logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176912)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140001)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130710)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95041)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟             

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1398/12/29 08:09:13 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,949

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

مدارا با بدهکاران

وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَيْسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (بقره/280)

ترجمه:و اگر (بدهكار) تنگدست بود پس (بر شماست) مهلت دادن او تا وقت توانايى و صدقه دادن شما (گذشت از اصل بدهى) براى شما بهتر است اگر بدانيد.


: در این ایام خاص که بخاطر شیوع بیماری کرونا، بسیاری از کسب و کارها با رکود و تعطیلی مواجه شدند، و به علت مشکلات شغلی در ادای بدهی دچار دشواری و به اصطلاح فقهی «مُعسِر» هستند،تا حد امکان با همنوعان خود مدارا و شفقت کنیم.
در این شرایط ،مهلت دادن واجب شرعی است و مطالبه و پافشاری طلبکاران مادام که بدهکاران در شرائط ناتوانی می باشند، حرام و گناه کبیره است.


کلمات کلیدی: بدهکار مهلت معسر طلبکار
Azam.pormaye Offline
#2 ارسال شده : 1400/07/23 06:33:03 ب.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
.
🌼🎋به بدهکاران_تان فرصت دهید.

💮🔶 وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلى‌ مَيْسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ‌«بقره280»
🔸واگر (بدهكار) تنگ‌دست بود، او را تا هنگام توانايى مهلت دهيد و (در صورتى كه واقعاً توان پرداخت ندارد،) اگر ببخشيد براى شما بهتر است، اگر (نتايج آنرا) بدانيد.

.
💮👈- در این آیه می‌فرماید: «اگر (بدهکار) دارای سختی و گرفتاری باشد او را تا هنگام توانایی مهلت دهید» (وَ إِنْ کانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلی مَیْسَرَةٍ).

در این جا یکی از حقوق بدهکاران را بیان می‌فرماید که اگر آنها از پرداختن اصل بدهی خود (نه سود) نیز عاجز باشند، نه تنها نباید به رسم جاهلیت سود مضاعفی بر آنها بست و آنها را تحت فشار قرار داد، بلکه باید برای پرداختن اصل بدهی نیز به آنها مهلت داده شود و این یک قانون کلی در باره تمام بدهکاران است.

و در پایان آیه می‌فرماید: «و (چنانچه قدرت پرداخت ندارند) ببخشید برای شما بهتر است اگر بدانید» (وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ).

این در واقع گامی فراتر از مسائل حقوقی است، این یک مسأله اخلاقی و انسانی است که بحث حقوقی سابق را تکمیل می‌کند و احساس کینه توزی و انتقام را به محبت و صمیمیت مبدل می‌سازد

هر چند در اين آيه سفارش شده كه به بدهكار مهلت داده شود، ولى نبايد بدهكار از اين موضوع سوء استفاده كند. لذا اگر بدون عذر در پرداخت بدهى خود تأخير كند، گناهكار است.

در حديث آمده است: براى كسانى كه بدون عذر، بدهى خود را نمى‌پردازند، گناهِ دزد نوشته مى‌شود. همچنان كه براى مهلت دهندگان، پاداشى چون پاداش شهيدان ثبت مى‌شود. به هر روزى كه به بدهكار مهلت داده شود، پاداش صدقه همان مبلغ براى طلبكار ثبت مى‌شود. «تفسیر برهان»

💫در احكام فقهى آمده است: زندانى كردن بدهكار معذور، ممنوع است و در مواردى كه شخص بدهكار واقعاً مالى نداشته باشد كه بدهى خود راپرداخت كند، وظيفه‌ى حكومت اسلامى است كه بدهى او را بپردازد.


1⃣- اسلام، حامى مستضعفان است. «وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ»

2⃣- نه تنها ربا نگيريد، بلكه در گرفتن رأس المال و اصل سرمايه نيز مدارا كنيد.
«فَنَظِرَةٌ إِلى‌ مَيْسَرَةٍ»

3⃣- اصل در زمان‌بندى براى بازپرداخت، توان بدهكار است. «فَنَظِرَةٌ إِلى‌ مَيْسَرَةٍ»

4⃣- بخشيدن بدهكار فقير، صدقه است. «وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ»

5⃣- نظام حقوقى و اقتصادى اسلام، با نظام اخلاقى آن پيوند دارد. گرچه بازپس‌گيرى وام حقّ است، ولى مهلت دادن وبخشيدنِ بدهكار بايد مراعات شود. «فَنَظِرَةٌ ... تَصَدَّقُوا»

6⃣- محدوديّت انسان وثروت دوستى او نمى‌گذارد كه انسان به حقيقت ارزشها و كمالات پى‌ببرد. «إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»
.
📚تفسیر:نمونه و نور

┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄

ویرایش بوسیله کاربر 1403/07/15 09:06:15 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Offline
#3 ارسال شده : 1403/07/15 09:07:11 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,949

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال


✅ "اگر تنگدستى بدهكار باشد (كه شايسته است نامش پنهان و آبرويش نگهداشته شود) - چه بدهكاريش بسبب ربا باشد يا معاملات ديگر - پس واجب است مهلت داده شود تا گشايشى يابد.
حكم محكم #اعسار از همين آيه گرفته شده «كه هر بدهكارى اگر مالى بيش از گذران زندگى متعارفش نداشته باشد نبايد خود يا داراييش توقيف شود» و بايد آزاد باشد تا بكار و كسبى بپردازد تا شايد گشايشى يابد. در ديون ربوى اين اعسار در حد اصل سرمايه است نه سود آن كه بحكم « ذَرُوا مٰا بَقِيَ مِنَ اَلرِّبٰا » و «فَلَكُمْ‌ رُؤُسُ أَمْوٰالِكُمْ‌» ملغى شده است.
پس #امهال اينگونه #بدهكار واجب و حكم اجرائيست و بيش از آن اگر آبرومندانه و با اخلاص مهلت داده شود موجب تقرب و ثواب.

كه فرموده: «من انظر معسرا و وضع عنه اظله اللّٰه تحت ظل عرشه يوم لا ظل الا ظله - و له لكل يوم صدقه -: آنكه بدهكار تنگدستى را مهلت دهد و بارش را بردارد خداوند در سرير سايۀ عرشش بر او سايه افكند، در روزى كه سايه‌اى جز سايۀ او نيست و براى او هر روز كه بگذرد صدقه‌ايست».
و بحساب #صدقه آوردن #بدهكارى براى شما مسلمانان بهتر و نيك فرجام‌تر است: وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ "
📚تفسير پرتوي از قران


کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.153 ثانیه ایجاد شد.