رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 811
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
عالم برزخ چیست؟ برزخ در قران چه جایگاهی دارد؟ ایا در قران به عالم برزخ و زندگی برزخی اشاره شده است؟ برزخ در یهود و مسیحیت چگونه است؟
با سلام
در قرآن به وجود آخرت و قيامت و زندگي ابدي انسانها در آنجا زياد اشاره شده است.
آيا در قران،عالم برزخ بيان شده است؟ايا همه انسانهابه برزخ ميروند؟ و حيات دارند؟
كلمات كليدي:برزخ دوزخ قيامت اخرت دنيا قبر ویرایش بوسیله کاربر 1395/09/18 02:57:29 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,048 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
به نام خدا
برزخ در لغت به معناي فاصله و حجاب بين دو چيز است.در تعاليم اسلامي منظور از عالم برزخ،عالم پس از مرگ انسان يا فاصله دنيا تا برپايي قيامت است.
در قرآن كريم در يك آيه برزخ به اين معنا به صراحت بكار رفته است كه در سوره مومنون است.در ايات ديگري نيز بدون ذكر اسم برزخ،به حالات و شرايط پس از مرگ انسان (وقبل از قيامت)اشاره شده است.
حَتَّى إِذَا جَاء أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ ﴿۹۹﴾سوره مومنون
مکارم: (آنها همچنان به راه غلط خود ادامه ميدهند) تا زماني كه مرگ يكي از آنان فرا رسد ميگويد: پروردگار من! مرا باز گردانيد!
لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ ﴿۱۰۰﴾
مکارم: شايد در آنچه ترك كردم (و كوتاهي نمودم) عمل صالحي انجام دهم (به او ميگويند) چنين نيست، اين سخني است كه او به زبان ميگويد (و اگر باز گردد برنامه اش همچون سابق است) و در وراي آنها برزخي است تا روزي كه برانگيخته ميشوند.
اين آيه بصراحت بيان كرده كه از لحظه مرگ تا زمان بعث در قيامت،انسانها در برزخ هستند
اما اينكه كيفيت حيات انسان در برزخ چگونه است،را تا حدي ميتوان از ساير ايات قران استخراج نمود كه در ادامه ميآيد. |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,048 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
به نام خدا
از جمله آياتي كه حيات برزخي و عذاب در ان را تاييد كرده،آيه 46 سوره مومن(غافر)است:
وَحَاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَابِ 45 النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ
فرعونيان گرفتار عذاب بدي شدند.همان آتشي كه هر صبح وشام بر آن عرضه ميشوند. وروزي كه قيامت برپا ميگردددستور داده ميشود آل فرعون را درسخت ترين عذابها وارد كنيد.
اين آيه به دو دليل نشان دهنده حيات برزخي است:
1-اينكه صبح وشام بر آتش عرضه ميشوند،نشان دهنده فضايي غير از اخرت و قيامت است زيرا انجا شب وروز ندارد
2-در ادامه آيه صريحا ميفرمايد كه پس از برپايي قيامت،در عذاب شديدتري وارد ميشوند.
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,048 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
آيه ديگري كه حيات برزخي را تاييد ميكند،آيه 11 سوره غافر است:
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنَادَوْنَ لَمَقْتُ اللَّهِ أَكْبَرُ مِن مَّقْتِكُمْ أَنفُسَكُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَى الْإِيمَانِ فَتَكْفُرُونَ ﴿۱۰﴾
فولادوند: كسانى كه كافر بوده اند مورد ندا قرار مى گيرند كه قطعا دشمنى خدا از دشمنى شما نسبت به همديگر سختتر است آنگاه كه به سوى ايمان فرا خوانده مى شديد و انكار مى ورزيديد
قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَى خُرُوجٍ مِّن سَبِيلٍ ﴿۱۱﴾
مکارم: آنها ميگويند: پروردگارا! ما را دو بار ميراندي و دو بار زنده كردي، اكنون به گناهان خود معترفيم، آيا راهي براي خارج شدن (از دوزخ) وجود دارد؟!
اين گفتار كافران درقيامت است.روشن است كه تصور دوبار مرگ و دوبار حيات فقط با وجود عالم برزخ معنادارد.
يك بار مرگ در دنيا،سپس احيا در برزخ و دوباره مرگ برزخي و سپس زنده شدن در عالم آخرت.
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17 ارسالها: 221
6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
|
آيه كل نفس دائقه الموت نيز گفته شده كه به روشني بر حيات برزخي دلالت دارد؛ زيرا اگر نفس داراي حيات نباشد چشيدن مرگ معنا ندارد.
