آیات 61-62
وَ هُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِوَ يُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظةً حَتى إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْت تَوَفَّتْهُ
رُسلُنَا وَ هُمْ لا يُفَرِّطونَ(61)
ثُمَّ رُدُّوا إِلى اللَّهِ مَوْلَاهُمُ الْحَقِّأَلا لَهُ الحُْكْمُ وَ هُوَ أَسرَعُ الحَْسِبِينَ(62)61 -او تسلط كامل بر بندگان خود دارد و مراقبانى بر شما مى فرستد ،
تازمانى كه يكى از شما را مرگ فرا رسد فرستادگان ما جان او را مىگيرند و آنها ( در نگاهدارى
حساب اعمال بندگان ) كوتاهى نمى كنند.
62 -سپس ( تمام بندگان ) به سوى خدا كه مولاى حقيقى آنها است باز
مى گردند ، بدانيد داورى مخصوص او است و او سريعترين حسابگران است.
تفسیر آیات
در این آيه باز براى توضيح بيشتر روى احاطه علمى خداوند نسبت به اعمال بندگان ، و نگاهدارى
دقيق حساب آنها براى روز رستاخيز چنين مى گويد : او تسلط كامل بر بندگان خود دارد و همواست كه
حافظان و مراقبانى بر شمامى فرستد كه حساب اعمالتان را دقيقا نگاهدارى كنند
(
و هو القاهر فوق عباده و يرسل عليكم حفظة).
قاهريت به معنى غلبه و تسلط كامل بر چيزى است به طورى كه هيچگونه توانائى مقاومت
در طرف مقابل نباشد ، و به عقيده بعضى اين كلمه معمولا در جائى بكار برده مىشود كه طرف
مقابل داراى عقل باشد ، در حاليكه لفظ غلبه هيچ يك از اين دو خصوصيت را ندارد ،
بلكه معنى آن كاملا وسيع است.
حفظة جمع حافظ و در اينجا به معنى فرشتگانى است كه مامور نگاهدارى حساب اعمال انسانها هستند ،
همانطور كه در سوره انفطار آيه 10 تا 13 مىخوانيم (
ان عليكم لحافظين .
كراما كاتبين.
يعلمون ما تفعلون ) : مراقبان و حافظانى بر شما گمارده شده ، آنها نويسندگان
بزرگوارى هستند كه از هر كار شما آگاهند.
سپس مى فرمايد : نگاهدارى اين حساب تا لحظه پايان زندگى و فرا رسيدن مرگ ادامه دارد
(
حتى اذا جاء احدكم الموت).
و در اين هنگام فرستادگان ما كه مامور قبض ارواحند روح او را مى گيرند
(
توفته رسلنا).
و در پايان اضافه مى كند كه اين فرشتگان به هيچ وجه در انجام ماموريت خود كوتاهى و قصور و
تفريط ندارند ، نه لحظه اى گرفتن روح را مقدم مى دارند ، و نه لحظه اى مؤخر
(
و هم لا يفرطون ) .
اين احتمال نيز وجود دارد كه اين صفت مربوط به فرشتگان حافظان حساب اعمال انسانها بوده باشند ،
كه آنها در حفظ و نگاهدارى حساب اعمال كمترين كوتاهى و قصور ندارند و تكيه سخن در آيه مورد
بحث نيز روى همين قسمت است در آيه بعد اشاره به آخرين مرحله كار انسان كرده ، مى گويد :
افراد بشر پس از طى دوران خود با اين پرونده هاى تنظيم شده كه همه چيز در آنها ثبت است ،
در روز رستاخيز به سوى پروردگارى كه مولاى حقيقى آنها است باز مى گردند. (
ثم ردوا الى الله مولاهم الحق ) .
و در آن دادگاه ، دادرسى و حكم و قضاوت مخصوص ذات پاك خدا است ( الا له الحكم).
و با آنهمه اعمال و پرونده هائى كه افراد بشر در طول تاريخ پرغوغاى خود داشته اند به
سرعت به تمام حسابهاى آنها رسيدگى مى كند ، (
و هو اسرع الحاسبين).
مجموع اين آيات يك درس كامل تربيتى براى بندگان خدا است ، آگاهى خداوند
از كوچكترين ذرات اين جهان ، احاطه علمى او بر همه چيز ، قدرت و قهاريت او نسبت به بندگان ،
اطلاع او از تمام اعمال بشر ، نگاهدارى حساب اعمال به وسيله كاتبان دقيق ، گرفتن جان او
در لحظه معين ، برانگيخته شدن او در رستاخيز و سپس رسيدگى دقيق و سريع به تمام كارهاى اين انسان .
كيست كه ايمان به مجموع اين مسائل داشته باشد ، و مراقب اعمال خويش نگردد ؟
بى حساب ظلم و ستم كند ، بى دليل دروغ بگويد ، و بى جهت به ديگران تجاوز كند ،
آيا اين اعمال با ايمان و اعتقاد و توجه به اصول فوق هرگز جمع مى شود ؟!
برگرفته از تفسیر نمونه ج 5 ص 278
کلمات کلیدی:خواب،مرگی،توفی،نجات،عذاب،خداوند
ویرایش بوسیله کاربر 1393/06/06 02:57:27 ب.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است