logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176956)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140031)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130759)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95069)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟             

توجه

Icon
Error

2 صفحه12>
عنوان جدید ارسال پاسخ
Azam.pormaye Offline
#1 ارسال شده : 1395/08/29 05:44:36 ب.ظ
نقل قول
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
اعمال صالح در قران يعني چه؟ در چه شرايطي عمل،صالح است؟


در گروه تلگرامي قران پويان پرسش پيرامون تعريف عمل صالح از منظر قران مطرح شد كه پاسخ هاي دوستان را در اينجا هم ارسال ميكنيم.


كلمات كليدي:عمل صالح ايمان صالحات اعمال قران

ویرایش بوسیله کاربر 1395/09/17 09:48:09 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

 1 کاربر از Azam.pormaye برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
daneshjoo در تاریخ 1399/12/18
عبدالله رضایی
#2 ارسال شده : 1395/08/29 05:53:25 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
با سلام صالح به معنی شایسته ، نیک ، آن چیزی که خوب است و در آن فساد نیست . عمل صالح یعنی کاری که شایسته است ، در جای خود انجام گرفته است . نعمتی را در جای خودش مصرف کرده است . عمل صالح یعنی کاری در خور شایستگی . و کسی که عمل صالح انجام می دهد می شود درست کار است . 
در مفردات آمده است : الصلاح ضد الفساد .
در جایی هم عمل صالح یعنی کارآمد
 1 کاربر از Guest برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
daneshjoo در تاریخ 1399/12/18
سبحانی
#3 ارسال شده : 1395/08/29 05:56:21 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
سلام
عمل صالح عمل باعلم ومحاسبه میباشد وعلی علیه السلام میفرماید:
واذا عزمت بامر فانظر الی عاقبته 
پس انجام یک عمل یا ترک عملی دیگر اگر اینگونه باشد عمل صالح است
Azam.pormayeh
#4 ارسال شده : 1395/09/01 07:34:55 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

عمل صالح یعنی عملی که مرضیّ خداوند و خالص از هرگونه شائبه باشد که شایستگی دارد انسان مؤمن آن را انجام دهد و این اعمال شایسته منشأش ایمان است
عبدالله رضایی
#5 ارسال شده : 1395/09/01 07:45:15 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
عمل صالح برابر عدالت و شکر است . چون هر چیزی در سر جای خودش باشد و در جای خودش عمل شود عین عدالت و شکر است .پس وقتی عملی بر اساس عدالت  و شکر باشد ، شایسته است و عمل شایسته همان صالح است .
حمید مغربی
#6 ارسال شده : 1395/09/02 03:57:22 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

عمل صالح عملى است که روى میزان عقل و منطق و قانون شرع باشد . 
عمل صالح‏ عملی است که روح اخلاص در آن دمیده شده باشد. 
عمل صالح بهترین عمل ممکن در هر شرایط است
لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»(كهف/7)
 1 کاربر از Guest برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
daneshjoo در تاریخ 1399/12/18
خمسی
#7 ارسال شده : 1395/09/02 07:31:10 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
متین فرمودید ولی دُور در آن دیده نمی شود؟ فرضا عملی با منطق و اخلاص باشد ولی اینکه طبق قانون شرع بخواهد انجام شود چون تمام اعمال یک به یک در شرع نیامده است برای تطبیق با شرع باید از عقل استفاده نماید وعقل برای تشخیص عمل صالح معیار می خواهد.این معیار چه باشد
فریده خمسی
#8 ارسال شده : 1395/09/05 12:01:21 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

