logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170771)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133480)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123429)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89880)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

kabir Offline
#1 ارسال شده : 1393/12/11 09:25:02 ب.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
در سوره نساء بسیاری از احکام و روابط خانوادگی و زناشویی تشریع شده است.از جمله بیان محارم.

یعنی کسانی که ازداج با آنها حرام است.

وَلاَ تَنكِحُواْ مَا نَكَحَ آبَاؤُكُم مِّنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاء سَبِيلًا ﴿۲۲﴾


مکارم: 1-با زناني كه پدران شما با آنها ازدواج كرده‏ اند، هرگز ازدواج نكنيد! مگر آنها كه در گذشته (قبل از نزول اين حكم) انجام شده است؛ زيرا اين كار، عمل زشت و تنفر آور است و روش نادرستي مي‏باشد.



حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالاَتُكُمْ وَبَنَاتُ الأَخِ وَبَنَاتُ الأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللاَّتِي أَرْضَعْنَكُمْ

وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَآئِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللاَّتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَآئِكُمُ اللاَّتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَكُونُواْ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ

وَحَلاَئِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلاَبِكُمْ وَأَن تَجْمَعُواْ بَيْنَ الأُخْتَيْنِ إَلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا ﴿۲۳﴾


مکارم: حرام شده است بر شما،2- مادرانتان، و 3-دختران، و 4-خواهران، و 5-عمه‏ ها، و6- خاله‏ ها،

و 7-دختران برادر، و 8-دختران خواهر شما، و 9-مادراني كه شما را شير داده‏ اند، و 10-خواهران رضاعي شما،

و11- مادران همسرانتان، و12- دختران همسرتان كه در دامان شما پرورش يافته ‏اند از همسراني كه با آنها آميزش جنسي داشته‏ ايد - و چنانچه با آنها آميزش جنسي نداشته ‏ايد، (دختران آنها) براي شما مانعي ندارد

- و 13-(همچنين) همسرهاي پسرانتان كه از نسل شما هستند (- نه پسر خوانده‏ ها -) و 14-(نيز حرام است بر شما) جمع ميان دو خواهر كنيد؛ مگر آنچه در گذشته واقع شده؛ چرا كه خداوند، آمرزنده و مهربان است.


وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ

فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿۲۴﴾



مکارم: و 15-زنان شوهردار (بر شما حرام است؛) مگر آنها را كه مالك شده‏ ايد،

اينها احكامي است كه خداوند بر شما مقرر داشته و زنان ديگر غير از اينها (كه گفته شد) براي شما حلال است، كه با اموال خود آنها را اختيار كنيد در حالي كه پاكدامن باشيد و از زنا خودداري نماييد، و زناني را كه متعه (ازدواج موقت )مي‏كنيد مهر آنها را، واجب است بپردازيد و گناهي بر شما نيست نسبت به آنچه با يكديگر توافق كرده ‏ايد بعد از تعيين مهر، خداوند دانا و حكيم است.


کلمات کلیدی:محارم ازدواج زن مهر متعه موقت
kabir Offline
#2 ارسال شده : 1393/12/16 09:22:23 ب.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
در ایه 31 سوره نور هم مجددا محارم زن مسلمان نام برده شده است.البته اینجا در مقام بیان افرادی است که زن میتواند زینت خود را برای آنها آشکار کند یا ملزم به حفظ حجاب نیست.

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ

وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ

أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء

وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۳۱﴾

فولادوند: و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند

و زيورهايشان را جز براى 1-شوهرانشان يا2- پدرانشان يا 3-پدران شوهرانشان يا4- پسرانشان يا 5-پسران شوهرانشان يا 6-برادرانشان يا7- پسران برادرانشان يا 8-پسران خواهرانشان يا 9-زنان [همكيش] خود

يا 10-كنيزانشان يا 11-خدمتكاران مرد كه [از زن] بى‏ نيازند يا 12-كودكانى كه بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نكرده‏ اند آشكار نكنند

و پاهاى خود را [به گونه‏ اى به زمين] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مى‏ دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنيد اميد كه رستگار شويد

ویرایش بوسیله کاربر 1393/12/16 09:23:41 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

Azam.pormaye Offline
#3 ارسال شده : 1401/04/13 04:23:20 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال


*ازدواج با چه كساني حرام است؟ (محارم)*



*🚫 ازدواج با مادرخوانده، ممنوع*.

