رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,982
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
نظر قران راجع به نجات مظلومان عالم و جنگ وجهاد براي ياري مسلمانان مستضعف چيست؟
قران در آیه ۷۵ سوره نساء چنين ميفرمايد:
💠و ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذينَ يَقُولُونَ
رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصيراً
⚜️و چرا شما در راه خدا [ و در راه نجاتِ ] مردان و زنان و کودکان مستضعف نمی جنگید؟ همانان که می گویند: «پروردگارا ، ما را از این شهری که مردمش ستم پیشه اند بیرون ببر ، و از جانب خود برای ما سرپرستی قرار ده ، و از نزد خویش یاوری برای ما تعیین فرما.»
تفسير الميزان چنين گفته است:
كلمه، (مستضعفين ) عطف شده بر موضع لفظ (اللّه )، و به آيه اين معنا را مى دهد: كه چرا در راه خدا نمى رزميد و چرا در راه نجات مستضعفين نمى جنگيد،
و بنابراين در اين آيه شريفه تحريك و تهييجى است براى تمامى مومنين، چه آنهايى كه ايمانشان خالص است و چه آنهايى كه ايمانشان ضعيف و ناخالص است، اما آنهايى كه ايمانشان خالص و دلهايشان پاك است، براى به حركت درآمدنشان به سوى قتال همان ياد خداى عزوجل كافى است، تا براى اقامه حق، و لبيك گفتن به نداى پروردگارشان، و اجابت دعوت داعى او، به پا خيزند،
و اما آنهايى كه ايمانشان ناخالص است، اگر ياد خدا تكانشان داد كه هيچ، و اگر ياد خدا كافى نبود اين معنا تكانشان مى دهد كه اولا اين قتالشان قتال در راه خدا است، و ثانيا قتال در راه نجات مشتى مردم ناتوان است، كه به دست كفار استضعاف شده اند، و خلاصه كلام اين كه آيه شريفه به اين دسته از مردم مى فرمايد اگر ايمان به خدايتان ضعيف است، حداقل غيرت و تعصب داريد، و همين غيرت و تعصب اقتضا مى كند از جاى برخيزيد و شر دشمن را از سر يك مشت زن و بچه و مردان ضعيف كوتاه كنيد.
و در آيه اين مستضعفين بعضى از مؤمنين و پاره اى از آنها فرض شده اند، چون همان طور كه قبلا خاطرنشان ساختيم كسانى هستند كه اللّه و ربوبيت او را قبول دارند، و مى گويند: (ربّنا اخرجنا من هذه القريه...)، و علاوه بر اين كه مؤمنند مظلوم و بيچاره و معذبند و داد مظلومى سر مى دهند استغاثه و التماس مى كنند، (پروردگارا ما را از اين شهرى كه اهلش ستمكارند نجات بده...)
و نيز در تعبير از استغاثه طايفه مستضعف، با اين كه مى توانست بفرمايد: فرياد مى زدند، كه هان اى مردم بامروت، و يا اى قوم، و يا اى بستگان، و يا اى كسانى كه خود را مرد مى دانيد، آخر به فرياد ما برسيد، چنين نفرمود بلكه زيباترين لفظ و بهترين عبارت را آورد، و آن اين است كه از آنان حكايت كرد كه به جاى مردم پروردگار خود را خواندند، و به درگاه مولاى حقيقيشان پناه بردند،
و عرضه داشتند: پروردگارا ما را از اين قريه كه اهلش ستمكارند بيرون كن آنگاه به طور اشاره عرض كردند، خدايا به دست رسولت و مؤمنين به وى كه در راه تو جهاد مى كنند ما را نجات بده : (و اجعل لنا من لدنك وليا و اجعل لنا من لدنك نصيرا)، و از اين مناجاتشان فهميده مى شود، از خدا تمناى ولى و ياورى كرده اند، اما راضى نشدند خود آن ولى را صدا بزنند، بلكه از پروردگارشان خواسته اند ولى و نصيرى به ياريشان بفرستد.
كلمات كليدي:جهاد قتال مستضعف مظلوم
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,049 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
شرايط و مراحل جهادرهاييبخشمستضعفان در قرآن: اصولي مهم در سياست خارجي
به نام خدا
در تفسير نور در ذيل آيه 75 سوره نسا جمله زير بيان شده است:
"اسلام مرز نمی شناسد، هرجا که مستضعفی باشد، جهاد است."