سلام از معصوم علیه السلام روایتی آورده اند که مضمون آن چنین است  :عمل صالح ۴ صفت دارد
۱ نیت .که اگر عملی بدون نیت خیر انجام شود در زمره عمل صالح قرار نمیگیرد
۲ اخلاص که فقط باید برای قرب و رضای الهی باشد
 ۳ علم که عمل بدون علم معمولاصحیح انجام نخواهد شد و به نتیجه لازم  نخواهد رسید .
۴ صبر  . صبر در سختیهای عمل و عواقبی که گاه در پی خواهد داشت
....
هادی موذن
#9 ارسال شده : 1395/09/05 12:15:38 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
علامه طباطبايي درباره ي مفهوم عمل صالح درقرآن مي نويسد:
هرچند صلاحيت عمل در قرآن کريم بيان نشده است لکن ازآثاري که براي آن ذکر شده مي توان مفهوم آن را فهميد. 
عمل صالح عملي است که براي کسب رضايت پروردگار با تحمل دشواري ها انجام مي شود؛
چنانکه فرمود: «... صبروا ابتغاء وجه ربهم...». (الرعد، 22) يعني: و کساني که براي طلب خشنودي پروردگارشان شکيبايي کردند
و نيز فرمود: «... و ما تنفقون إلّا ابتغاء وجه الله...»؛(البقره، 272) يعني: وجزبراي طلب خشنودي خداوند انفاق مکنيد. اثر ديگر، آن است که عمل صالح صلاحيت براي اجر و پاداش را دادر
چنانکه فرمود: «... ثواب الله خير لمن ءامن و عمل صالحاً...»؛(القصص، 80) يعني:براي کساني که ايمان آورده اند و کارشايسته کرده اند،پاداش خدا بهتراست. اثر ديگرش آن است که عمل صالح کلمه ي طيب را بالا مي برد.
چنانکه فرمود: «... إليه يصعد الکلم الطيّب والعمل الصالح يرفعه...»؛ (الفاطر، 10) مراد از کلم الطيب عقايد حق از قبيل توحيد است ومرا ازصعود آن تقربش به خداي تعالي است و مراد از عمل صالح هرعملي است که طبق عقايد حق صادر شود و با آن سازگار باشد.(طباطبايي، 1374ش، ج 1، ص 458
هادی موذن
#10 ارسال شده : 1395/09/06 10:36:49 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
اينكه قرآن عمل صالح را به لوازم و آثارش تعريف كرده براي چه بوده؟ براي پرهيز از انحصار....
لذا فرمود عمل عملا صالحا(فرقان/٧٠)


لذا درآيه:«ما کان لإهل المدينه و من حولهم من الاعراب أن يتخلفوا عن رسول الله و لا يرغبوا بأنفسهم عن نفسيه ذلک بأنهم لا يصيبهم ظمأ و لا نصب و لا مخمصه في سبيل الله و لا يطئون موطئاً يغيظ الکفار و لا ينالون من عدوٍ نيلاً إلّا کتب لهم به عمل صالح إنّ الله لا يضيع أجر المحسنين»؛ (التوبه،
120)
در اين آيه شريفه به روشني جهاد و تحمل سختي هاي آن از مصاديق بارزعمل صالح معرفي شده است. 
درآيات متعددي نظيرآيه 7 سوره عنکبوت و 15 سوره احقاف، احسان به والدين از مصاديق عمل صالح ذکر گرديده است. نيز درآيه 57 سوره نساء،اداء امانت و اطاعت از پيامبرخدا واولي الامر از مصايق عمل صالح به شمار آمده است. مودّت اهل بيت پيامبراکرم (ص) نيز از ديگر مصاديق بارزعمل صالح است که از آيه 23 سوره شوري استفاده مي شود. 
بي ترديد ولايت اهل بيت عليهم السلام روح عمل صالح و مايه بقاي ان است كه بي ان ولو فردهروزصائم و شبها به عبادت قائم باشد و مظلوما در مسعي كشته شود عملش مقبول نيست و البته هابيل ع نشان داد كه انما يتقبل من المتقين پس عمل صالح عمل متقيانه است همين است كه آنرامساوق "حسنة" محسنين ميكند.


صلاح هم در مقابل فساد است كه عمده هم همين است  و هم در مقابل سيئة و براي همين فرمود:
أم حسب الذين اجترحوا لسّيئات أن نجعلهم کالذين ءامنوا و عملوا الصالحات سواء مّحياهم و مماتهم ساء ما يحکمون»؛(الجاثيه، 21)

در جاي ديگر فرمود: الذي خلق الموت و الحياة ليبلوكم ايكم احسن عملا
اين احسن را امام ع به اصوب و به اخلاص معني فرموده اند

يك وجه مهم عمل صالح سعي آخرت خواهانه است و متناسب با آن همراه با ايمان است كه فرمود من اراد الاخرة و سعي لها سعيها و هو مومن ....
وهمين هم منجر به احيا به حيات طيبه ميشود( نحل/٩٧)

ویرایش بوسیله کاربر 1399/12/13 03:06:49 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

Azam.pormayeh
#11 ارسال شده : 1395/09/06 10:39:33 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
عملی که پشتوانۀ ایمانی نداشته باشد نفع چندانی ندارد.

