logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176956)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140029)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130758)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95069)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟             

توجه

Icon
Error

admin Offline
#1 ارسال شده : 1396/11/18 09:11:28 ق.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 421

9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
تدبر در سوره اذازلزلت- درس و پيام هاي سوره زلزال چيست؟


پاراگراف بندی سوره زلزال

پاراگراف اول آیات ۵-۱

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا {۱}آنگاه كه زمين به لرزش [شديد] خود لرزانيده شود {۱}

وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا {۲}و زمين بارهاى سنگين خود را برون افكند {۲}

وَقَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا {۳}و انسان گويد [زمين] را چه شده است {۳}

يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا {۴}آن روز است كه [زمين] خبرهاى خود را باز گويد {۴}

بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَى لَهَا {۵}[همان گونه] كه پروردگارت بدان وحى كرده است {۵}

🔹درب پاراگراف اول : به امر پروردگار زمین اعمال انسان ها را در رستاخیز آشکار می کند.


*پاراگراف دوم آیات ۸-۶

يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ {۶}
آن روز مردم [به حال] پراكنده برآيند تا [نتيجه] كارهايشان به آنان نشان داده شود {۶}

فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ {۷}پس هر كه هموزن ذره‏ اى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد {۷}

وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ {۸}و هر كه هموزن ذره ‏اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد {۸}

🔹درب پاراگراف دوم : اعمال انسان چه خیر و چه شر و چه کوچک و چه بزرگ بی نتیجه نمی ماند.

✅درس سوره : به امر پروردگار نتیجه دقیق اعمال انسان در رستاخیز به او نشان داده می شود.

آیات اصلی : ۱ و ۲ و ۴ و ۵ و ۷ و ۸
خانم شهروزي



كلمات كليدي:زلزال اعمال قيامت زمين
به ناز Offline
#2 ارسال شده : 1396/11/19 08:12:43 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
تدبر درسوره زلزال🔶


بسم الله الرحمن الرحيم

⬅️ درس سوره :

هشداربه انسان بر ثبت دقیق اعمال وگواهی زمین به اذن پروردگار(بازلزله هولناک قیامت)
وآگاهی از حقیقت کوچکترین اعمال خود درمحکمه عدل الهی


آیات ۱ ،۴ ،۶ اصلی هستند.محورسوره انسان وسرنوشت وی می باشد

خانم الهه سادات خدایی

➿🔺➿🔺➿🔺➿

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

پاراگراف اول ، آیات ۱ الی ۵،

درب پاراگراف:
در زلزله عظیم روز قیامت زمین به اذن پروردگار اخبار خود را بازگو میکند

پاراگراف دوم، آیات ۶ الی ۸،

درب پاراگراف :
در قیامت مردم به گروههای جداگانه تقسیم میشوند و هرکس تجسم اعمال خویش را ، هرچقدر کوچک، خیر یا شر، خواهد دید.

✅درس سوره :
در زلزله عظیم روز قیامت زمین به اذن پروردگار شهادت میدهد،وانسانها در گروههای جداگانه،پاداش یا سزای اعمال ، هرچند ناچیز خود را، خواهند دید.


آیات اصلی:
آیات ۱، ۴ و ۶

خانم زهرا موبدی


➿🔺➿🔺➿🔺➿🔺



درس سوره_زلزال
کوچکترین عمل خوب یا بدی که انسان در این دنیا انجام می دهد، نتیجه اش را در روز قیامت خواهد دید.

پاراگراف 1⃣ آیات 1-3
نشانه های قیامت

پاراگراف 2⃣ آیات 4-5
شهادت زمین به آنچه که انسان ها در طول زندگی شان انجام داده اند.