برخي از آيات بدون نام بردن از عالمي خاص به ادامه زندگي انسان پس از مرگ اشاره دارد؛ مانند آنچه درباره شهيدان آمده "كه كساني را كه در راه خدا كشته شدند مرده مپنداريد، ايشان زندگانند و نزد خداوند روزي داده مي شوند، به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند و براي كساني كه از پي ايشانند و هنوز به آنان نپيوسته اند شادي مي كنند كه نه بيمي بر ايشان است و نه اندوهگين مي شوند."آل عمران 169-170
آيه يادشده به روشني دلالت دارد كه حيات برزخي مقارن با حيات دنيوي كساني است كه هنوز به آن عالم ملحق نشده انديعني حيات پس از مرگ وقبل از قيامت ویرایش بوسیله کاربر 1395/02/11 01:05:02 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17 ارسالها: 221
6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
|
آيه 32 سوره نحل كه به توصيف متقين پرداخته،وجود حيات پس از مرگ براي متقين را تاييد كرده،از ورود انها به بهشت خبر ميدهد.
الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
در سوره يس نيز پس از بيان داستان مرد باايمان قوم(اهل قريه)و قتل او توسط مخالفين پيام رسولان الهي،
به حيات و احساس او از ورود به جنه خبر داده است.
قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ 26
بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ 27
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,048 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
به نام خدا با بررسي مجموع آيات فوق
به نظرم به كار بردن لفظ برزخ ،فقط براي مجرمين درست است.
متقين ،هم داراي حيات پس از مرگ هستند اما نه در برزخ و با عنوان برزخ
برعكس قران،عنوان جنت را براي حيات پيش از قيامت انها بكار برده.
هم چنين از مقايسه آيه زير در سوره دخان با ايه 11 سوره غافر در مي يابيم كه مرگ و احياي مجدد در پايان برزخ منحصر به مجرمين و گناهكاران است و متقين به جز مرگ دنا ،مرگي ندارند.حياتي پيوسته در عالم پس از مرگ وسپس قيامت
إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ ..... لَا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَى
وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ سوره دخان |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 811
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
با سلام
مطالعه کتب عهد قدیم هم تایید کننده همین برداشت از قران است.
1-موت ثانی در کتاب مکاشفات یوحنا توضیح داده شده است.
مکاشفه ۲۱:۸ لکن ترسندگان و بی ایمانان و خبیثان و قاتلان و زانیان و جادوگران و بتپرستان و جمیع دروغگویان، نصیب ایشان در دریاچه افروخته شده به آتش و کبریت خواهدبود. این است موت ثانی.»
اینها ظاهرا همه توصیفات قیامت و موت اول موت همین دنیا است و موت ثانی برای بدکاران است که جهنم است و نیکوکاران هم که موت ثانی ندارند بلکه حیات طیبه دارند.
2- مکاشفه ۲۰:۱۲-۱۵ و مردگان را خرد وبزرگ دیدم که پیش تخت ایستاده بودند؛ و دفترهارا گشودند. پس دفتری دیگر گشوده شد که دفترحیاتاست و بر مردگان داوری شد، بحسب اعمال ایشان از آنچه در دفترها مکتوب است. و دریا مردگانی را که در آن بودند باز داد؛ و موت و عالم اموات مردگانی را که در آنها بودندباز دادند؛ و هر یکی بحسب اعمالش حکم یافت. و موت و عالم اموات به دریاچه آتش انداخته شد. این است موت ثانی، یعنی دریاچه آتش. و هرکه در دفتر حیات مکتوب یافت نشد، به دریاچه آتش افکنده گردید.
توضیح کتاب مکاشفات کاملا با قرآن هم همنوا است و بدکاران دچار موت ثانی می شوند و نیکوکاران فقط موت اول دارند و بعد از آن حیات ابدی بدون مرگ
أَ فَمٰا نَحْنُ بِمَيِّتِينَ ﴿۵۸﴾
[و از روى شوق مى گوید:] «آیا دیگر روى مرگ نمى بینیم، (۵۸)
إِلاّٰ مَوْتَتَنَا اَلْأُولىٰ وَ مٰا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ ﴿۵۹﴾ جز همان مرگ نخستین خود؟ و ما هرگز عذاب نخواهیم شد؟! (۵۹)
إِنَّ هٰذٰا لَهُوَ اَلْفَوْزُ اَلْعَظِيمُ ﴿۶۰﴾ راستى که این همان کامیابى بزرگ است.» (۶۰) سوره صافات
3-همچنین از برخی آیات قرآن و کتاب مقدس به وضوح مفهوم برزخ قابل برداشت است مثلا داستان ایلعازر در انجیل لوقا و به خصوص این فرازهای آن
لوقا ۱۶:۲۷-۳۱ گفتای پدر به تو التماس دارم که او را به خانه پدرم بفرستی. زیرا که مرا پنج برادر است تا ایشان راآگاه سازد، مبادا ایشان نیز به این مکان عذاب بیایند. ابراهیم وی را گفت موسی و انبیا رادارند سخن ایشان را بشنوند. گفت نهای پدرما ابراهیم، لیکن اگر کسی از مردگان نزد ایشان رود، توبه خواهند کرد. وی را گفت هرگاه موسی و انبیا را نشنوند اگر کسی از مردگان نیز برخیزد، هدایت نخواهند پذیرفت.»