*💮🔸وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ مِنَ النِّساءِ إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ مَقْتاً وَ ساءَ سَبِيلًا «22»نسا*
*🔹و با زنانى كه پدرانتان به ازدواج خود در آورده‌اند، ازدواج نكنيد، مگر آنچه درگذشته (پيش از نزول اين حكم) انجام شده است. همانا اين گونه ازدواج، بسيار زشت و مايه‌ى دشمنى و راه بدى است.*

♦️🚫از رسوم جاهلى آن بود كه اگر شخصى از دنيا مى‌رفت، فرزندان او با نامادرى خود (همسر پدر) ازدواج مى‌كردند. يكى از انصار به نام ابوقيس از دنيا رفت. فرزندش به نامادرى خود پيشنهاد ازدواج كرد. آن زن گفت: بايد از پيامبر كسب تكليف كنم. در پاسخ او اين آيه نازل شد وازدواج با «زن پدر» را ممنوع كرد.

1⃣- اسلام دين فطرت است. انسان طبعاً از ازدواج با مادر و نامادرى تنفّر دارد، لذا در اسلام حرام شده است. «لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ»
2⃣- «زن پدر» ها به منزله‌ى مادر است. پس به جاى كينه و ناسازگارى، بايد نسبت به فرزندان «مادرى» كنند. «لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ»

3⃣- اسلام از گذشته‌ها چشم مى‌پوشد. ازدواج‌هاى پيش از اين حكم، با نامادرى،مورد عفو است. «إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ» چنانكه مى‌خوانيم: «الاسلام يجُبّ ما قبله» اسلام، گذشته را مى‌پوشاند.

📚تفسير نور


Azam.pormaye Offline
#4 ارسال شده : 1401/04/16 05:01:59 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
﷽.

ازدواج با چه كساني حرام است؟ (محارم)*

*محارم سببي*

*حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ ... وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ وَ رَبائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلابِكُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِيماً* «23» نساء
بر شما حرام شده است (ازدواج با) ....و مادران همسرانتان و دختران همسرانتان (از شوهر قبلى) كه در دامن شما تربيت يافته‌اند، به شرط آنكه با مادرانشان، همبستر شده باشيد، پس اگر آميزش نكرده‌ايد مانعى ندارد (كه با آن دختران ازدواج كنيد) و (همچنين حرام است ازدواج با) همسران پسرانتان كه از نسل شمايند (نه پسر خوانده‌ها) و (حرام است در ازدواج) جمع بين دو خواهر، مگر آنچه پيشتر انجام گرفته است. همانا خداوند بخشنده و مهربان است.


