رتبه: Member
گروه برای بازیابی آماده است: Moderator, member تاریخ عضویت: 1399/05/06 ارسالها: 28 مکان: فارس 1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
|
اسباب سکینه و آرامش در قرآن
🍃🌸 در قرآن برخى امور به عنوان وسیلهٔ #آرامش و سكینه معرّفى شدهاند، از جمله:
✨۱- یاد خدا. 👈🏻«الا بذكر اللّه تَطمئنّ القلوب»(۲۸ رعد)
✨۲- امداد غیبى. 👈🏻«هوالّذى أنزل السّكینة فى قلوب المؤمنین»(۴ فتح)
✨۳- آثار و اشیاى مقدّس. 👈🏻«أن یأتیكم التّابوت فیه سكینة من ربّكم»(۲۴۸بقره)
✨۴- تشویق اولیاى الهى. 👈🏻«اِنّ صلوتك سَكنٌ لهم»(۱۰۳ توبه)
✨۵- سرپناه و خانه. 👈🏻«واللّه جَعَل لكم من بیوتكم سَكنا»(۸۰ نحل)
✨۶- همسر. 👈🏻«خَلَق لكم من انفسكم ازواجاً لتسكنوا»(۲۱ روم )
✨۷- شب. 👈🏻«انّا جعلنا الّیل لیسكنوا»(۸۶ نمل)
🌸🍃نقل از کانال تفسیر روزانه قران
کلمات کلیدی: سکینه ارامش اطمینان ویرایش بوسیله کاربر 1399/07/11 05:34:21 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
ریشه آرامش يا عدم ارامش در افكار و باورهاي ماست*
💠ثُمَّ أَنزَلَ عَلَيْكُم مِّن بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُّعَاسًا يَغْشَى طَائِفَةً مِّنكُمْ وَطَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنفُسُهُمْ يَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِيَّةِ ال عمران:154
🌱سپس بعد از آن غم [پي در پي]، آرامشي بر شما نازل كرد؛ خوابي سبك كه گروهي از شما را فرا گرفت و گروهي ديگر، [حفظ] جانشان آنها را به خود مشغول داشته بود و به گونه پندارهاي [معيارهاي دوران] جاهليت، گمان ناحقي به خدا ميبردند؛
🔷✨شب بعد از جنگ احد، شب دردناک و پر اضطرابی بود، مسلمانان پیش بینی میکردند که سربازان فاتح قریش بار دیگر به مدینه باز گردند. در این میان مجاهدان راستین و توبه کنندگانی که از فرار احد پشیمان شده بودند، به لطف پروردگار اعتماد داشتند و به وعدههای پیغمبر دلگرم بودند آیه مورد بحث ماجرای آن شب را تشریح میکند و میگوید: «سپس بعد از آن همه غم و اندوه روز احد، آرامش را بر شما نازل کرد» (ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً).
👈«این آرامش همان خواب سبکی بود که جمعی از شما را فرا گرفت، اما جمع دیگری بودند که تنها به فکر جان خود بودند و به چیزی جز نجات خویش نمیاندیشدند و به همین جهت آرامش را بکلی از دست داده بودند» (نُعاساً یَغْشی طائِفَةً مِنْکُمْ وَ طائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ). 📚تفسير نمونه
🔷✨پس از ضعفها و پراکندگی و هراس و غمها سپاهیان قریش در پی تاریکی شامگاه و دنباله های آن رفتند و میدان خالی و آرام شدو پیامبر از میان حوادث خونین، زنده و توانا سربرآورد و مسلمانان را به اطراف خود جذب کرد.عنایت خداوند که با امنیت و آرامش پیش آمد و خوابی را درپی داشت برشما نازل کرد.آنها را امنیتی خواب آور یکسر فرا گرفت که مایه ایمانی روشنگر و چشم به لطف و امداد خدا و صبح فردا داشتند.از این رو هیجانها و حوادث از چشم و گوششان نیز پوشیده شد و امنیت یافتند .امنیتی که در زمینه وجدان ایمانی و توجه خداوند برایشان رخ داد .آن امنیت و نعاس گروهی را فرا گرفت که زمینه پذیرش فراگیر آن را داشتند
👈و گروهی را که زمینه نداشتند و مانند اجسام عایق بودند، فرانگرفت.و اینهاکسانی بودندکه نفوسشان آنان راگرایش به خود کرده و مقصدشان تأمین و ابقای زندگی خودشان بود.به عکس گروه نخست که از خود گذشته و خودیشان حجاب دیدنشان نشده بودوتسلیم حق شده بودند و آرامش یافتند . این شکست،شکستهایی و این طوفان طوفانهایی در پی دارد.آن طایفه در میان اندیشه ها و گمان های ناحق در باره خدا،ازاین رو به آن رو و از این پهلو به آن پهلو می گشتند و به اندیشه های جاهلیت و بد گمانیهای آن کشانده می شدند .
