفاظ مختلفی خطاب کرده است.از جمله انها "یا ایها النبی"است که فقط در دوران مدینه استفاده شده و در سوره های مکی این عنوان وجود ندارد.

لفظ "يا ايها النبي "مجموعا 13 بار در قران بكار رفته كه 5 بار آن در سوره احزاب است.اين نكته نشان گر ان است كه در اين سوره خطاب هاي زيادي به پيامبر شده لذا يكي از محورهاي اصلي اين سوره، تبيين وظايف و حقوق پيامبر مي باشد.

-سیر شکل گیری منافقین در صدر اسلام و نوع عقاید و رفتار انها در قران به خوبی بیان شده است.مطالعه سوره های مدنی به ترتیب نزول انها،ما را در شناخت این پدیده نفاق کمک شایانی میدهد.
در اولین سوره های مدنی ،اینها کسانی هستند که صرفا از حضور در جنگها و همراهی با پیامبر در صحنه های سخت طفره میروند و بهانه میارند. کم کم بر جسارت و تعداد انها افزوده میشود و دیگر مسلمانان را هم از حضور در جنگ باز میدارند.

از سوره نسا به بعد اینها با مشرکین مکه و سپس کافرین اهل کتاب علیه پیامبر ومسلمانان همکاری میکنند.واز همین جاست(سوره نسا) که خدا هم منافقین و کفار را با هم خطاب میکند
"ان الله جامع المنافقین و الکافرین فی جهنم جمیعا"(نسا140)

بعد از ان،در اولین ایه سوره احزاب هم کفار و منافقین باهم خطاب شده اند.در این سوره نیز به دو رفتار جدید وشدید منافقین در دوران جنگ خندق اشاره میکند :پیامبر را دروغگو و فریب دهنده می نامند. در شهر،مردان و زنان مسلمان را می ازارند و شایعه پراکنی و سلب امنیت میکنند.

توجه داشته باشیم که این افراد هنوز زیر پرچم اسلام هستند و به اسم مسلمان این رفتارها را داشته اند. که در ادامه سوره بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

آیات 4و5:
حرفها و قراردادها و رسوم و توافقات و اجماع های(غیر مستند به وحی یا غیر عادلانه) شما ،در تشریع خدا و تغییر در احکام خدا اعتبار ندارد.

اگر شما در میان خود پذیرفته اید که با یک ظهار گفتن،امیزش با همسرتان را بر خود حرام کنید ،چون ناعادلانه است،مورد قبول نیست .یاباید طلاق دهید زن را یا مطابق معمول زندگی کنید)

و یااگر مطابق اداب و رسوم شما پسر خوانده در حکم پسر است و لذا ازدواج با همسرش برشما حرام است،صرفا قولی است در میان خودتان و دلالتی بر تغییر نسب طبیعی افراد و شرع الهی ندارد.

حق را خدا میگوید و را رسیدن به آن را هم می نمایاند.

سپس اصلی کلی در جهت تخفیف و تسهیل همه مخاطبان پیام الهی بیان کرده است:
درآنچه که سهوا و از روی خطا انجام داده اید گناهی برشما نیست بلکه آنچه را که تعمدا و از روی علم مرتکب شدید،گناه است و خداوند آمرزنده و مهربان است.


با توجه به قرار گيري اين ايات بعد از سه ايه اول كه پيامبر را به استواري در تبعيت از وحي و تاثير ناپذيري از كافران و منافقان دستور ميداد ،
ميتوان گفت مراد از 5 ايه نخست،ياداوري وظيفه سخت پيامبر در مبارزه با رسوم باطل است كه اين برداشت در ايات 37-40 هم كه توضيح بيشتري از اين موضوع داده است، تاييد ميشود.

آیه 6:بعد از نفی رسوم ظالمانه و عقاید خرافی در پیوندهای سببی و نسبی،خدا به تبیین نسبت و رابطه ایمانی مومنان با پیامبر و نیز اولوالارحام میپردازد.

مطابق ایات دیگر ،مومنین نسبت به هم دارای مرتبه ای از ولایت هستند و قران انها را توصیه کرده پیوندهای دوستی را با هم کیشان خود برقرار کنند نه با مشرکین و اهل کتابی که حالت دشمنی دارند.

در ایه 6 احزاب هم، پیامبر را اولی ترین فرد نسبت به سایر مومنان(و حتي نسبت به خود افراد) میداند .یعنی پیامبر در بعد ایمانی ،داراي اولويت و وظايف و حقوق خاصي است كه در ادامه سوره به ان اشاره ميكند.همسران او نیز در حکم مادران شمایند و محدوديتها و امتيازات خاصي دارند.

اما این رابطه پدر و مادری،مانند روابط پدر ومادری نسبی نیست و احکام و اثار آن،بر این ربطه مترتب نیست.
یعنی نه پیامبر و نه همسرانش از شما ارث نمی برند یا محرم شما نیستند و..

هم چنین خویشاوندان شما در ارث تقدم دارند نسبت به سایر دوستان و مومنان مهاجر وانصار

این جمله هم همانند جمله قبلی،تاکید میکند که روابط ایمانی که اسلام و قران به انها توصیه کرده،
تغییر و تداخلی در روابط سببی و نسبی متعارف ندارند.


نكته :در واقع ايات 1-8 سوره احزاب،چكيده سوره است كه در ادامه سوره،با تفصيل بيشتر به اين محورها پرداخته است.
در واقع همانند سخنراني كه ابتداي سخنراني،محورهاي بحث خود را باختصار معرفي ميكند.


پیام ایات 1-6:

ای پيامبر در انجام وظايف خود از جمله مبارزه با رسوم باطل و غير عادلانه ،برخدا توكل كن و تحت تاثير منافقان و كافران قرار نگير.
اي مسلمانان :پيامبر داراي مسئوليتها و حقوق متفاوتي است.او برشما اولويت دارد. همسرانش نيز در حكم مادران مومنين اند.

ویرایش بوسیله کاربر 1395/09/28 11:58:02 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
 1 کاربر از farhang برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
yaran10000 در تاریخ 1395/10/06
farhang Offline
#3 ارسال شده : 1395/06/31 10:27:42 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
مروری بر آیات 7-8 احزاب: تاکید بر پذیرش و عمل صادقانه به میثاق الهی که توسط رسولان فرستاده شده است.

ایه 7 به میثاق و پیمان سختی که خداوند از انبیا بویژه پیامبران اولوالعزم گرفته،اشاره میکند.

این ایه میتواند توضیحی هم برای علت اولی بودن پیامبر نسبت به سایر مومنان باشد که در آیه 6 بیان شده بود.مسئولیت بیشتر پیامبر در برابر خداوند که ناشی از قابلیتها و استحقاق اوست،دلیلی بر اولی بودنش هم میباشد

هرچند به مفاد این میثاق در اینجا اشاره نشده است.اما در ایه 8 یکی از اثار و نتایج این پیمان بیان شده است:

ازمون صدق در ایمان و رفتار انسانها که به پاداش صادقان و عذاب کافران منجر خواهدشد.

