رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 807
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
روش هاي تدبر در قران-روش مطالعه و فهم و تفسير قران سلام
مدتی است که مطالعه قرآن جذابیتش برام کمرنگ شده .
چند وقتی است که می خوام شروع کنم .ولی هرچی می خونم میبینم برای زمان من و ادبیات من نیست!
و انگيزه اي براي رجوع به قران و مطالعه ايات و سوره هاي آن ندارم.
چه كار كنم؟ايا روشي پيشنهاد مي كنيد؟ شاید تغییر روش موثر باشهكلمات كليدي:مطالعه قرآن فهم سوره ايه فراز درس ویرایش بوسیله کاربر 1395/12/15 02:59:53 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,036 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
به نام خدا
روش مطالعه و تدبر در قرآن :
در پاسخ باین پرسش پر تکرار که چگونه قران بخوانیم که بفهمیم و استمرار مطالعه ان براي ما جذابیت داشته باشد،نکاتی که حقیر در این سالیان به تجربه اندك خود یافته ام را مکتوب كرده، به اشتراک میگذارم شاید برای سایر علاقه مندان به تدبر و فهم قران هم مفید فایده باشد و يا با اضافه نمودن نكاتي،بر غناي اين ليست بيفزايند.
1-توصیه اکید میکنم که حداقل یک بار سوره های قران را به ترتیب نزول انها ونه به ترتیب مصحف موجود ،مطالعه نمایید.
البته لیست قطعی از ترتیب نزول سوره ها وجود ندارد اما لیستهایی برمبنای روایی یا تحقیقی وجود دارد که دارای اشتراکات و تفاوتهایی هستند.که برای نخستین مطالعه ،هرکدام از انها میتواند انتخاب شود.
نگارنده این سطور نیز لیستی از ترتیب نزول سوره ها ارایه نموده است که در تالارگفتگوهای قران پویان موجود است. این لیست ،تصویری کلی از مراحل مختلف ابلاغ رسالت پیامبر اسلام و نحوه مواجهه ایشان با مخاطبان اعم از کافران و مومنان ترسیم میکند. (لينك فايل مذكور : http://quranpuyan.com/ya...yb-nzwl-swrh-hy-qrn.aspx
2-قبل از اغاز مطالعه هر سوره ،شناختی کلی از سوره بدست اورید. این شناخت از منابع زیر میتواند حاصل شود
الف-در تفاسیر موجود،ابتدای هر سوره توضیحاتی کلی ،ازقبیل سیمای سوره یا مقدمه یا ...بیان شده است.
ب-برخی تفاسیر مانند المیزان یا سخن نودر تفسیر قران(اقاي جمال گنجه ای) غرض یا درس هر سوره را استخراج کرده اند (که در سایت قران پویان هم موجود است .لينك زير )
http://quranpuyan.com/ya...Tbyy-dr-tfsyr-lmyzn.aspx که مطالعه و تدبر در سوره با علم به درس سوره،بسیار مفید خواهد بود.
ج-شناخت کلمات و عبارات کلیدی و پر تکرار هر سوره نیز به استنباط محورهای اصلی سوره کمک می کند.
د-تاملی کلی در غرض یا درس سوره های قبل و بعداین سوره و مد نظر قراردادن مرحله ای که این سوره قرار دارد.
3-هر سوره،از فرازها یا پارگرافهایی تشکیل شده است.شروع و انتهای هر فراز ،با تغییر موضوع و محتوا یا خطابها یا لحن کلام همراه است که در هنگام مطالعه،با کمی دقت متوجه ان خواهید شد.
در صورت تمایل می توانید از بخش بندی موجود در تفاسیر هم استفاده کنید .در تفاسیر ،معمولا یک فراز یا يك بخش از ایات ،با هم تفسیر شده اند یا توضیحاتی و نکاتی عمومی راجع به هر فراز ارایه شده است.
4-از ايه نخست اولين فراز سوره شروع به قرائت ايه و مطالعه ترجمه آن نماييد.