در جایی روایتی از امیر المومنین خواندم که میفرمایند:با ایمان راه به سوی عمل صالح.وبا عمل صالح راه به سوی ایمان برده میشود.و با ایمان علم و معرفت بدست می آید.
سبحانی
#12 ارسال شده : 1395/09/07 07:17:16 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
مَن تَرَكَ الخَمرَ لغَيرِ اللّه سَقاهُ اللّه‏ُ مِن الرَّحيقِ الَمخْتومِ ، فقالَ عليٌّ عليه‏السلام : لغَيرِ اللّه ؟! قالَ : نَعَم واللّه ، صِيانَةً لنفسهِ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
هر كه براى غير خدا (هم كه شده) شرابخوارى را رها كند ، خداوند او را از شراب خالص و مُهر شده بنوشاند . على عليه‏السلامعرض كرد : براى غير خدا ؟ فرمود : آرى ، به خدا قسم ؛ براى حفظ (سلامتى) خويش .

بحار الأنوار : 79 / 150 / 64 منتخب ميزان الحكمة : 186



عمل صالح به قول استانداردیاعملی است که هم از نظر کمیت درست باشد وهم از نظر کیفیت وهم بسته بندی که مثلا 
آدم نماز خون هم قرائتش درست باشه
هم لباسش تمیز باشه
هم نمازش سر وقت باشه 
وهم تعقیبات را درست انجام بده
هادی موذن
#13 ارسال شده : 1395/09/10 07:47:15 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
]
بله عمل صالح مثلا یتیم نوازی و کمک مالی ووو بدون ایمان متصور است کما اینکه ایمان بدون کسب خیر هم هکذا...هردو باهم لازمست
خمسی
#14 ارسال شده : 1395/09/10 07:49:19 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
شاید خیلی ساده  بشود گفت عملی صالح است که فساد ایجادننماید.وطبعا عملی که در خط اعتدال باشد باعث صلاح خواهد بود .
مهرداد پورشهاب
#15 ارسال شده : 1395/09/13 08:59:04 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
متن ذیل رو از پایگاه اطلاع رسانی حوزه ارسال میکنم

«عمل صالح» افعال اختیاری انسان است که همراه با «صلاح» باشد؛ یعنی دارای نظم و اعتدال بوده و هیچ گونه خللی در آن وارد نشود و فسادی در آن نباشد.

با توجه به اینکه عمل صالح و مشتقاتش بیشتر از 87 مرتبه در قرآن ذکر شده است و همة آن ها همراه با

«آمنوا» و یا «هو مؤمن» یا نظیر آن می باشند، بدون شک عمل صالح در نزد خداوند در صورتی مؤثر و مقرّب است

که توأم با ایمان به خدا باشد و در غیر این صورت ارزش خود را از دست می دهد.نابنابراین با در نظر گرفتن «ایمان»، هر کار شایسته ای که مطابق با موازین عدل و انصاف باشد، مورد رضای خدا و مشمول عموم «الصالحات» است (خواه در شرع بالخصوص تعیین شده باشد یا نشده باشد) و می توان آن را انجام داد.

نکتة مهم آن است که آن عمل، فعل اختیاری انسان باشد و همراه با ایمان به خداوند متعال و در جهت رضای او انجام گیرد؛ زیرا عملی که همراه با نیت خالص نباشد، صلاحیت تقدیم به پیشگاه خداوند را ندارد و عمل صالح نامیده نمی شود.

.

ویرایش بوسیله کاربر 1399/12/13 03:09:19 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

عبدالله رضایی
#16 ارسال شده : 1395/09/13 09:01:17 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
با استفاده از آیه 62 سوره بقره و آیه 69 سوره مائده که با همان واو عطف مشخص می شود که عمل صالحی که پاداش الهی دارد عملی است که فرد عامل ، ایمان به خدا و روز قیامت داشته باشد . وگر نه هر عملی قابل قبول نیست . البته نیت هم شرط است مثل بدون ریا باشد .
در ثانی هر دو آیه ادیان الهی را نام می برد . یعنی عمل صالح در دین معنی پیدا می کند . و تا کسی ایمان نداشته باشد و اخلاص هم نباشد شامل عمل صالح نمی شود
.
شهروزی
#17 ارسال شده : 1395/10/04 09:49:32 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
عمل صالح به معناي كار راست ، درست و نيكو است.
اگر ميان دو نفر اختلاف شود برطرف كردن اختلاف و دشمني را كه راست كردن ميان آن دو است ، صلح مي گويند. در قرآن اين تركيب ، در اصطلاح خاصي به كار رفته و از جايگاه ويژه اي نيز برخوردار است.

