logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176992)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140059)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130838)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95112)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    معجزه كمتر شناخته شده پيامبر رحمت : قراردادها             

توجه

Icon
Error

rahim Offline
#1 ارسال شده : 1391/07/08 00:08:39 ق.ظ
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 134

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
دیشب در مسجد بعد از نماز برای برنامه روزانه قرائت یک صفحه از قران نشستم وقران را به همراه انها خواندم.

خوشبختانه در در این مسجد بعد از قرائت ایات،ترجمه انها را هم یکی از نماز گزاران میخواند.

ایات دیشب مربوط به صفحه دوم سوره طلاق بود.

پس از بیان برخی از احکام طلاق واز جمله وظیفه مرد در پرداخت نفقه زن که به بچه در دوران پس از طلاق شیر میدهد،عبارت جالبی توجه مرا بخودش جلب کرد:

سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا

خداوند به زودي بعد از سختيها آساني قرار مي‏دهد

یعنی اینکه اسانی وگشایش پس از سختی ،حتمی است و این را خدا تضمین کرده است.من برای فهم بهتر جمله به تفاسیر نمونه،نور،المیزان

و ترجمه مجمع البیان مراجعه کردم .خیلی به این جمله بطور مستقل نپرداخته بودند و انرا در ادامه ایه و ایات قبل از ان تفسیر کرده بودند

که بعد از طلاق و نیز فقر در پرداخت نفقه ،گشایشی ایجاد خواهد شد .اما به نظر من ؛این قاعده کلی است و

موارد ذکر شده تنها دو مصداق از این سختی هاست.

در تفسیر نور ،دو جمله زیر بعنوان پیام های این عبارت ذکر شده است:

"در دست‏يابى به گشايش، عجله نكنيد. «سيجعل اللّه»

در شرايط تلخ طلاق و جدايى يا فقر و تنگدستى، اميد به آينده را از دست ندهيد"


البته غیر از برداشت متعارف از این ایه که نوید دهنده برای گذر از سختی ها می باشد،شایذ بتوان گقت که اسانی ،همواره پس از سختی حاصل میشود

وتا سختی ها نباشد اسایش وجود ومفهوم نخواهد داشت.
rahim Offline
#2 ارسال شده : 1391/08/16 02:05:16 ق.ظ
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 134

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
مشابه این ایات در سوره انشراح نیزبیان شده است:

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً پس (بدان كه) با هر سختى آسانى است.

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً آرى، با هر دشوارى آسانى است

در تفسیر نور ،جملات زیر در ارتباط با ایات فوق عنوان شده است:

"از نظر روانى، هنگام برخورد با مشكلات نبايد تمام ذهن متوجه آن شود، بلكه بايد به سهولت‏هاى پس از آن كه مورد وعده و سنت الهى

است نيز توجه نمود.

عُسرها سبب يُسر است. كلمه «مَعَ» ممكن است به معناى سبب باشد، يعنى هر سختى در درون خود تجربه‏ها و سازندگى‏هايى دارد.

«انّ مع العسر يسراً»

حذف حرف فاء در جمله دوم «فانّ مع العسر يسرا، انّ مع العسر يسرا» بيانگر آن است كه اين اصل عمومى است و مخصوص پيامبر نيست

سنّت و برنامه الهى آن است كه بدنبال هر سختى، آسانى است. «انّ مع العسر يسرا» (در جاى ديگر قرآن مى‏خوانيم:

«سيجعل اللّه بعد عُسر يسرا»(10) سختى‏ها و مشكلات زوال‏پذيرند و به آسانى تبديل مى‏شوند)."

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.099 ثانیه ایجاد شد.