- در مطالعه هر ایه پس از درک معنا ومفهوم ایه ،در پی استخراج پیام اصلی ان ایه باشید. این پیام میتواند نکته ای مستقل اخلاقی، عقیدتی،اجتماعی،احکامی ،تاریخی ویا در تکمیل ایات قبل باشد.
-در مواردی که مفهوم کلمه يا جمله يا آیه از نظرشما دارای ابهام بود،به سایر منابع یا تفاسیر مراجعه کنید.در صورتيكه پس از مراجعه به ساير منابع،نيز ابهام پابرجا بود يا در مواردي قانع نشده ايد،بارها و بارها ايه را بخوانيد و در موارد فراغت يا پياده روي يا ... به آن فكر كنيد و احتمالات مختلف در معاني و مقاصد آيه را ارزيابي نموده و با حذف موارد غير قابل قبول،روي پاسخ هاي مقبول تر تمركز كنيد. اين روش در فهم معناي پارگراف و كشف پيام اصلي فراز ها نيز كاربرد دارد.
-هنگام مطالعه هر ایه از قران سئوالات موجود در ذهن خود پیرامون موضوع ایه رامدنظر داشته باشید و بدنبال پاسخ انها از ایه باشید. -نکات جالب هرایه از دیدخودتان و پيام استنباطي از ايه را یاداشت کنید. -سعی کنیدارتباط هر ایه با ایه قبل و بعدش را در یابید.این کار شما را در درك واستخراج پیام اصلی فراز کمک می کند.
5-پس از مطالعه ایات یک فراز،پیام یا درس اصلی آن فراز را استخراج و یادداشت نمایید. در فراز ها نیز به کلمات و عبارات کلیدی و پر تکرار توجه کنید.
6-بعد از اتمام فراز نخست،به فراز دوم مراجعه کنید و پس از اتمام ان مطابق مراحل فوق،بدنبال کشف رابطه این دو فراز باشید.
7-پس از اتمام مطالعه همه ایات و فراز های سوره ،بین درس فراز های مختلف ارتباط برقرار نمایید. معمولا در هر سوره،اکثر فرازها در راستای تبیین محور یا درس سوره هستند .
در این مرحله هم میتوانید از درس یا غرض یا هدف سوره که در ابتدای مطالعه سوره، انرا از سایر منابع دریافت کرده بودید،استفاده کنید و فرازها را به هم مرتبط نمایید یا اینکه خود با تعمق در یادداشتهای تان ،درس سوره را استخراج نمایید.و مجددا سوره را با اين درسي كه خود استخراج نموده ايد،مطالعه و درصورت لزوم ياداشتهاي تان را تصحيح نماييد.
8-پس از اتمام هر سوره،به سراغ سوره بعدي رفته و مراحل بالا را تكرار نماييد.در انتهاي دوره،شما با ختم يك دور از قران ،دفترچه اي خواهيد داشت كه علاوه بر درس تمام سوره هاي قران،نكات جالب و مهم سوره و ايات قران را هم شامل است. اين دفترچه هم به تنهايي ميتواند مورد مطالعه و مراجعات بعدي شما قرار بگيرد و هم در مطالعات ادوار بعد قران،به شما كمك ميكند .مسلما در در هر دور مطالعه قران،نكات جديدي به يادداشتهاي شما اضافه خواهد شد. نكته:در صورتيكه به بررسي موضوعي خاص در قران علاقه داشتيد،ميتوانيد با جستجوي كلمات كليدي ان موضوع در نرم افزارهاي قراني،به يادداشتهاي خود پيرامون آن ايات با توجه به درس فراز و سوره،مراجعه نموده و به پاسخ سئوالات خود نزديكتر شويد.
9-مطالعه قران هم همانند مطالعه سایر متون علمی معرفتی نیازمند تمرکز ذهن و توجه است. لذا انتخاب مکان و زمان مناسب برای تامل در قران باهدف بیشینه نمودن تمرکز و سپس وضوساختن و توكل به خدا ضروریست در هنگام مطالعه حتما قلم ودفترچه يادداشت تان همراه شما باشد.