اسلام بر دو مولفه اصلي ايمان به حق و عمل صالح شكل مي گيرد
.
مسلمان و مومن كسي است كه دردل به حق ايمان و باور داشته باشد و در عمل كارهاي درست و نيكو انجام دهد. از اين رو ، ايمان توحيدي و عمل صالح را دو بال پرواز انسانيت دانسته اند و قرآن عمل صالح را در كنار كلمه طيب ( حق) به عنوان بالابر ياد مي كند.(فاطر آيه ۱۰) و تنها كساني را رستگار و موفق مي شمارد كه توانسته اند داراي ايمان و عمل صالح اند و غير ايشان كساني هستند كه از سرمايه اصلي زيان داده اند و جزو زيانكاران و اهل خسران مي باشند. ( عصر آيات ۲ و۳).

در سوره توبه آيه ۱۲۰ و ۱۲۱ به صورت كلي و جزيي به برخي از مصاديق عمل صالح اشاره مي كند و مي فرمايد: در راه خدا هيچ تشنگي به آن ها چيره نشود يا به رنج و سختي نيفتند يا به گرسنگي دچار نگردند يا گامي كه كافران را خشمگين سازد بر ندارند يا به دشمن ( حربي) دستبردي نزنند ، مگر آن كه عمل صالحي برايشان نوشته شود ، كه خدا پاداش نيكوكاران را تباه نمي سازد؛ و هيچ مالي چه اندك و چه بسيار هزينه نكنند و از هيچ وادي و سرزميني نگذرند مگر آن كه به حساب ايشان نوشته شود تا خدا پاداششان دهد؛ چون پاداش نيكوترين كاري كه مي كرده اند.

در اين آيات به موارد و مصاديق چندي اشاره شده است كه مصداق كلي و جزيي عمل صالح است. در همه اين ها آن چه شرط اساسي و كليدي است در راه خدا بودن عمل صالح و نيكو است. اگر انفاق و بذل و بخشش كم و بيشي صورت پذيرد و يا سختي و رنج هاي بسياري تحمل شود و كارهاي نيكويي ديگري انجام گيرد كه نيت خدايي و قصد الهي در آن نباشد اين كار نيكو و درست فرد همانند كار كسي است كه بخواهد با يك بال پرواز كند كه چنين چيزي غير ممكن و ناشدني است.

چنان كه ايمان بدون عمل صالح نيز امكان پرواز را از فرد مي گيرد. در آيات قرآن در همه موارد به شرطيت هر دو اشاره شده است و هر گاه سخني از رستگاري و رهايي از آتش دوزخ مي شود به ايمان و عمل صالح اشاره مي شود. در بيش از ۷۰ آيه به اين مساله توجه داده شده است كه بدون تحقق هردو ( ايمان و عمل صالح ) رستگاري مفهومي نخواهد داشت.

در قرآن مومنان واقعي را كساني مي شمارد كه نه تنها خود اين گونه هستند ، بلكه ديگران را به ايمان و عمل صالح مي خوانند و سفارش مي كنند. در حقيقت بر جنبه اجتماعي اسلام تاكيد مي شود. به يك معنا اسلام ديني است كه تنها به نجات فرد نمي انديشد بلكه نجات جامعه نيز يكي از مهم ترين مقاصد و اهداف آن را تشكيل مي دهد. از اين روست كه امر به معروف و نهي از منكر به عنوان يكي از اعمال صالح در قرآن مورد توجه و تاكيد قرار گرفته است.
*




دانشنامه موضوعی قرآن
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
نویسنده: خلیل منصوری

*************

ویرایش بوسیله کاربر 1395/10/04 10:11:47 ب.ظ  | دلیل ویرایش: Edit

حمید مغربی
#18 ارسال شده : 1395/10/04 10:07:41 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
عمل صالح بهترین عمل هر کس در شرایطی که دارد فقط کار خوب و درست نیست
حسنات الابرار سیئات المقربین