در ایه 81 سوره ال عمران به اخذ میثاقی از انبیا اشاره شده که هرگاه رسولی بسویتان آمد که تصدیق کننده کتاب وحکمت همراه شماست،باو ایمان بیاورید و یاریش کنید.مفسرین در این ایه معتقدند که این میثاق برای پیروان انبیا هم جاریست.

لذا با توجه به اینکه بلافاصله پس از این ایات در سوره احزاب ،داستان جنگ احزاب و نقش مومنین،منافقین،کافرین و اهل کتاب متحد با کفار ذکر شده،ایات 7و8 می تواند همه این گروهها را مخاطب خود کند که وظیفه شما نصرت و یاری پیامبر خاتم است نه ترک او و یا مخالفت با او.

خداوند هم نحوه پاسخ شما به این میثاق راارزیابی و سئوال خواهد کرد.صادقان را پاداش و انکارکنندگان را عذاب خواهد نمود.

این برداشت با ایات 23و24و15 همین سوره نیز سازگار است.انجا که مومنین همراه پیامبر در جنگ را با "رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه" تمجید و منافقین را با"کانوا عاهدوالله من قبل لا یولون الادبار"نکوهش میکند

ویرایش بوسیله کاربر 1395/09/28 08:21:59 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#4 ارسال شده : 1395/07/01 05:14:49 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
مروری خلاصه بر آیات 9-20 سوره احزاب:

از اینجا به بعد به داستان جنگ احزاب و تحلیل رفتار و عملکرد افراد و گروههای مختلف حاضر در این صحنه امتحان پرداخته شده است:

در اولین فراز از ایات جنگ خندق(9-11)،خداوند نعمت نصرت ویاری خود به مسلمانان در این جنگ را یاداوری می کند که وقتی سپاه دشمن(که متحد از اقوام و قبایل مختلف بودند) از همه طرف به سمت مدینه در حرکت بودند و شما بسیار ترسیده بودید .خداوند با فرستادن طوفان و جنود نامرئی سپاه اسلام را یاری کرد و جنگ به پیروزی مسلمانان منجر شد.خدا تاکید میکند که این جنگ (همانند جنگهای قبلی و ایات سوره ال عمران در جنگ احد)صحنه ای برای امتحان افراد بود.

آیات12-20

این فراز به توصیف رفتار و نشانه های منافقان و افراد سست ایمان میپردازد:

1-گفتند خدا و رسول ،ما را فریب دادند و وعده های دروغ دادند.

2-گروهی از منافقان، افرادی را که برای جنگ و همراهی با پیامبر حضور یافته بودند دلسرد و منصرف میکردند و می گفتند برگردید.در شهر بمانید.این صحنه خطرناک جای شما نیست.از این گروه با" معوقین"یا بازدارندگان یاد شده است.

دو گفتار و رفتار فوق از سوی منافقان، نشان از شدت یافتن مخالفت انها با رسول الله نسبت به سوره ها و جنگهای قبلی دارد.در سوره های قبل از احزاب ،افراد بیماردل و سست ایمان،فقط خودشان با بهانه های مختلف از حضور در جنگ سرباز میزدند.و پس از جنگ، کشته شدگان را سرزنش میکردند.

3-گروهی برای عدم حضور در جنگ،بدروغ بی حفاظ بودن خانه و تنهایی خانواده شان را بهانه کردند و از پیامبر اجازه خواستند.

4-ایمانشان بقدری سست وظاهری بود که اگر شهر توسط کفار تصرف میشد و به بازگشت به کفر دعوت میشدند،درنگ نمی کردند.
و حال آنکه هنگام بیعت با پیامبر عهد کرده بوند که از دشمن فرار نکنند.

ای پیامبر به این افراد فراری از مرگ و جنگ بگو این فرار سودی به حال شما ندارد و تمتع و زندگی دنیوی شما کوتاه است.خدا شما و معوقین را می شناسد و به نیات و رفتار شما آگاه است

در سوره آل عمران ایه 154 در ماجرای جنگ احد نیز به افرادی که شهدا را سرزنش کردند و گفتند اگر با ما در شهر می ماندید کشته نمی شدید،نهیب زد که:حتی اگردر برجهای محکم هم باشید آنها که مرگشان فرارسیده در مقاتل خود حضور می یافتند.لذا ترس از مرگ نباید مانعی از انجام وظیفه و تکلیف باشد.

5-اینها در جنگها و صحنه های تهدید کننده جان و مالشان شرکت نمی کنند جز اندکی.بنابراین از عدم همراهی آنها با خودتان ناراحت نباشید.چرا که کمک موثری نمیکنند.

6-بر شما (و پیروزی ها و موفقیتهایی که بدست آورید و غنایمی که مالک میشوید) بخیلند.

7-کاملا ترسو هستند.در جنگ و صحنه عمل،از شدت ترس چشمانشان مانند فرد بی هوش ،خیره میشود.
8-پس از رفع خطر و اطمینان از امنیت ،شما(مومنان واقعی و رزمندگان جنگ) را سرزنش میکنند که بخاطر غنایم و حرص مال رفتید !!

10- ترس در عمق جانشان ریشه دارد.اگر بار دیگر هم جنگ شود و سپاه دشمن شهر را محاصره کند،ارزو میکنند که در شهر نباشند و در بادیه های اطراف مدینه باشند واز انجا فقط اخبار شما را بشنوند.هرچند اگر در شهر هم باشند،جز اندکی قتال نمی کنند.

11-اینها در واقع ایمان نیاورده اند و خدا هم اعمالشان را نمی پذیرد و این کار برای خدا ممکن و آسان است.
تا اینجا(ایه 20)توصیف منافقان و بیماردلان و سست ایمانان بود.از ایه 21 به توصیف رفتار پیامبر و مومنان واقعی میپردازد .

پیام این فراز:نکوهش نفاق و دورویی و سست ایمانی و برخی نشانه های آن.

ایمان صادقانه،باید در صحنه های آزمایش ،به عمل آگاهانه و صادقانه منجر شود در غیر این صورت،اعمال تان از پشتوانه ایمان بی بهره و حبط خواهد بود.

ویرایش بوسیله کاربر 1395/07/02 11:00:45 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#5 ارسال شده : 1395/07/01 05:24:57 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
مروری خلاصه بر آیات 21-27 احزاب

بیان شد که ایات 7-27 این سوره به ماجرای جنگ احزاب اختصاص دارد.

در ایات قبلی ضمن بیان شرایط سخت و تعداد زیاد مخالفین که از ائتلاف مشرکین و یهودیان شکل گرفته بود، به نشانه های منافقین و افراد سست ایمان هراسان از جنگ اشاره کرد.

در ادامه ایات،به مومنان واقعی و نتیجه ماجرای نبرد احزاب میپردازد:

فراز 20-24:تمجید از مومنان صادق و مطیع رسول الله


آیه 20: خطاب به سپاه اسلام(اعم از منافق و مومن)خطاب میکند که رسول خدا باید سرمشقى نيكوباشد براى همه آن كسانی كه به خدا و روز بازپسين ایمان داشته و خدا را فراوان ياد مى‏كنند.
بنابراین از انجا که طبق ایه 19 منافقین،ایمان قلبی نداشتند ،از پیامبر هم تبعیت نمی کردند.

