رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,034 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
آیات زیادی از قران به توصیف حوادث و رخدادهای زمان قیامت در جهان آفرینش اختصاص دارد از جمله ایات متعددی به توصیف وضعیت جبال و کوهها در شرایط قیامت پرداخته است
ایا این توصیفات و افعال متعدد زوایا و ابعادمختلفی از یک پدیده فیزیکی هستند یا به مراحل و پدیده های مختلفی اشاره دارند؟
ابتدا کلیه آیات مرتبط با کوهها در شرایط برپایی قیامت و نفخ صور اول و دوم را به ترتیب نزول مرور می کنیم:
القارعة(5) وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ ترجمه : و کوهها مانند پشم زدهشده رنگين شود.
الواقعة(4) إِذَا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا ترجمه : چون زمين با تکان [سختى] لرزانده شود،
الواقعة(5) وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا ترجمه : و کوهها [جمله] ريزه ريزه شوند،
الواقعة(6) فَكَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا ترجمه : و غبارى پراکنده گردند،
المرسلات(10) وَإِذَا الْجِبَالُ نُسِفَتْ ترجمه : و آنگاه که کوهها از جا کنده شوند،
المرسلات(11) وَإِذَا الرُّسُلُ أُقِّتَتْ ترجمه : و آنگاه که پيمبران به ميقات آيند،
النبأ(18) يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا ترجمه : روزى که در «صور» دميده شود، و گروه گروه بياييد؛
النبأ(19) وَفُتِحَتِ السَّمَاءُ فَكَانَتْ أَبْوَابًا ترجمه : و آسمان، گشوده و درهايى [پديد] شود؛
النبأ(20) وَسُيِّرَتِ الْجِبَالُ فَكَانَتْ سَرَابًا ترجمه : و کوهها را روان کنند، و [چون] سرابى گردند.
المعارج(8) يَوْمَ تَكُونُ السَّمَاءُ كَالْمُهْلِ ترجمه : روزى که آسمانها چون فلز گداخته شود،
المعارج(9) وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ ترجمه : و کوهها چون پشم زده گردد،
التكوير(3) وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ ترجمه : و آنگاه که کوهها به رفتار آيند.
الطور(9) يَوْمَ تَمُورُ السَّمَاءُ مَوْرًا ترجمه : روزى که آسمان سخت در تب و تاب افتد،
الطور(10) وَتَسِيرُ الْجِبَالُ سَيْرًا ترجمه : و کوهها [جمله] به حرکت درآيند.
الحاقة(13) فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ نَفْخَةٌ وَاحِدَةٌ ترجمه : پس آنگاه که در صور يک بار دميده شود.
الحاقة(14) وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً ترجمه : و زمين و کوهها از جاى خود برداشته شوند و هر دوى آنها با يک تکان ريز ريز گردند.
المزمل(14) يَوْمَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ وَكَانَتِ الْجِبَالُ كَثِيبًا مَهِيلًا ترجمه : روزى که زمين و کوهها به لرزه درآيند و کوهها به سان ريگ روان گردند.
طه(105) وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْجِبَالِ فَقُلْ يَنْسِفُهَا رَبِّي نَسْفًا ترجمه : و از تو در باره کوهها مىپرسند، بگو: «پروردگارم آنها را [در قيامت] ريز ريز خواهد ساخت،
طه(106) فَيَذَرُهَا قَاعًا صَفْصَفًا ترجمه : پس آنها را پهن و هموار خواهد کرد،
طه(107) لَا تَرَىٰ فِيهَا عِوَجًا وَلَا أَمْتًا ترجمه : نه در آن کژى مىبينى و نه ناهموارى.
الكهف(47) وَيَوْمَ نُسَيِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا ترجمه : و [ياد کن] روزى را که کوهها را به حرکت درمىآوريم، و زمين را آشکار [و صاف] مىبينى، و آنان را گرد مىآوريم و هيچ يک را فرو گذار نمىکنيم.