10-در این روش مناسب است سوره های متوسط حتما در یک نوبت مطالعه شوند تا ذهن نسبت به ابتدا تا انتهای سوره تسلط بیشتری داشته باشد. در سوره های کوچک ،چند سوره داخل یک مرحله در یک نوبت و سوره های بزرگ نیز بخش بندی شده و حداکثر در سه روز مطالعه شوند.
با ارزوي موفقيت براي همه قرآن دوستان عزيز ویرایش بوسیله کاربر 1395/12/02 04:33:07 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit |
سیدکاظم فرهنگ |
1 کاربر از farhang برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
|
alaie در تاریخ 1395/11/24
|
|
رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 807
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
سلام بسیار ممنونم از جناب فرهنگ عزیز
روش تدبر را خیلی خوب و قدم به قدم تشریح کرده اید
از دوستان تقاضا دارم سرسری نخوانند مطلب را
و تا به بند اول عمل نکرده اند
اصلا لازم نیست سراغ مطالعه بند بعدی بروند چه برسد که عمل کنند دعوت میکنم دوستان را به عمل و اقدام
به این که شروع کنند از جزءی
بی توجه به عظمت انتهای کار 🌺🌺🌺
|
|
|
|
رتبه: Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1394/05/02 ارسالها: 26 مکان: ایران تهران 1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
|
سلام
چون اسم مرا در مطلب فوق برده اید تجلیل از آن توسط من ممکن است شائبه برانگیز باشد ، اما ، نمیتوانم از تحسین آن بخاطر جامعیت و کمال و درستی آن خودداری کنم
ماکان لنفس ان تومن الا باذن الله
خداوند خیلی به شما نعمت داده که موفق شده اید در این سن کم به چنین اوجی برسید ، اوجی که قابل پیش بینی و امید است در آینده چنان ارتفاعاتی را درک کنید و دریابید که مورد غبطه بسیاری باشد
خداوند بطور روزافزون به توفیقات تان بیفزاید آمین رب العالمین
معهذا من یک نکته دارم که به این مطالب ارزشمند برادر ارجمندم اضافه کنم ، مطلبی که همواره دغدغه خاطرم در این سالهای زیادی که گذرانده ام ، بوده است.
برای طرح موضوع ابتدا یک مثال میزنم
بدون اینکه قسمت خاصی از قرآن مد نظر باشد ، بطور تصادفی ، قسمتی از قرآن را انتخاب میکنیم من برای این کار چشم خویش را بستم و قرآن عزیز را باز کرده و با چشم بسته انگشت اشاره خویش را در جائی گذاشتم و چشم را باز کردم و دیدم آیه مورد اشاره ، آیه 63 سوره قصص است👇
اینک میخواهیم آن را فهم (= تفسیر) کنیم
با توجه به نکات ارزشمندی که برادرمان مهندس فرهنگ به درستی برشمردند ، اینک باید چه کنیم؟
قالَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ رَبَّنَا هَؤُلَاء الَّذِينَ أَغْوَيْنَا أَغْوَيْنَاهُمْ كَمَا غَوَيْنَا تَبَرَّأْنَا إِلَيْكَ مَا كَانُوا إِيَّانَا يَعْبُدُونَ ﴿63﴾
خب ، در وحله اول از این آیه چه می فهمیم؟ تقریبا هیچ! (فرض میکنیم در حد ترجمه تحت اللفظی عربی بلدیم) حداکثر چیزی که می فهمیم این است : کسانی «آن قول» بر آنان فرود آمده به خداوند میگویند اینها ما را گمراه کرده اند و ما ازشان بیزاریم