پاراگراف 3⃣ آیات 6-8
دسته بندی انسان ها به دو دسته با توجه به عملکرد خوب وبدشان در زندگی دنیوی و دیدن نتیجه آن

خانم شکیبا

ویرایش بوسیله کاربر 1396/11/24 12:06:38 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1396/11/19 08:34:05 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
تدبر در سوره مبارکه زلزال:پيام ها ودرس سوره اذا زلزلت

♻️ موضوع سوره : معادشناسی

♻️ پیام سوره: عدالت

❣عصاره فراز اول آیات ۱ تا ۵

✨قیامت حقیقتی غیرقابل انکار✨

(حتمی بودن واقعه قیامت باآمدن زلزله عظیم که موجب تحیر انسان می شود،
بیرون راندن آنچه در باطن زمین است،
خبر دادن اخبار جدید که تاکنون مخفی بوده توسط زمین به وحی الهی.)
(یکی از ناظران اعمال)


❣عصاره فراز دوم آیات ۶ تا ۸

✨حضور در محضر عدل الهی✨

کوچکترین اعمال انسان در قیامت ناظر است.(یکی از ناظران اعمال)

(انسان ها به صورت گروه های پراکنده از نور تا ظلمت بیرون می آیند تا نتیجه اعمال ارادی خود را ببینند)

♻️ درس سوره (نتیجه)
خیر اندک‌، نفع‌ دارد و گناه‌ حقیر ضرر رساند.

◀️ هر کسی که به اندازه سنگینی دانه ریز غبار که در شعاع آفتاب دیده می شود و یا به سنگینی مورچه ریزی، عمل خیر یا شر انجام داده باشد، در ترازوی عدل الهی قرار خواهد گرفت.


آیات اصلی ۱- ۷- ۸


ستم از غمزه میاموز که در مذهب عشق
هر عمل اجری و هر کرده جزایی دارد

خانم هادیان زاده

➿🔺➿🔺➿🔺➿🔺

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ

موضوع سوره زلزال : توجه دادن به مشاهده کوچکترین اعمال در قیامت


🌀درس سوره :
با فرمان الهی زمین که از گواهان قیامت است شهادت میدهد ودر دادگاه عدل الهی کوچکترین عمل مورد حساب وکتاب قرار میگیرد


توضیح راجع به ایه 6:

حضور متفرق مردم درقیامت به خاطر ان است که هرکس همراه رهبری که در دنیا انتخاب کرده میباشد یا انکه خوبان وبدان از یکدیگر جدا میشوند

به ناز پیرونظر
➿🔺➿🔺➿🔺➿🔺➿

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﺭﺣﻤﺘﺶ ﺑﻲ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﺍﺵ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ.


پاراگراف ۱) ایات ۱_۲

درب پاراگراف:زلزله چنان زمین را می لرزاندکه هرچه درون زمین است بیرون میریزد

پاراگراف ۲)ایات ۳تا۶

درب پاراگّراف:درآن روز مردم دسته دسته ازجاهایشان برمی خیزندتاکارهایشان به آنها نشان داده شود.

پاراگراف۳)-آیات ۷_۸

درب پاراگراف:به هیچکس به اندازه ذره ای ظلم نمی شود وهرکس نتیجه اعمال خودش را می بیند.

درس سوره:هرکس هرکاری توی این دنیا انجام دهدبدون کم وکاست درآن دنیا جواب می گیرد.

خانم محمد زاده

ویرایش بوسیله کاربر 1396/11/24 12:09:37 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#4 ارسال شده : 1396/11/20 11:21:54 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
❓پرسش هايي از سوره زلزال :تفاوت يصدر با خروج چيست؟ منظور از اشتاتا چيست؟

منظور از یصدرالناس اشتاتا چیست؟
ﺍﺷﺘﺎﺗﺎ: ﺷﺘﻴﺖ: ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ. ﺟﻤﻊ ﺁﻥ ﺍﺷﺘﺎﺕ ﺍﺳﺖ ﺷﺖ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻭ ﺟﻤﻊ ﺁﻥ ﺷﺘﻰ ﺍﺳﺖ.