📚تفسير پرتوي از قران ايت اله طالقاني
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
در پايان سوره اعراف هست آيه 205 اين است ميفرمايد و اذكر ربك في نفسك همين ذكري كه عامل طمأنينه است چون طمأنينه را در ذكر خدا حصر كرد. اگر ذكرالله باشد يقيناً طمأنينه هست. و اذكر ربك في نفسك آن هم تضرعاً و خيفةً هم با ضراعت و ناله و لابه هم با ترس. اين همين ذكراللهي كه طمأنينه ميآورد تضرّع را بهدنبال دارد. آن كسي كه مطمئن است ميفهمد چه خبر است چه بايد بكند اشك ميريزد و ناله ميكند. آن كه متحيّر است كه باكش نيست.
و چون اصل بعدي به عنوان يك قانون حصر كننده فرمود: طمأنينه جز در سايه ذكر خدا ممكن نيست الا بذكرالله تطمئن القلوب، معلوم ميشود دل را چيزي آرام نميكند مگر ياد همان كسي كه قلب را آفريد و چيزي هم دل را مضطرب نميكند مگر همان موجودي كه در برابر هدايت انسان مصمّم به اضلال شد و هو ابليس. شيطان است كه ميكوشد قلب را از طمأنينه و آرامش بيندازد و ياد خداست كه قلب را مطمئن و آرام ميكند. لذا قرآن دستور داد فرمود هر وقت شيطان ميخواهد فشاري وارد كند كه شما را بلرزاند به ياد حقّ متذكّر باشيد كه ذكرالله شما را از خطر نزغ و وسوسه شيطان نجات ميدهد. كار شيطنت اضطراب آوردن و هيجان و آشوب كردن است و لاغير خواه بين خود انسان و انسان اضطراب ايجاد كند كه انسان را متحيّر كند در مسائل علمي به صورت شك و ترديد در مسائل عملي به عنوان تحيّر و سرگرداني يا بين امّت و جامعه اضطراب ايجاد كند كه جامعه را از نظم و آرامش بياندازد.
اين انسان متذكّر به ياد الله مشمول رحمت سكينه و طمأنينه خواهد بود. آن وقتي كه از مكّه بيرونش ميكنند سخن از سكينه است آن وقتي كه خداي سبحان او را به مكه برميگرداند باز سخن از سكينه و طمأنينه است. آن را در سوره فتح بيان فرمود در سوره فتح دو سه مورد سخن از انزال سكينه است. آيه چهارم سوره فتح اين است هو الذي انزل السكينة في قلوب المؤمنين ليزدادوا ايماناً مع ايمانهم اين طمأنينه را خداي سبحان نازل كرده است در قلوب مؤمن اگر در آيه محل بحث سورهرعد فرمود الذين آمنوا و تطمئن قلوبهم بذكرالله در سوره فتح ميفرمايد چون مؤمن بودند براي ازدياد ايمان اينها خدا سكينه را نازل كرده. پس آرامش و طمأنينه يك فيض خاصّي است از طرف خداي سبحان كه خداي سبحان آن فيض خاص را بر قلبي نازل ميكند كه آن قلب مؤمن باشد و به ياد حقّ در همين سوره فتح آيه 18 اينست فعلم ما في قلوبهم فأنزل السكينة عليهم و أثابهم فتحاً قريبا چون از دل اينها با خبر بود اين دل را آرام كرد. آن مقلب القلوب از اين دل با خبر بود كه اين دل به ياد حقّ است اگر دل به ياد حق بود خدا اين دل را محل نزول سكينه و طمأنينه قرار ميدهد ميآرامد. اين دل با همه محروميتهايي كه داشتند هرگز نميگفتند چه كنيم؟ چه كنم ندارد راه مشخص است ديگر
الا بذكر الله تطمئن القلوب خداي سبحان بر رسولش و بر مؤمنينش سكينه را نازل كرده است. اين طور نيست كه طمأنينه و #آرامش يك چيزي باشد انسان با پول بتواند تحصيل كند. آنهايي كه و رضوا بالحياة الدنيا و اطمأنوا بها اشتباهي رفتند بيراهه رفتند. خيال كردند همان سراب اينها را سير ميكند. #سكينه و طمأنينه كه در زمين نيست. سكينه و طمأنينه را خداي سبحان بايد از جهان غيب نازل بفرمايد.
ايت اله جوادي آملي
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.