اولین کاری که بطور طبیعی میکنیم این است که «پاراگراف»ی را که آیه متعلق به آن است را پیدا کنیم یعنی اینکه مجموعه ای از آیاتی را که آیه مذکور بطور طبیعی متعلق به آن مجموعه است را پیدا کنیم این کار آسان است و از هر کسی بر می آید و اندکی کوشش ما را به این پاراگراف میرساند👇
وَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَزِينَتُهَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿60﴾ أَفَمَن وَعَدْنَاهُ وَعْدًا حَسَنًا فَهُوَ لَاقِيهِ كَمَن مَّتَّعْنَاهُ مَتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ هُوَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنَ الْمُحْضَرِينَ ﴿61﴾ وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ أَيْنَ شُرَكَائِيَ الَّذِينَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ ﴿62﴾ قَالَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ رَبَّنَا هَؤُلَاء الَّذِينَ أَغْوَيْنَا أَغْوَيْنَاهُمْ كَمَا غَوَيْنَا تَبَرَّأْنَا إِلَيْكَ مَا كَانُوا إِيَّانَا يَعْبُدُونَ ﴿63﴾ وَقِيلَ ادْعُوا شُرَكَاءكُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ يَسْتَجِيبُوا لَهُمْ وَرَأَوُا الْعَذَابَ لَوْ أَنَّهُمْ كَانُوا يَهْتَدُونَ ﴿64﴾ وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ مَاذَا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِينَ ﴿65﴾ فَعَمِيَتْ عَلَيْهِمُ الْأَنبَاء يَوْمَئِذٍ فَهُمْ لَا يَتَسَاءلُونَ ﴿66﴾ فَأَمَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَعَسَى أَن يَكُونَ مِنَ الْمُفْلِحِينَ ﴿67﴾
اینک می بینیم کمی بهتر شده و آیه 63 در فضای قیامتی است و اینکه در آنجا عده ای دارند تقصیر را به گردن دیگران می اندازند
ولی هنوز خیلی ابهامات باقی است
حالا سعی میکنیم رهنمودهائی که آقای مهندس فرهنگ ارائه نموده اند را امتحان کنیم
اول به سراغ ترتیب نزول میرویم که کلی ترینِ آنهاست
در تمام لیست های ترتیب نزول جای سوره قصص در جائی است که این قلم آن را «مرحله هفتم» نزول وحی نامیده و نسبت به اینکه ما کدام جدول ترتیب نزول را استفاده کرد باشیم سوره قصص از اواسط مرحله ششم تا اواسط مرحله هفتم در نوسان است و لذا فرق زیادی نمیکند
یعنی سوره قصص مال دوره ای است که فشار بر آنحضرت و پیروانش تا حد قابل ملاحظه ای زیاد شده بوده و خداوند سوره هائی نازل میفرموده که کمک کند مومنان امیدوار شوند و بتوانند فشار ها را تحمل نمایند تا اوضاع و احوال در جهت مطلوبشان تغییر کند
با این دید می فهمیم پاراگراف مذکور میخواهد به مومنان دلداری دهد
دستاورد اخیر بازهم خیلی کمک میکند و برخی ابهامات را میگشاید مثلا می فهمیم منظورِ آیه های 60 و 61 کافرانِ فعال است (و چیزهای دیگری هم می فهمیم که برای احتراز از اطاله کلام از شرح آنها در میگذریم)
اینک در رهنمود های فوق دنبال چیزی میگردیم که باز هم کمک کننده باشد پس از ترتیب نزول چیزی که بازهم «عمده» باشد «درس» سوره (عصاره محتوای سوره) است که ذیلا می بینید درس: چگونه خداوند مخالفان پيامبران را نابود، و خود آنان را موفق مي نمايد. خب ، تا اینجا آنچه که از ترتیب نزول کمک گرفته بودیم تحکیم شد
چیز دیگری که باز هم کمک کننده باشد، اصطلاحا، «درب» است که برآیند درس و محتوای پاراگراف است که این عمل (برآیند گیری) آسان است و کار هرکسی میتواند باشد