❗️پاسخ :خانم شهروزی

فکر می کنم منظور این باشه که اهل هر فرقه یا مذهبی به صورت مجزا از گورها خارج می شوند و وارد عرصه قیامت میشن

چون اشتاتا جمع شت به معنای فرقه می باشد.و همینطور تفرقه

❗️پاسخ :خانم خدایی

درپاراگراف بندی وتعیین درس سوره استدلالم ازمعنی این آیه این بود که :

باتوجه به اینکه سه آیه اول بصورت خبری ـ پرسشی مطرح شده وبه حادثه هولناک زلزله قیامت اشاره کرده،میتوان گفت درآیه ۴ وآیه ۶ که با یومئذ شروع شده به نوعی پاسخ وخبری به آیات اول داده شده ،
یعنی:

درآنروز که زمین دگرگون میشود،اخبارخودرابعنوان شاهد عینی بازگو می کند

ودرآنروز که زمین دگرگون میشود مردم درگروههای پراکنده برای دیدن اعمال خود حاضر میشوند(خروج یا بازگشت یا معادجسمانی)

ونیز چون سوره به نوعی برمتوجه کردن انسان برثبت کوچکترین اعمال توسط شاهدان عینی تمرکزدارد،دراینجا زمین را بعنوان شاهدی که -/منجر به آگاهی انسانها ازعملشان میشود /-ذکرکرده است

بنابراین قراردادن بعدزمانی برای آیه ۶ پس از آیه ۴ ، یعنی بازگشتن مردم بعداز شهادت زمین بصورت گروه گروه برای دیدن جزا وپاداش (بهشت وجهنم)بعیدتر بنظر میرسد.

نظر تفسیر نمونه و المیزان را در اینجا نقل می کنم.
♻️♻️♻️تفسیر نمونه:

يـصـدر) از ماده (صدر) (بر وزن صبر) به معنى خارج شدن شتران از آبگاه است كـه بـه صـورت انـبـوه و هـيـجـان زده بـيـرون مـى آيـنـد به عكس (ورود) كه به معنى داخـل شـدن آنها در آبگاه است و در اينجا كنايه از خروج اقوام مختلف از قبرها و آمدنشان در محشر براى حسابرسى است .
ايـن احـتـمـال نـيـز داده شـده كـه منظور خروجشان از محشر، و حركت به سوى جايگاهشان در بهشت و دوزخ است .
معنى اول با آيات گذشته تناسب بيشترى دارد.

♻️♻️♻️تفسیر المیزان "

در یصدر الناس اشتاتا ليروا اعمالهم

"كلمه (صدور) كه فعل (يصدر) از آن مشتق شده به معناى برگشتن شتر از لب آب بعد از رفتنش بدانجا است. و كلمه (اشتات ) مانند كلمه (شتى ) جمع شتيت است، كه به معناى متفرق است. و آيه شريفه جواب دوم است براى كلمه (اذا)، بعد از جواب اول يعنى آيه (يومئذ تحدث اخبارها).

و مراد از (صادر شدن مردم در قيامت با حالت تفرقه )، برگشتن آنان از موقف حساب به سوى منزلهاشان كه يا بهشت است و يا آتش مى باشد، در آن روز اهل سعادت و رستگارى از اهل شقاوت و هلاكت متمايز مى شوند، تا اعمال خود را ببينند، جزاى اعمالشان را نشانشان دهند، آن هم نه از دور، بلكه داخل در آن جزايشان كنند، و يا به اينكه خود اعمالشان را بنابر تجسم اعمال به ايشان نشان دهند.

و بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از صدور مردم، بيرون شدنشان از قبور به سوى موقف حساب است، و منظور از متفرق بودنشان، متمايز بودن آنان از نظر سيما است ، بعضى با روى سفيد، و برخى با روى سياه بيرون مى آيند، بعضى با حالت امنيت، برخى با حالت فزع، و همچنين تمايرهاى ديگر كه از جزاى اعمالشان و نتيجه حسابشان خبر مى دهد، و تعبير از آگهى از جزا با واژه رويت، و تعبير از اعلام به نتيجه حساب با واژه (ارائه ) نظير تعبيرى است كه در آيه (يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا و ما عملت من سوء)، ولى وجه اول هم به ذهن نزديك تر و هم روشن تر است."

