logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176935)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140027)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130749)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95064)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟             

توجه

Icon
Error

eftekhari Offline
#1 ارسال شده : 1391/05/17 02:20:27 ب.ظ
eftekhari

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1391/02/31
ارسالها: 14

دنيا طلبي چيست؟ هرکس که طالب دنیاست از دنیا بهره ای میگیرد اما در آخرت بهره ای ندارد.

مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاء لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا

آن كس كه (تنها زندگي زودگذر (دنياي مادي) را مي‏طلبد آن مقدار از آن را كه بخواهيم و به هر كس اراده كنيم مي‏دهيم، سپس ‍ دوزخ را براي او قرار خواهيم داد كه در آتش سوزانش مي‏سوزد در حالي كه مذموم و رانده (درگاه خدا) است. سوره مبارکه اسراء/ آیه۱۸


گاهی در اطراف خود کسانی را می بینیم که به زعم ما، از این زندگی دنیوی و متاع دنیا هر آنچه می خواهند بدست می آورند. ولی خداوند در آیه 18 سوره مبارکه اسراء برای ما تبیین می کند که به چه کسانی دنیا را عطا می کند و به چه مقدار؟

خداوند متعال بعد از آنكه در آیات این سوره مبارکه، سنت خود را در عذاب دنيوى پس از دعوت رسالت، بيان نمود و متذكر شد كه همواره امتهاى انسانى را به سوى ايمان و عمل صالح راهنمائى مى كند، و در آخر اگر به فساد پرداختند رسولى مى فرستد، و اگر باز هم طغيان و فسق ورزيدند به عذاب دسته جمعيشان مبتلا مى سازد؛ اينك در اين آيه و در آيه بعد از آن، به بيان سنتش در عذاب اخروى و ثواب آن مى پردازد.

«من كان يريد العاجلة» معنايش اين است كه هر كس حيات عاجله يعنى زندگى دنيا را بخواهد يعنى متاعى را از دنيا طلب كند كه نفس از آن ملتذذ و قلب بدان علاقمند است، ما هم آنچه را كه او مى خواهد فورا به او مى دهيم، البته نه هر قدر كه او مى خواهد، بلكه هر قدر كه ما بخواهيم و نیز به هر كس که صلاح بدانيم. سپس جهنم را براى او قرار خواهيم داد كـه در آتـش سوزانش مى سوزد در حالى كه مورد سرزنش و دورى از رحمت خداست.

[ البته به هر انسانى كه اين راه را طى كند نمى شود گفت دنيا طلب، مگر آنكه از آخرت اعراض نموده و به كلى آن را فراموش كند و در نتيجه اراده و حواسش خالص براى دنيا شود، همچنانكه كلمه «كان» در جمله «من كان يريد» كه استمرار را افاده مى كند، نيز اين معنا را مى رساند].


نکته قابل توجه اینجاست که نمى گويد هركس به دنبال دنيا برود، به هرچه بخواهد مى رسد، بلكه دو قيد براى آن قـائل مى شود:

اول اين كه تنها بخشى از آنچه را مى خواهد به آن مى رسد، همان مقدارى كه ما بخواهيم «ما نشا».

ديـگر اين كه همه افراد به همين مقدار نيز نمى رسند، بلكه تنها گروهى از آنهابه بخشى از متاع دنيا خواهند رسيد، آنها كه ما بخواهيم «لمن نريد».


و بـه اين ترتيب مشخص می شود که نه همه دنياپرستان به دنيا مى رسند و نه آنها كه مى رسند به همه آنچه مى خواهند مـى رسـنـد،

قـابـل تـوجـه ايـن كـه كـيفر اين گروه ، ضمن اين كه آتش جهنم شمرده شده است ،با دو تعبير «مذموما» و «مدحورا» تاكيد گرديده ، كه اولى به معنى مورد سرزنش و نكوهش قرار گرفتن و دومى به معنى دور ماندن از رحمت خداست. در حقيقت آتش دوزخ ، كيفر جسمانى آنهاست ، و مذموم و مدحور بودن كيفر روحانى آنها، چرا كه معاد هم جسمانى است و هم روحانى و كيفر و پاداش آن نيز در هر دو جنبه است.