کلمات کلیدی: جبال کوهها قیامت سیر عهن متلاشی ریز سراب نفخ
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
وضعيت كوهها در قيامت:نظر تفسير الميزان:همه اين تعابير،بر يك معنا دلالت دارد
يَوْمَ نُسيرُ الجِْبَالَ وَ تَرَى الاَرْض بَارِزَةً وَ حَشرْنَهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنهُمْ أَحَداً(47)
● جابجائى كوهها در قيامت كه به تعبيرهاى مختلفى در قرآن آمده است
ظرف ((يوم (( متعلق به مقدرى است ، و تقدير كلام ((و اذكر يوم نسير - بياد آر روزى را كه به راه مى اندازيم (( مى باشد، و به راه انداختن كوه ها به اين است كه آنها را از جاى خود بركند. و خداى تعالى اين معنا را در چند جا با تعبيراتى مختلف بيان فرموده ، يك جا فرموده :
((و كانت الجبال كثيبا مهيلا(( جايى ديگر فرموده : (و تكون الجبال كالعهن المنفوش )و در جايى ديگر فرموده : (فكانت هباء منبثا) و جايى ديگر چنين تعبير كرده كه (و سيرت الجبال فكانت سرابا)
و آنچه از سياق برمى آيد اين است كه مسأله بروز زمين ، مترتب بر به راه انداختن كوه ها است ، يعنى وقتى كوه ها و تلها تكان مى خورند و فرو مى ريزند زمين همه جايش بروز و ظهور مى كند، و ديگر چيزى حائل از ديدن كرانه افق نيست ، و يك ناحيه زمين حائل از ناحيه ديگرش نمى شود. و چه بسا احتمال داده اند كه آيه شريفه مى خواهد به مضمون آيه ((و اشرقت الارض بنور ربها(( اشاره كند
ترجمه تفسير الميزان جلد 13 صفحه : 447
|
|
|
|
رتبه: Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/07/06 ارسالها: 27
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
|
نگاهی متفاوت به ایات مرتبط با جبال در قیامت
سیرکوهها متعلق به نفخه دوم و متفاوت از متلاشی کوهها در نفخه نخست است.
در نفخه صور اول،کوبنده ای(که میتواند یک ستاره دنباله دار باشد)زمین را می کوبد. بر اثر این برخورد کوهها پراکنده و متلاشی میشوند. تعابیری چون عهن المنفوش،دکتا دکه واحده،نسف جبال باین موضوع اشاره میکنند.
کوهها در مرحله نخست قیامت در اثر کوبنده و لرزش شدید مانند پشم زده شده به هوا پرتاب و سپس به زمین برمیگردند و زمین صاف و مسطح میگردد و بصورت دشتی هموار در میاید.
در مرحله دوم بعد از خروج همگانی از قبرها و حساب و کتاب و عرضه اعمال،رانده شدن بسوی بهشت و جهنم رخ میدهد.
مطابق سوره نبا،سیرکوهها پس از زنده شدن مردم و انجام حساب و کتاب انهاست.بازشدن راه اسمان برای بهشتیان و پرتاب شدن کوه پاره ها به سمت دوزخ،در راستای رانده شدن بسوی جهنم و بهشت است.
يَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا ﴿۱۸﴾
فولادوند: روزى كه در صور دميده شود و گروه گروه بياييد
وَفُتِحَتِ السَّمَاء فَكَانَتْ أَبْوَابًا ﴿۱۹﴾
و راه آسمان گشوده ميشود(برای بهشتیان)، و به صورت درهاي متعددي در ميآيد
وَسُيِّرَتِ الْجِبَالُ فَكَانَتْ سَرَابًا ﴿۲۰﴾
و كوه پارهها جدا شوند و به راه افتندو پس از لحظاتی چون سراب نمایان گردند و [چون] سرابى گردند
إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا ﴿۲۱﴾ بى گمان جهنم در کمین(این کوه پاره ها و گروه های روی انها)است
لِلْطَّاغِينَ مَآبًا ﴿۲۲﴾ تا دوزخیان طغیانگر را ماوا باشد |
سیدمحسن میرباقری |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
سرنوشت کوههادر قیامت:
ازمجموع آیات قرآن درموردسرنوشت کوه هاچنین استفاده میشودکه انهادر آستانه رستاخیزمراحل مختلفی راطی میکنند:
1- نخست به لرزه درمی آیند:يَوْمَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ وَكَانَتِ الْجِبَالُ كَثِيبًا مَهِيلًا
((درآن روز که زمین وکوه هاسخت به لرزه درمی آید))
2-سپس به حرکت درمی آیند:وَتَسِيرُ الْجِبَالُ سَيْرًا
((وکوه هاازجاکنده ومتحرک می شوند))
3-سپس ازجاکنده می شود وسخت درهم کوفته خواهدشد:وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً
((وزمین وکوه هاازجابرداشته شوندویکباره درهم کوبیده ومتلاشی گردند))
4- درچهارمین مرحله ازهم متلاشی میشوندوبه صورت انبوهی ازشن درمی آیند:يَوْمَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ وَكَانَتِ الْجِبَالُ كَثِيبًا مَهِيلًا
((وکوه ها (چنان درهم کوبیده میشودکه)به شکل توده هایی ازشن نرم در می آید))
5-وبعدبه صورت ((پشم زده شده))درمی آیدکه باتندبادحرکت میکند:وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ
((وکوه هامانندپشم رنگین حلاجی شده می گردد))
6- وسپس به صورت ((گردوغبار))درمی آیدکه در فضاپراکنده می شود:وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّافَكَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا
((وکوه هادرهم کوبیده می شود،وبه صورت غبارپراکنده درمی آید))
7- وبالاخره تنهااثری که ازآن باقی می ماندوهمچون ((سرابی))ازدورنمایان خواهدشد:وَسُيِّرَتِ الْجِبَالُ فَكَانَتْ سَرَابًا
((وکوه هابه حرکت درمی آیدوبه صورت سرابی دیده می شود))
وبه این ترتیب سرانجام کوه هاازصفحه زمین برچیده می شودوزمین هموارمی گردد.