بنظرم ،نظرتفسیر نمونه مبنی بر خروج ازقبرها برای حسابرسی وتفسیر احسن الحدیث مبنی بر مشاهده اعمال درست تراست

نه بازگشتن از حسابرسی بعداز شهادت زمین برای دیدن نتیجه (جزاوپاداش )اعمال
❗️پاسخ: اقای فرهنگ

❓منظور از یصدر الناس اشتاتا چیست؟ دو احتمال متصور است:

1-)با توجه به ایاتی که به اشتغال هر قفرد به خودش و اعمالش در روز قیامت اشاره کرده که فرد از خانواده و فرزند و دوستان خود هم متواری است،(ایه 34 سوره عبس و ایه 2 سوره حج که در ایه نخست آن هم به زلزله عظیم قیامت اشاره کرده ان زلزله الساعه لشیء عظیم )پراکنده و متفرق بودن مردم در روزقیامت،میتواند ناظر به همین موضوع باشد.

2-) در سوره لیل که از سوره های ابتدای نزول است،سعی و عملکرد مردم در دنیا را به صفت شتی توصیف نموده است.ان سعیکم لشتی
و سپس به گروه افراد بخشنده و بخیل اشاره کرد که سرنوشت متفاوتی هم خواهند داشت.در سوره زلزال نحوه حضور انسانها در قیامت برای رویتت اعمالشون،با شتی توصیف شده یعنی همان طور که در دنیا متفاوت و متضاد عمل میکردید،در قیامت هم متفاوت و متضاد محشور شده و جزا خواهید دید.

ویرایش بوسیله کاربر 1396/11/27 11:57:22 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#5 ارسال شده : 1396/11/23 01:40:47 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
سوال :خانم هادیان زاده👇


❓چرا در آیه ۶ از فعل یصدر استفاده شده از یخرج استفاده نشده؟


🔖پاسخ :خانم محمدی

تفاوتی که با توجه به ظواهر دو لغت «صَدَرَ» و «خَرَجَ» به نظرم می رسد کلمه خروج به معنای عمل خارج شدن یا خارج کردن است اما در بحث صدور ضمن مفهوم خارج شدن توجه به محل خروج نیز وجود دارد یعنی جایی که اقامتگاه و محل یک چیز است و اگر قبر را محل آرام و قرار هر انسان بدانیم زمانی که از آنجا خارج میشود بدین معناست که انسانها از محل آرامگاهشان خارج شده اند ... ولی اگر کلمه خرج بکار گرفته میشد توجهی به مقر انسانها در این خروج وجود نداشت


🔖پاسخ :اقای فرهنگ

ﻳﺼﺪﺭ: ﺻﺪﻭﺭ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻣﺜﻞ «ﺻﺪﺭ ﻣﻨﻪ ﺍﻟﺎﻣﺮ: ﺑﺮﺯﻭ ﻇﻬﺮ»، ﺍﮔﺮ ﺑﺎ «ﻋﻦ» ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺭﺟﻮﻉ ﺁﻳﺪ ﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﺻﺪﺭ ﻋﻦ ﺍﻟﻤﻜﺎﻥ» ﻳﻌﻨﻰ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﺮﮔﺸﺖ (ﻗﺎﻣﻮﺱ ﻗﺮﺁﻥ).
-تفسیر احسن الحدیث

ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ «ﺍﺷﺘﺎﺗﺎ» ﻇﺎﻫﺮﺍ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻭ ﺑﻰ ﻧﻈﻢ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺳﺖ ﻧﻈﻴﺮ ﻳَﺨْﺮُﺟُﻮﻥَ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﺄَﺟْﺪﺍﺙِ ﻛَﺄَﻧﱠﱠﻬُﻢْ ﺟَﺮﺍﺩٌ ﻣُﻨْﺘَﺸِﺮٌ ﻗﻤﺮ/ 7 ﻭ ﻧﻈﻴﺮ: ﻳَﻮْﻡَ ﻳَﻜُﻮﻥُ ﺍﻟﻨﱠﱠﺎﺱُ ﻛَﺎﻟْﻔَﺮﺍﺵِ ﺍﻟْﻤَﺒْﺜُﻮﺙِ ﻗﺎﺭﻋﻪ/ 4، ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺑﻌﻀﻰ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ ﺷﺪﻥ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺟﻬﻨﻢ ﺍﺯ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻰ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﻳﺼﺪﺭ» ﺑﺮﮔﺸﺘﻦ ﺑﺎﺷﺪ. «ﻟﻴﺮﻭﺍ» ﺣﺎﻛﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﺪﻭﺭ ﺑﺮﺍﻯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻳﺎ ﺟﺰﺍﻯ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻳَﻮْﻡَ ﺗَﺠِﺪُ ﻛُﻞﱡﱡ ﻧَﻔْﺲٍ ﻣﺎ ﻋَﻤِﻠَﺖْ ﻣِﻦْ ﺧَﻴْﺮٍ ﻣُﺤْﻀَﺮﺍً ﻭَ ﻣﺎ ﻋَﻤِﻠَﺖْ ﻣِﻦْ ﺳُﻮﺀٍ ﺁﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ/ 30.
-تفسیر احسن الحدیث
به ناز Offline
#6 ارسال شده : 1396/11/24 08:28:08 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
خانم هادیان زاده

سوال ❓منظور از وحی به زمین چیست؟

🔖پاسخ : به ناز پیرونظر

گﻮﺍﻫﻲ ﻭ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺣﺎﻝ، ﺯﻣﻴﻦ ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺩﺭﻙ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﺎ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭ ﻭﺣﻲ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻣﻲکند


پرسش ❓خانم هادیان زاده

وحی معنای مختلفی دارد
اینجا آیا معنای القاء نمیدهد ؟؟

🔖پاسخ ؛ به ناز پیرونظر

كلمه وحي در زبان عربي به معاني گوناگون به كار رفته است:

1.)اشاره تند و سريع;

2).سخني كه به طور رمز و كنايه به كار مي رود;

3).صدايي كه بدون تركيب است ;

4).اشاره اي كه با دست و چشم و سرانجام مي پذيرد;

5).سخني كه خداوند بر پيامبران خود القا مي كند.

كلمه وحي و مشتقات آن در قرآن كريم به معاني متعددي به كار رفته است:

1.اعمال تكويني موجودات; قوانين و احكامي كه در نهاد يكايك موجودات نهاده است و آن ها بر طبق آن قوانين به وظايف تكويني خود عمل مي كنند.
"فَقَضـهُنَّ سَبعَ سَمـوات في يَومَينِ واَوحي في كُلِّ سَماء اَمرَها آن ها را در دو دوره، به صورت هفت آسمان در آورد و وظيفه هر آسماني را بر عهده آن نهاد."

2).فرمان خدا به فرشتگان;
"اِذ يوحي رَبُّكَ اِلَي المَلَكَةِ اَنّي مَعَكُم هنگامي كه پروردگارت به فرشتگان وحي كرد كه من با شما هستم."

3.) درك غريزي حيوانات;
"واَوحي رَبُّكَ اِلَي النَّحلِ اَنِ اتَّخِذي مِنَ الجِبالِ بُيوتـًا ومِنَ الشَّجَرِ ومِمّا يَعرِشون ; و پروردگارت به زنبور عسل وحي كرد كه از كوه ها و درختان و داربست ها براي خود لانه بر گزينند."