نکته جالبی از ارتباط دادن ایات 6 و21 بدست می اید:

پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [اولی] است .ایه6

رسول خدا سرمشقى نيكوست برای شما.ایه 21

یعنی اولی بودن واختیار داربودن فرد ولی ،با اسوه حسنه بودن وی رابطه مستقیم دارد.کسانی که اسوه نیستند ویا اسوه سیئه هستند نمی توانند اولویت و ولایتی بر دیگران داشته باشند.

ایه 21 تاکید میکند که مومنان هنگام مشاهده صحنه جنگ(برخلاف منافقان که طبق ایه12 ترسیدند و وعده خدا ورسول را فریب دانستند)به صدق وعده خدا و رسولش اقرار کردند و نه تنها متزلزل نشدند که بر ایمان وتسلیمشان افزوده شد.

ایات 23و24،مومنان واقعی همراه پیامبر را صادقین در وفای به عهد بارسول الله توصیف میکند که مستحق پاداشند و منافقین را هم مصداق ناقضان عهد وپیمان که مستحق عذاب اند و درصورت توبه،شاید بخشایش.
عبارت لیجزی الصادقین بصدقهم در ایه 24 مشابه عبارت لیسئل الصادقین عن صدقهم در آیه 8 میباشد.

فراز ایات 25-27:شکست کافران و متحدان شان و نصرت مومنان


ایه 25 به نتیجه نبرد احزاب می پردازد که کافرین بدون هیچ موفقیتی برگشتند(علیرغم انکه مدینه را محاصره کرده بودند)و خداوند با تدابیرش ،محاصره شهر را بدون جنگ جدی با پیروزی مسلمانان پایان داد.

ایات 26و 27 هم به سرانجام دسته ای از یهودیان(بنی قریظه)که با مشرکین ائتلاف کرده بودند،
اشاره میکند که خداوند با القای رعب و وحشت در قلوب آنان،آنها را از قلعه هایشان بیرون اورد و سرزمین و اموال انها به غنیمت مسلمانان در امد.


با توجه به فرازهای مختلف از ایه 7تا 27 میتوان پیام این ایات و در واقع هدف از بیان داستان جنگ احزاب را در عبارت زیر بیان کرد:

تشویق به ایمان صادقانه،که در صحنه های آزمایش ،به عمل آگاهانه و صادقانه منجر شود.نکوهش از نفاق و دورویی و سست ایمانی
سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#6 ارسال شده : 1395/07/15 11:14:57 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
به نام خدا
مروری بر آیات 28 تا 35 سوره احزاب:

در انتهای فراز اول سوره به اولی بودن پیامبرص نسبت به سایر مومنین و نیز ام المومنین بودن همسران پیامبر اشاره شد.اگر از ایات بعد(فراز دوم سوره)که به جنگ احزاب اختصاص داشت،بگذریم ایه 28 و ایات این پارگراف،معنای واضح تری خواهند داشت.خداوند الزامات مقام ام المومنین را بیان میکند.

این امتیاز(همسری پیامبر اسلام) مسئولیتها و مراقبتهای بیشتری را نیز به همراه دارد.


آیات 28و29 :همسران پیامبر نباید دنیا طلب باشند.اگر اولویت آنها دنیا و زینت دنیوی باشد،شایسته همسری پیامبر نیستند و پیامبر آنها را باید به خوبی و نیکویی طلاق دهد و رها کند.
اما اگر محور زندگی انها ترجیح خدا و رسول و اخرت باشد،میتوانند هم چنان همسر پیامبر و ام المومنین باشند و خدا هم برای این همسرانی که نیکوکار هم باشند،اجر عظیمی متعهد شده است.

لازم بذکر است ترک دنیا طلبی و اولویت دهی به اخرت،از سفارشات اکید قران به همه مخاطبان و مسلمانان است .اما از شرایط شرعی زندگی زناشویی نیست.ولی در مورد پیامبر،زنان موفق در عمل به این امر،میتوانند نایل به مقام ام المومنین گردند.

آیات 30 و31:ثواب وعقاب مضاعف:
ای زنان پیامبر با توجه به انتساب شما به پیامبر از انجا که رفتارهای زشت و گناهان آشکار شما،تضییع و تجاوز به حدود و حرمت پیامبر است، عذاب مضاعفی در نزد خدا نسبت به سایر افراد دارد.همان گونه که کارهای صالح شما در اطاعت خدا و رسولش نیز پاداشی دو برابر دارد.

آیات 32-34 :مراقبتها و مسئولیتها:ای زنان پیامبر،شما مانند سایر زنان نیستید اگر تقوا داشته باشید. تنها نقطه تمایز زنان پیامبر از سایر زنان مسلمان ،همان"امهات مومنین" بود.در اینجا تاکید میکند اگر تقوا نداشته باشید،همانند سایر زنان هستید و امتیازی ندارید.

برای حفظ این تمایز و برتری،رفتارهای خود را مراقبت نمایید.به شایستگی سخن بگویید و در مواجهه با مردان بگونه ای خضوع و نرمش نکنید که افراد بیماردل را تحریک کند تا جسارتی به شما و حریم پیامبر روا دارد.
ودر خانه هایتان باوقار بمانید و همانند دوران جاهلیت ،تبرج و خودنمایی نکنید.
نماز بپادارید و زکات دهید و از خدا ورسولش اطاعت کنید

این اوامر و توصیه ها برای آن است که خداوند میخواهد منسوبان به پیامبر و این بیت ،از پلیدی و رجس دور مانده و پاک و طاهر باشند. (علت تغییر ضمیر از کن(مونث) به کم(مذکر)نیز این میتواند باشد که تبعات رفتار همسران پیامبر،منحصر به خود انها نبوده ،متوجه خود پیامبر و اهل بیت میشود)

توضیح انکه جمله اخر ایه 34 معروف به ایه تطهیر است که مطابق نظر مشهور مفسران با توجه به روایات وارده،در شان پنج تن آل عبا نازل شده است و دلالت بر اراده تکوینی خدا بر عصمت اهل بیت دارد.
وآنچه از ایات خدا و حکمت در خانه های شما تلاوت میشود را همواره بیاد داشته باشید.

آیه35:خداوند آمرزش و اجری عظیم برای مردان و زنان تسلیم،مومن،فرمان بردار،صادق، صابر، خاشع، صدقه دهنده،روزه دار،پاکدامن و یاد آوران نام خدا فراهم کرده است.بعبارت دیگر دارابودن ایمان وعمل عمل صالح،مستحق دریافت پاداش ست و در این زمینه تفاوتی بین مردان وزنان نیست.

درس این فراز:منسوبان و همسران پیامبر باید با رفتار خود پاسدار حرمت و موقعیت اجتماعی او باشند .در صورت مراعات این حریم و انجام صحیح مسئولیتهای خود دارای ارزش و پاداشی مضاعف خواهند بود.در غیر این صورت،امتیازی به سایرین نخواهند داشت.