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْجِبَالِ فَقُلْ يَنْسِفُهَا رَبِّي نَسْفًا ترجمه : و از تو در باره کوهها مىپرسند، بگو: «پروردگارم آنها را [در قيامت] ريز ريز خواهد ساخت،
فَيَذَرُهَا قَاعًا صَفْصَفًاترجمه : پس آن (زمین) را پهن و هموار خواهد کرد،
لَا تَرَىٰ فِيهَا عِوَجًا وَلَا أَمْتًا ترجمه : نه در آن کژى مىبينى و نه ناهموارى.
نقل از کتاب قیامت روز حسرت عظیم نوشته علیرضا زکی زاده رنانی
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
حوادثی که در آستانه پایان جهان پدیدار میشود:
1. کوهها بعد از مقدماتی متلاشی میشود.
کوهها در ابتدا به لرزه در میآیند.
بعد از جا کنده میشوند.
سپس به حرکت درمیآیند.
و در هم کوبیده میشوند.
آن گاه به صورت توده ای از شنهای متراکم درمیآیند.
بعد به صورت گرد و غبار پراکنده میشوند.
http://www.islamquest.ne.../archive/question/fa4175
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,034 47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
وضعیت جبال در قیامت چگونه است؟
از میان توصیفات وافعال متعددی که برای بیان حالت کوهها در قیامت استفاده شده است،برخی از انها مشابه هم بوده و میتوان انها را توصیفات متفاوت یک حالت یا یک پدیده دانست
از اینرو تامل در معانی و ریشه کلمات ضروریست:
1-عهن:نرم،پشم حیوان منفوش:نشر،پراکندن،حلاجی کردن پشم گوسفند لذا وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ در سوره قارعه: مانند پشم زده شده و ریزشده معلق در هوا معنا میشود. همچنین در سوره معارج نیز همین معنا و کلمه را داریم.وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ
2-بسّ:شکسته و ریز شدن،رجّ:اظطراب شديد،نزديك به زلزله و رجفه،حركت پي در پي در دو جهت مختلف هباء:چیزیکه رقیق و ریز باشد و به هوا بلند شود و میتواند از جنس خاک یا خاکستر یا ریگ و مانند انها باشد. منبثا از ريشه بث:گستردن و پراكندن
لذا در سوره واقعه ایات و بُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّافَكَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا و کوهها ريزه ريزه شوند،پس غبارى پراکنده گردند با عبارت کالعهن المنفوش در سوره قارعه هم معناست.
3-نسف:از ریشه کندن در سوره های مرسلات و طه از این فعل استفاده شده است: واذاالجبال نسفت:انگاه که کوهها از ریشه کنده شود
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْجِبَالِ فَقُلْ يَنْسِفُهَا رَبِّي نَسْفًا و از تو در باره کوهها مىپرسند، بگو: «پروردگارم آنها را [در قيامت] از ریشه بر می کند برکندنی.
4-دکّ:منهدم کردن و کوبیدن بگونه ایکه هموار شود و صورت وجودیش از بین رود.
در سوره حاقه داریم:وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً ترجمه : و روزیکه زمين و کوهها برداشته شود پس از هم پاشیده و کوبیده شده و بصورت هموار درایند.
در اینجا فعل حملت مشابه نسفت است.
5-کثیبا مهیلا:تل های شن در حال ریزش و سرازیز شدن
6-رجف:لرزش
در سوره مزمل داریم:يَوْمَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ وَكَانَتِ الْجِبَالُ كَثِيبًا مَهِيلًا ترجمه : روزى که زمين و کوهها به لرزه درآيند و کوهها به سان تلهای ريگ در حال ریزش گردند.