با توجه به معانی مختلف وحی در جایی که وحی به معنی القا هست زمانی هست که خداوند بر پیامبران خود القا میکند

🔖خانم هادیان زاده

واژه وحی در قرآن به معناهای زیر به کار رفته‌است

الهام فطری به انسان، همانند الهام به مادر موسی که فرزندش را به رود نیل بیندازد.(سوره قصص، آیه ۷)

الهام غریزی به حیوانات، همانند الهام به زنبور عسل (سوره نحل، آیه ۶۸)

فرمان به جمادات، همانند فرمان دادن به زمین در آستانه روز قیامت (سوره زلزال، آیه ۵)

وسوسه شیطانی (سوره انعام، آیه ۱۱۲)

اشاره سریع، (سوره مریم، آیه ۱۱)

خبردادن و آگاهیدن (سوره آل عمران، آیه ۴۴)

رویا؛ همانند رویای ابراهیم درباره ذبح فرزندش.
تشریعی؛این قسمت از وحی مخصوص پیامبران است
farhang Offline
#7 ارسال شده : 1396/11/27 11:53:35 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
تدبر در سوره اذا زلزل درس سوره زلزال چیست؟


بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا {1}آنگاه كه زمين به لرزش [شديد] خود لرزانيده شود {1}

وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا {2}و زمين بارهاى سنگين خود (مردگان)را برون افكند {2}

وَقَالَ الْإِنسَانُ مَا لَهَا {3}و انسان گويد [زمين] را چه شده است {3}

(اشاره به نفخه صور دوم که مردگان زنده میشوند و قیامت آغاز میشود)

يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا {4}آن روز است كه [زمين] خبرهاى خود را باز گويد {4}

بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَى لَهَا {5}[همان گونه] كه پروردگارت بدان وحى كرده است {5}

يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ {6}آن روز مردم [به حال] پراكنده برآيند تا كارهايشان به آنان نشان داده شود {6}

فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ {7}پس هر كه هموزن ذره‏اى نيكى كند آن را خواهد ديد {7}

وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ {8}و هر كه هموزن ذره‏اى بدى كند آن را خواهد ديد {8}

آیات 5 و 7و 8 را میتوان فرعی محسوب نمود که تعلیل یا توضیح بیشتر آیات قبل هستند.

عصاره فراز ودرس سوره :اشاره به حوادث آغاز قیامت (زلزله عظیم و بعث مردگان)و ارایه همه اعمال انسانها از خیر و شر
سیدکاظم فرهنگ
ali Offline
#8 ارسال شده : 1402/02/16 08:45:23 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,949

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
تدبر و فهم سوره زلزال: نكات تفسيري سوره الزلزله از تفسير تسنيم

﴿وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها﴾؛ منظور آن طلا و نقره و معادن و مانند آن نیست، آنها ثقل زمین نیست، این جنّ و انس که ثقلان‌اند و ثقل زمین‌اند که اگر در دل زمین‌اند که ثقل «للأرض»اند و اگر روی زمین‌اند که ثقل «علی الأرض»اند؛ اما آن معادن همان خاکی بود که خودش پروراند این خاک را به سنگ تبدیل کرد این سنگ را به ذهب و فضه تبدیل کرد، خود زمین است

و این اثقال را و این سنگینی‌ها را ذات اقدس الهی دستور می‌دهد که این بیرون بیاورد ﴿وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها﴾ و بعد هم گزارش می‌دهد که چه کسی بد است و چه کسی خوب است شکایت می‌کند شهادت می‌دهد

ما به زمین وحی فرستادیم ﴿یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها﴾ چطور؟ ﴿بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحی‌ لَها﴾. این ﴿أَوْحی‌ لَها﴾ یعنی وحی فرستاده که بگو، نه وحی فرستاده که فلان شخص این چنین هست فلان شخص این چنان بود؛

در آن روز مردم پراکنده‌اند حالا شتّی هستند، شتیت هستند، پراکنده‌اند بعضی سفیدچهره‌اند بعضی سیاه‌چهره‌اند، «یَوْمَ تَبْیَضُّ فِیهِ وُجُوهٌ» هستند، «یَوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ وُجُوهٌ» هستند.

ویرایش بوسیله کاربر 1402/02/18 09:07:02 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (3)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.560 ثانیه ایجاد شد.