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#7 ارسال شده : 1395/07/24 07:56:10 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
آیات 36-40:

این فراز به ازدواج پیامبر با همسر سابق فرزندخوانده اش که مطابق رسم اعراب آن روز ممنوع بود،می پردازد. در ایه 3 سوره احزاب به نفی رسوم ناحق آن زمان از جمله ظهار همسران و نیز یکسان بودن فرزندخوانده با فرزندان نسبی بلحاظ اثار و حقوق مترتب برآن اشاره شده بود .در این فراز بابیان ماموریت الهی پیامبر جهت نفی عملی این رسم ،تفصیل بیشتری در این موضوع ارایه شده است.

آیه36:هر مرد و زن مومنی در موارد و اموری که خدا و رسولش حکمی رانده اند،باید اطاعت کنند و هر کس نافرمانی نماید،بطور آشکار در بیراهه قرار گرفته است.

این آیه را می توان در ادامه آیه 35 که به ماجور بودن زنان و مردان مومن در نزد خدا( با عبارات تفکیکی مذکر و مونث :مسلمین ومسلمات و ...) اشاره کرده بود دانست که شرط و نشانه عملی آن صفات و اجرعظیم ،اطاعت از حکم خدا و رسول است.

آیه37:ای پیامبر به یاد آر هنگامی که به فرزندخوانده ات-زید- توصیه میکردی همسرش را نگه دارد(طلاق ندهد و به زندگی زناشویی خود ادامه دهند) و چیزی را که بعدا خداوند اشکار نمود بخاطر ترس از واکنش و حرف مردم(شماتت در ازدواج با زن زید)،در درون خود نگاه داشتی و حال انکه خداوند شایسته تر است برای ترس.
اما با تصمیم آنها(زید و زینب) به طلاق،خداوند زینب را به ازدواج تو درآورد تا از این پس برای مومنان در ازدواج با همسران طلاق گرفته پسر خوانده های شان،منع و حرجی نباشد.

این آیه نشانگر آن است که نفی آداب و رسوم و تفکرات خرافی و باطل در نزد خداوند،از چنان اهمیتی برخوردار است که هم رسولش را مامور به صف شکنی میکند و هم به پیامبرش در ترس از حرف مردم در مبارزه با آنها،تذکر میدهد.


آیه38:این کار چون از طرف خدا بر پیامبر واجب شده،بر او منع و محذوری نیست.این سنت خدا در میان اقوام و پیامبران قبل هم بوده و امر خدا حساب شده است.

آیه39:پیامبران همواره رسالت و ماموریت الهی را تبلیغ میکنند و در این راه از غیر خدا ترسی ندارند.چرا که تنها حسابرس ،خداست.

آیه40: محمد ص پدر نسبی هیچ کدام از مردان شما (از جمله زید)نیست.ولی رسول خدا و خاتم انبیا است(و نسبت شما با او فقط در همین بعد ایمانی است نه فراتر)و خداوند به هر چیزی آگاه است.

درس این فراز :یکی از رسالتهای دشوار پیامبران مبارزه با خرافات و رسوم ناحق بوده است که انجام ان مستلزم نترسیدن از حرف ها و واکنش های مردم و ترسیدن صرف از خداوند بوده است.
سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#8 ارسال شده : 1395/07/30 03:23:51 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
مروری برفراز پنجم سوره احزاب:آیات 41-44

این فراز خطاب به همه مسلمانان است.در ادامه سوره هم خطابهای دیگر "یاایهاالذین امنوا"وجود دارد.که حاوی توصیه های عملی و احکامی است.
لذا این فرازکه نخستین آنهاست،به مساله اصلی یعنی لزوم خدامحوری در زندگی مسلمانها میپردازد.

ایه41:ای مسلمانها بسیار به یاد خدا باشید

این ذکر خدا فقط لفظی و زبانی نیست بلکه در همه کارها و تصمیمات، خدا را در نظر داشته باشید و انجام آنها را با معیار رضای خدا محک بزنید.

آیه 42: خدا را تسبیح کنید در صبح وعصر(بکره و اصیل)
برخی از مفسران معتقدند که مراد از بکره و اصیلا ،اول روز و اخر روز است و کنایه از کل روز و استمرار تسبیح است.

اما با توجه به تکرار این دو زمان در ایات دیگر تسبیح و ذکر خدا و نیز استعمال الفاظ"قبل طلوع الشمس و قبل الغروب"در سوره های دیگر،میتوان علاوه بر پذیرش نظر فوق،برای این دو زمان خاص هم که منطبق بر وقت نماز صبح و نماز عصر است،خصوصیت و اهمیتی قایل شد.

آیه 43و44:خدا و فرشتگانش بر شما درود میفرستند تا شما را(در دنیا) از تاریکی ها به سوی نور خارج نمایند و خدا نسبت به مومنین رحیم است.در اخرت هم شما در سلامت وامنیت و دارای اجر کریم خواهید بود.

تفسیر المیزان دو نکته جالب در این ایات دارد:

1-ایات 43 و 44 نتیجه ایات 41و42 است.یعنی اگر مسلمانها همواره به یاد خدا باشند خدا هم به یاد انهاست و صلوات و رحمت خود را شامل انها میکند که نتیجه اش هدایت در دنیا و سلامت در اخرت است و این همان مصداق فاذکرونی اذکرکم است.

2- با توجه به ایات فوق ،ظلمت اصلی ،دوری از خدا و یاد خداست که خدا ذاکرینش را از این ظلمت خارج میکند.

پیام این فراز از سوره :ای مسلمانها .در همه حال خدا را در نظر داشته باشید.و زمانهایی را به تسبیح وستایش او اختصاص دهید.
سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#9 ارسال شده : 1395/08/10 06:50:35 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
مروری بر فراز ششم آیات 45تا52:

این فراز هم مانند فراز چهارم ،متوجه پیامبر است و با یاداوری موقعیت و مسئولیتهای ایشان،قوانین خاصی در ارتباط با انتخاب همسران ایشان وضع میکند.

آیه45-46:ای پیامبر ترا بعنوان گواه بر امت،بشارت دهنده و انذارکننده فرستادیم و دعوت کننده بسوی خدا وبه اذن او و چراغ هدایت

آیات47-48:در جامعه با سه گروه مواجه هستی:مومنان همراه که متحمل سختی و ازار وارده از مخالفین میشوند.انها را به فضل خدا بشارت بده.
از کافرین و منافقین هم اعراض کن و خواسته های آنها را اطاعت نکن .ازار واذیت انها را نادیده بگیر و بر خدا توکل کن که حمایت او کافی است.

آیه 49:خطاب به همه مسلمانان نکته ای خاص را در زمینه طلاق بیان می کند که اگر طلاق زن و شوهر پیش از نخستین امیزش جنسی آنها رخ دهد،برای زن نگاه داشتن عده لازم نیست و همان موقع طلاق با دادن متاعی او را بهره مند کنید و بخوبی از هم جداشوید.

آیات 50-52:قوانین ویژه ای در ارتباط با ازدواج پیامبر و ارتباط او با همسرانش وضع میکند.