شخصی مرده است و پس از مرگ و پیش از قیامت در عذاب است و از ابراهیم که او هم ظاهرا از دید ما مرده است می خواهد تا شخصی را نزد برادرانش بفرستد تا بلکه آنها پند بگیرند.
برعکس این داستان را در قرآن داریم که شخص مرده آرزو می کند ای کاش قومش بدانند خدا چه رحمتی به او کرده است:
قِيلَ اُدْخُلِ اَلْجَنَّةَ قٰالَ يٰا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ ﴿۲۶﴾ [سرانجام به جرم ایمان کشته شد، و بدو] گفته شد: «به بهشت درآى.» گفت: «اى کاش، قوم من مى دانستند، (۲۶) یس
این هر دو نشان می دهد موازی با دنیای زندگان و پیش از قیامت، مردگان حیاتی دارند و دلشان با زندگان هم همراه است و امید دارند آنها راه درست را انتخاب کنند. معمولا به این دنیا برزخ می گوئیم
|
|
|
|
رتبه: Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/07/06 ارسالها: 27
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
|
ايا در برزخ ،حيات و موت وجود دارد؟ ايا در نفخه صور اول،برزخي ها نيز مي ميرند؟
1-در برزخ،حیات نیست.فقط موت است.حی،کسی است که میتواند اعمال قدرت کند .در برزخ،ادراک هست اما قدرت رفتار نیست.لذااز بعد از مرگ دنیا تا حشر،فقط موت است
ايات زير هم مويد اين برداشت است:
سوره روم ايه40: خلقكم ثم يميتكم ثم يحييكم
حج ايه 66: احياكم ثم يميتكم ثم يحييكم
بقره 28: كنتم امواتا فاحياكم ثم يميتكم ثم يحييكم ثم اليه ترجعون (كه موت اول مربوط به عالم ذر ؛سپس احيا در همين دنيا،سپس مرگ دنيوي و نهايتا احيا در حشر است)
يعني اماته و ميراندن،يكبار است كه از مرگ دنيوي شروع و تا محشر ادامه دارد.
احيا دوبار است. يكبار زندگي دنيا و يكبار هم محشر
2- ایه سوره غافر(امتنا اثنتين و احييتنا اثنتين) ناظر راجع به رجعت است یعنی دوبار موت و حیات دنیوی و به عموم انسانها تعلق ندارد.
|
سیدمحسن میرباقری |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
عذاب در برزخ:
يكي ديگر از آياتي كه به عذاب مجرمان در برزخ اشاره دارد،ايه 25 سئره نوح و عذاب انها بعد از غرق شدن است:
مِمَّا خَطِيئَاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا نَارًا فَلَمْ يَجِدُوا لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْصَارًا﴿۲۵﴾نوح
[تا] به سبب گناهانشان غرقه گشتند و [پس از مرگ] در آتشى درآورده شدند و براى خود در برابر خدا يارانى نيافتند
در تفسير الميزان اين گونه امده است:
"و معناى آيه اين است كه: قوم نوح به خاطر معاصى و ذنوبشان به وسيله طوفان غرق شده و داخل آتشى شدند كه با هيچ مقياسى نمىتوان عذابشان را اندازهگيرى كرد. و در آيه نظم لطيفى بكار رفته، و آن اين است كه ميان غرق شدن به وسيله آب، و سوختن به وسيله آتش جمع كرده.