آيا اين برداشت از قران صحيح است؟ ايا اين گونه بيان خلاصه و عدم ذكر شرايط و توضيحات كامل ان،باعث فهم نادرست جوانان پرشور مذهبي و نيز تبليغ سوئ خارجي عليه مسلمانان نميشود؟
قران در همين سوره نسا و نيز سوره انفال،مراحل وشرايطي را براي ياري مستضفين مسلمان تحت ظلم يا به قولي جهاد رهايي بخش قرار داده ست.ابتدا ايات سوره انفال و سپس نسا را مرور كنيم:
آيه 72 سوره انفال مکارم شیرازی: آنها كه ايمان آوردند و مهاجرت نمودند و با اموال و جانهاي خود در راه خدا جهاد كردند و آنها كه پناه دادند و ياري نمودند، اولياء (ياران و مسئولان و مدافعان) يكديگرند، 👈و آنها كه ايمان آوردند و مهاجرت نكردند هيچگونه ولايت (و تعهد و مسئوليت) در برابر آنها نداريد تا هجرت كنند و (تنها) اگر از شما در (حفظ) دين (خود) ياري طلبند بر شما است كه آنها را ياري كنيد جز برضد گروهي كه ميان شما و آنها پيمان (ترك مخاصمه) است و خداوند به آنچه عمل ميكنيد بينا است.
سوره نساء:ايات 97 و98
انصاریان: قطعاً کسانی که [با ترک هجرت از دیار کفر، و ماندن زیر سلطه کافران و مشرکان] بر خویش ستم کردند [هنگامی که] فرشتگانْ آنان را قبض روح می کنند، به آنان می گویند: [از نظر دین داری و زندگی] در چه حالی بودید؟ می گویند: ما در زمین، #مستضعف بودیم. فرشتگان می گویند: آیا زمین خدا وسیع و پهناور نبود تا در آن [از محیط شرک به دیار ایمان] مهاجرت کنید؟! پس جایگاهشان دوزخ است و آن بد بازگشت گاهی است.97
انصاریان: مگر مردان و زنان و کودکان #مستضعفی که [برای نجات خود از محیط کفر و شرک] هیچ چاره ای ندارند، و راهی [برای هجرت] نمی یابند.98
(در اين ايات دونوع مستضعف را برشمرده.دسته اول انها كه با بي اقدامي و بي تحركي خود را مظلوم و مستاصل مي پندارند و جايگاهشان نيز جهنم است.دسته دوم نيز مستضعف واقعي .مستضعفين آيه 75 نيز همين مستضعفين واقعي آيه 98 هستند نه آيه 97)
👈از ايات فوق،مراحل و شرايط جهاد براي رهايي مستضفعان بشرح زير قابل استفاده است:
1- وظيفه نخست مربوط به همان مسلمانان تحت ازار كفار است كه از انجا هجرت كنند .
2- اگر خود انها دست به اقدام و مبارزه عليه ظالم زدند و از ما طلب ياري كردند بشرط انكه با ان دولت ظالم،پيمان و معاهده اي نداشته باشيم،بايد آنها را ياري نماييم.
3- قتال و رهانيدن مستضعفين واقعي نيز كه هيچ امكان و تواني براي مهاجرت از ان سرزمين يا مبارزه با ظالمين(كافريني كه مانع دينداري انها ميشوند و صد عن سبيل الله ميكنند) ندارند و پيوسته خواستار خروج از اين سرزمين ظلم و ورود ياوراني براي رهانيدن آنها از اين موقعيت را دارند،با همان شرط عدم نقض پيمانها،واجب است.
✅ نكته:اسلام بر رعايت معاهدات و پيمانها تاكيد زيادي دارد حتي با ظالمين ومشركين.
بعنوان مثال در همين سوره نسا،منافقان همكار با كفار مكه را كه حاضر به پذيرش اسلام و هجرت نشدند،مستحق مرگ دانسته است.اما اگر همين ها به قوم يا دولتي پناهنده شوند كه با ما معاهده دارند،يا خودشان اعلام بي طرفي و تمايل به صلح نمودند،نبايد اقدامي كنيم.
