رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17 ارسالها: 221
6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
|
فَإِذَا جَاءَتِ الصَّاخَّةُ ﴿۳۳﴾ انصاریان: پس زمانی که آن بانگ هولناک و مهیب در رسد،
يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ ﴿۳۴﴾ انصاریان: روزی که آدمی فرار می کند، از برادرش….
وَأُمِّهِ وَأَبِيهِ ﴿۳۵﴾ انصاریان: و از مادر و پدرش….
وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِيهِ ﴿۳۶﴾ انصاریان: و از همسر و فرزندانش
لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ ﴿۳۷﴾ فولادوند: در آن روز هر كسى از آنان را كارى است كه او را به خود مشغول مى دارد
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ ﴿۳۸﴾ انصاریان: در آن روز چهره هایی درخشان و نورانی است
ضَاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ ﴿۳۹﴾ انصاریان: خندان و خوشحال….
وَوُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْهَا غَبَرَةٌ ﴿۴۰﴾ خرمشاهی: و در چنين روز بر چهره هايى غبار باشد
تَرْهَقُهَا قَتَرَةٌ ﴿۴۱﴾ انصاریان: [و] سیاهی و تاریکی آنان را فرا گرفته است؛ ….
أُولَئِكَ هُمُ الْكَفَرَةُ الْفَجَرَةُ ﴿۴۲﴾ انصاریان: آنان همان کافران بد کارند.
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,036 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
تدبر و نکات مهم تفسیری ایات 33-42 سوره عبس از تفسیر تسنیم
فَإِذا جاءَتِ الصَّاخَّةُ (33) یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخیهِ (34) وَ أُمِّهِ وَ أَبیهِ (35) وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنیهِ (36) فرمود وقتی صاخّه آن زلزله آن صدا و آن خروش جهانی آمد و اینها بیدار شدند سراسیمه شدند چون دیدند بار سنگینی روی دوششان است میخواهند فرار کنند از همه بستگانشان فرار کنند چون فرار متقابل است؛ یعنی اینکه فرمود: ﴿یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخیهِ ٭ وَ أُمِّهِ وَ أَبیهِ﴾، آن برادر هم از این برادر فرار میکند اگر انسان از پدر و مادر فرار میکند در آیه بعد هم فرمود که ﴿وَ بَنیهِ﴾ پدر و مادر هم از فرزندان فرار میکنند همه اهل فرار هستند.
این دارد میسوزد، به هر حال میخواهد کسی مشکل او را حل کند نه، میگوید به من چه، تو مشکل خودت را حل کن، تو مشکل خودت را حل کن،فرار متقابل است
فرمود عدهای در زحمت هستند و دارند فرار میکنند ولی راه پیدا نمیکنند اما ﴿لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنیهِ ٭ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ﴾؛ چهره اینها خیلی شفاف است، اینها عمری وضو گرفتند و در هنگام شستن صورت گفتند «اللَّهُمَّ بَیِّضْ وَجْهِی یَوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ وَ لَا تُسَوِّدْ وَجْهِی یَوْمَ تَبْیَضُّ فِیهِ الْوُجُوه»، .
آن روز برای اینکه ما نلغزیم امروز اگر وضو میگیریم در هنگام مسح به ما گفتند این را بگویید: «اللَّهُمَّ ثَبِّتْ قَدَمَیَّ عَلَی الصِّرَاطِ یَوْمَ تَزِلُّ» آن روزی که خیلیها میلغزند من نلغزم راهش همین است ما راه دیگری نداریم «اللَّهُمَّ ثَبِّتْ قَدَمَیَّ عَلَی الصِّرَاطِ یَوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَام» پس ما به هر رنگی میخواهیم در بیاوریم خودمان را باید بسازیم ـ خدای ناکرده ـ اگر به صورتهای تلخ و زشت بخواهیم در بیاوریم داریم خودمان را میسازیم و ـ إنشاءالله ـ به صورت فرشتهها در بیاییم خودمان را داریم میسازیم. امروز اگر فرار کردیم فردا جای فرار نیست نفرمود همه فرار میکنند فرمود هر کسی مشغول کار خودش است یک عده فرار میکنند یک عده در رفاه هستند در قرار هستند آنها که اهل قرار هستند که فرار نمیکنند ﴿وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ ٭ ضاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ﴾ خیلی خوشحالاند چون نتیجه اعمالشان را میبینند. آن که عقیدهاش ناسالم و باطل است میشود سیاهروی؛ آن که عملش طالح است غباری روی این صورت سیاه نشسته؛ فرمود: ﴿وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْها غَبَرَةٌ ٭ تَرْهَقُها قَتَرَةٌ﴾؛ پس آنها که عقیده سالم دارند ﴿وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ﴾ دارند آن عقیدههای سالم که دارای عمل صالحاند ﴿ضاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ﴾؛ این دو فضیلت مربوط به مؤمن با عمل صالح. دو رذیلت و زشتی مربوط به کافر بدعمل است ﴿وَ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْها غَبَرَةٌ﴾ غبارگرفته است یک، حالا خود وجه چیست؟ ﴿تَرْهَقُها قَتَرَةٌ﴾ به زودی معلوم میشو که این سیاهصورت است؛
این سیاهچالههایی که غبار روی آن است کفار هستند چرا؟ چرا این دو رذیلت است؟ برای دو رذیلت خودشان ﴿أُولئِکَ هُمُ الْکَفَرَةُ﴾، یک؛ ﴿الْفَجَرَةُ﴾، دو؛ چون کافرند سیاهصورتاند چون فاجرند غبارگرفتهاند. آنها چون مؤمناند سفیدصورتاند چون با عمل صالحاند شاداب و خنداناند که ـ إنشاءالله ـ نصیب همه شما، همه ملت اسلامی همه شهدای ما و همه صالحین ما بشود.
«و الحمد لله رب العالمین»
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.