ایه 49 به پیامبر میگوید خدواند زناشویی با این زنها را برای تو حلال نموده است:

همسران فعلی که مهریه آنها را داده ای، انهایی که خدا بعنوان فیء در اختیار تو گذاشته ، دختران عمو،عمه؛خاله و دایی که با تو از مکه به مدینه مهاجرت کردند و زنان مومنی که خود را به تو می بخشند و توهم مایل به ازدواج با انها باشی.

این قوانین متفاوت نسبت به سایرمومنان _که انها را هم خدا برایشان وضع کرده_(افزایش در تعداد همسران (نسبت به 4 زن مجاز دیگران) و محدودیت در دایره انتخاب همسران نسبت به سایر مردان مسلمان(که میتوانند از بین تمام زنان مسلمان غیر محارم،همسر انتخاب کنند)و پذیرش زنانی که خود را بدون مهریه به رسول خدا میبخشند)فقط برای پیامبر است (نه سایر مومنان) تا حرجی بر او نباشد.

این ایه پاسخی هم به منتقدان پیامبر در خصوص ازدواج هایش است که خداوند،انرا بااجازه و اذن خود اعلام کرده است و پیامبر مرتکب تخلفی نشده است.

ایه 51 :در اینجا توسعه اختیاری برای پیامبر(نسبت به سایر مردان) در ارتباط با همین زنانی که میتواند با انها ازدواج کند وضع شده است.

به نظر میرسد با توجه به تعدد زنان واجد شرایط و متمایل به ازدواج با پیامبر که در ایه قبل بیان شد از یک طرف و مشکلات و محدودیتهای پیامبر در معاشرت با همه انها از سوی دیگر،برای اینکه این زنان (که مایل به هبه خود به پیامبر هستند)از پاسخ منفی پیامبر ناراحت نشوند و چشمشان روشن شود،خدا باو اختیار داده که نکاح با برخی را پیش انداخته و بعضی را با قول به اینده،تاخیر اندازد یا انهایی را که کنار زده،فراخواند. با این کار و نیز عطایی به انها (علیرغم اینکه مهر نمی خواستند) همه انها را ،راضی نماید.

در مجموع،با ان محدودیت قبلی و این توسعه اختیار در نحوه ارتباط با همسران،زنان پیامبر هم خوشحال و راضی خواهند بودعلاوه بر آنکه از پیامبر هم رفع حرج شدو خداوند انچه در قلوب شماست را میداند.

آیه 52:تاکید و مکمل ایه 50 است که فراتر از دایره زنان ذکر شده در ان ایه،نمی توانی با زنان دیگر ازدواج کنی و نمی توانی هم انها را جایگزین کنی هر چند که حسن(ظاهری یا باطنی )انها در حد کمال و تعجب برانگیز باشد.مگر آنکه از کنیزان باشد.و خدا بر همه چیز مراقب است. (پس محدودیت در تعداد همسران نیست بلکه محدودیت در کیفیت و افراد مشمول شرایط است)

نکات مدیریتی این سه ایه:

1- قانون گذاری و مدیریت،فقط محدود کننده نباید باشد بلکه باید متعادل کننده باشد.اگر جایی محدودیتی وضع میشود،در جای دیگر هم باید توسعه اختیار داد.

2-در حکمیت بین افراد و در تشریع قوانین و قراردادهای دوطرفه از جمله ازدواج ،باید به شرایط ،خواستها و محدودیتهای هر دوطرف توجه شود و از یک طرفه نگری پرهیز شود حتی اگر آن شخص ،پیامبر باشد.(هم حرج پیامبر و هم عدم حزن و رضایت همسران)

3-اگر مسئولیت برخی افراد و مدیران ورهبران،اقتضای ایجاد امتیازات یا محدودیتهای خاصی را نسبت به سایرین دارد،باید توسط قانون گذار تشریع وتبیین و اعلام شود.

پیام این فراز:وظایف و مسئولیتهای خاص پیامبر،الزامات،محدودیتها و اختیارات متناسب با ان و نیز عملکرد ویژه را اقتضا میکند.

ویرایش بوسیله کاربر 1395/08/10 06:53:20 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#10 ارسال شده : 1395/08/19 09:19:51 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال

فراز هفتم سوره احزاب :آیات 53-57:

آیات 53-55 نیز حاوی دستوراتی به مومنین پیرامون اداب حضور در میهمانی پیامبر ومواجهه با همسرانش می باشد. باین ترتیب که

-بدون اجازه و بی دعوت به منزل پیامبر برای صرف طعام نروید.
-زودتر از موعد غذا نروید که در انجا منتظر تهیه غذا بنشینید.
-پس از صرف غذا نیز انجا را ترک کنید و به سرگرم صحبت نشوید
رعایت نکردن اینها پیامبر را می ازارد و از گفتن آن هم به شما حیا دارد.

هم چنین در داخل خانه او،اگر کاری با زنان داشتید؛از پشت پرده درخواست کنید این کار برای دلهای شما و انها پاک تر است.

سپس توصیه ای عمومی به مسلمانان دارد که شما نباید رسول را اذیت کنید و نباید با زنان او پس از او ازدواج کنید که این کار نزد خدا عظیم است.و خدا از رفتار و نیات شما اگاه است.

در ایه 55تبصره ای برای دستور "فسئلوهن من وراء حجاب"ذکر شده و آن استثنا کردن پدران،فرزندان،براداران،برادر/خواهر زاده های زنان داخل خانه پیامبر و نیز زنان میهمان و کنیزان از الزام مذاکره با زنان پیامبر از پشت پرده است.

توصیه های آیات بالا هر چند در ارتباط با پیامبر و زنان بیت او وضع شده است اما بجز یک مورد(منع همسران از ازدواج با مردان دیگر،پس از پیامبر که از دیگر محدودیتهای خاص انها بوده) جنبه عمومی دارد:
1-پرهیز از کارهای مباح درصورتیکه موجب ازار دیگران از جمله میزبان میشود
2-پرهیز از ورود غیر منتظره بر زنان نامحرم و نگریستن به آنها در شرایط داخل خانه(یا اشپزخانه) که پوشش لازم برای مواجهه با نامحرمان را ندارند.


آیه 56:خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود میفرستند.ای مسلمانان شما هم بر او درود فرستید و سلام گویید(یا تسلیم اوامر او باشید)

آیه57:کسانی که خدا و رسولش را اذیت میکنند،در دنیا و اخرت مورد لعن خدا و مستحق عذابند.

این دو ایه(56و57) در واقع می تواند علت وضع احکام خاص پیامبر باشد.خداوند مسلمانان را به جایگاه والای پیامبر نزد خدا و فرشتگانش اگاه میکند و اذیت کنندگان رسولش را ملعون دو جهان میخواند.

پیام این فراز:
اداب ارتباط با پیامبر و خانواده اش را مراعات کنید و او را نیازارید.

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#11 ارسال شده : 1395/09/04 11:01:44 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
به نام خدا

مروری بر ایات 58-62 سوره احزاب

آیه 58: در ایه 57 اذیت کنندگان پیامبر به لعنت در دنیا واخرت و عذاب اخروی اذر شدند. در ایه 58 میفرماید این نکوهش از ازار فقط مختص به پیامبر نیست بلکه هر کسی مومنین و مومنات را بدون انکه مستحق ان باشند،اذیت کند(چه با رفتار و چه با گفتار و یا جعل اتهام)گناهی اشکار مرتکب شده است.