و مراد از" آتش" در آيه شريفه آتش برزخ است، كه مجرمين بعد از مردن و قبل از قيامت در آن معذب مىشوند، نه آتش آخرت، و اين آيه خود يكى از ادله برزخ است، چون مىدانيم كه آيه شريفه نمىخواهد بفرمايد قوم نوح غرق شدند، و به زودى در قيامت داخل آتش مىشوند تا منظور از آتش، آتش قيامت باشد. و اينكه بعضى احتمال دادهاند مراد از آتش، آتش آخرت باشد درست نيست، و نبايد به آن اعتنا كرد. "
|
|
|
|
رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 811
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
پاسخ_ اقاي عبدالعلي بازرگان در مورد برزخ
تقاضای بازگشت به دنیا در "قیامت" مطرح شده است ( نه در برزخ) و در قرآن تاکید شده "رجعت" ممکن نیست. اما معنای برزخ حائل و مانعی از اختلاط است، مثل برزخی که میان آبهای شور و شیرین است که با هم مخلوط نمیشوند(الرحمن ۲۰و فرقان۵۳). به غیر از این دو آیه، فقط آیه ۱۰۰ سوره مومنون درباره برزخ آمده است که در آنجا نیز میگوید بین دنیا و آخرت برزخی ( حائل و مانعی) است که امکان بازگشت به دنیا از آخرت وجود ندارد. پس از قرآن نمیتوان حیات برزخی را اثبات کرد، مگر به ضرب و زور روایات و عرضه کردن قرآن به آنها، نه برعکس!!
آیات فراوانی در قرآن وجود دارد که وقتی در روز قیامت از زنده شدگان میپرسند چقدر پس از مرگ درنگ کرده اند، حتی یکنفر هم سخنی از برزخ نمیگوید، حدود یک سوم قرآن (حدود ۲۰۰۰ آیه) در باره آخرت است، اگر این وسط برزخی و حیاتی وجود داشت، لااقل یکنفربه آن اشاره میکرد و یک آیه صریح قرآن درباره آن میآمد
مردگان ،نمي شنوند. بعد از مرگ،حياتي نيست. اعراف:79 فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يَاقَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَةَ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ وَلَكِن لَّا تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ سرانجام [صالح با تأسف] از آنان روي برتافت و گفت: اي قوم من، هر آينه پيام پروردگارم را به شما رساندم و خيرخواهيتان کردم، ولي [چه سود که] شما خيرخواهان را دوست نميداريد. 111 __________ 111- اين سخن را صالح زماني به زبان آورد که قوم او (به شرح آيه قبل) هلاک شده بودند. اگر او باور داشت که روح مردگان ميشنوند، به جاي «از آنان روي گرداند»، بايد گفته ميشد: «به آنان روي کرد»! به نظر ميرسد صالح در نفس خويش، گوئي با آنان سخن ميگويد، چنين مطلبي را به زبان آورده باشد و اين نحوه سخن گفتن در زبان و ادبيات ملل ديگر نيز مرسوم است. در ضمن مشابه اين سخن را آيه 93 همين سوره از زبان شعيب، پس از هلاکت قومش نقل کرده است.
ویرایش بوسیله کاربر 1399/09/15 02:01:09 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 811
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
تفسير ايه سوره مومنون از الميزان:برزخ چيست؟ ايا عالم برزخ وجود د ارد؟
"كلمه ((برزخ )) به معناى حائل در ميان دو چيز است ، همچنان كه در آيه ((بينهما برزخ لا يبغيان )) به اين معنا آمده ، و مراد از اينكه فرمود: برزخ در ماوراى ايشان است ، اين است كه اين برزخ در پيش روى ايشان قرار دارد، و محيط به ايشان است و اگر آينده ايشان را و رأى ايشان خوانده ، به اين عنايت است كه برزخ در طلب ايشان است ، همان طور كه زمان آينده امام و پيش روى انسان است و در عين حال گفته مى شود: ((وراءك يوم كذا)) معنايش اين است كه چنين روزى به دنبال تو است و اين تعبير به اين عنايت است كه زمان طالب آدمى است ، يعنى منتظر است كه آدمى از آن عبور كند، و اينهم كه بعضى گفته اند: كلمه ((وراء)) به معناى احاطه است معنايش همين است ، همچنان كه در آيه ((و كان وراءهم ملك ياخذ كل سفينة غصبا هم معناى دنبال هست و هم معناى احاطه .
