logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:177699)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140577)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:131483)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95518)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    ياد قيامت: عامل بازدارنده از هر گناه    دعاي مستمر براي عدم انحراف قلب پس از هدايت             

توجه

Icon
Error

2 صفحه<12
ali Offline
#26 ارسال شده : 1402/04/21 02:06:28 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,975

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

باتفاق شيعه و اهل سنت رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله پس از نزول آيه، نصاراى نجران را به مباهله دعوت فرمود و موقع رفتن به محل مباهله فقط‍‌ على بن ابى طالب، فاطمۀ زهرا، حسن و حسين عليهم السّلام را با خود برد
با در نظر گرفتن اين نقل مسلم مطالب ذيل از آيه استفاده ميشود.
اول: حسن و حسين عليهما السّلام پسران رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله بوده و بآنها «ابن رسول اللّٰه» گفته ميشود ابن حجر در صواعق محرقۀ خود مى‌گويد: از فوائد اين آيه آنست كه به حسنين، پسران رسول خدا، گفتن جايز است و او بالاتفاق پدر آن دو است.
دوم: چون رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فقط‍‌ حضرت فاطمه را با خود برده دليل است كه «نسائنا» فقط‍‌ يك مصداق داشته و فاطمه عليها السّلام «الگوى» منحصر بفرد بوده است و گرنه لازم بود كه آن حضرت اقلا سه نفر را ببرد، حتى از زنان آن حضرت نيز كسى لايق آن مقام نبود.
سوم: على بن ابى طالب عليه السّلام در اين آيه مصداق «انفسنا» است يعنى: كسى را بخوانيم كه در فضيلت و مقام و ارزش بمنزلۀ خود ما است، «انفسنا» جمع است ولى عمل رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله نشان ميدهد: اين جمع فقط‍‌ يك مصداق داشته و گرنه لازم بود اقلا سه مرد را با خود ببرد كه مصداق جمع باشند، از اينجا مقام والاى على بن ابى طالب عليه السّلام كاملا روشن ميشود، مباهله در سال نهم يا دهم هجرت در اواخر زندگى آن حضرت اتفاق افتاده و تا آن روز در اسلام فقط‍‌ يك فرد در مزايا و فضائل مانند رسول وجود داشت.

چهارم: زمخشرى در كشّاف پس از نقل اينكه: رسول خدا فقط‍‌ على، فاطمه، حسن و حسين عليهم السّلام را با خود به مباهله برد مى‌گويد: براى فضيلت اصحاب كساء دليلى قويتر از اين واقعه نيست، ابن حجر در صواعق ذيل آيۀ نهم از آيات نازله در شأن اهل بيت، اين را از زمخشرى نقل كرده است


تفسير احسن الحديث
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
2 صفحه<12
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.058 ثانیه ایجاد شد.