قرآن سفره عمومي خداي سبحان است
همه انسانها در كنار اين سفره نشستهاند تنها علما و حكما و اهل برهان دعوت نشدهاند
همه انسانها براي هدايت دعوت شدهاند فكر بسياري از آنها با برهان و استدلال عقلي مأنوس نيست ولي همان معارف را در حد تنزل به صورت يك مثل ذكر ميكند تا ديگران هم متوجه بشوند باز به اين هم اكتفا نميكند
چون قرآن كتاب علم نيست كه مطلب را به هر زباني كه شد به مردم بفهماند خواه با برهان خواه با تمثيل
كتاب هدايت است يعني هم بفهمند و هم بپذيرند تنها غرض اين نيست كه اين اصول را به ياد مردم بدهد تا
آنها كه با برهان آشنايند از راه دليل بفهمند
آنها كه اهل برهان نيستند با مثل بفهمند
بايد اين معارف را بپذيرند و به اين معارف گردن بنهند ايمان بياورند
لذا قرآن كريم همه اين حقايق را اول با برهان تثبيت فرمود بعد اشكالات را ذكر كرد ویکی پس از ديگري به اين شبهات جواب داد سپس همه اين معارف را در حد يك تمثيل متنزّل كرد كه دست همه برسد
آنهايي كه با برهان فهميدند با تمثيل بهتر بفهمند آنها كه اهل برهان نيستند با تمثيل اصل مطلب را درك كنند و سپس پرداخت به عاملي كه نميگذارد اينها گردن بنهند و ايمان بياورند
اين علاقه به دنياست خواه درحكيم, خواه در جاهل, خواه در عالم, اين علاقهها هست يا در آنها بيشتر در جاهلها كمتر يا بالعكس اين مربوط به خصوصيتهاي فردي است لذا قرآن كريم كتاب نور و هدايت است نه كتاب برهان و علم خشك نظير كتب عقلي و مانند آن آنگاه به علاج اين مسئله ميپردازد ميفرمايد تنها چيزي كه نميگذارد انسان به فهميده گردن بنهد و در برابر حق خضوع كند حب دنياست دنيا با همه معاني وسيعش
ایت اله جوادی املی- تفسیر سوره رعد
ویرایش بوسیله کاربر 1402/10/01 01:33:05 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit