logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:177697)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140570)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:131477)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95514)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    ياد قيامت: عامل بازدارنده از هر گناه    دعاي مستمر براي عدم انحراف قلب پس از هدايت             

توجه

Icon
Error

Azam.pormaye Offline
#1 ارسال شده : 1395/11/21 11:15:58 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
از كتاب حماسه حسيني استاد مرتضي مطهري

فكر غلط مسیحی درباره ی زن

یك فكر بسیار غلط را مسیحیان در تاریخ مذهبی جهان وارد كردند كه واقعاً خیانت بود.
در مسأله ی زن نداشتن عیسی و ترك ازدواج و مجرّد زیستن كشیشها و كاردینالها كم كم این فكر پیدا شد كه اساساً زن عنصر گناه و فریب است، یعنی شیطان
كوچك است.😒😒😡
مرد به خودی خود گناه نمی كند و این زن است، شیطان كوچك است كه همیشه وسوسه می كند و مرد را به گناه وامی دارد. 😡😡

گفتند اساساً قصه ی آدم و شیطان و حوّا این طور شروع شد كه شیطان نمی توانست در آدم نفوذ كند، لذا آمد حوّا را فریب داد و حوّا آدم را فریب داد، و در تمام تاریخ همیشه به این شكل است كه شیطان بزرگ زن را و زن مرد را وسوسه می كند. 😶😶
اصلاً داستان آدم و حوّا و شیطان در میان مسیحیان به این شكل درآمد.

✅✅✅ولی قرآن درست خلاف این را می گوید و تصریح می كند، و این عجیب است.🤗🤗

قرآن وقتی داستان آدم و شیطان را ذكر می كند، برای آدم اصالت و برای حوّا تبعیت قائل نمی شود.
اول كه می فرماید ما گفتیم؛ می گوید: ما به این دو نفر گفتیم كه ساكن بهشت شوید (نه فقط به آدم) ، 
🌺«لا تَقْرَبا هذِهِ اَلشَّجَرَةَ» 🌺

به این درخت نزدیك نشوید (حالا آن درخت هرچه هست) . بعد می فرماید: 

🌸«فَوَسْوَسَ لَهُمَا اَلشَّیْطانُ» 🌸

شیطان این دو را وسوسه كرد. نمی گوید كه یكی را وسوسه كرد و او دیگری را وسوسه كرد.

🌺«فَدَلاّهُما بِغُرُورٍ» 🌺
باز «هما» ضمیر تثنیه است.

🍀 «وَ قاسَمَهُما إِنِّی لَكُما لَمِنَ اَلنّاصِحِینَ» 🍀

آنجا كه خواست فریب بدهد، جلوی هر دوی آنها قسم دروغ خورد. آدم همان مقدار لغزش كرد كه حوّا، و حوّا همان مقدار لغزش كرد كه آدم.

اسلام این فكر را، این دروغی را كه به تاریخ مذهبها بسته بودند زدود و بیان داشت كه جریان عصیان انسان چنین نیست كه شیطان زن را وسوسه می كند و زن مرد را و بنابراین زن یعنی عنصر گناه.
و شاید برای همین است كه قرآن گویی عنایت دارد كه در كنار قدّیسین از قدّیسات بزرگ یاد كند كه تمامشان در مواردی بر آن قدّیسین علوّ و برتری داشته اند

🌟
💥🌟💥🌟💥🌟

كلمات كليدي : زنان مردان مرد مذكر مونث

ویرایش بوسیله کاربر 1402/03/09 05:05:43 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

Azam.pormaye Offline
#2 ارسال شده : 1395/11/23 06:50:21 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال

***✅زنان قدّیسه در قرآن

در داستان ابراهیم از ساره با چه تجلیلی یاد می كند!
👇👇👇👇👇
در این حد كه همان طور كه ابراهیم با ملكوت ارتباط داشت و چشم ملكوتی داشت، فرشتگان را می دید و صدای ملائكه را می شنید، ساره نیز صدای آنها را می شنید. وقتی به ابراهیم گفتند خداوند
می خواهد به شما (ابراهیم پیرمرد و ساره پیرزن) فرزندی بدهد، صدای ساره بلند شد، گفت: 
🌺«أَ أَلِدُ وَ أَنَا عَجُوزٌ وَ هذا بَعْلِی شَیْخاً» 🌺

منِ پیرزن با این شوهر پیرمرد؟ !😳
ما سر پیری می خواهیم بچه دار بشویم؟ !🙄
ملائكه در حالی كه مخاطبشان ساره است نه ابراهیم، گفتند: 
🌸«أَ تَعْجَبِینَ مِنْ أَمْرِ اَللّهِ»🌸

ساره! آیا از بركت الهی و خداوندی به خانواده ی شما تعجب می كنید؟😐 .

همچنین قرآن وقتی اسم مادر موسی را می برد، می فرماید:
⚜ «وَ أَوْحَیْنا إِلی أُمِّ مُوسی أَنْ أَرْضِعِیهِ»⚜

 ما به مادر موسی وحی فرستادیم كه خودت فرزندت را شیر بده، 

🌺«فَإِذا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی اَلْیَمِّ وَ لا تَخافِی وَ لا تَحْزَنِی إِنّا رَادُّوهُ إِلَیْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ اَلْمُرْسَلِینَ» 🌺


قرآن به داستان مریم كه می رسد، بیداد می كند👍👍.
پیغمبران در مقابل این زن می آیند زانو می زنند. زكریا وقتی می آید مریم را می بیند، در حالتی می بیند كه مریم با نعمتهایی به سر می برد كه در تمام آن سرزمین وجود ندارد؛ تعجب می كند. قرآن می گوید درحالی كه مریم در محراب عبادت بود فرشتگان الهی با این زن سخن می گفتند:

✨🌸 «إِذْ قالَتِ اَلْمَلائِكَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اَللّهَ یُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اِسْمُهُ اَلْمَسِیحُ عِیسَی اِبْنُ مَرْیَمَ وَجِیهاً فِی اَلدُّنْیا وَ اَلْآخِرَةِ وَ مِنَ اَلْمُقَرَّبِینَ» ⚜🌸

ملائكه مستقیماً با خودش صحبت می كردند.
مریم مبعوث نبوده و این را قرآن درست نمی داند كه یك زن را بفرستد میان زن و مرد. مریم، بر خلاف شأنش مبعوث نبود ولی از بسیاری از مبعوثها عالی مقام تر بود.😊
👈👈 بدون شك و شبهه مریمِ غیر مبعوث از خود زكریا كه مبعوث بوده، عالی مقام تر و والامقام تر بود.👏👏👏👏👏

قرآن راجع به حضرت صدّیقه ی طاهره می فرماید: «إِنّا أَعْطَیْناكَ اَلْكَوْثَرَ» دیگر كلمه ای بالاتر از «كوثر» نیست. در دنیایی كه زن را شرّ مطلق و عنصر فریب و گناه می دانستند، قرآن می گوید نه تنها خیر است بلكه كوثر است یعنی خیر وسیع، یك دنیا خیر

💫🌹🌟🌹
💫🌹🌟🌹💫🌹🌟🌹
ali Offline
#3 ارسال شده : 1402/03/09 05:01:54 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,975

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

مذکر و مؤنث دو صنف از یک نوع‌اند نه دو نوع از یک جنس

انسانیت انسان به روح آنهاست، یک؛ و روح مجرد است، دو؛ و موجود مجرد نه مذکر است نه مؤنث، این سه؛ بدن یا این چنین آفریده شد یا آن چنان، این چهار

اینکه قبلاً نه مذکر بود نه مؤنث هم‌اکنون که مجرد شد نه مذکر است نه مؤنث؛ منتها با این بدن کار دارد بدن ابزار اوست وظیفه‌ها مختلف است متنوع است وظیفه زن مشخص است وظیفه مرد مشخص است. اما قرآن کریم فرمود چه مذکر چه مؤنث چه رجل چه مرأة چه مؤمن چه مؤمنه، اگر این دو عنصر محوری را داشته باشند از حیات طیّب برخودار هستند ﴿مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ﴾ حسن فاعلی داشته باشند مؤمن باشند، حسن فعلی داشته باشند مطیع پروردگار باشند عمل صالح داشته باشند، اینها به حیات طیّب می‌رسند.
بنابراین ذکورت و انوثت برمی‌گردد به ماده و بدن، یک؛ و اینها هم ابزار کار هستند و به ماده برمی‌گردند نه به صورت و نه به روح، دو؛ اینها به دو صنف برمی‌گردند نه به دو نوع، سه؛ روح حقیقت انسان را تشکیل می‌دهد.

وَ ما خَلَقَ الذَّکَرَ وَ الْأُنْثی﴾، قسم ثالثی به نام خنثی ظاهراً نیست که در حقیقتِ خلقت ما یک قسم ثالثی داشته باشیم بلکه او مشکل و مشتبه است برای دیگران وگرنه در واقع یا مذکر است یا مؤنث؛ وگرنه یک خلقت ثالثی باشد در ساختار خلقت که نه مذکر باشد و نه مؤنث آن ظاهراً در بیانات قرآنی استفاده نمی‌شود.