(خلاصه ای از تفسير نمونه و المیزان)

کلمات کلیدی:دنیا،آخرت،جهنم

ویرایش بوسیله کاربر 1403/02/09 09:09:25 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

rahim Offline
#2 ارسال شده : 1394/09/16 06:37:25 ب.ظ
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 134

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
این مفهوم در آیات دیگری از قران نیز بیان شده است:

مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ ﴿۲۰﴾ سوره شوری


فولادوند: كسى كه كشت آخرت بخواهد براى وى در كشته ‏اش مى ‏افزاييم و كسى كه كشت اين دنيا را بخواهد به او از آن مى ‏دهيم و[لى] در آخرت او را نصيبى نيست

وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ ﴿۱۴۵﴾سوره آل عمران

و هر كه پاداش اين دنيا را بخواهد به او از آن مى‏ دهيم و هر كه پاداش آن سراى را بخواهد از آن به او مى‏ دهيم و به زودى سپاسگزاران را پاداش خواهيم داد
farhang Online
#3 ارسال شده : 1399/02/16 06:11:54 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال

این مفهوم که طالبان دنیا نتیجه کار خود را در دنیا می بینند و بهره ای در اخرت ندارند در سوره هود نیز بیان شده است.

مَن کاَنَ یُرِیدُ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا وَ زِینَتهََا نُوَفّ‌ِ إِلَیهِْمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَ هُمْ فِیهَا لَا یُبْخَسُونَ * أُوْلَئکَ الَّذِینَ لَیْسَ لهَُمْ فیِ الاَْخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَ حَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِیهَا وَ بَاطِلٌ مَّا کَانُواْ یَعْمَلُونَ(۱۶-۱۵/ هود )

كسانى كه زندگى دنيا و زيور آن را بخواهند [جزاى] كارهايشان را در آنجا (دنیا) به طور كامل به آنان مى ‏دهيم و به آنان در آنجا كم داده نخواهد شد {15}اينان كسانى هستند كه در آخرت جز آتش برايشان نخواهد بود و آنچه در آنجا (دنیا) كرده ‏اند به هدر رفته و آنچه انجام مى‏ داده ‏اند باطل گرديده است {16}

"عمل آدمى هر طور كه باشد تنها آن نتيجه اى را كه منظور آدمى از آن عمل است به او مى دهد، اگر منظورش نتيجه اى دنيوى باشد نتيجه اى كه شانى از شئون زندگى دنياى او را اصلاح مى كند، از مال و جمال و جاه ، و يا بهتر شدن وضعش ، عملش آن نتيجه را مى دهد، البته در صورتى آن نتيجه را مى دهد كه ساير اسبابى كه در حصول اين نتيجه مؤثرند مساعدت بكنند،
و عملى كه به اين منظور انجام شده نتايج اخروى را ببار نمى آورد، زيرا فاعل آن ، قصد آن نتايج را نداشته تا آن نتايج به دستش بيايد، و صرف اينكه عملى ممكن است و صلاحيت دارد كه در طريق آخرت واقع شود كافى نيست و رستگارى آخرت و نعيم آن را نتيجه نمى دهد، مثلا احسان به خلق و حسن خلق (هم ميتواند به نيت دوستيابى و جاه طلبى و نان قرض دادن انجام شود، و هم به نيت پاداش اخروى و تحصيل خوشنودى خداى تعالى ) اگر به نيت خوشنودى خدا انجام نشود باعث اجر و پاداش اخروى و بلندى درجات نمى شود.


مراد از توفي اعمال و پرداخت كامل اعمال به آنان ، پرداخت كامل نتايج اعمال آنان و رساندن آثارى است كه اعمالشان به حسب نظام اسباب و مسببات دارد، نه آن نتايجى كه خود آنان از اعمالشان در نظر داشتند، و به اميد رسيدن به آن نتايج ، زحمت اعمال را تحمل كردند، دليلش هم اين است كه در اين نشاه از هر عملى آن نتيجه اى عايد صاحب عمل مى شود كه همه اسباب و عوامل دست اندركار آن عمل ، براى آن عمل معين كرده اند، نه آن نتيجه اى كه صاحب عمل در نظر گرفته ، و بر اين حساب بايد دانست كه چنين نيست كه هر كس به هر آرزوئى كه دارد برسد، بلكه به آن نتايجى ميرسد كه عوامل مؤثر در زندگى و افعال او معين كرده باشند.


ترجمه تفسير الميزان جلد 10
سیدکاظم فرهنگ
ali Offline
#4 ارسال شده : 1400/10/26 01:55:27 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,949

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال


در سه آية قرآن تأكيد شده است خدا «اراده» هركس را براي رسيدن به بهره‌هاي مادّي دنيايي، يا بهره‌هاي معنوي اخروي به نتيجه مي‌رساند؛ بديهي است به تناسب سعي و تلاش آنها و مقدّرات جهان، همچون بذري كه توسط كشاورز افشانده مي‌شود ولي آن بذر تحت شرايط آب و هوايي خارج از اختيار او محصول مي‌دهد.

هر سه آيه با جملة «مَنْ كَانَ يُرِيدُ» آغاز مي‌گردد، اما در سوره هود از «حيات الدُّنْيَا»، در آية 20 سورة شوري (42:20) از «حَرْثَ الدُّنْيَا» [كِشت دنيا] و در آية 18 سورة اسراء (17:18) از «عَاجِلَه»[دنياي زودگذر] ياد كرده است. جالب اينكه در هر سه سوره، بهرة آخرت را بركت و بقا داده است

تفسير عبدالعلي بازرگان
ali Offline
#5 ارسال شده : 1403/02/09 09:08:45 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,949

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
خدا هركس را در راهي كه انتخاب كرده، مدد ميرساند


قرآن اين است كه راه كه مشخص شد يكي صراط مستقيم است كه پايانش بهشت يكي صراط انحرافي است كه پايانش دوزخ, هر راهي را كه هر انساني آزادانه انتخاب كرد ما وسائلش را فراهم مي‌كنيم اينطور نيست كه اگر كسي راه عصيان را انتخاب كرد ما وسيله‌اش را فراهم نكنيم او مجبور بشود در ترك معصيت, ما وسائل معصيت او را هم فراهم مي‌كنيم هر كسي راه اطاعت را هم انتخاب كرده است ما وسيلة اطاعت او را هم فراهم مي‌كنيم و امكانات هم به هر دو گروه مي‌دهيم

يك اصل ديگر قرآني اين است كه ثم السبيل يسره راه را خدا آسان مي‌كند حالا كدام راه باشد به انتخاب پويندة آن راه است بعد همين را اين ثم السبيل يسره را باز فرمود
در سورة والليل اين را باز فرمود, فرمود ان سعيكم لشتي اعمالتان گوناگون است پراكنده است يك عده اعمالشان به طرف صلاح است فأما من اعطي ... حقوق واجبها را اعطا كرد واتّقي و صدق بالحسني به آن عاقبت نيكو فسنيسّره لليسري ما او را براي تأمين عاقبت آسان كمك مي‌كنيم كارها را براي او ميسر مي‌كنيم كارها را به آساني او انجام بدهد تيسير مي‌كنيم بر او سخت نمي‌گيريم راه خوبي را كه او انتخاب كرد ما خدمات را فراهم مي‌كنيم تداركات را فراهم مي‌كنيم كه در اين راه اين به آساني به مقصد برسد
اگر كسي راه معصيت و گناه و شقاوت را انتخاب كرد ما خدمات و تداركات را براي معصيت به او مي‌دهيم كه به آساني به طرف جهنم برود نه جلوي اين را مي‌گيريم نه جلوي آن را, اگر مال است به هر دو مي‌دهيم اگر امكانات است به هر دو مي‌دهيم اگر سلامت بدن است به هر دو مي‌دهيم اينطور نيست كه اگر كسي بخواهد معصيت كند ما فوراً جلو سلامت و مال او را بگيريم

اگر كسي بيراهه رفت تكذيب كرد كفر ورزيد عصيان و تباهي را پيشه گرفت ما وسيلة جهنم رفتن او را هم فراهم مي‌كنيم كه به آساني به جهنم برود چون نه جلو او را مي‌گيريم كه بشود جبر نه جلو اين را مي‌گيريم كه بشود جبر
براي هر دو, دو حجت فرستاده مي‌شود يكي از درون يكي از بيرون «ان لله علي الناس حجتين» همة مزاياي راه مستقيم را گفتيم و همة مخاطر راه انحرافي را هم گفتيم اگر كسي خواست بعد از تبين حق من الباطل كه ... قد تبين الرشد من الغي ... كه بين و آفتابي شد اگر كسي خواست ... ليهلك من هلك ... بشود عن بَيّنةٍ ... است چه اينكه ... و يحيي من حي عن بيّنة .. است
اگر با همة اين تبين و روشني و وضوح يك كسي راه صلاح را خواست فراهم بكند ما امكانات را هم به او مي‌دهيم اگر مال است مي‌دهيم سلامت مزاج است مي‌دهيم نظام هم راه او را تأييد مي‌كند و اگر راه فساد را خواست فراهم كند مال است به او مي‌دهيم سلامت مزاج است به او مي‌دهيم امكانات عصيان را هم به او مي‌دهيم تا مستقيم و به آساني به جهنم برود و جلوي كسي را نمي‌گيريم,

ايت اله جوادي املي
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.262 ثانیه ایجاد شد.