logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176991)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140059)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130838)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95112)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    معجزه كمتر شناخته شده پيامبر رحمت : قراردادها             

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1390/07/07 00:49:19 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
قول سه باره خدا در قران براي جبران مال انفاق شده

ایه 39 سوره سبا

قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ

بگو: «پروردگارم روزى را براى هر كس بخواهد وسعت مى‏ بخشد، و براى هر كس بخواهد تنگ (و محدود) مى‏سازد؛
و هر چيزى را (در راه او) انفاق كنيد، عوض آن را مى‏ دهد (و جاى آن را پر مى‏كند)؛ و او بهترين روزى‏ دهندگان است!» (39)


انفاق از معدود دستوراتی است که بسیار در قران تکرار شده است.
در اینجا هم می گوید خدا روزی را برای هربنده اش که بخواهد وسعت میدهد یا تنگ میگیرد.
(البته برخی معتقدند این جمله هم برای مقایسه بین دو بنده است وهم مقایسه بین دو مقطع زمانی متفاوت یک بنده که زمانی رزق وسیع دارد وزمانی دیگر درمضیقه است.)

وهرچیزی به هرمقداری انفاق کنید خدا جایگزین انرا به شما می دهد (ویا عوضش را می هد انهم کریمانه )که بهترین روزی دهنده خداست.

پس در انفاق ،تردید نکنید که معامله ای سوددار است.



کلمات کلیدی:انفاق رزق

ویرایش بوسیله کاربر 1396/01/16 07:27:34 ق.ظ  | دلیل ویرایش: key words

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#2 ارسال شده : 1394/06/06 03:21:03 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
در سوره بقره نیز خداوند در بیان پاداش انفاق از کلمه توفی استفاده کرده یعنی انفاق کننده ،آنچه را که در راه خدا داده ،بطور کامل دریافت خواهد نمود.

لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلأنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغَاء وَجْهِ اللّهِ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ ﴿۲۷۲﴾

فولادوند: هدايت آنان بر عهده تو نيست‏، بلكه خدا هر كه را بخواهد هدايت مى ‏كند، و هر مالى كه انفاق كنيد، به سود خود شماست‏، و(لى‏) جز براى طلب خشنودى خدا انفاق مكنيد، و هر مالى را كه انفاق كنيد (پاداش آن‏) به طور كامل به شما داده خواهد شد و ستمى بر شما نخواهد رفت‏.

مکارم: هدايت آنها (به طور اجبار،) بر تو نيست، (بنابراين، ترك انفاق به غير مسلمانان، براي اجبار به اسلام، صحيح نيست،) ولي خداوند، هر كه را بخواهد (و شايسته بداند)، هدايت مي‏كند.

و آنچه را از خوبيها و اموال انفاق مي‏كنيد، براي خودتان است، (ولي) جز براي رضاي خدا، انفاق نكنيد! و آنچه از خوبيها انفاق مي‏كنيد، (پاداش آن) به طور كامل به شما داده مي‏شود، و به شما ستم نخواهد شد.
سیدکاظم فرهنگ
rahim Offline
#3 ارسال شده : 1394/06/09 10:30:31 ب.ظ
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 134

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
مفهوم فوق در سوره انفال نیز بیان شده و انفاق در راه خدا و جهاد را باعث برگشت کامل ان به خود انسان میداند.

وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ

وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ ﴿۶۰﴾


مکارم: در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانائي داريد از نيرو آماده سازيد (و همچنين) اسبهاي ورزيده (براي ميدان نبرد) تا به وسيله آن دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد و (همچنين) گروه ديگري غير از اينها را كه شما نمي‏شناسيد و خدا مي‏شناسد

و هر چه در راه خدا انفاق كنيد. به شما باز گردانده مي‏شود و به شما ستم نخواهد شد.
ali Offline
#4 ارسال شده : 1399/04/19 09:13:27 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,950

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال


یک روایت نورانی از وجود مبارک امام جواد (صلوات الله و سلامه علیه و علی آبائه و ابنائه» آمده که «مَنْ أَیقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِیةِ».[1] در این روایت نورانی که امام جواد (سلام الله علیه) فرمود، فرمود اگر کسی در راه خدا [عمل] خیری را انجام داد، مالی را در راه خدا، وقتی را در راه خدا، فکر و اندیشه ‌ای را در راه خدا، راهنمایی و هدایتی را در راه خدا، قلم و قدمی را در راه خدا، قهراً به آنها چندین برابر پاداش می ‌دهد!

این سخن نورانی امام جواد (صلوات الله و سلامه علیه) این است: «مَنْ أَیقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِیةِ»؛ فرمود در اینکه خدای سبحان پاداش می ‌دهد و حرفی در آن نیست؛ گرچه در بعضی از امور دارد که ما بعداً انجام می‌ دهیم ولی در بخش پاداش، پاداش می ‌دهد، سریعاً هم انجام می ‌دهد.

: معنای سرعت این نیست که کسی کار خیر انجام داد به فاصله یک ساعت یا دو ساعت یا یک لحظه آن پاداش می ‌آید، نخیر! خَلَف یعنی خَلَف! وجود مبارک امام جواد فرمود کار خیری که شما کردید، مالی که از خودتان بر می ‌دارید و در راه خدا می ‌دهید، در حقیقت مال خدا را در راه او مصرف می ‌کنید! این نظیر سنگی نیست که در باغی در اثر رطوبت و باران این سنگ فرو رفته، شما بخواهید این سنگ را بردارید که جای آن خالی است گود است تا جای او پر بشود مدتی طول می ‌کشد، فرمود مالی که از اموال خود بر می ‌دارید و در راه خدا می‌ دهید مثل آن است که یک سطل آب از رودخانه بردارید و در راه خدا اعطا کنید، این برداشتن همان و پُر شدن همان! اگر شما یک ظرف آب از رودخانه گرفتید، این طور نیست که چند ماه صبر بشود تا جای او پر بشود؛ دیگر ممکن نیست جای این آب خالی باشد! آب که روان است، فیض خدا که روان است او «دائم الفیض» است، «دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِیة»[3] است همان لحظه جای آن پر می ‌شود؛ منتها تا شخص بفهمد و به او برسد ممکن است طول بکشد، شخص دیر می ‌فهمد ولی هم ‌اکنون جای آن پر شده است. این بیان نورانی است کسی یقین داشته باشد که خلف جای سلف را فوراً پر می ‌کند «جَادَ بِالْعَطِیةِ»؛ جوادگونه بخشش می ‌کند و سخاوتمندانه می ‌بخشد.

ایت اله جوادی آملی

[1]. وسائل الشیعة، ج16، ص288.
[2]. سوره قلم, آیه1.
[3]. مصباح الکفعمی، ص647.
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.127 ثانیه ایجاد شد.