تفسير ايت اله جوادي املي - سوره عنكبوت
ali Offline
#4 ارسال شده : 1403/10/01 09:28:16 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,975

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
⚡️اسلام، #زن را انسانی کامل و مستقل معرفی می کند

🟢 بررسي جايگاه زن در #سير_تنزيلي قران و طبقه بندي ديدگاه مفسران

🔖 ادعای من در کتاب «قرآن و مسئله زن» این است که رویکرد کلان اسلام به زن مثبت است.
اسلام، زن را انسانی کامل و مستقل معرفی می کند که وابسته به مرد نیست، بنابراین اگر می خواهیم که در مورد #جایگاه_زن از منظر اسلام فعالیتی انجام دهیم باید چهارچوب کارمان مطابق با این نگاه اسلام باشد و بدانیم که مرد و زن هر دو موجودی مستقل هستند ولی با وجود دیگری به کمال می رسند.

🔖در صحبت از جایگاه #زنان در #اسلام باید به چهار موضوع پرداخت،
↩️ آنها عبارتند از «آفرینش زنان» «سیر و سلوک زنان» «زنان در خانواده» و «زنان در جامعه».
🔰بخشی از کتاب «قرآن و مسئله زن» به آیاتی از قرآن کریم می پردازد که آنها به نوعی به زنان و مباحث پیرامون آنان اشاره دارند بر این اساس در این بخش مجموع این آیات که تعداد آنها به 349 مورد می رسد جمع آوری، فهرست و نمایه شده و بر اساس سیر نزول در موردشان بحث شده است.

♦️🔖بر اساس بررسی #سیر_نزول آیات فوق متوجه می شویم که قرآن در آغاز نزول خود، ابتدا به نقد #تفکر_جاهلی می پردازد و سپس الگوهای جایگزینی مانند حضرت مریم (س) را مطرح کرده و بعدتر نیز در زمینه حکومت داری داستان حضرت «بلقیس» را مطرح می کند و در ادامه نیز آیات متاخرتر که در مدینه نازل شده اند به وضع احکام و مقررات می پردازند و در ادامه نیز در سال 7 هجرت است که سوره «نور» نازل می شود.
البته من اولین نفری نیستم که به بررسی آیات قرآن به این شکل می پردازم بلکه در این زمینه افرادی چون «ابوالقاسم پاینده» در ایران و «عصمت کرکر» در مراکش چنین ایده ای را مطرح کرده و در این زمینه نظراتی داشته اند.

✳4گروه مفسران در ماهيت نگاه به مسساله زن در ايات
🔖 در بخش دوم کتاب «قرآن و مسئله زن» تفاسیر مفسران مسلمان از آیات قرآنی فوق را بررسی کرده و آنها رابه چهار گروه تقسیم کرده ام،
: اولین گروه، دارای نگاهی « #سنتی و رایج» هستند که برای مثال جسم زن را ساخته شده از جسم مرد می دانند و در تفاسیر افرادی چون «ابوالفتوح رازی» چنین نگاهی موجود است.
↩️دومین گروه، نگاهی « #توجیهی و تبیینی» دارند زیرا پس از اینکه در دوران جدید با پرسش هایی در مورد آیات قرآن یاد شده مواجه شدند به یافتن پاسخی برای آنها پرداختند که از جمله این تفاسیر می توان به «المنار» رشید رضا، «المیزان» علامه طباطبایی و تفسیر «نمونه» اشاره کرد.
↩️ تفاسیری چون «التحریر و التنویر» «ابن عاشور» و در میان شیعیان دیدگاههای تفسیری «علامه فضل الله»
در دسته سوم قرار می گیرند که عنوان آنها را باید تفاسیر و دیدگاههای « #نوگرا و مدرن» دانست.
↩️دسته چهارم نیز دیدگاههای تفسیری « #زنانه و جنسیتی» هستند که در این عرصه برخی از بانوان شیعه نیز فعالیت کرده اند و در این زمینه باید به تفسیر «مخزن العرفان فی تفسیرالقرآن» از «بانو امین اصفهانی» و همچنین ترجمه قرآن کریم از سوی «طاهره صفار زاده» اشاره کرد.
👈وجود یک نگاه زنانه در تفاسیر #بانوان از قرآن برجسته است و این موضوع نکته ای مثبت در تفسیر قرآن است، بدلیل آنکه به برخی از نکاتی که به ذهن و نگاه مردان نمی آید، بانوان توجه می کنند و این باعث توجه به نقاط مغفول مانده در تفسیر قرآن می شود و من با بررسی دو تفسیر «المیزان» و «مخزن العرفان» که اتفاقا در یک دوره زمانی به نگارش در آمده اند این موضوع را به وضوح دریافتم. در حال حاضر نیز بحث تفاوت میان الهیات زنانه و الهیات مردانه در جهان مطرح شده است.

🖌 حجت الاسلام مهدی مهریزی

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.229 ثانیه ایجاد شد.