و مراد از ((برزخ )) عالم قبر است كه عالم مثال باشد و مردم در آن عالم كه بعد از مرگ است زندگى مى كنند تا قيامت برسد اين آن معنايى است كه سياق آيه و آياتى ديگر و روايات بسيار از طرق شيعه از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) و ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) و نيز از طرق اهل سنت بر آن دلالت دارد
بعضى گفته اند: مراد از آيه اين است كه بين ايشان وبين دنيا حاجز و حائلى است كه نمى گذارد ايشان تا روز قيامت ديگر به دنيا باز گردند، بعد از قيامت هم كه ديگر بر نگشتن معلوم است پس اين جمله مى خواهد برنگشتن به دنيا را تاءكيد كند و به كلى مأيوسشان نمايد. ولى اين حرف صحيح نيست ، چون از ظاهر سياق بر مى آيد كه حائل و برزخ مذكور بين دنيا و روز قيامت كه در آن مبعوث مى شود امتداد دارد نه بين ايشان و برگشت به دنيا،
چون اگر مراد حائل ميان ايشان و برگشت به دنيا بود قيد ((الى يوم يبعثون )) لغو مى شد، البته نه از اين جهت كه مفهوم جمله ((تا روز قيامت بر نمى گردند)) اين است كه بعد از قيامت بر مى گردند و آن هم محال است ، بلكه از اين جهت كه اصل اين تقييد لغو است و لو اينكه از خارج يا از آيات ديگر دانسته باشيم كه بعد از قيامت بازگشت محال است .
علاوه بر اين ، بين اين سخن كه گفتند: ((پس ، اين جمله مى خواهد بر نگشتن به دنيا را تأكيد كند، و به كلى مأيوسشان نمايد)) و اينكه مى گويند برنگشتن بعد از قيامت مفهوم از خارج است نظير تناقض است ، بلكه بر گشت معنا به اين مى شود كه بخواهد بر نگشتن مطلق را كه از كلمه ((كلا)) استفاده مى شود با بر نگشتن موقت محدود به حد ((الى يوم يبعثون )) تأكيد كند (دقت بفرماييد"
|
|
|
|
رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 811
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
با سلام کسانی که لحظه قیامت هنوز در دنیا زنده هستند، برزخشون چطور میشه؟
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,048 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
سلام بر شما
طبق ايات قران،در قيامت دو نفخه وجود دارد.
با نفخ صور اول ،همه موجودات مي ميرند و پايان حيات در كره زمين است
با نفخ صور دوم همه محشور و براي حساب و كتاب حضور مي يابند.
بين دو نفخ صور اول و دوم هم فاصله است كه برخي روايات انرا 40 سال دانسته است. لذا برزخ اخرين نسل زندگان ،در فاصله دو نفخ صور خواهد بود.
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 811
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
فردی را که در خواب میبیبینیم چه مرده چه زنده آیا او هم ما ر ا میبیند؟ با تو جه به این که میگوییم روح ما در خواب از بدن جدا میشود ؟
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
دلایلی بر حیات برزخی.👇👇👇
برزخ ، چنان که از نامش پیدا است، عالمى است واسطه، در میان این جهان و جهان دیگر، در قرآن مجید، به همان اندازه که درباره عالم قیامت فراوان صحبت شده، درباره برزخ بحث کمى دیده مى شود، به همین دلیل هاله اى از ابهام آن را فرا گرفته، و خصوصیات و جزئیات آن چندان روشن نیست. حقیقت این است که، آگاهى بر خصوصیات برزخ، تأثیر زیادى بر مسائل اعتقادى نمى گذارد و شاید به همین جهت کمتر درباره آن در کتاب اللّه، بحث شده است، ولى این نکته را نباید فراموش کرد که قرآن، اصل وجود عالم برزخ را با صراحت بیان داشته است.
از جمله آیاتى که به وضوح از وجود چنین عالمى خبر مى دهد، آیات مورد بحث است آنجا که مى گوید: آل فرعون قبل از قیام قیامت هر صبح و شام از طریق عرضه شدن بر آتش، مجازات مى شوند این چیزى جز عذاب برزخى نیست.
النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا ۖ وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ
(عذاب آنها) آتش است که هر صبح و شام بر آن عرضه مى شوند. و روزى که قیامت برپا شود (مى فرماید:) «فرعونیان را در سخت ترین عذابها وارد کنید.» (غافر/46)
آنها صبح و شام بر آتش عرضه مى شوند، اما در قیامت آنها را وارد اشدّ عذاب مى کند، این به خوبى دلالت دارد که، عذاب اول، عذاب برزخى است که بعد از این دنیا و قبل از قیام قیامت است و کیفیت آن عرضه و نزدیکى به آتش دوزخ است، عرضه اى که هم روح و جان را به لرزه در مى آورد و هم جسم را تحت تأثیر قرار مى دهد. ثالثاً: تعبیر به غدو و عشى (صبح و شام)، یا اشاره به دوام این عذاب است، چنان که مى گوئیم فلان کس، صبح و شام مزاحم ما است، یعنى همواره و همیشه، و یا اشاره به انقطاع عذاب برزخى است که تنها در مواقع صبح و شام که مواقع قدرت نمائى فراعنه، و عیش و نوش آنها بوده، به آن گرفتار مى شوند. از تعبیر غدو و عشى (صبح و شام) نیز نباید تعجب کرد، که مگر در عالم برزخ، چنین امورى هست؟ زیرا از آیات قرآن استفاده مى شود که حتى در قیامت نیز صبح و شام وجود دارد، چنان که در آیه ۶۲ سوره مریم مى خوانیم: وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیْها بُکْرَةً وَ عَشِیّاً: براى آنها (بهشتیان) صبح و شام روزى مخصوصى است .