عمل حسنه با عمل صالح متفاوت است

هر عمل حسنه یا عمل صالح حسن فعلی و فاعلی باید داشته باشد ولی همان طور که ایمان درجات گوناگون دارد عمل هم درجات گوناگون دارد
روایات حسنات الابرار سیئات المقربین یادتان نرود
زهرا سادات ابوترابی
#19 ارسال شده : 1395/10/05 05:10:00 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

آیا انتظار می‌رود که در قرآن کریم فهرستی وجود داشته باشد که بفرماید «عمل صالح اینها هستند و غیر اینها نیستند؟» - یا این که به هنگام عزم برای انجام یک عمل، تعقل، تفکر، تدبر، توجه به اوامر و نواهی الهی، تأسی به «اسوه حسنه» و ...،كه همه مستند به عقل و وحی هستند، می‌شود عمل صالح؟

عمل صالح، عمل به خیر و مصلحت است. یعنی عمل حکیمانه، لازم، خیر و مفیدی که با اخلاص و به جا انجام شود. نه این که یک کار با شکل فیزیکی خاصی عمل صالح باشد.

حال به چند عمل دقت کنیم: نماز عمل صالحی است، ورزش نیز عمل صالح است، تغذیه سالم و حلال و به مقدار نیز عمل صالح است؛ اما اگر کسی وسط بزرگراه نماز بخواند، وسط سالن ورزشی غذا بخورد و وسط رستوران ورزش کند، چه؟ آیا باز هم عمل صالح انجام داده است؟


اسلام عزیز دین عمل‌زدگی نمی‌باشد، از این رو شاهدیم که همیشه «ایمان و عمل صالح» را با هم آورده است و هر دو نیز باید در «انسان» جمع شود؛ یعنی چه؟ یعنی لازمه رشد و تکامل، جمع «حُسن فاعلی و حُسن فعلی» با هم می‌باشد. از این رو در آموزه‌های قرآنی می‌خوانیم که در هر حال عمل خوب به فاعل فایده می‌رساند، اما اگر فاعل کافر بوده و یا فرد صالحی نباشد، فایده‌ عمل خوبش نیز کوتاه مدت و کم تأثیر می‌باشد و چه بسا «حبط» ‌گردد

اگر در خصوص «عمل صالح» به قرآن و احادیث مراجعه کنیم، مشهود می‌گردد که بیشتر راجع به شخص (فاعل)، سخن رفته است نه عمل یا کاری (فعلی) معین، تحت عنوان عمل صالح. چرا که از اصلی‌ترین شاخصه‌های عمل صالح، هدف و نیّت فاعل است
به عنوان مثال،اگر بپرسید: آیا نماز، تلاوت قرآن، صدقه دادن به مستمند و ...، عمل صالح است یا خیر؟ پاسخ این است که اگر فاعل این کارها را به قصد قربت انجام دهد خیر است، وگرنه می‌تواند شر نیز باشد و جز بر خسران نیافزاید. اگر این کارها برای ریا و مردم فریبی انجام شود که خیر نیست.




ايت الله مصباح يزدي

******

ویرایش بوسیله کاربر 1399/12/17 10:16:29 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

خمسی
#20 ارسال شده : 1395/10/20 05:53:40 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
در آیه ۹۷سوره نحل :من عمل صالحا من ذکر اوانثی وهو مومن ولنحیینه حیاه طیبه ..
نکته جالبی به نظر میرسه .ا
بتدا اشاره به عمل صالح شده بعد در ...وهو مومن با واو حالیه به ایمان اشاره شده است واین میرساند که در عمل صالح به تنهایی ایمان شرط نیست ولی اگر عمل صالح از مردو زنی صادر شود که مومن هم هستند آنگاه به حیاتی جدید که حیاه طیبه باشند زنده می شوند !
پس میتونیم نتیجه بگیریم عمل صالح تعریفی جدا دارد وایمان در آن شرط نیست .
ولی عمل صالحی که بخواهد انسان را به حیاتی با بصیرت برساند باید با ایمان توام باشد
.ونتیجه اینکه عمل صالح عملی است که وقتی توام با ایمان شد باعث بصیرت می شود و حیاتی جدید برای انسان محیا می کند، حیاتی پاک ودور از هر ناپاکی .
ایمان راهم اگر باور قلبی به خدا وپیامبر وآخرت بدانیم پس عمل صالح باید در این چهارچوب جا بگیرد.یعنی برای خدا باشدوطبق سنت پیامبر انجام گیرد وآخرت ساز باشد تا شایستگی حیات طیبه را برای انسان به ارمغان آورد.
ولی خود عمل صالح می تواند خارج از این چهار چوب باشد.



