رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17 ارسالها: 221
6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
|
روز اول ذیحجه سالگرد ازدواج حضرت علی وحضرت فاطمه است که روز ازدواج نامگذاری شده است.
به همین مناسبت ایه ای از قران -سوره نور ایه 32_را می اوریم:
وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿۳۲﴾ فولادوند: بىهمسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خويش بىنياز خواهد كرد و
خدا گشايشگر داناست مکارم: مردان و زنان بي همسر را همسر دهيد و همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را، اگر فقير و تنگدست باشند خداوند آنان را
از فضل خود بينياز ميسازد، خداوند واسع و آگاه است.
جالب این است که خطاب ایه به افراد بی همسر نیست که خودتون ازدواج کنید.بلکه سایر افراد جامعه را مخاطب قرار داده که شما متوجه انها باشید
و انها را به ازدواج یکدیگر دراورید.
در تفسیر نور نکات زیر در ذیل این ایه اورده شده است:
- خانواده و جامعه، مسئول ازدواج افراد بىهمسر است. «و اَنكِحوا»
2- ازدواج در اسلام، امرى مقدّس و مورد تأكيد است. «و اَنكحوا»
3- لازم نيست خواستگارى، از طرف خاصّى باشد، هر يك از طرفين ازدواج مىتوانند پيشقدم شوند. «و اَنكحوا»
5 - زنان بيوه را همسر دهيد. «و اَنكِحوا الايامى»(«اَيامى»، شامل آنان نيز مىشود.)
6- داشتن صلاحيّت، شرط ازدواج است. «والصّالحين» (يعنى بايد طرفين صلاحيّت اداره زندگى مشترك را داشته باشند.)
7- اقدام جامعه براى عروس و داماد كردن افراد صالح، تشويقى است كه جوانان لااُبالى و هرزه نيز خود را در
مدار صالحان قرار دهند. «والصّالحين...» (بنا بر اين كه مراد از صلاحيّت، صلاحيّت اخلاقى و مكتبى باشد.)
8 - در تأمين نيازهاى جنسى، فرقى ميان انسانها نيست. (زن، مرد، غلام و كنيز) «منكم، عبادكم، امائكم»
9- فقر، نبايد مانع اقدام در امر ازدواج شود. «اِن يكونوا فقراء...»
10- در صورت فقر، به ازدواج اقدام كنيد و بر خدا توكّل نماييد. «يُغنِهم اللّه»
11- فقر، براى عروس وداماد عيب نيست. «ان يكونوا فقراء...»
12- خداوند، تأمين زندگى عروس و داماد را وعده داده است و ازدواج، وسيله وسعت و بركت زندگى است. «يغنهم اللّه»کلمات کلیدی: دختر پسر ازدواج مجرد همسر جنسی ویرایش بوسیله کاربر 1393/06/13 07:50:53 ب.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17 ارسالها: 221
6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
|
در سومین بند از پیامهای ایه بالا که در تفسیر نور ارایه شده جمله زیر امده است:
لازم نيست خواستگارى، از طرف خاصّى باشد، هر يك از طرفين ازدواج مىتوانند پيشقدم شوند
چند وقت پیش مشغول مطالعه سوره قصص بودم.نمونه عملی ایه فوق و پیام فوق را مشاهده کردم.
پدری که پیشنهاد ازدواج دخترش را به پسری می دهد و دستور قرانی بالا را که پسران و دختران مجرد را همسر دهید ،اجرا کرده است.
در سوره قصص پس از بیان داستان برخورد موسی با دختران شعیب در سر چاه اب ،گفتگوی موسی را با شعیب ذکر می کند
درایه 27 پیشنهاد شعیب به موسی برای ازدواج با دخترش نقل شده است:
قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَى أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي
إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ ﴿۲۷﴾ فولادوند: [شعيب] گفت من مىخواهم يكى از اين دو دختر خود را [كه مشاهده مىكنى] به نكاح تو در آورم به اين [شرط] كه
هشتسال براى من كار كنى و اگر ده سال را تمام گردانى اختيار با تو است و نمىخواهم بر تو سخت گيرم و مرا ان شاء الله از درستكاران خواهى يافت
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.