ایاتی که نشان از عالم برزخ دارد؟؟👇👇
از آیاتى که صریحاً وجود چنین جهانى را اثبات مى کند، آیات مربوط به حیات شهیدان است مانند: وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ: هرگز گمان نکن کسانى که در راه خدا کشته شدند مردگانند، آنها زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند .(ال عمران 169) در اینجا خطاب به پیامبر است،
و در آیه ۱۵۴ سوره بقره خطاب به همه مؤمنان کرده مى گوید: وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ . نه تنها در مورد مؤمنان عالى مقامى همچون شهیدان، جهان برزخ وجود دارد؛
بلکه درباره کفار طغیانگرى همچون فرعون و یارانش نیز وجود برزخ صریحاً در آیه ۴۶ سوره غافر آمده است
ایاتی که دلالت بر این دارد که بعضی از مردم حیات برزخی ندارند.👇👇
سؤال دیگر که در اینجا باقى مى ماند این است که: از بعضى آیات قرآن استفاده مى شود، گروهى از مردم داراى عالم برزخ نیستند، چنان که در آیات ۵۵ و ۵۶ سوره روم مى خوانیم: گروهى از مجرمان بعد از بر پا شدن قیامت سوگند یاد مى کنند که ساعتى بیشتر در جهان برزخ نبودند، ولى به زودى مؤمنان آگاه به آنها مى گویند: شما به فرمان خدا مدتى طولانى تا روز قیامت، مکث کرده اید و هم اکنون روز قیامت است .
پاسخ این ایراد، در روایات متعددى چنین داده شده است: مردم سه گروهند: گروهى مؤمنان خالص، گروهى کافران خالص، و گروهى متوسط و مستضعفند. جهان برزخ مخصوص گروه اول و دوم است، اما گروه سوم در یک نوع حالت بى خبرى، عالم برزخ را طى مى کنند (براى اطلاع بیشتر از این روایات به جلد ۶ بحار الانوار بحث احوال برزخ و قبر مراجعه شود).
🌹🌹تفسیر نمونه👆👆
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
ایاتی که شنوایی و شعور مردگان را نفی میکند.
آیات 52-53 سوره روم ؛
«فَاِنَّکَ لَاتُسْمِعُ الْمَوْتَىٰ وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ اِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِینَ * وَمَا اَنتَ بِهَادِ الْعُمْیِ عَن ضَلَالَتِهِمْ اِن تُسْمِعُ اِلَّا مَن یُوْمِنُ بِآیَاتِنَا فَهُم مُّسْلِمُونَ»؛ تو نمى توانى صداى خود را به گوش مردگان برسانى، و نه سخنت را به گوش کران هنگامى که روى مى گردانند * و نمى توانى نابینایان را از گمراهیشان هدایت کنى، تو تنها سخنت را به گوش کسانى مى رسانى که ایمان به آیات ما مى آورند و در برابر حق تسلیم اند.
آیات 80-81 سوره نمل؛:
«اِنَّکَ لَاتُسْمِعُ الْمَوْتَىٰ وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ اِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِینَ * وَمَا اَنتَ بِهَادِی الْعُمْیِ عَن ضَلَالَتِهِمْ اِن تُسْمِعُ اِلَّا مَن یُوْمِنُ بِآیَاتِنَا فَهُم مُّسْلِمُونَ».
آیه 36 سوره انعام؛
«اِنَّمَا یَسْتَجِیبُ الَّذِینَ یَسْمَعُونَ وَالْمَوْتَىٰ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ ثُمَّ اِلَیْهِ یُرْجَعُونَ»؛ تنها کسانى اجابت [دعوت تو] مى کنند که گوش شنوا دارند، اما مردگان [و آنها که روح انسانى را از دست داده اند ایمان نمى آورند و] خداآنها را [در قیامت] مبعوث مى کند سپس به سوى او باز مى گردند.