7-قاع:زمین صاف و هموار و خالی 8-صفصفا:قرار گرفتن در یک امتداد،زمین هموار
در سوره طه چنین توصیف شده است:وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْجِبَالِ فَقُلْ يَنْسِفُهَا رَبِّي نَسْفًا106فَيَذَرُهَا قَاعًا صَفْصَفًا107لَا تَرَىٰ فِيهَا عِوَجًا وَلَا أَمْتًا ترجمه : و از تو در باره کوهها مىپرسند، بگو: «پروردگارم آنها را [در قيامت]ز ریشه بر می کند برکندنی،106پس آنها را پهن و هموار خواهد کرد،107 نه در آن کژى مىبينى و نه ناهموارى.
به نظر میرسد قاعا صفصفا در ایه 107 با عبارت دکتا دکه واحده در سوره حاقه هم مفهوم است که پس از ریز شدن و متلاشی کوههاو سقوط ذرات انها به زمین،زمین بصورت هموار در می اید.
9-سير:حركت ظاهري در سوره هاي نبا و كهف
10-حمل:حمل امري مادي يا معنوي بر پشت يا سر يا گردن يا شكم،حمل ميتواند با سير منطبق باشد ترتيب و توالي حوادث در آيات قران
با تامل در آيات قران،در خصوص تقدم و تاخر حالات مختلف جبال،نكات زير قابل استخراج است:
1-هباء منبثا(ذرات ريز پراكنده در هوا) بعد از بس (ريز شدن) و اين هم بعد از رجف و لرزه زمين سوره واقعه
2-سراب شدن پس از سير جبال پس از نفخه صور دوم سوره نبا
3-هموار شدن كوهها و زمين بعد از حمل و برداشته شدن آنها بعد از نفخه صور سوره حاقه
4-تله هاي شن روان بعد از لرزش زمين و كوهها سوره مزمل
5-صاف و هموار شدن پس از ريشه كنده شدن كوهها سوره طه
6-صاف و هموار شدن زمين بعد از سير و حركت كوهها سوره كهف
با توجه به كليه ايات مرتبط با وصف جبال در قيامت و توضيحات بالا ميتوان اين گونه مراحل تحولات كوهها را بيان كرد:
1-وقوع نفخه يا صيحه
2-لرزش شديد زمين و كوهها (ترجف الارض و الجبال)(رجت الارض)
3-كنده شدن كوهها از ريشه و زمين چسبيده به انها (الجبال نسفت) (ينسفها ربي نسفا)
4-سير و حركت قطعات كنده شده (حملت الارض و الجبال) (الجبال سيرت) (تسير الجبال سيرا)
5-برخورد و شكسته و ريز ريز شدن قطعات (بست الجبال بسا)
6-به هوا پرتاب شدن ذرات ريز و معلق شدن در هوا مانند پشم زده شده (تكون الجبال كالعهن المنفوش) (فكانت هباء منبثا)
7-فرود امودن اين ذرات به زمين و تشكيل تلهاي شن لغزان و در حال ريزش (وكانت الجبال كثيبا مهيلا)
8-صاف و هموار شدن زمين پس از ريزش همه توده هاي شن و كوببيده شدن قطعات برجاي مانده (فيذرها قاعا صفصفا) (فدكتا دكه واحده)
9-سراب به نظر رسيدن كوهها در زمين هموار (و سيرت الجبال فكانت سرابا)
با توجه به اينكه طبق ايات سوره نبا ،سير جبال بعد از نفخه صور دوم و محشور شدن آدميان است،لذا مراحل 4 به بعد قطعا در نفخه دوم است.
از انجا كه دو مرحله قبل پيش نياز مراحل بعدي است ،قبل از انها بايد صورت گرفته باشد. هرچند وقوع زلزله عظيم در نفخ صور اول نيز حتمي است،اما از انجا كه در ايات مربوط به مراحل اول و دوم،مراحل بعدي يا ساير وقايع مربوط به حشر نيز بدون فاصله ذكر شده (يوم ترجف الارض و الجبال و كانت الجبال كثيبا مهيلا يا اذا رجت الارض رجا و بست الجبال بسا فكانت هباء منبثا يا اذاالجبال نسفت و اذاالرسل اقتت )، لذا ميتوان گفت تمامي تحولات ذكر شده در قران راجع به تحولات كوهها مربوط به نفخ صور دوم يا روز محشر است.(ویرایش بوسیله کاربر 1398/02/08 12:05:20 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
توصيف حوادث قيامت در قرآن
حوادث مرتبط با نفخه صور اول و دوم چيست؟ ايات شامل حوادث قيامت،ناظر به زمان حشر است يا موت همگاني؟
جهت مطالعه شرح ايات مربوط به حوادث قيامت به لينك زير مراجعه نماييد
حوادث مرتبط با نفخه صور اول و دوم در قران كدامند؟
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
در جريان كوه گاهي سخن از پودر كردن و كوبيدن و هموار كردن است. اما چندين بخش درباره جبال هست در بيانات نوراني حضرت امير است كه «و وَتَّدَ بالصُّخور مَيَدانَ اَرضه» مَيَدان يعني اضطراب؛ خداي سبحان با ميخِ كوه, اضطراب زمين را تثبيت كرد «و وَتَّدَ بالصُّخور مَيَدانَ اَرضه» يعني «اضطراب ارضه» خب اگر تختهاي را نجّار ميخكوب كند ديگر حركت نميكند اين براي زمين.
