رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
احكام نگاه و پوشش در قران:نگاه حرام چيست؟نگاه به عورت ديگران،نگاه به بدن زن نامحرم،پوشاندن بدن مرد و زن نامحرم بنام خدا
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ 24
وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ
در تفسير الميزان اين گونه بيان شده است:
"كلمه (غض ) به معناى روى هم نهادن پلك هاى چشم است، و كلمه (ابصار) جمع بصر است كه همان عضو بيننده باشد و از اينجا معلوم مى شود كه كلمه (من ) در جمله (من ابصارهم ) براى ابتداى غايت است، و يا براى بيان جنس، و يا تبعيض باشد كه هر يك را مفسرى گفته، و معنايش اين است كه مؤمنين چشم پوشى را از خود چشم شروع كنند.
دستور غضّ بصر و حفظ عورات
معناى جمله اين است كه به مؤمنين امر كن كه چشم خود را بپوشند، و تقدير آن اين است كه : ايشان را امر به غض و چشم پوشى كن كه اگر امر بكنى چشم خود را مى پوشند، و اين آيه به جاى اينكه نهى از چشم چرانى كند، امر به پوشيدن چشم كرده و فرقى ندارد، آن امر اين نهى را هم افاده مى كند و چون مطلق است نگاه به زن اجنبى را بر مردان، و نگاه به مرد اجنبى را بر زنان تحريم فرموده.
و جمله (و يحفظوا فروجهم ) نيز به معناى اين است كه به ايشان امر كن تا فرج خود را حفظ كنند و كلمه (فرجه ) و (فرج ) به معناى شكاف در ميان دو چيز است كه با آن از عورت كنايه آورده اند، و در قرآن كريم هم كه سرشار از اخلاق و ادب است هميشه اين كنايه را استعمال كرده، به طورى كه راغب گفته در عرف هم به خاطر كثرت استعمال مانند نص و اسم صريح براى عورت شده است.
و مقابله اى كه ميان جمله (يغضوا من ابصارهم ) با جمله (يحفظوا فروجهم ) افتاده،اين معنا را مى رساند كه مراد از (حفظ فروج ) پوشاندن آن از نظر نامحرمان است، نه حفظ آن از زنا و لواط كه بعضى پنداشته اند، در روايت هم از امام صادق (عليه السلام) رسيده كه فرمود: تمامى آياتى كه در قرآن درباره حفظ فروج هست به معناى حفظ از زنا است، به غير اين آيه كه منظور در آن حفظ از نظر است.
و بنابراين ممكن است جمله اولى از اين دو جمله را با جمله دومى تقييد كرده، و گفت مدلول آيه تنها نهى از نظر كردن به عورت، و امر به پوشاندن آن است.(يعني دستور غض بصر تنها شامل نهي از نظر به عورت باشد )
آنگاه به مصلحت اين حكم اشاره نموده، و با بيان آن مردم را تحريك مى كند كه مراقب اين حكم باشند و آن اشاره اين است كه مى فرمايد: (اين بهتر شما را پاك مى كند، علاوه بر اين خدا به آنچه مى كنيد با خبر است ).
كلام در جمله (و قل للمؤمنات...) همان است كه در جمله (قل للمؤمنين...) گذشت. پس براى زنان هم جايز نيست نظر كردن به چيزى كه براى مردان جايز نيست، و بر ايشان هم واجب است كه عورت خود را از اجنبى - چه مرد و چه زن - بپوشانند.
امر به حجاب دارى و آشكار نساختن مواضع زينت و...
و اما اينكه فرمود: (و لا يبدين زينتهنّالا ما ظهر منها) كلمه (ابداء) به معناى اظهار است و مراد از (زينت زنان )، مواضع زينت است، زيرا اظهار خود زينت از قبيل گوشواره و دست بند حرام نيست، پس مراد از اظهار زينت، اظهار محل آنها است.