انصاریان: آنان دوست دارند همان گونه که خود کافر شده اند، شما هم کافر شوید، تا [در کفر و ضلالت] با هم برابر و یکسان باشید. بنابراین از آنان دوستانی انتخاب نکنید تا آنکه در راه خدا [برای پذیرش دین] هجرت کنند؛ پس اگر [از هجرت] روی برتافتند [و به خیانت و جنایتشان بر ضد شما ادامه دادند] آنان را هر کجایافتید بگیرید و بکشید، و از آنان یار و یاوری نگیرید.89
مگر آنان که به گروهی که میان شما و ایشان پیمانی [چون پیمان متارکه جنگ یا پیمان های دیگر] است بپیوندند، یا در حالی که سینه هایشان از جنگیدن با شما یا قوم خودشان به تنگ آمده باشد به نزد شما آیند. و اگر خدا می خواست قطعاً آنان را بر شما مسلط می کرد، در آن صورت به طور یقین با شما می جنگیدند. پس اگر از شما کناره گرفتند، و با شما به جنگ برنخاستند، و پیشنهاد صلح و آشتی دادند، [به آنان تعدّی نکنید که] خدا در این صورت برای تجاوز به آنان راهی برای شما قرار نداده است.90 |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,049 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
سئوال :آیا آیه 75 سوره نسا منحصر به نجات مستضعفین مسلمان از چنگ کفار است؟
وَمَا لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا
وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا ﴿۷۵﴾نسا
فولادوند: و چرا شما در راه خدا [و در راه نجات] مردان و زنان و كودكان مستضعف نمى جنگيد همانان كه مى گويند پروردگارا ما را از اين شهرى كه مردمش ستم پيشه اند بيرون ببر و از جانب خود براى ما سرپرستى قرار ده و از نزد خويش ياورى براى ما تعيين فرما
1- بررسی مفاد آیه
-خود ایه در توصیف این مستضعفان ،لفظی که بصراحت نشان از مسلمان بودن آنها داشته باشد،ندارد.
-برخی مفسرین با استناد به یقولون ربنا انها را مسلمان یا حداقل موحد میدانند.برخی نیز این عبارت را ناشی از اوج فشار و استیصال انها میدانند که بنا به فطرت خود به خدا پناه میبند.همانگونه که قرآن هم تایید میکند که حتی مشرکین در مواقع اضطراری از جمله سوار بر کشتی در دریای طوفانی از خدا طلب نجات میکنند. بنابراین ،این دعا دلیل محکمی دال بر مسلمان بودن مستضعفین نیست.
-وجود قید فی سبیل الله در قتال ،از انجا که معمولا قتال در راه خدا،در موارد حفظ دین یا مقابله با دشمنان دین بکار میرود
آیا میتواند نشان از آن باشد که این قتال هم مرتبط با دین و نجات گروهی از دیندارا است؟ پاسخ این سئوال میتواند مثبت باشد اما عطف المستضعفین به قتال فی سبیل الله میتواند موید این نکته نیز باشد که رهایی بخشی این مستضعفین نیز مصداقی از قتال در راه خداست و لزوما به مسلمان بودن مستضعفان دلالت ندارد.
2-بررسی سیاق آیات
آیات 71تا 104 سوره نسا به بحث جهاد و مسایل مربوط به ان اختصاص دارد. خداوند مسلمانان را به شرکت در جنگی تشویق میکند که همان قتال ایه 75 است.
فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالآخِرَةِ وَمَن يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيُقْتَلْ أَو يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا {74} پس بايد كسانى كه زندگى دنيا را به آخرت سودا مىكنند در راه خدا بجنگند و هر كس در راه خدا بجنگد و كشته يا پيروز شود به زودى پاداشى بزرگ به او خواهيم داد {74}
الَّذِينَ آمَنُواْ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُواْ أَوْلِيَاء الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا {76} كسانى كه ايمان آوردهاند در راه خدا كارزار مىكنند و كسانى كه كافر شدهاند در راه طاغوت مىجنگند پس با ياران شيطان بجنگيد كه نيرنگ شيطان [در نهايت] ضعيف است {76}
این دو ایه نشان میدهد که طرف مقاتله مسلمانان،کافران و اولیای شیطان هستند یعنی اینها همان ظالمین قریه مورد اشاره مستضعفین هستند. در ادامه ایات ضمن نکوهش مرددان و منافقانی که پیامبر را در این جهاد همراهی نمیکنند،خداوند پیامبر را به برانگیختن مسلمانان برای جهاد با هدف رفع شر و ظلم کافران دستور میدهد.
فَقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ تُكَلَّفُ إِلاَّ نَفْسَكَ وَحَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَسَى اللّهُ أَن يَكُفَّ بَأْسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَاللّهُ أَشَدُّ بَأْسًا وَأَشَدُّ تَنكِيلاً {84}
پس در راه خدا پيكار كن جز عهدهدار شخص خود نيستى و[لى] مؤمنان را [به مبارزه] برانگيز باشد كه خداوند آسيب كسانى را كه كفر ورزيده اند [از آنان] باز دارد و خداست كه قدرتش بيشتر و كيفرش سختتر است {84}
در ادامه سوره نیز پس از حکم دادن به قتال با مشرکین مسلمان نمایی که در سپاه دشمن هستند،مجددا در ایات 97-100به این مستضعفین اشاره میکند و وظایف انها را بر میشمرد که وظیفه اولیه اینها هجرت به سوی خدا و رسولش است.مگر آنهایی که واقعا ناتوانند و امکانی برای هجرت ندارند.اینها مستضعفین واقعی هستند.
إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَـئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِيرًا {97}
كسانى كه بر خويشتن ستمكار بوده اند [وقتى] فرشتگان جانشان را مىگيرند مىگويند در چه [حال] بوديد پاسخ مىدهند ما در زمين از مستضعفان بوديم مىگويند مگر زمين خدا وسيع نبود تا در آن مهاجرت كنيد پس آنان جايگاهشان دوزخ است و [دوزخ] بد سرانجامى است {97}
إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلاَ يَهْتَدُونَ سَبِيلاً {98}
مگر آن مردان و زنان و كودكان فرودستى كه چارهجويى نتوانند و راهى نيابند {98}
فَأُوْلَـئِكَ عَسَى اللّهُ أَن يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللّهُ عَفُوًّا غَفُورًا {99}
پس آنان [كه فى الجمله عذرى دارند] باشد كه خدا از ايشان درگذرد كه خدا همواره خطابخش و آمرزنده است {99}
وَمَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللّهِ يَجِدْ فِي الأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَكَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا {100}
این ایات نشان دهنده این است که این مستضعفین،بخاطر دین تحت فشار و ظلم کافران بوده اند.یعنی علیرغم تمایل باطنی انها برای پذیرش یا عمل به دین خدا،اما فشار و اختناق بیرونی ظالمان مانع آنها بوده است که فرشتگان نیز در پاسخ به انها ،امکان هجرت را مطرح نموده اند.
در واقع در ایه 75 خداوند تکلیف سایر مسلمانان نسبت به این مستضعفین و در ایات فوق وظیفه خود آنها را بیان میکند.
لذا مجموعا از ایات 71 تا 100 سوره نسا نتایج زیر استفاده میشود:
1-اهالی ظالم و حاکم بر این قوم مستضعف،کافرین هستند نه مسلمانان.
2-مستضعفین مدنظر این آیات،بخاطر پذیرش دین خدا تحت فشار و ظلم بوده اند.و امکانی هم برای هجرت نداشته اند.
3-وظیفه سایر مسلمانان ،قتال با کافرین ظالم با هدف رفع ظلم و موانع پذیرش و اجرای دین خدا توسط خداخواهانی است که واقعا مستضعف بوده و راهی برای هجرت نداشته و واقعا خواستار خروج از این شرایط هستند.
لذا ایه 75 سوره نسا با توجه به به سیاق ایات مربوطه،وظیفه جهاد را برای مسلمانان باهدف نجات هر مظلومی از چنگ هر ظالمی،اثبات نمیکند.هر چند که نفی هم نمیکند .اما اثبات این امر از این ایات بر نمی اید و نیازمند ادله و ایات و روایات دیگر(در صورت وجود )است.
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
❇️جهاد براي كمك به مستضعفان زير ستم ظالمان
💠وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً «75»نسا
🌱شما را چه شده كه در راه خدا و (در راه نجات) مردان و زنان و كودكان مستضعف نمىجنگيد، آنان كه مىگويند: پروردگارا! ما را از اين شهرى كه مردمش ستمگرند بيرون بر و از جانب خود رهبر و سرپرستى براى ما قرار ده و از سوى خودت، ياورى براى ما تعيين فرما.
🔹در آیه قبل از مؤمنان دعوت به جهاد شده، ولی روی ایمان به خدا و رستاخیز، و استدلال سود و زیان تکیه شده است، اما این آیه دعوت به سوی جهاد بر اساس تحریک عواطف انسانی میکند و میگوید: «چرا شما در راه خدا و در راه مردان و زنان و کودکان مظلوم و بیدفاعی که در چنگال_ستمگران گرفتار شدهاند مبارزه نمیکنید آیا عواطف انسانی شما اجازه میدهد که خاموش باشید و این صحنههای رقتبار را تماشا کنید»!
🔹سپس برای شعله ور ساختن عواطف انسانی مؤمنان میگوید: «این مستضعفان همانها هستند که میگویند خدایا؟ ما را از این شهر که اهلش ستمگرند بیرون ببر» (الَّذِینَ یقُولُونَ رَبَّنا أَخرِجنا مِن هذِهِ القَریةِ الظّالِمِ أَهلُها).
🔹مسلمانان بايد نسبت به هم، غيرت و تعصّب مكتبى داشته باشند و در برابر نالهها و استغاثهها بى تفاوت نباشند. ما لَكُمْ ...
🔹از اهداف جهاد اسلامى، تلاش براى رهايى مستضعفان از سلطه ستمگران است. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ»
📚تفاسير نور و نمونه
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.