فرمود كوهي كه الآن زمين را ميخكوب ميكند خودش كم كم ميلرزد چطور ميلرزد؟ اول خيلي سِفت و سخت است بعد ﴿كَثِيباً مَّهِيلاً﴾ مثل يك تپّه ماهوري شن الآن در اين منطقههاي كويري با يك گردباد يك شن روي هم ميآيد تپّهاي درست ميشود اين تپّه را ميگويند كثيب مهيل كه همين كه يك مختصر دست بزني بقيه ميريزد اين دوامي ندارد چنين تپّهاي را ميگويند كثيب مهيل بعد ميگويد از تپّه شن هم ضعيفتر است ﴿كَالْعِهْنِ الْمَنفُوشِ﴾ عِهْن يعني پنبه اگر پنبهاي را بزنند قدري بالا بيايد اين خب از آن شن سبكتر است اين عِهن منفوش از آن تپّه شن سستتر است
قدري جلوتر ميروي ميبينيد كه اين پودر شده كه ﴿وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْجِبَالِ فَقُلْ يَنسِفُهَا رَبِّي نَسْفاً﴾ در بخشي از قرآن كريم دارد ﴿إِذَا الْجِبَالُ نُسِفَتْ﴾ قدري جلوتر حرفي ميزند كه واقعاً ما نميفهميم فرمود: ﴿وَسُيِّرَتِ الْجِبالُ فَكَانَتْ سَرَاباً﴾ حالا ما چون نميفهميم اين ﴿كَانَتْ﴾ را به معني «صارت» ميگيريم يعني كوهها ميرود بعد سراب ميشود سراب يعني چه؟⁉️! هيچ يعني هيچ! آنها قابل فهم است يعني عِهن منفوش شدن, كثيب مهيل شدن, ﴿إِذَا الْجِبَالُ نُسِفَتْ﴾ شدن خب اينها كاملاً قابل فهم است چيزي بيايد كوه را پودر بكند ميشود اما سراب يعني چه؟⁉️
در اينجا فرمود: ﴿وَتَرَي الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً﴾ ... در جريان معاد حق است كه اين كوهها به اين صورت در ميآيد اين مراحل ياد شده است آن بيان لطيفي هم كه سيدناالاستاد(رضوان الله عليه) دارد ميفرمايد عندالقيامه كه ديگر ﴿تَحْسَبُهَا جَامِدَةً﴾ نيست [در آن روز] اين دارد كوبيده ميشود دارد ريز ريز ميشوند معلوم ميشود كه به توحيد ربوبي نزديكتر است تا مسئله معاد.
از اين مجموعه ميتوان گفت كه ﴿وَتَرَي الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ﴾ اين هم ميتواند ناظر به مسئله قيامت باشد هم ناظر به مسئله حركت جوهري كه بعضيها گفتند . هم ناظر به مسئله حركت انتقالي كه برخيها گفتند و مانند آن باشد.
اگر مخصوص معاد بود با هيچ كدام از اين دو سازگار نبود براي اينكه فرمود از شما سؤال ميكنند خدا در معاد با اين كوهها چه ميكند ﴿وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْجِبَالِ﴾ فرمود: ﴿فَقُلْ يَنسِفُهَا رَبِّي نَسْفاً ٭ فَيَذَرُهَا قَاعاً صَفْصَفاً ٭ لاَّ تَرَي فِيهَا عِوَجاً وَلاَ أَمْتاً﴾ از تو سؤال ميكنند اين سلسله جبال در قيامت چه ميشود؟ فرمود بگو خدا اينها را پودر ميكند تمام اين درّهها با اين كوهها هموار ميشود آن وقت كلّ كُره زمين شفاف و صاف ميشود .
تفسير ايت اله جوادي سوره نمل
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.