در تفسیر المیزان ازار و ذیت ناشی از قصاص یا اجرای حدود را که فرد بخاطر رفتار خود ،محکوم به تحمل این مجازات واذیت ناشی از ان شده ،با توجه به وجود عبارت "بغیر مااکتسبوا"در ایه ،ازشمول حکم ایه خارج دانسته است.

آیه 59:در ایات قبل ،مخاطبان قران را از رفتار ها و گفتارهای ازاردهنده پیامبر و سایرمسلمانان نهی کرد .در این ایه یک روش پیش گیری و کاستن از ازار واذیتهای زنان شهر را مطرح میکند. به پیامبر دستور میدهد که به همسرانت،دخترانت وزنان مومن ابلاغ کن برای اینکه کمتر مورد ازار و اذیت مردان شهر قرار بگیرند،جلباب و روپوش خود را به بدن خود نزدیک کنند(سفت کنند.ولنگ وباز نباشد)تا بدینوسیله از سایر زنان(اعم از کنیز یا غیر مومن یا زنان فاسد)شناخته شوند.

بنابراین ایه 59 که در میان ایات مربوط به اذیت و ازار مسلمانان قراردارد،صرفا در مقام بیان توصیه و روشی برای کاهش ازار زنان مسلمان است.این روش یعنی ادنای جلابیب،پوشش خاصی را مطرح نمی کند بلکه در نحوه استفاده از لباس شناخته شده انها یعنی جلباب توصیه ای دارد تا بعنوان زنان پاکدامن شناخته شوند.


ایات 62-60:در این ایات به کسانی که با اقدامات خود موجبات ازار جمع زیادی از مسلمانان را موجب میشوند هشدار میدهد که علاوه بر عذابهای اخروی ذکرشده در ایات قبل که برای پیامبر یا تک تک مسلمانان بود،این گونه افراد مجازات کیفری دنیوی هم دارند.این ایات اتمام حجت واخطار به ازار دهندگان مردم است که اگر منافقان و بیماردلان و شایعه سازانی که مردم جامعه را مضطرب می کنند از اقدامات ازاردهنده خود دست برندارند،مجوز اقدام علیه انها واخراجشان از شهر را صادر میکنیم.اینها نیز مورد لعن اند و هرجا یافته شوند،مستحق دستگیری و مجازات قتل هستند.این امر از سنتها ی ثابت و بدون تغییر الهی است.

نکته:فعلهای یوذون و یوذی و یوذین 6 بار در قران بکار رفته که 2بار در سوره توبه و 4بار دیگر ان در سوره احزاب در همین ایات 53-59 بکار رفته است. که همه به اذیت پیامبر و مسلمانان توسط همین جماعت موسوم به مسلمان (بیماردلان یا منافقان یا مردم بی توجه)برمیگردد.

با توجه به نکته فوق و مرور محتوایی ایات فوق الذکر درس این فراز از ایات را میتوان این گونه بیان نمود:
منع از اقدامات و گفتارهای ازاردهنده پیامبر و مسلمانان که عذاب اخروی و مجازات دنیوی دارد

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#12 ارسال شده : 1395/09/19 04:26:07 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
به نام خدا

مروری بر تفسیر آیات 63 تا 68 احزاب

این فراز به نکوهش عدم اطاعت از خدا و رسول و افراد دنباله رو سران و بزرگان جوامع می پردازد

آیه 63:مردم از تو در باره رستاخيز مى‏پرسند بگو علم آن فقط نزد خداست و چه مى دانى شايد رستاخيز نزديك باشد

آیه64: خدا كافران را لعنت كرده و براى آنها آتش فروزانى آماده كرده است

آیه65: جاودانه در آن مى‏مانند نه يارى مى‏يابند و نه ياورى

آیه 66: روزى كه چهره‏ هايشان را در آتش زيرورو مى‏كنند مى‏ گويند اى كاش ما خدا را فرمان مى‏برديم و پيامبر را اطاعت مى‏ كرديم

آیه67:و مى‏گويند پروردگارا ما رؤسا و بزرگتران خويش را اطاعت كرديم و ما را از راه به در كردند

آیه68:پروردگارا آنان را دو چندان عذاب ده و لعنتشان كن لعنتى بزرگ

اما ارتباط این فراز با فرازهای قبل و بعدش چیست؟


غالب ایات سوره احزاب به پیامبر و مسلمانان( اعم از صادق یا منافق) مرتبط بود.در این فراز به یک باره صحبت از کافران میشود.

ایا مراد، همان کافران و مشرکین مکه است؟ خیر. بنا به توضیحات زیر

الف-در سوره احزاب تنها در یک مورد دیگر، کافرین را توصیفی کوتاه کرده و ان ایه 8 است :

لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَن صِدْقِهِمْ وَأَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا أَلِيمًا {8}

در اینجا لفظ کافران در تقابل با صادقان و عاملان به میثاق انبیا بکار رفته است که اعم از کافران عقیدتی و افراد ظاهرا مسلمان ولی غیر صادق در عمل به میثاق با پیامبر است.

ب-در ایات 66و67 تاکید خود این افراد و نیز سایر ایات سوره بر اطاعت کردن است نه ایمان اوردن

ج-گفتگوی پیروان با سران و رهبران در سوره های مکی(سبا ابراهیم غافر) چند بار تکرار شده که غالبا از لفظ ضعفا و الذین استضعفوا برای پیروان و مستکبران و الذین استکبروا برای رهبران استفاده شده که حاکی از استضعاف پیروان و مجبور بودن انها دارد.اما بکار رفتن لفظ سادات و کبرا-که تنها در همین سوره احزاب بکاررفته است- و لحن صحبت پیروان که ای کاش از سران و بزرگان اطاعت نمیکردیم،اختیار بیشتر این افراد(نسبت به فضای بسته تحت تسلط قریش در مکه) را در امکان اطاعت از پیامبر بجای رجوع به بزرگان و قدرتمندان نشان میدهد.

د-اخرین ایه سوره از عذاب منافقان و مشرکان و توجه خدا به مومنان خبر میدهد .با توجه به وعده عذاب کافرین در ایه 64 و عدم ذکر آن در ایه73 میتوان نتیجه گرفت منافقان ومشرکان هر دو زیر مجموعه کافران هستند.

با عنایت به توضیحات فوق،منظور ازکافران ذکر شده در این فراز،مجموعه کافران مشهور(مشرکین و غیر موحدین)و نیز مسلمانان ظاهری که عامدانه و اگاهانه اطاعت از دیگران را بر اطاعت از خدا و رسول ترجیح میدهند،میباشند.