اگر درب این پاراگراف را استخراج کنیم این خواهد بود: اهمیت دادن به قیامت و آخرت ، و توجه به بی اهمیتیِ زندگی دنیا در مقابل آن ، موجب دوری از غفلت هائی میشود که سبب نابودی است
خب ، از دستاورد اخیر چنین می فهمیم که پاراگراف مذکور ، ضمن امید دادن به مومنان (از طریق مطرح کردن آخرت) دارد مطالبی را میرساند که به سبب آن ممکن است کافران نیز دست از اعمالشان بکشند و به راه بیایند
اگر همین روند را ادامه دهیم و همانطور که از درس به درب رسیدیم ، از درب به درب آیه 63 که میتوانیم آن را «درب63» بنامیم برسیم چنین جمله ای خواهیم یافت :
ای مردم به قیامت بسیار اهمیت دهید و فکر نکنید با عذر و بهانه و زرنگ بازی میتوانید مسئولیت خویش را انکار نمائید
اینک آیه را تقطیع میکنیم :
1 - قالَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ 2 - رَبَّنَا هَؤُلَاء الَّذِينَ أَغْوَيْنَا 3 - أَغْوَيْنَاهُمْ كَمَا غَوَيْنَا 4 - تَبَرَّأْنَا إِلَيْكَ 5 - مَا كَانُوا إِيَّانَا يَعْبُدُونَ ﴿63﴾
با توجه به دستاورد های تاکنون این چیز ها را می فهمیم:
قسمت 1 همان کافرانی هستند که در قیامت گیر افتاده اند و سعی در فرار از مسئولیت دارند قسمت2 خودِ عمل بهانه آوری و فرار از مسئولیتِ آنان است قسمت 3 هنوز مبهم می نماید قسمت 4 ممکن است گفتهء هریک از هر دوطرف ماجرا به نظر آید قسمت5 باز هم مبهم به نظر می نماید
حالا اگر «درب 63» را دوباره به نظر آوریم ، می بینیم :ه آنها دارند سعی میکنند با زرنگ بازی مسئولیت خویش را منکر شوند و دیگری را مسئول قرار دهند و لذا میتوانیم 1 و 2 را مربوط به یکطرف و 3 تا5 را مربوط به طرف دیگر بدانیم
یعنی قسمت 3 دفاع طرف دوم از خویش است که مفهوم اش این است که خدایا گیریم که حرف اینها درست هم باشد ، ما خودمان هم گمراه بودیم (آنها چرا دنبال ما افتادند؟) و قسمت4 اعلام بیزاریِ طرف دوم از طرف اول است و قسمت 5 نیز اعلام عدم انحصارِِ طرف اول از «عبادت» نسبت به طرف دوم است
یعنی طرف اول خود را قربانی و بیگناه قلمداد کرده و طرف دوم را گناهکار معرفی نموده و طرف دوم از خویش در مقابل اتهام در سه محور دفاع میکند (1 - خب ما خودمان گمراه بودیم ، اگر راست میگویند چرا دنبال ما افتادند 2 - اصلا ما از آنها و عملشان بیزاریم 3 - آنها منحصرا ما را عبادت نمیکردند)
پس بطور کلی آیه 63 دارد به کافران میگوید دست از این زرنگ بازی ها بردارید زیرا خود همانها ئی که دل به آنها خوش کرده اید از شما بیزاری میجویند و دلیل شما را باطل میکنند و علاوه بر آن راجع به شما افشا گری هم میکنند که شما «عبادت» کسان دیگر هم میکردید
هنوز یک ابهام مانده ، و آنهم مفهوم کلمه عبادت است
واضح است که عبادت در اینجا به معنی «اعمال عبادی» (مثلا مناسک در ادیان شِرک) نیست بلکه به معنی «اطاعت بی چون و چرا» است ، به همان معنا که در آیه «الم اعهد الیکم یا بنی آدم ان لا تعبدوا الشیطان» آمده ، و همانطور که همه میدانند ، کسی شیطان را «عبادت» نمیکند بلکه شیطان را «پیروی» میکند (وباز البته باید توجه کنیم که اقلیت ناچیزی که به آنان «شیطان پرست» میگویند ، واقعا آنطور نیست که شیطان را پرستش نمایند بلکه قضیه آنها کاملا از آنچه به نظر می آید متفاوت است که چون به این بحث مربوط نمیشود به آن نمی پردازیم)