در اين آيه گروه‌هايى از زنان كه به انسان محرمند و ازدواج با آنان حرام است، ذكر شده است. محرميّت و حرمت ازدواج از سه راه حاصل مى‌شود:
🔻🔺1. ولادت (ارتباط نسبى) 2. ازدواج (ارتباط سببى) 3. شيرخوارى (ارتباط رضاعى)
نخست‌ اشاره‌ ‌به‌ محارم‌ نسبی‌ ‌که‌ هفت‌ دسته‌ هستند کرده‌ سپس‌ ‌به‌ محارم‌ رضاعی‌ اشاره‌ کرده‌ و و ‌در‌ آخرین‌ مرحله‌ اشاره‌ ‌به‌ دسته سوم‌ ‌از‌ محارم‌ کرده‌ و ‌آنها‌ ‌را‌ تحت‌ چند عنوان‌ بیان‌ می‌کند.
⏪- «و مادران‌ همسرانتان‌» (وَ أُمَّهات‌ُ نِسائِکم‌).
‌یعنی‌، ‌به‌ مجرد ‌این‌ ‌که‌ زنی‌ ‌به‌ ازدواج‌ مردی‌ درآمد و صیغه عقد، جاری‌ گشت‌ مادر ‌او‌، و مادر مادر ‌او‌، و ‌هر‌ چه‌ بالاتر روند ‌بر‌ ‌او‌ حرام‌ ابدی‌ می‌شوند.
⏪- «و دختران‌ همسرتان‌ (از شوهر قبلي) ‌که‌ ‌در‌ دامان‌ ‌شما‌ قرار دارند ‌به‌ شرط ‌این‌ ‌که‌ ‌با‌ ‌آن‌ همسر آمیزش‌ جنسی‌ پیدا کرده‌ باشید» (وَ رَبائِبُکم‌ُ اللّاتِی‌ فِی‌ حُجُورِکم‌ مِن‌ نِسائِکم‌ُ اللّاتِی‌ دَخَلتُم‌ بِهِن‌َّ).
‌به‌ دنبال‌ ‌این‌ قسمت‌ ‌برای‌ تأکید مطلب‌ اضافه‌ می‌کند ‌که‌: «‌اگر‌ ‌با‌ ‌آنها‌ آمیزش‌ جنسی‌ نداشته‌اید دخترانشان‌ ‌بر‌ ‌شما‌ حرام‌ نیستند» (فَإِن‌ لَم‌ تَکونُوا دَخَلتُم‌ بِهِن‌َّ فَلا جُناح‌َ عَلَیکم‌).
⏪- «و همسران‌ فرزندانتان‌ ‌که‌ ‌از‌ نسل‌ ‌شما‌ هستند» (وَ حَلائِل‌ُ أَبنائِکم‌ُ الَّذِین‌َ مِن‌ أَصلابِکم‌).
‌در‌ حقیقت‌ تعبیر «مِن‌ أَصلابِکم‌» (فرزندانی‌ ‌که‌ ‌از‌ نسل‌ ‌شما‌ باشند) ‌برای‌ ‌این‌ ‌است‌ ‌که‌ روی‌ یکی‌ ‌از‌ رسوم‌ غلط دوران‌ جاهلیت‌ (و ‌آن‌ فرزند خواندگی‌ و احکام‌ ‌آن‌ ‌است‌) خط بطلان‌ کشیده‌ شود.
4- «و ‌برای‌ ‌شما‌ جمع‌ ‌در‌ میان‌ دو خواهر ممنوع‌ ‌است‌» (وَ أَن‌ تَجمَعُوا بَین‌َ الأُختَین‌ِ).
و ‌از‌ آنجا ‌که‌ ‌در‌ زمان‌ جاهلیت‌ ازدواج‌ ‌با‌ محارم‌ و جمع‌ میان‌ دو خواهر رایج‌ ‌بود‌، و افرادی‌ مرتکب‌ چنین‌ ازدواجهایی‌ ‌شده‌ بودند قرآن‌ ‌بعد‌ ‌از‌ جمله فوق‌ می‌گوید: «مگر آنچه‌ ‌در‌ گذشته‌ واقع‌ ‌شده‌» (إِلّا ما قَد سَلَف‌َ).
👈‌یعنی‌، ‌اگر‌ کسانی‌ قبل‌ ‌از‌ نزول‌ ‌این‌ قانون‌، چنین‌ ازدواجی‌ انجام‌ داده‌اند، کیفر و مجازاتی‌ ندارند، ‌اگر‌ چه‌ اکنون‌ باید یکی‌ ‌از‌ ‌آن‌ دو ‌را‌ انتخاب‌ کرده‌ و دیگری‌ ‌را‌ رها کنند.

💢👈رَبَائِب» جمع ربيبه، به دختران همسر (از شوهر سابق او) گفته مي‌شود كه تحت سرپرستي و حمايت در دامان تربيت خانوادگي مرد قرار دارند. حجور جمع حجره (اطاق- خانه) هم معناي مكاني دارد و هم معناي حمايتي و حفاظتي.
💢- «حَلاَئِل» جمع حليله، به حلال شده‌هاي با عقد ازدواج پسر واقعي (نه پسر خوانده) شخص گفته مي‌شود كه براي پدر حرام است.

📚تفسير نمونه و بازرگان



Azam.pormaye Offline
#5 ارسال شده : 1401/04/17 05:03:03 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال



ازدواج با چه كساني حرام است؟*


*♦️:زنان شوهردار و استثناي آن*

*💮🔶وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلَّا ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ كِتابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَن تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ «24» نسا*

و (ازدواج با) زنان شوهردار (نيز بر شما حرام شده است،) مگر آنان كه ( در جنگ با كفّار) مالك شده‌ايد. (اين احكام،) نوشته و قانون خدا بر شماست. و جز اينها (كه گفته شد،) براى شما حلال است كه (زنان ديگر را) با اموال خود به قصد پاكدامنى و نكاح، نه به قصد زنا، طلب كنيد.

💢این ‌آیه‌، بحث‌ آیه گذشته‌ ‌را‌ ‌در‌ باره زنانی‌ ‌که‌ ازدواج‌ ‌با‌ ‌آنها‌ حرام‌ ‌است‌ دنبال‌ می‌کند و اضافه‌ می‌نماید ‌که‌: «ازدواج‌ و آمیزش‌ جنسی‌ ‌با‌ زنان‌ شوهردار نیز حرام‌ ‌است‌» (وَ المُحصَنات‌ُ مِن‌َ النِّساءِ).

️💢تنها استثنایی‌ ‌که‌ ‌به‌ ‌این‌ حکم‌ خورده‌ ‌است‌ ‌در‌ مورد زنان‌_غیر‌_مسلمانی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌به‌ اسارت‌ مسلمانان‌ ‌در‌ جنگها ‌در‌ می‌آیند،
كلمه‌ى «محصنات» از نظر لغوى، يعنى آنچه در حِصن و حريم باشد و از دسترسى ديگران منع شود.
📌👈اسارت براى زنان كافر، به منزله‌ى طلاق آنان از شوهران است. مثل ايمان آوردن زن، كه اگر شوهرش به كفر ادامه دهد، ايمان آوردن او را از شوهر جدا مى‌كند.
ازدواج با زن شوهردار، از نظر اسلام حرام است، از هر مذهب وملت كه باشد. ولى چون اسارت به منزله‌ى طلاق است، زن اسير، پس از اسارت به مدّت يكبار قاعده شدن، و اگر باردار است تا وضع حمل بايد عده نگهدارد و در مدّت عده هيچ گونه ارتباط زناشويى با او جايز نيست. اين طرح زناشويى بعنوان همسر يا كنيز، از طرح بازگرداندن به كفّار يا رها كردن و بى‌سرپرست گذاشتن، بهتر است.
*♦️♦️زنان اسير در جنگ با كفّار، نبايد بى‌سرپرست بمانند، يا به كفّار برگردانده شوند، بلكه به عنوان همسر يا كنيز، با مسلمانان رابطه‌ى شرعى داشته باشند*

📚تفاسير نور و نمونه


Azam.pormaye Offline
#6 ارسال شده : 1401/04/23 05:24:35 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال



*ازدواج با چه كساني حرام است؟*


*استثناي زن شوهردار چيست؟ايا اسيران جنگی است؟*


*💮🔶وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلَّا ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ كِتابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَن تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ «24» نسا*
*و (ازدواج با) زنان شوهردار (نيز بر شما حرام شده است،) مگر آنان كه ( در جنگ با كفّار) مالك شده‌ايد. (اين احكام،) نوشته و قانون خدا بر شماست. و جز اينها (كه گفته شد،) براى شما حلال است كه (زنان ديگر را) با اموال خود به قصد پاكدامنى و نكاح، نه به قصد زنا، طلب كني*

♦️👈این آیه، بحث آیه گذشته را درباره زنانى که ازدواج با آنها حرام است دنبال مى کند، و اضافه مى نماید: «ازدواج و آمیزش جنسى با زنان شوهردار نیز، حرام است» (وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ).


🔻این حکم، اختصاصى به زنان مسلمان ندارد، بلکه #زنان_شوهردار از هر مذهب و ملتى، همین حکم را دارند، یعنى #ازدواج با آنها ممنوع است.
تنها استثنائى که به این حکم خورده است، در مورد زنان غیر مسلمانى است که به اسارت مسلمانان در جنگ ها درمى آیند،

🔻اسلام اسارت آنها را به منزله «طلاق» از شوهران سابق تلقى کرده، و اجازه مى دهد بعد از تمام شدن عدءه آنها(1) با آنان ازدواج کنند و یا همچون یک کنیز با آنان رفتار شود، لذا مى فرماید: «مگر آنها را که از راه اسارت مالک شده اید» (إِلاّ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ).

ولى این استثناء، به اصطلاح، «استثناى منقطع» است، یعنى چنین زنان شوهردارى که در اسارت مسلمانان قرار مى گیرند، رابطه آنها به مجرد اسارت، با شوهرانشان قطع خواهد شد، درست همانند زن غیر مسلمانى که با اسلام آوردن رابطه او با شوهر سابقش (در صورت ادامه کفر او) قطع مى گردد، و در ردیف زنان بدون شوهر قرار خواهد گرفت.

👈از اینجا روشن مى شود: اسلام به هیچ وجه اجازه نداده است مسلمانان با زنان شوهردار حتى از ملل و مذاهب دیگر ازدواج کنند، و به همین جهت، عده براى آنهامقرر ساخته و در دوران عده از ارتباط زناشوئى با آنها جلوگیرى نموده است.
🔚فلسفه این حکم، در حقیقت این است که: این گونه زنان، یا باید به محیط «کفر» بازگشت داده شوند.
یا بدون «شوهر» همچنان در میان مسلمانان بمانند.

🔻و یا رابطه آنها با شوهران سابق قطع شود و بتوانند از نو ازدواج دیگرى نمایند.
🔺صورت اول بر خلاف اصول تربیتى اسلام، و صورت دوم ظالمانه است، بنابراین تنها راه، همان راه سوم است.

📚تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی

Azam.pormaye Offline
#7 ارسال شده : 1401/04/24 05:53:26 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال

ازدواج با چه كساني حرام است؟


💮🔶وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلَّا ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ كِتابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَن تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ «24» نسا
و (ازدواج با) زنان شوهردار (نيز بر شما حرام شده است،) مگر آنان كه ( در جنگ با كفّار) مالك شده‌ايد.
(اين احكام،) نوشته و قانون خدا بر شماست. و جز اينها (كه گفته شد،) براى شما حلال است كه (زنان ديگر را) با اموال خود به قصد پاكدامنى و نكاح، نه به قصد زنا، طلب كني

♦️🔻تفسیر المیزان در این ایه،ما ملکت ایمانکم را به کل کنیزان تفسیر کرده است .

👈"راههای بهره مندی از زنان در جاهلیت شامل :۱ - نکاح ،۲ - خریدن کنیز،۳ - زنا،بی عفتی بود،
در این آیه راه حلال را منحصر به دو راه (۱ - نکاح ،(۲ -خرید کنیز نموده و علت تأکید بر اموال آنست که دو راه نامبرده جز با مال عملی نیست ،"
👈جمله : (الا ما ملكت ايمانكم ) در اين مقام خواهد بود كه حكم منعى كه در محصنات بود از كنيزان محصنه بردارد، يعنى بفرمايد زنانى كه ازدواج كرده اند، و يا بگو شوهر دارند، ازدواج با آنها حرام است به استثناى كنيزان كه در عين اينكه شوهر دارند ازدواج با آنها حلال است به اين معنا كه صاحب كنيز كه او را شوهر داده مى تواند بين كنيز و شوهرش حائل شود، و در مدت استبرا نگذارد با شوهرش تماس بگيرد، و آنگاه خودش با او همخوابگى نموده، دوباره به شوهرش تحويل دهد، كه سنت هم بر اين معنا وارد شده است
.

♦️تفسير ديگرى كه كرده اند و ذيلا از نظر خواننده مى گذرد درست نيست، و آن اين است كه گفته اند مراد از جمله : (ما ملكت ايمانكم ) زنان جوانى است كه شوهر كافر دارند، ولى در جنگ اسير مسلمانان شده اند، (و آيه شريفه مى خواهد بفرمايد بطور كلى زن شوهردار حرام است، الا چنين زنى كه با اينكه شوهر دارد، از آنجا كه جزء غنائم جنگى مسلمين شده براى مسلمان تمتع از او حلال است )، و اين تفسير را با روايت زير تاءييد كرده اند كه

ابى سعيد خدرى گفته : اين آيه درباره اسير شدن اوطاس نازل شد، كه مسلمانان زنان مشركين را اسير گرفتند و با اينكه در دارالحرب شوهرانى مشرك داشتند با اين همه به حكم اين آيه حلال شدند و منادى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) ندا درداد كه هر كس كنيزى از اين زنان نصيبش شده، اگر كنيزش حامله است با او همخوابگى نكند، تا وضع حمل كند و آنها هم كه كنيزشان حامله نيست صبر كنند تا مدت استبرا تمام شود.
♦️وجه نادرستى اين تفسير اين است كه عبارت (ما ملكت ايمانكم ) مطلق است، هم شامل اسراى جنگى شوهردار مى شود، و هم شامل غير آنان، و روايت نامبرده به خاطر اينكه سندش ضعيف است، و قدرت آن را ندارد كه اطلاق قرآن را مقيد كند"

🖋مؤ لف قدس سره : در اين تفسير مكرر خاطرنشان كرديم كه امثال اين حوادث كه در روايات به عنوان شان نزول نقل شده، و مخصوصا حوادثى كه مربوط به بعضى از جملات يك آيه و به اجزاى آن مى باشد، صرف تطبيق هايى است كه راويان كرده، حوادث را با آيات تطبيق نموده اند نه اينكه سبب حقيقى نزول آيه اى باشد.

🔹رواياتى در ذيل آيه (والمحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم)

♦️و در كافى و تفسير عياشى از محمد بن مسلم روايت شده كه گفت : من از امام باقر (عليه السلام ) از معناى كلام خداى عزوجل پرسيدم، كه فرمود:
🔸(والمحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم )، فرمود: به اينكه انسان به برده خود كه كنيزش همسر او است بگويد: از همسر خودت كناره گيرى كن، و ديگر با او نزديكى نكن، آنگاه خود او كنيزش را از دسترس غلام دور نگه بدارد، تا حيض ‍ شود بعد از آن كه پاك شد خودش با او نزديكى كند، سپس اگر خواست دوباره او را در اختيار غلام بگذارد، بعد از آنكه حيض شد او را به غلام برمى گرداند، بدون اينكه حاجت به عقد نكاح داشته باشد.

👈و در تفسير عياشى از ابن مسكان از ابى بصير از يكى از دو امام باقر و صادق (عليهما السلام ) روايت كرده كه در معناى آيه : (و المحصنات من النساء الا ما ملكت ) فرموده : منظور از محصنات زنان شوهردار است، كه ازدواج با آنان حرام است، به جز زنى كه كنيز تو باشد، و تو او را به غلام خودت شوهر دادى هر وقت بخواهى مى توانى او را از شوهرش جدا كنى، و خودت از او بهره بگيرى، ابى بصير مى گويد: عرضه داشتم : حال اگر كنيزش را به غير غلامش شوهر داده چطور؟ فرمود: او نمى تواند بين اين زن و شوهر جدائى بيندازد، مگر آنكه كنيز خود را بفروشد، آنگاه ديگر ناموس كنيز ملك مشترى مى شود، و مشترى اگر خواست زناشوئى كنيزش با غلام غير را باقى مى گذارد، و اگر خواست مى تواند بين آن دو جدائى اندازد.

📚تفسیر المیزان.

Azam.pormaye Offline
#8 ارسال شده : 1401/05/03 06:25:04 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال



*ازدواج با چه كساني حرام است؟❓


*استثناي زن_شوهردار از محارم چيست؟❓
ايا با زنان شوهردار اسير شده در جنگ ميتوان ازدواج كرد؟*.


1⃣-در سوره نسا ایات 22 تا 25 قران، افرادی که را ازدواج با انها ممنوع است (محارم)برمیشمرد و عقد ازدواج با سایر زنان را حلال میداند. در ایه 24 زنان شوهر دار هم در شمار زنان ممنوع قرار گرفته اند اما زنان شوهردار تحت تملک از اين ممنوعيت استثنا شده اند.
2⃣-در زمان نزول قران،مطابق رسوم تعریف شده آن عصر،برده داری و تحت مالکیت دراوردن انسانهای دیگر،پذیرفته شده بود.این مالکیت هم یا از طریق خرید حاصل میشد یا از تقسیم اسیران جنگی . چنانچه زنی به عنوان کنیز در اختیار مردی قرار میگرفت،به کارگیری و بهره گیری از او و از جمله تمتع جنسی مجاز بود.بعبارت دیگر امیزش های مجاز جنسی ان زمان یا بواسطه عقد ازدواج و زوجیت بود و یا بواسطه مالکیت یافتن.

3⃣-با توجه به اینکه بلافاصله پس از این حکم ،در ایه 25 سوره نسا به بیان شرایط ازدواج با کنیزان با اذن مالک انها پرداخته است،میتوان گفت استثنای آیه 24 ، ضمن معتبر شمردن حق مالکیت مالک بر کنیز، نگرانی مالک در ازدست دادن کلی کنیز را برطرف نموده تا این نگرانی مانع اذن مالک به ازدواج کنیز با فرد دیگر نشود.
یعنی قران ابتدا به ازادسازی کلی بردگان و کنیزان اهتمام داشته و در درجه بعد افرادی که حاضر به ازادسازی انها نبوده اند، را به موافقت و حتی اقدام در تزویج کنیزان و بردگان توصیه نموده است.

4⃣-آیه 25 حالت تخفیف و تسهیل شرایط برای ازدواج جوانان کم بضاعت است و بیان کننده شرایط بخشی از افراد جامعه است نه اینکه بخواهد شروط ازدواج با کنیزان را بیان کند.طبعا جوان ازاد باایمان، ترجیح میدهد با زن عفیف مومنه ازدواج کند اما اگر شرایط مالیش مساعد نبود یا دختر مومنه ای نبود،ونتواند به تجرد خود ادامه دهد،خدا راه ازدواج با کنیز مومن پاکدامن را مجاز کرده است.

5⃣-با عنایت به موارد فوق مراد ایه مشخص گردید. ایه اشاره ای به جنگ و اسیرجنگی نداشته و عبارت ماملکت ایمانکم اطلاق کلی دارد.لذا ترجمه و تخصیص این ایه به زنان اسیر(ان گونه که در برخی ترجمه ها و تفاسیر ذکر شده) ،اشتباه است . و با توجه به اينكه امروزه كنيزداري منسوخ شده و اسيران نيز مملوك محسوب نميشوند، اين استثنا، كاربردي ندارد.

🖋سيدكاظم فرهنگ

ali Offline
#9 ارسال شده : 1402/11/01 08:48:49 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

#ازدواج با #زنان_اهل_كتاب #حلال است


🔸وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ

و نيز ازدواج با] زنان پاكدامن مؤمن [مسلمان] و زنان پاكدامن اهل كتاب، هرگاه مهريه‌شان را به آنها پرداخته باشيد [بر شما حلال است]، با پاكدامني [به قصد ازدواج و تشكيل خانواده] نه شهوت‌راني و نه رفيق‌بازي.

#ازدواج با #زنان_غیرمسلمان

👈بعد از بیان #حلیت_طعام #اهل_کتاب، این آیه در باره #ازدواج با زنان پاکدامن از مسلمانان و #اهل_کتاب سخن می گوید و می فرماید: «زنان پاکدامن از مسلمانان و از اهل کتاب برای شما حلال هستند و می توانید با آنها ازدواج کنید به شرط این که مهر آنها را بپردازید»
👈در حقیقت این قسمت از آیه نیز #محدودیتهایی را که در مورد ازدواج مسلمانان با غیر مسلمانان بوده #تقلیل می دهد و ازدواج آنها را با زنان اهل کتاب با شرایطی تجویز می نماید-



در مسأله‌ى غذا، آيه به طرفين مسلمان👈 و اهل‌كتاب، اجازه مى‌دهد كه از طعام يكديگر استفاده كنند، أُحِلَّ لَكُمُ‌ ... حِلٌّ لَهُمْ‌
ولى در ازدواج، تنها اجازه‌ى زن گرفتن از #اهل_كتاب را مى‌دهد و اجازه‌ى زن دادن را نمى‌دهد، «الْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ» (چون معمولًا زنان، به خاطر عواطفشان، تحت تأثير مردان قرار مى‌گيرند؛ لذا اگر زنان اهل كتاب به اسلام بگروند، رشد است، امّا زن مسلمان اگر به آنان گرايش يابد، سقوط است. از اين رو زن دادن به اهل كتاب، جايز نيست.)


1⃣- #پاكدامنى_زن، در هر مذهبى كه باشد، يك #ارزش است. «وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ»

2⃣- پاكدامنى، هم براى مردان وهم براى زنان، شرط است. «الْمُحْصَناتُ‌، مُحْصِنِينَ»

3⃣- در انتخاب #همسر به #اصل_ايمان #وپاكدامنى توجّه شود. «وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الْمُؤْمِناتِ»


4⃣- اغفال و كلاهبردارى، حتّى نسبت به غير مسلمان ممنوع است. «آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ» (رعايت حقّ اقتصادى زن گرچه مسلمان نباشد واجب است)

5⃣- زن، حقّ مالكيّت دارد، چه مسلمان و چه غير مسلمان. «أُجُورَهُنَّ»

6⃣- مهريه را بايد به خود زن داد. «آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ» ونفرمود: «آتيتم اجورهنّ»

7⃣- پرداخت اجرت به زن بايد به خاطر ازدواج باشد، نه به خاطر زنا و روابط نامشروع. «آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسافِحِينَ وَ لا مُتَّخِذِي أَخْدانٍ»

8⃣- برقرارى روابط نامشروع و پنهانى؛ حتّى با غيرمسلمان هم ممنوع است. «وَ لا مُتَّخِذِي أَخْدانٍ»

📚تفاسير :نور و نمونه.

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.242 ثانیه ایجاد شد.