درخصوص مصداق این افراد در زمان نزول آیه،با توجه به اینکه ایات قبل و بعد این فراز به اتهام زنندگان به پیامبر و مسلمانان و شایعه سازان در سطح شهر اختصاص داشته و انها را شدیدا نکوهش میکند و نیز تکرار عبارت اطاعت از خدا ورسول در ایه 71 ، افراد مصداق این فراز میتواند همان شایعه پراکنان و رواج دهندگان تهمت باشد که به فرمان روسای خود این کار را کردند و از اطاعت دستورات خدا ورسول در ایات قبلی سرباز زدند.

درس این فراز : انذار از سرنوشت شوم اطاعت از دیگران بجای اطاعت از خدا ورسول

ویرایش بوسیله کاربر 1395/09/19 08:11:18 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#13 ارسال شده : 1395/09/20 10:28:50 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
مروری بر ایات 69 تا 71 سوره احزاب:

این فراز همانند ایات 53تا 62 مجددا به اذیت پیامبر توسط مسلمانان (ونه کفار) اشاره میکند.

آیه 69: اى مسلمانان مانند كسانى مباشيد كه موسى را [با اتهام خود] آزار دادند و خدا او را از آنچه گفتند مبرا ساخت و نزد خدا آبرومند بود .

این ایه مجددا مسلمانان را از اتهام زنی های دروغ و بی پایه و اساس به پیامبر باز می دارد. (قبلا هم در ایات 56 و 57 از اتهام زدن وازردن پیامبر و سایرین منع شدند).ذکر نام موسی در این ایه در واقع نوعی دلداری به پیامبر است که پیامبران سابق هم توسط طرفداران خود مورد تهمتهای دروغ قرار میگرفتند.
سپس به مسلمانان دستور میدهد همواره سخن استوار و عاری از دروغ و اتهام و شبهه، بگویید و در هنگام سخن گفتن ،از خدا پروا کنید.در ایه 60 هم به شایعه سازان و شایعه پراکنان هشدارداده بود.

نتیجه و ثمره مهم و جالب سخن راست و استوار در ایه 71 چنین امده است:

"تا اعمال شما را به صلاح آورد و گناهانتان را بر شما ببخشايد و هر كس خدا و پيامبرش را فرمان برد قطعا به رستگارى بزرگى نايل آمده است"

عادت کردن به راست واستوار سخن گفتن(قول سدید) سایر اعمال و رفتار انسان را هم اصلاح کرده مایه امرزش گناهان را فراهم میکند.

در انتهای آیه 71 نیز مجددا بر اطاعت از خدا و رسول تاکید شده است که با توجه به جملات ابتدای آیه و نیز آیات قبل،میتوان مصداق این اطاعت را نیازردن رسول خدا با اتهامات و حرف های بی اساس دانست.

درس این فراز:استوار و مطمئن سخن بگویید تا پیامبر و دیگران را با اتهامات بی اساس نیازارید.

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#14 ارسال شده : 1395/09/23 09:07:32 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
مروری بر آیات 72-73 سوره احزاب:

آیه72: ما امانت را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه كرديم پس از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناك شدند و[لى] انسان آن را برداشت راستى او ستمگرى نادان بود

آیه 73:[آرى چنين است] تا خدا مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرك را عذاب كند و توبه مردان و زنان با ايمان را بپذيرد و خدا همواره آمرزنده مهربان است

1-ایه 72 در عبارات و ظاهر خود متمایز و مستقل از سایر ایات سوره به نظر میرسد .

در اینجا صحبت از امانتی شده که نوع انسان ،حاضر به پذیرش آن شده است در حالیکه در کل ایات سوره صحبت از پیامبر و همسرانش و حقوق و وظایف انها و نیز وظایف مسلمانان در اطاعت از رسول ،حفظ حرمت او و نیز پرهیز از نفاق و تاکید بر صدق رفتار در میثاق مومنان بود.

2- ایه 73 دارای مشابهتی با ایات 23 و24 و 7و8 است:

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ...23

لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِن شَاء أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ 24

این ایات مربوط به جنگ احزاب بود که خداوند مومنان واقعی و همراه پیامبر در جهاد را که به عهد خود با خدا وفا کردند تمجید کرده و منافقان و مسلمانان ترسو را تهدید به عذاب میکند.

در ایات 7و8 هم به میثاق خدا از پیامبران (و متعاقبا انبیا از اقوام شان) اشاره میکند که صادقان در ایفای میثاق تمجید شده و کافران به میثاق به عذاب تهدید شده اند.

وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ....

لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَن صِدْقِهِمْ وَأَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا أَلِيمًا

3-در دسته بندی افراد در ایه 73 صحبتی از اهل کتاب نشده ، و از طرف دیگر از مشرکان نام برده است لذا منظور این دو ایه در رعایت یا عدم مراعات امانت باید به اصل توحید و مبدا هستی برگردد و نه نبوت پیامبران یا معاد.

4-در ایه 8سوره حدید که مدنی است و نزول ان با سوره احزاب ،فاصله کمی دارد ،میثاقی که پیامبر اسلام انرا به انسانها متذکر میشود " ایمان به خدا"معرفی شده است.

وَمَا لَكُمْ لَا تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ لِتُؤْمِنُوا بِرَبِّكُمْ وَقَدْ أَخَذَ مِيثَاقَكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ

با توجه به نکات 3و4 در ایات انتهایی سوره احزاب ،امانت داری در میثاق ایمان به خدا مورد تاکید است و چون در مردم مخاطب پیامبر در ان زمان،کسانی که اصلا خدا را قبول نداشته باشند ،وجود نداشته یا زیاد نبوده اند،صرفا به مشرکین اشاره شده و ذکری از کافرین و ملحدین نشده است.

5- وجه تمایز انسان با سایر موجودات و جانداران،اختیار اوست.سایر موجودات ظرفیت مختار بودن را نداشتند .اما انسان مختار است و میتواند میثاقهای خداوند را كه توسط رسولانش به انسانها ابلاغ ميشود، براساس اختیار خود پذيرفته یا انها را از همان ابتدا يا در حين عمل ،نفی کند.

درست است که موجودات دیگر خدا را تسبیح میگویند اما اختیاری برای ترک این کارندارند. تنها انسان دارای امانت اختیار است که میتواند میثاق ایمان به خدا و اطاعت از اورا مختارانه بپذیرد و پای بند به ان باشد تادر جرگه مومنین قرار گیرد و یا میثاق را نپذیرد یا صرفا به زبان بپذیرد ولی عمل نکند تا در جرگه مشرکین و منافقین قرار گیرد.


با توجه به موارد فوق ،درس فراز اخر سوره احزاب بشرح زیر خواهد بود:
ایمان صادقانه به خدا و ترک نفاق و شرک


جهت مطالعه ساير نظرات پيرامون امانت الهي به انسان،كليك كنيد

ویرایش بوسیله کاربر 1395/09/30 11:26:28 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#15 ارسال شده : 1395/09/23 09:30:07 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
✅درس ها و پیام های محوری سوره احزاب چیست؟

✅فراز اول:آیات 1-8 که در واقع چکیده سوره و فهرستی از موضوعات مورد بحث در سوره است:

الف-ایات 1-5:ای پيامبر در انجام وظايف خود از جمله مبارزه با رسوم باطل و غير عادلانه ،برخدا توكل كن و تحت تاثير منافقان و كافران قرار نگير.

ب- آیه 6:اي مسلمانان :پيامبر داراي مسئوليتها و حقوق متفاوتي است.او برشما اولويت دارد. همسرانش نيز در حكم مادران مومنين اند.

ج-آيات 7و8 :توجه دادن به مواجهه صادقانه با میثاق الهی که توسط انبیا برای مردم اورده شده است.

✅فراز دوم : آیات 9-27 :(داستان جنگ احزاب)

👈👈تشویق به ایمان صادقانه،که در صحنه های آزمایش ،به عمل آگاهانه و صادقانه منجر شود.نکوهش از نفاق و دورویی و سست ایمانی

✅فراز سوم:آیات 28-35:

منسوبان و همسران پیامبر باید با رفتار خود پاسدار حرمت و موقعیت اجتماعی او باشند .در صورت مراعات این حریم و انجام صحیح مسئولیتهای خود دارای ارزش و پاداشی مضاعف خواهند بود.در غیر این صورت،امتیازی به سایرین نخواهند داشت و حتی عذابی مضاعف

✅فراز چهام:آیات 36-40:

یکی از رسالتهای دشوار پیامبران مبارزه با خرافات و رسوم ناحق بوده است که انجام ان مستلزم نترسیدن از حرف ها و واکنش های مردم و ترسیدن صرف از خداوند بوده است

فراز پنجم:آیات 41-44:
ای مسلمانها .در همه حال خدا را در نظر داشته باشید.و زمانهایی را به تسبیح وستایش او اختصاص دهید.

فراز ششم:آیات 45-52:
وظایف و مسئولیتهای خاص پیامبر،الزامات،محدودیتها و اختیارات متناسب با ان و نیز عملکرد ویژه پیامبر را اقتضا میکند.

فرازهفتم آیات 53تا62:
اداب ارتباط با پیامبر و خانواده اش را مراعات کنید و او و مسلمانان را نیازارید که عذاب اخروی و مجازات دنیوی دارد.


فراز هشتم آیات 63-68:
انذار از سرنوشت شوم اطاعت از دیگران بجای اطاعت از خدا ورسول

فراز نهم ایات 69-71:
پرهیز از اتهام زدن به پیامبر و ترک سخن های غیر استوار که دیگران را می ازارد.

فراز دهم ایات 72-73:
ایمان و عمل صادقانه به میثاق الهی و ترک نفاق و شرک

ویرایش بوسیله کاربر 1395/09/30 04:17:33 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#16 ارسال شده : 1395/10/01 09:08:36 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
اما درس یا پیام محوری سوره احزاب چیست؟

همان طور که بیان شد،آیات 1-8 در واقع چکیده سوره و فهرستی از موضوعات مورد بحث در سوره است.اگر فرازهای مختلف سوره که با این سه محور اصلی مرتبط است کنارهم قرار بگیرند، تقسیم بندی زیر بدست میاید:


محور اول-وظایف پیامبر:

ایات 1-5 : 5ایه

ای پيامبر در انجام وظايف خود برخدا توكل كن و تحت تاثير منافقان و كافران قرار نگير.

آیات 36-40: 5 آیه

یکی از رسالتهای دشوار پیامبران مبارزه با خرافات و رسوم ناحق بوده است که انجام ان مستلزم نترسیدن از حرف ها و واکنش های مردم و ترسیدن صرف از خداوند بوده است.

آیات 45-49: 5آیه
ای پيامبر در انجام وظايف مخصوص خود برخدا توكل كن و تحت تاثير منافقان و كافران قرار نگير و ازار انها را ندیده بگیر

مجموعا 15 ایه

محور دوم-اولی بودن نبی به مومنان و حقوق و وظایف ازواج النبی

آیه 6: اي مسلمانان،پيامبر برشما اولويت دارد. همسرانش نيز در حكم مادران مومنين اند.

آیات 28-35: 8آیه
منسوبان و همسران پیامبر باید با رفتار خود پاسدار حرمت و موقعیت اجتماعی او باشند .در صورت مراعات این حریم و انجام صحیح مسئولیتهای خود دارای ارزش و پاداشی مضاعف خواهند بود.در غیر این صورت،امتیازی به سایرین نخواهند داشت و حتی عذابی مضاعف

آیات 50-52: 3ایه
الزامات،محدودیتها و اختیارات خاص پیامبر در ازدواج

آیات 53تا 62: 10 ایه
اداب ارتباط با پیامبر و خانواده اش را مراعات کنید و او و مسلمانان را نیازارید که عذاب اخروی و مجازات دنیوی دارد.

ایات 69-71: 3ایه
پرهیز از اتهام زدن به پیامبر و ترک سخن های غیر استوار که دیگران را می ازارد.

مجموعا:25 ایه

محور سوم-وظیفه انسانها در مواجهه صادقانه با میثاق الهی

آيات 7و8 :توجه دادن به مواجهه صادقانه با میثاق الهی که توسط انبیا برای مردم اورده شده است.

آیات 9-27 :(داستان جنگ احزاب)19 ایه

تشویق به ایمان صادقانه،که در صحنه های آزمایش ،به عمل آگاهانه و صادقانه منجر شود.نکوهش از نفاق و دورویی و سست ایمانی

آیات 41-44: 4 ایه
ای مسلمانها.در همه حال خدا را در نظر داشته باشید.و زمانهایی را به تسبیح و ستایش او اختصاص دهید.

آیات 63-6:68 ایه
انذار از سرنوشت شوم اطاعت از دیگران بجای اطاعت از خدا ورسول

ایات 72-73: 2 ایه
ایمان و عمل صادقانه به میثاق الهی و ترک نفاق و شرک

مجموعا:33 آیه

مشاهده می کنیم محور سوم بیشترین تعداد ایات سوره را به خود اختصاص داده است.

محور های اول و دوم که به نوعی باهم ارتباط دارند را میتوان ذیل عنوان" وظایف خاص پیامبر و ولایت او بر مسلمانان"تلفیق کرد.

بنابراین درس اصلی سوره احزاب عبارت خواهد بود از:
تاکید بر پذیرش و عمل صادقانه به میثاق های الهی ،مراعات اولی بودن پیامبر با اطاعت از رسول و آزار ندادن او با گفتار ورفتار

ویرایش بوسیله کاربر 1395/10/03 09:58:54 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#17 ارسال شده : 1395/10/04 06:34:47 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
به نام خدا

به لطف خدا مطالعه سوره احزاب در گروه وکانال تلگرامی قران پویان که ازشهریور ماه اغاز شده بود،در هفته پیش پایان(اخر اذر)پایان یافت.

تفسیر خلاصه سوره از ابتدا تا انتها همراه نکات و درس هر هرفراز ،و نیز بررسی ساختار سوره احزاب،در فایل زیر گرد اوری شده که جهت استفاده قران دوستان عزیز ،الصاق میشود.
فایلهای الصاق شده :
سوره احزاب.pdf (152kb) تعداد دانلود 8 بار.

شما نمی توانید ضمائم را ببینید/دریافت کنید. ثبت نام کنید.
سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.987 ثانیه ایجاد شد.