با سلام به تمامی قرآن پویان عزیز
این سوالاتی است که برای خود من پیش امده و بعضی هایش هم زمانی که دنبال بقیه سوالات بودم پیدا کردم . اکثرا از تفاسیر نمونه و نور و المیزان و بعضی هایش هم از سایت تدبر جمع آوری شده ک تقدیم به شما دوستان عزیز
1- چرا در آیه 2 سوره بقره از ضمیر اشاره دور (ذلک- آن کتاب) استفاده شده در صورتی که بهتر بود از ضمیر اشاره نزدیک یعنی (هذا- این کتاب) استفاده می شد؟بدلیل احترام به قرآن و عظمت قرآن و ذلک اشاره به مراتب نورانی قران دارد
2- هدایت در ایه 2 سوره بقره چیست ؟کلمه هدایت در قرآن در مورد فراوانى استعمال شده است ولى ریشه و اساس همه آنها به دو معنى بازگشت مى کند:
1((هدایت تکوینى )) که در تمام موجودات جهان وجود دارد (منظور از هدایت تکوینى رهبرى موجودات به وسیله پروردگار زیر پوشش نظام آفرینش و قانونمندیهاى حساب شده جهان هستى است ).
قرآن مجید در این زمینه از زبان موسى (علیه السلام ) مى گوید: ربنا الذى اعطى کل شیى ء خلقه ثم هدى : ((پروردگار ما همان کسى است که همه چیز را آفرید و سپس آن را هدایت کرد)) (طه 50).
2 ((هدایت تشریعى )) که به وسیله پیامبران و کتابهاى آسمانى انجام
3-
با توجه به ایه 6 تفاوت کافر با مشرک چیست؟ مشرک یعنی کسی که خدا را قبول دارد اما موجود یا موجودات دیگری را نیز در کنار او به خدایی پذیرفته است. کافر معانی گوناگونی دارد. اصل معنای آن به معنای پوشاندن است و به انسان کافر از آن جهت کافر گفته میشود که حق را می پوشاند.
4-
در ایه 7 منظور از (ختم الله علی قلوبهم) چیست؟ منظور آن است که به کیفر کفران شان، کاری کردیم که دیگر حرف حق را نمی پذیرند و نمی فهمند.
5-
با توجه به ایه 7 چرا قلب و بصر به صیغه جمع و سمع به صیغه مفرد ذکر شده است ؟ تنوع ادراکات قلبى و مشاهدات با چشم نسبت به مسموعات فوق العاده بیشتر است و بخاطر این تفاوت قلوب و ابصار بصورت جمع ذکر شده ولى سمع بصورت مفرد آمده است.
در فیزیک جدید نیز مىخوانیم امواج صوتى قابل استماع تعداد نسبتا محدودى است و از چندین ده هزار تجاوز نمىکند .
در حالیکه امواج نورها و رنگهائى که قابل رؤیت هستند از میلیونها مىگذرد
6-
با توجه به ایه 10 چرا برای ذکر عذاب کافران از واژه "عذاب عظیم" و برا ی منافقین از واژه "عذاب الیم" استفاده شده است؟ مجازات گاهى" دردناک" است (عذاب الیم) مانند شلاق زدن و آزار بدنى و گاهى" توهین آمیز" است (عذاب مهین) مانند پاشیدن لجن بر لباس کسى و مانند آن و گاهى پر سر و صدا است (عذاب عظیم) مانند مجازات در حضور جمعیت، و نیز گاهى اثر آن در وجود انسان عمیق است و تا مدتى باقى مىماند (عذاب شدید)، مانند زندانهاى طویل المدة با اعمال شاقه ... و امثال آن.
روشن است که توصیف عذاب به یکى از صفات تناسبى با نوع" گناه" دارد و لذا در بسیارى از آیات قرآن، مجازات ظالمان به عنوان عذاب الیم آمده است، زیرا متناسب با دردناک بودن ظلم نسبت به بندگان خدا است، و آنها که گناهشان توهین آمیز است و همچنین آنها که دست به گناهان شدید و یا پر سر و صدا مىزنند کیفرى همانند آن دارند ولى منظور از ذکر مثالهاى فوق نزدیک ساختن مطلب بذهن است و گرنه مجازاتهاى آن جهان قابل مقایسه با مجازاتهاى این عالم نیست.
کلمات کلیدی:هدایت،کافر،مشرک،کتاب،عذاب
ویرایش بوسیله کاربر 1393/04/27 02:51:59 ب.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است