خب ، تا حالا به چه رسیده ایم؟ تا حالا با اجرای رهنمود های مهندس فرهنگ توانسته ایم معنی کلی آیه را دریابیم ، که البته این چیز کمی نیست اما آن دغدغه خاطری که در ابتدا اشاره کرده ام چه بوده؟
در ذیل سعی میکنم عرض کنم👇
لطفا دقت کنید همه تفاسیر، اعم از مشربشان ، و روش شان ، و مبانی شان ، و درستی یا غلطیِ نتیجه گیری شان، تا اینجا را می آیند ، یعنی تا ارائه یک معنیِ کلی از آیه یا پراگراف می آیند ، اما ، از این عمیق تر نمیروند ، و رفتن به عمق بیشتر ، برعهده خواننده هایشان است که اگر این کار توسط خواننده ها بشود دریاهائی از معانی ، یا ابهامات ، در مقابلشان رخ مینماید
مثال : در همین چیزی که ما تاکنون به آن رسیدیم ، در باره همان قسمتِ 1 (قال الذین حق علیهم القول) اگر بخواهیم یک پله دیگر به عمق برویم چه چیزهائی در مقابلمان ظاهر میشود؟
مثلا «قال» یعنی گفت ، چرا فرموده گفت و نفرموده میگوید؟ زیرا مقام مقامِ روایت است و خداوند دارد آن صحنه را برای ما روایت میکند و کلمه ای که با روایت مناسب باشد «میگوید» است
دیگر اینکه در آن شرایط هولناک زبان شخص اصلا یارای چرخیدن و گفتنِ چیزی هست؟ و البته هست زیرا خداوند ما میگوید قال > و از این قال چه چیزهائی از آزادی بیان و راحت بودنِ حتی آن نوع اشخاص به ذهن می آید و چه چیزهائی می بینند که خیالشان راحت میشود و حرف شان را هم میزنند و حتی با کمال پرروئی سعی میکنند خداوند را گول هم بزنند و خود را یکسره بیگناه جلوه بدهند!
یا مثلا «حق علیهم القول» الف-لام معرفه است یا جنس و چرا؟ که این هم شرح طولانی دارد که واردش نمیشویم (و البته در سوره های قبل خود قرآن شرحش را داده)
دغدغه خاطر من همین بود کسی به تفسیر خواندن قانع نشود (تازه اگر تفسیری که میخواند نسبتا خوب باشد)
تازه پس از تفسیر خوانی و پیدا کردن سرنخ ، و با استفاده از همان سرنخ ، تازه تفکر و تعمق در کلمات شروع میشود که در اینصورت دریاهایی از معانی (واگر تفسیرش بد باشد ابهامات) رخ می نمایاند که من همواره این دغدغه را داشته ام که روزی به این کار اقدام کنم و تاکنون موفق نشده ام!!!!!! فکر کنم احتمالا کسان دیگری هم همین دغدغه را داشته باشند فکر کنم خیلی خوب باشد سوته دلان گرد هم آید البته قرآن با «تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» روش کار دستجمعی را توصیه میکند
در صورتی که کسی یا کسانی دغدغه مشابه دارند لطف کنند مرا در جریان بگذارند
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1393/12/24 ارسالها: 43 3 تشکر دریافتی در 2 ارسال
|
سلام علیکم
نکات زیر هم تکمله می تواند باشد
نکات و تجربیاتی که در مطالعات قرآن مفید به نظر می رسد
الف- اول نکات سوره و پاراگراف های آن را یاداشت برداری کنیم و مطالب کلیدی و محوری را در یک سیر ترتیبی بنویسیم
ب- نگاه به آیات و روایت مانند هر علمی بهتر است یکی نگاه میکروسکپی یعنی ریز و دقیق حول و حوش آیات و واژگان کلیدی و... باشد.