خداى تعالى از اين حكم آنچه را كه ظاهر است استثناء كرده. و در روايت آمده كه مقصود از آنچه ظاهر است صورت و دو كف دست و قدمها مى باشد، (و ليضربن بخمرهنّعلى جيوبهنّ)- كلمه (خمر) به دو ضمه - جمع (خمار) است، و خمار آن جامه اى است كه زن سر خود را با آن مى پيچد، و زايد آن را به سينه اش آويزان مى كند. و كلمه (جيوب ) جمع جيب - به فتح جيم و سكون ياء است كه معنايش معروف است، و مراد از جيوب، سينه ها است، و معنايش اين است كه به زنان دستور بده تا اطراف مقنعه ها را به سينه هاى خود انداخته، آن را بپوشانند."كلمات كليدي:نگاه چشم عورت نامحرم صورت ویرایش بوسیله کاربر 1395/12/10 10:38:56 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
آيت الله صادقي تهراني صاحب تفسير الفرقان در رساله نوين خود اين گونه نظر داده است:
"نگريستن به چهره ى زن نامحرم سه گونه است: 1- بدون شهوت و ريبه 2- با شهوت و بدون ريبه 3- با ريبه، و مقصود از ريبه شهوتى است كه از مقدمات نزديك استفاده ى جنسى است چه بوسيدن يا دست ماليدن و يا مقدمات و مؤخراتى ديگر كه همه در جمله ى بهره ى جنسى مختصر مى شوند.
نظر در دو صورت آخر به طور مسلم حرام است، و در صورت اول دليلى روشن بر حرام بودنش نيست، كه عمده ى آن ها در روايات «النَّظْرةُ سَهْمٌ مِنْ سهامِ إبْليسَ» است كه نگاه كردن تيرى است از تيرهاى شيطان، و پرروشن است كه تنها نظرى تير شيطان است كه احياناً به هدف مى خورد، و نظرى كه به كلى خالى از شهوت باشد اصلًا تير شيطانى و شهوانى نيست تا احياناً به هدف بخورد.
آياتى هم كه نظر كردن را حرام كرده تنها در موردى است كه از روى شهوت يا ريبه باشد، و يا موجب دنبال كردن زن و اذيت شدن او گردد كه در حكمت حجاب آمده «ذلكَ أدْنى أنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤذَيْنَ» (سوره ى احزاب، آيه ى 59) «اين- حجاب زنان از مردان- نزديك تر است به اين كه- به پاكى و عفت- شناخته شوند و مورد اذيت نباشند» و هم چنين است «ذلكَ أطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلوبِهِنَّ» (سوره ى احزاب، آيه ى 53) «اين- حجاب و نظر نكردن به زن- پاك تر است براى دل هاى شما و دل هاى ايشان»
در هر صورت چون حرمت نظر برمبناى «يَغُضُّوا مِنْ أبْصارِهِمْ ...» (سوره ى نور، آيه ى 31) براى پيشگيرى از بهره هاى جنسى مقدماتى و غيره است، در صورتى حرام است كه مورد اين گونه جرياناتى باشد، و در صورتى كه اصولًا هيچ گونه احتمال و يا امكان بهره گيرى جنسى در ميان نيست اين گونه نظر كردن ها نيز حرام نيست مانند نظر كردن به زن هاى پير و فرتوت يا زنى كه اصولًا انسان از او تتقّر دارد يا رغبت ازدواج با او ندارد.
غض به معناى پوشش است، و «من ابصارهم» در مردان كه عورت هاى ديگران را كلًا- چه زنان و چه مردان- از ديدهاشان بپوشانند، و هم چنين «يَغضُضنَ من ابصارهنّ» در زنان، پوشش دو بعدى را دربر دارد، كه هم خود از اين نگريستن چشم هاشان را بپوشند كه آن را برهم نهند و هم به هر وسيله اى ديگر دست دور باش به آن ها بزنند، كه اين دو درباره ى عورت هاست، و سپس «وَلا يُبْديْنَ زينَتَهُنَّ» (سوره ى نور، آيه ى 31) آشكار كردن زينت هاشان را چه اصلى و چه فرعى كلًا شامل است.