شاید خیلی ساده بشود گفت عملی صالح است که فساد ایجادننماید.وطبعا عملی که در خط اعتدال باشد باعث صلاح خواهد بود
.

******

ویرایش بوسیله کاربر 1395/10/20 05:56:27 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

شهروزی
#21 ارسال شده : 1395/10/20 06:00:41 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
عمل صالح در خطبه ۱۵۶ نهج البلاغه

ره آورد ايمان

ايمان روشن ترين راه ها و نورانى ترين چراغ هاست، با ايمان مى توان به اعمال صالح راه برد، و با اعمال صالح به ايمان مى توان دسترسى پيدا كرد، با ايمان، علم و دانش آبادان است، و با آگاهى لازم، انسان را از مرگ مى هراسد، و با مرگ دنيا پايان مى پذيرد، و با دنيا، توشه آخرت فراهم مى شود، و با قيامت بهشت نزديك مى شود، و جهنّم براى بدكاران آشكار مى گردد، و مردم جز قيامت قرار گاهى ندارند، و شتابان به سوى ميدان مسابقه مى روند تا به منزلگاه آخرين رسند.
Guest
#22 ارسال شده : 1397/12/10 09:08:17 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
اصل ارسال توسط : Guest برو به اراسل نقل قول شده
عمل صالح برابر عدالت و شکر است . چون هر چیزی در سر جای خودش باشد و در جای خودش عمل شود عین عدالت و شکر است .پس وقتی عملی بر اساس عدالت  و شکر باشد ، شایسته است و عمل شایسته همان صالح است .


سلام البته نظر جناب عالی شاید صحیح اما عدالت گسترده تروسنگین است به طور مثال عمل صالح اگر درانفاق باشد به عدالت نزدیک تر باشد پسندیده تراست
ali Offline
#23 ارسال شده : 1399/12/14 09:35:05 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,949

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

[اعمال صالحه]؛ ج ۴، ص: ۱۴۳

[اعمال صالحه]آيا مراد از «صالحات» در عناوين «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ» كه كرات و مرات در قرآن مجيد آمده كارهائي است كه شرع آنها را شخصا بيان فرموده و يا هر عمل صالح مطابق عدل و انصاف مورد رضاي حق است خواه در شرع بالخصوص بيان شده باشد يا نه؟

مخفي نماند «عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ» كه بيشتر از پنجاه بار در قرآن ذكر شده در همۀ آنها توأم با «آمَنُوا» يا «وَ هُوَ مُؤْمِنٌ» يا نظير آندو است مگر در آيه «إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ أُولٰئِكَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ» هود: ۱۱. كه قطعا در آن نيز ايمان منظور است. پس بي شك عمل صالح پيش خدا در صورتي مؤثّر و مقرب است كه توأم با ايمان بخدا باشد و در غير
اينصورت پوچ و بي اثر خواهد بود «مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمٰالُهُمْ كَرَمٰادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ عٰاصِفٍ لٰا يَقْدِرُونَ مِمّٰا كَسَبُوا عَليٰ شَيْ ءٍ» ابراهيم: ۱۸.

ولي با در نظر گرفتن ايمان، هر كار شايسته كه مطابق با موازين عدل و انصاف است مورد رضاي خدا و مشمول عموم «الصّٰالِحٰاتِ» است خواه در شرع بالخصوص تعيين شده باشد يا نه. هر كاريكه در آن حرام نداشته و مطابق عدل و انصاف باشد و صلاح را نيز دارا باشد با استفاده از عموم «الصّٰالِحٰاتِ» ميتوان انجام داد.


قاموس قرآن، ج ۴، ص: ۱۴۴
Guest
#24 ارسال شده : 1399/12/16 01:18:12 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 807

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال


عمل صالح

عمل صالح، که این همه در قرآن روی آن تأکید شده است و مکرراً همراه با ایمان آمده، عملی است که شایسته، بجا و متناسب با شرایط باشد.

ایمان، درختی است که ثمرش عمل است و عمل، ریشه‌ای است که از ایمان تغذیه می‌کند و ایمان بدون عمل، دروغ است و عمل، تبلور ایمان است.

چه بسا عملی نیک، خودبه‌خود پسندیده باشد ولی این در «صالح» بودنِ آن کافی نیست.

ایمان حقیقی، با شناخت نیازها، امکانات، وسائل کار، جهت و ارزیابی موقعیت، عمل صالحی را نتیجه می‌دهد که سودمند و بجا و با در نظر گرفتنِ اولویّت‌ها باشد.

مواد زیر را از خصوصیات و ویژگی‌های عمل صالح می‌توان به حساب آورد:
1. جدا نبودن از ایمان.
2. همراه بودن با آگاهی و از روی شعور و ادراک.
3. جهت خدایی داشتن و به قصد تقرّب انجام دادن.
4. متناسب، بجا، به موقع بودن و در رابطه با نیازها و شرائط خاص زمانی و مکانی عمل کردن.
5. اثر بخش بودن.
6. در حد قدرت و امکانات عمل کننده بودن.
اگر اعمال، از ویژگی‌های فوق برخوردار باشند، آنگاه «صالحات» هستند. عمل صالح، به هر کار خوبی گفته نمی‌شود، بلکه عملی است که از ایدئولوژی نشأت گرفته باشد و فرد و جامعه را از «هست» به آنچه باید باشد، سوق دهد و آنها را در مسیر اهداف ایدئولوژی پیش ببرد.

«عمل صالح» است که پاداش دارد و خداوند در سایه آن، مؤمن را به بهشت می‌برد.[1] و اگر پاداش «اعمال صالح»در دنیا هم داده نشود، در آخرت که روز جزا است، داده خواهد شد.



کیفیت یا کمیّت عمل؟

گر چه در منطق قرآنی روی عمل تأکید فراوان شده است. امّا آنچه که به کار بها و ارزش می‌دهد، «چگونگی» و کیفیت عمل است، نه مقدار و کمیّت آن.

آنچه در «عمل» اسلامی، ارزش آفرین است، زمینه عمل، انگیزه عمل، چارچوب و نیّت آن است، نه تنها منافع و سودهای حاصله از آن.
پس، مطلق عمل، ارزش آفرین نیست. آنچه که به عمل، جوهر می‌دهد و آن را مایه‌دار می‌کند، عبارت است از: تقوا، ایمان، نیت پاک، اخلاص، یقین و ...

قرآن می‌گوید: خدا، مرگ و حیات را آفرید تا بیازماید که چه کسی «بهتر» عمل می‌کند، نه بیشتر.

تداوم عمل

مهم‌تر از خود عمل، تداوم بخشیدن به آن است؛
هر عمل، در صورتی نتیجه مطلوب را خواهد داشت که استمرار یابد.
«عمل صالح» انجام دادن، اگر مهم است، ادامه آن از اهمیّت بیشتری برخوردار است.

نقل از مقاله عمل، معیار ایمان
نویسنده: جواد محدثى
منبع: نشريه فرهنگ کوثر 1388 شماره 78

ali Offline
#25 ارسال شده : 1399/12/17 08:02:36 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,949

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِـحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ مائده 69

مسلماً كساني كه [به آيين اسلام] ايمان آوردند، و [نيز] يهوديان و صائبان و مسيحيان، [و اصولا] هركس به خدا و روز واپسين ايمان [=باور راستين] داشته باشد و كاري صالح كند 202 [=نابساماني و فسادي را سامان بخشد]، برآنها نه بيمي است و نه اندوهگين خواهند شد.


صفت «صالح»، در «عملوا الصالحات» دلالت بر كاري اصلاحي، در ارتباط با مفاسد جامعه، مي‌كند و الزاماً با احسان يكي نيست، پس ترجمة نيكوكاري و شايسته‌كاري، هر چند مناسب است، اما دقيق نمي‌باشد. واژة احسان، نگاهي از زاوية زيبايي و نيكويي عمل است، و واژه صالحات بيشتر جنبة اجتماعي دارد و از زاوية اصلاح مفاسد به مسئله نگاه مي‌كند. عمل صالح كاري مثبت، اصلاحي و آشتي‌جويانه است.

از تفسير اقاي بازرگان
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (15)
2 صفحه12>
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.544 ثانیه ایجاد شد.