نگاه دیگر ماکروسکپی یا کلی به تمام سوره و ترسیم خط سیر سوره بر اساس رابطه منطقی بین هر موضوع یک بند (پاراگراف) سوره با موضوع قبلی و بعدی در همان سوره انجام شود.
ج- بررسی جایگاه سوره در قرآن و رابطه با سوره قبل و بعد
د- بررسی در مورد هدف اصلی سوره. علامه طباطبائی می فرماید: هر سوره یک هدف اصلی دارد. هـ-روش بیان در قرآن ترکیبی است یعنی اخلاق، عقاید و احکام و مباحث عقلی پشت سرهم می آیند ولی هدف اصلی را دنبال و ارتباط با هم دارند.
و- درک روح سوره و برقرار کردن ارتباط درونی و احساسمان با فراز و نشیب سوره یعنی علاوه بر یک نگاه عقلانی و منطقی و ارتباطی، برقراری رابطه قلبی با سوره و درک معنوی و عرفانی از سوره
|
حمید فغفور مغربی |
|
|
|
رتبه: Administration
گروه ها: Administrators, Moderator, member تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 421
9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
|
كتاب مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران،كليد ساده فهم قران را به شما مي اموزد.
اين كتاب كه در سال 1397 توسط سيدكاظم فرهنگ مدير قرآن پويان تاليف و منتشر شده است،
بر اساس بازخوردهاي چندين دوره اموزشي روش فهم قران تهيه شده است
جهت مطالعه توضيحات بيشتر يا سفارش خريد كتاب به لينك زير مراجعه نماييد
كتاب روش ساده فهم قرآن
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,950
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
بايد با عطش ، درد و سنوال به قران مراجعه كنيد تا رازهايش را بيان كند"
:" امروز باید قرآن را با سؤالات مورد پرسش قرار دهیم تا قرآن رازهایش را بیان کند. این کتاب صامت است و وقتی آن را میخوانید با الفاظ روبهرو هستید اما اگر کسی با عطش و تقاضا درِ این کتاب را باز و از او طلب کند به شرط اینکه درخواست او در حیطه مربوط به قرآن باشد، جواب خواهد گرفت. در غیر اینصورت بیهوده است که مثلا برای ساختن آپارتمان قرآن را باز کنیم و ببینیم چه نتیجهای میدهد، باید توجه کنیم که حیطه قرآن، رستگاری آدمی است و این حیطه میگوید که میتواند حرفهایی بزند که در روان شما تاثیر مثبت بگذارد.
: اما نکته قابل توجه این است که باید مشتری وجود داشته باشد تا قرآن نیز کالای خود را عرضه کند. در این سو باید درد وجود داشته باشد تا از آن سو نیز درمان را بدهند و بین مسلمان یا غیرمسلمان نیز تفاوتی وجود ندارد. بنابراین باید قرآن را در حیطه اخلاقی مورد سؤال قرار دهیم و ببینیم که چه پاسخهایی از آن میگیریم که یقینا این پاسخها درخشان هستند
اما متاسفانه مواجهه ما با قرآن در حد برگزاری همین نمایشگاهها و برگزاری مسابقات قرآن بوده که قرآن با صوت خوش خوانده شود. البته نه اینکه کارها خوب نباشد و بخواهیم آنها را نفی کنیم، بلکه مراد این است که ما بیشتر در صورت ماندهایم و مغز و حقیقت قرآن از میان ما رفته است. بنابراین لازم است که بار دیگر و با پرسشهای نو در حیطههای نیازهای اخلاقی به سراغ قرآن برویم. "
: بخشي از سخنرانی دكتر ناصر مهدوی در نشست «معنای زندگی از منظر قرآن» در نمايشگاه قرآنویرایش بوسیله کاربر 1398/03/03 10:21:36 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.