حكم حجاب زنان مسلمان بر دو مبنى است، يكى احترام ناموس و عفاف زنان و اين كه مورد پى گير و آزار قرار نگيرند، و ديگرى هم حفظ عفت و پاكى مردان كه از هوسرانى با زنان در امان باشند، و هر دوى اين ها بر محور امكان استفاده هاى جنسى است،
بنابراين زنان غير مسلمان، و يا زنان مسلمانى كه اگر از بى حجابى بازشان داريد نمى پذيرند در اين جا احترام چنان زنى كه پايبند به حجاب نيست از بعد نظر كردن به غير صورتشان- به جز جاهاى حساسشان- نيز ساقط است، و تنها بعد دوم و سوم ممنوعيت نظر كردن مى ماند كه از روى شهوت يا ريبه باشد كه در اين صورت چنان چه مرد احساس خوف كرد بايد روى خود را برگرداند و صحنه را ترك كند.
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,034 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
از جمله اختلاف نظراتي كه در اين آيه بين مفسرين و نويسندگان در ايه 31 سوره نور وجود دارد،تعريف زينت است.
برخي مراد از زينت را زيور الاتي ميدانند كه زنان براي ارايش خود بكار ميبرند .برخي نيز مراد از زينت را ،خود اندام زن را دانسته اند.تفسير الميزان نيز منظور آيه را مواضع زينت(اندامهايي كه زنان روي آن زينت مي بندند) دانسته است.
جهت ملاحظه نظرات و تفاسير مختلف ايه فوق كليك كنيد
اما با نگاهی به کاربرد کلمه زینت در قران ،این موارد بدست می آید:
اولا زینت میتواند طبیعی یا مصنوعی و انسان ساز باشد.
ثانیا زینت به تنهایی مفهوم ندارد بلکه حتما با اضافه شدن به شیئی دیگر یا در ارتباط و نسبت با موضوعی دیگر،آنرا زینت میدهد.
مثلا در قران،ستارگان زینت آسمان،گیاهان زینت زمین و مال وفرزندان زینت زندگی دنیا هستند.
ثالثا هر زینتی میتواند هم باعث زینت دیگران شود و هم خودش زینتی دیگر را برای اراستن خود اضافه کند. مثلا فرزندان بطور کلی مایه زینت زندگی دنیوی هستند اما خود شان هم میتوانند با وسایل زینتی خود را تزیین نمایند.به همین جهت هم هست که در ایه 31 سوره اعراف خداوند دستور میدهد ای بنی ادم در مساجد،زینتهای خود را برگیرید.مسلما منظور نمایان کردن اندام خودشان نبوده بلکه اراستگی و پیراستگی مسلمانان در مساجد با استفاده از زینتهای متعارف بوده است.
پس در این جمله هم موضوع، خطاب به زنان مسلمان راجع به ظاهر نکردن هر انچه که برای زیباتر کردن بدن خود استفاده میکنند،میباشد. |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
احكام نگاه كردن در رساله آيت الله سيستاني چنين گفته است:
مسأله ۲۴۵۱ ـ نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم، و همچنین نگاه کردن به موی آنان، چه با شهوت باشد چه بدون آن، چه با ترس از وقوع در حرام چه بدون آن، حرام است، و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ، اگر با شهوت یا با ترس از وقوع در حرام باشد، حرام است، بلکه احتیاط مستحب آن است که بدون شهوت و ترس از وقوع در حرام هم به آنها نگاه نکند. و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم با شهوت و ترس از وقوع در حرام، حرام میباشد، بلکه ـ بنا بر احتیاط واجب ـ بدون آن نیز نباید نگاه کند، مگر به جاهایی از بدن که معمولاً مردها نمیپوشانند، مثل سر و دستها و ساق پاها، که نگاه کردن زن به این جاها اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد، اشکال ندارد.
مسأله ۲۴۵۲ ـ نگاهکردن به زنهای بیباک که اگر کسی آنها را امر به حجاب نماید، اعتنا نمیکنند، اشکال ندارد، مشروط به آنکه بدون شهوت و ترس وقوع در حرام باشد و در این حکم فرقی میان زن های کفار و دیگر زنها نیست و همچنین فرقی نیست میان دست و صورت و دیگر جاهای بدن، که معمولاً آنها نمیپوشانند.
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.