آیه 22 سوره فاطر؛
«وَمَا یَسْتَوِی الْاَحْیَاءُ وَلَا الْاَمْوَاتُ اِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَن یَشَاءُ وَمَا اَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِی الْقُبُورِ» و هرگز مردگان و زندگان یکسان نیستند، خداوند پیام خود را به گوش هر کس بخواهد مى رساند و تو نمى توانى سخن خود را به گوش آنها که در قبرها خفته اند برسانی.
(مصداق من فی القبور در ایه 22 از سوره ی فاطر) با چند روایت از مفسران اهل سنت . 🟢ابن قیم جوزیه از علمای اهل سنت در تفسیر آیه «وَمااَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ» به این نکته اشاره کرده و مى گوید: «آیه دلالت دارد بر کافرى که قلبش مرده است به نحوى که نمى توانى حقایق را به او برسانى تا از آن بهره مند شود، همان گونه که نمى توانى به کسانى که در قبرند چیزى بشنوانى به حدّى که نفع برند».
🟢هم چنین در تفسیر آیه شریفه: «اِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى وَلا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ اِذا وَلَّوْا مُدْبِرینَ» مى گوید: «مراد از آیه نفى اهلیّت سماع است؛ به این معنى که قلب هاى مشرکان از آن جا که مرده است، تو نمى توانى حقایق را به آنان برسانى، همان گونه که در اموات نیز چنین است».(الروح.ابن قیم جوزی.محمد بن ابی بکر. دار الکتب العلمیه.بیروت.ج ا.ص45)
🟢ابن کثیر نیز در در شرح آیه: «وَما اَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ» مى گوید: «کما لا ینتفع الاموات بعد موتهم وصیرورتهم الى قبورهم وهم کفار بالهدایه والدعوه الیها، کذلک هولاء المشرکون الذین کتب علیهم الشقاوه لا حیله لک فیهم ولا تستطیع هدایتهم» (تفسیر ابن کثیر.ابوالفداء اسماعیل ابن عمربن کثیر القریشی الدمشقی،محقق:محمود حسن.دارالفکر،بیروت.ج3.ص666)
(همان گونه که امواتِ کفار بعد از مرگشان و قرار گرفتن در قبر از هدایت و دعوت پیامبر(ص) بى بهره اند؛ مشرکان نیز که اهل شقاوت اند از هدایت تو سودى نمى برند و نمی توانی آنها را هدایت کنی). خدایا ما را از بندگانی قرار ده که حیاتشان موجب رضایتت میشود.
نقل از كانال تلگرامي نکات تفسیری ایات
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
نظري متفاوت در خصوص پست شماره 3
غافر:46
النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ
ـ [اين عذاب] همان آتش [اعمالشان] است که صبح و شام [همواره] بر آنان عرضه ميشود و روز برپائی رستاخيز [فرمان داده ميشود] فرعونيان را به سختترين عذاب درآوريد. 29
______________
29- بسياری از مفسرين، نيمه اول اين آيه را دليلی بر وجود عالم برزخ و اشارهای به عذاب آل فرعون، پس از مرگ [قبل از قيامت] شمرده و نيمه دوم را در ارتباط با عذاب آخرت دانستهاند.
اما حدود يک چهارم قرآن [بيش از 1500 آيه] در ارتباط مستقيم و غير مستقيم با عالم آخرت است. از ميان اين حجم عظيم، برخی مفسرين از چند آيه نادری [از جمله آيه مورد نظر در همين سوره] استنباط عالمی به نام برزخ کردهاند، که حد فاصل ميان دنيا و آخرت است.
در حالی که اگر چنين تصوری واقعيت داشت و ضروری بود بندگان از آن واقف شوند، به صراحت بيان ميگرديد. اما تقدم و تأخری که در آية 46 اين سوره مشاهده شده و ابتدا از عذاب شبانه روزی و سپس وقوع قيامت ياد شده است، از ويژگيهای فنی قرآن محسوب ميگردد که با نقض قواعد عادی و پيش کشيدن يک موضوع، اهميت آن را بيشتر جلوه ميدهد و اتفاقاً در مورد آلفرعون همين شيوه را در آيات 57 (26:57) تا 77 سوره شعراء نيز به کار برده است. همچنين آيات 25 (71:25) تا 28 سوره نوح به وضوح غرق شدن و داخل آتش گشتن قوم نوح [در آخرت] را قبل از خاتمه داستان به پيش کشيده است.
از تفسير اقاي عبدالعلي بازرگان
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
معناي موت در قران از نگاه علامه طباطبايي
علامه طباطبايي در تفسير سوره ملك، معناي موت در قران را متفاوت از معناي واقعي آن دانسته است
الذی خلق الموت و الحیوه لیبلوکم ایکم احسن عملا و هو العزیزالغفور):(آنکس که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدامیک خوشرفتارترید و او عزیزی آمرزنده است )
(حیات )یعنی آنکه شی ء بگونه ای باشد که دارای شعور و اراده باشد.و(موت ) به معنای نداشتن آن حالت است ، منتها در سیاق آیات قرآنی انتقال موجودزنده از سرایی به سرای دیگر موت نامیده شده ، هر چند که شعور و اراده او باقی می ماند، و به این معنا(موت ) به معنای عدم حیات نیست ، بلکه انتقال است و امریست وجودی که مانند حیات ، خلقت به آن تعلق گرفته و آفریده شده است
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
در سوره مومنون بعد از مراحل خلقت فرموده ﴿ثُمَّ إِنَّكُم بَعْدَ ذلِكَ لَمَيِّتُونَ﴾ بعد ميفرمايد: ﴿ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ﴾ برخي گفتند پس برزخ چه شد؟
در سوره ي مباركه ي «عبس» آيه ي هجده به بعد اين است ﴿قُتِلَ الْإِنسَانُ مَا أَكْفَرَهُ ٭ مِنْ أَيِّ شَيءٍ خَلَقَهُ ٭ مِن نُطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ ٭ ثُمَّ السَّبِيلَ يَسَّرَهُ ٭ ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ ٭ ثُمَّ إِذَا شَاءَ أَنشَرَهُ﴾ خب وقتي از ائمه(عليهم السلام) سؤال بكنند كه برزخ چه موقع است؟ فرمودند: «مُنذ القبر» ما ديگر چهارتا عالَم كه نداريم عالم دنيا، عالم قبر، عالم برزخ، عالم معاد سه عالم داريم دنيا هست و برزخ است و قيامت، قبر همان برزخ است اين شخص را كه مُرد وارد عالم برزخ ميكنند اگر در زمين بميرد كه در خاك قبرش ميكنند اگر نظير طوفان نوح باشد در دريا بميرد همانجا دفنش ميكنند در آب دفنش ميكنند قبرش همانجاست
اگر مؤمن بود كه «روضةٌ مِن رياض الجنّة» است و اگر مؤمن نبود «حُفرة مِن حُفَرِ النيران» است در جريان طوفان نوح كه كافر بودند فرمود: ﴿أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا نَاراً﴾ نه «ثمّ ادخلوا» با «فاء» تفريع بلافاصله فرمود طوفان كه آمد اينها رفتند در آب مستقيماً در آب رفتند در آتش، آن آتش در آب هم هست ديگر اين طور نيست كه آتشي باشد كه فقط با آب مخالف باشد نظير آتش دنيا كه، ديگر با «ثمّ» ذكر نكرد كه صبر شد كه آبها ﴿يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ﴾، ﴿يَا سَماءُ أَقْلِعِي﴾ ﴿وَغِيضَ الْمَاءُ وَقُضِي الْأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلي الْجُودِيِّ﴾ اين طور نبود كه بعد ﴿فَأُدْخِلُوا نَاراً﴾ كه، اينها كه رفتند در آب مستقيماً رفتند در آتش، پس آتشي است كه در آب هم هست اين كفّاري كه در دريا غرق ميشوند همان لحظه در آتشاند آتشي است كه در آب هم هست اين القبر «إمّا روضةٌ مِن رياض الجَنّة أو حُفرة مِن حُفَرِ النيران» اين است اينكه در سوره ي مباركه ي «عبس» فرمود: ﴿ثُمَّ إِذَا شَاءَ أَنشَرَهُ﴾ اين را بعد از اينكه فرمود: ﴿ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ﴾ بعد از مرگ با مرگ وارد عالم قبر يعني برزخ ميشوند بعد هم وارد صحنه ي معاد ميشوند چه اينكه در همين سوره ي مباركه ي «مؤمنون» بعد از چند آيه مسئله ي برزخ را مطرح ميفرمايند آيه ي صد سوره ي مباركه ي «مؤمنون» ر آنجا آمد كه ﴿حَتَّي إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ ٭ لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحاً فِيَما تَرَكْتُ﴾ جوابش اين است كه ﴿كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا﴾ ﴿وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَي يَوْمِ يُبْعَثُونَ﴾
تفسير تسنيم سوره مومنون
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.