رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
4توصيف قرآن در سوره يونس:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ﴿۵۷﴾ انصاریان: ای مردم! یقیناً از سوی پروردگارتان برای شما پند وموعظه ای آمده، و شفاست برای آنچه [ازبیماری های اعتقادی و اخلاقی] در سینه هاست، و سراسر هدایت و رحمتی است برای مؤمنان.
توصيف قرآن به بيان جامعى است براى همه آثار طيب و نيكوى قرآن كريم
و ما اگر اين چهار صفتى را كه خداى سبحان در اين آيه براى قرآن برشمرده يعنى : 1 - موعظه 2 - شفاى آنچه در سينه ها است 3 - هدايت 4 - رحمت ، در نظر گرفته ، آنها را با يكديگر مقايسه نموده ، آنگاه مجموع آنها را با قرآن در نظر بگيريم ، خواهيم ديد كه آيه شريفه بيان جامعى است براى همه آثار طيب و نيكوى قرآن كه در نفوس مؤمنين ترسيم مى شود. و آن اثر را از همان اولين لحظه اى كه به گوش مؤمنين مى رسد تا آخرين مرحله اى كه در جان آنان استقرار دارد در قلوبشان حكّ مى كند.
قرآن كريم واعظى است شفا دهنده بيماريهاى درونى ، و راهنمائى است هادى به سوى صراط مستقيم ، و افاضه كننده رحمتى است كه شفا دادن و هدايت و افاضه رحمتش به اذن خداى سبحان است و بس ، به اين معنا كه اين خود قرآن است كه چنين آثار و بركاتى دارد، نه اينكه به وسيله چيز ديگرى اين آثار را داشته باشد، چون قرآن سبب متصلى است بين خدا و خلقش ، پس خود او است كه براى مؤمنين شفاء و رحمت و هدايت است - دقت بفرمائيد.
و به همين جهت خداى سبحان كلام را در اين آيه با خطاب به عموم مردم آغاز نمود و فرمود: ((يا ايها الناس ))، روى سخن را به خصوص مشركين و يا خصوص مشركين مكه نكرد، با اينكه آيه شريفه در سياق ، گفتگو با آنان بود، و اين خود دليل بر گفته ما است كه گفتيم صفات چهارگانه قرآن (1 - موعظه 2 - و شفاء ما فى الصدور 3 - هدايت 4 - و رحمت ) مربوط به عموم مردم است ، نه يك طائفه خاصى از مردم .
تفسير الميزان
در اين آيه 4 نقش گام به گام، به ترتيب تأثيرگذاري، براي قرآن قائل شده است؛ نقش نخست، «موعظه» [اندرزي] است به بيماردلان، نقش دوم، درمان دردها و «شفا» بخشي بيماراني است که موعظه را ميپذيرند، با شفاي بيماريها که مانع گام نهادن در راه حق است، «هدايت» حاصل ميگردد. با هدايت، ميتوان به «رحمت» ربوبي رسيد. موعظه درآغاز اين نقش است، که همه مردم را در بر ميگيرد، و رحمت و هدايت ويژه مؤمنيني است که موعظه را پذيرفته و شفا يافتهاند.
تفسير اقاي عبدالعلي بازرگان
كلمات كليدي: قران موعظه شفا هدايت رحمت
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,048 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
📖 #قرآن در کلام مولا #علی( ع)
🌐🌸 #فضائل_قرآن :
🔶🔸آگاه باشيد!اين قرآن پند دهنده اى است كه انسان را نمى فريبد، #هدايت_كننده اى است كه گمراه نمى سازد و سخنگوئى است كه هرگز هم دروغ نمىگويد. هر كس با قرآن مجالست كند از كنار آن با«زيادى»يا«نقصانى»بر مى خيزد: 🌐🔻زيادى در هدايت،يا نقصان از كوردلى و جهل آگاه باشيد! هيچكس پس از داشتن قرآن فقر و بيچارگى ندارد، و هيچكس پيش ازآن غنا و بى نيازى نخواهد داشت، بنا براين از قرآن براى بيمارىهاى خود شفا و بهبودى بطلبيد، و براى پيروزى بر شدائد و مشكلات از آن استعانت جوئيد، زيرا در قرآن #شفاى بزرگترين بيماريها يعنى كفر و نفاق و گمراهى و ضلالت است، 👌👌پس آنچه مىخواهيد به وسيله قرآن از خدا بخواهيد، و با #دوستى_قرآن به سوى خداوند توجه كنيد، ❌❌ هرگز بوسيله كتاب خدا از #مخلوق چيزى درخواست نكنيد(و آنرا وسيله رسيدن به آرزوهاى مادى خودقرار مدهيد) زيرا چيزى كه بندگان به وسيله آن به خدا تقرب جويند محترم تر از قرآن نيست. و بدانيد! قرآن شفاعت كننده اى است كه #شفاعتش پذيرفته، و گوينده اى است كه سخنش تصديق مىگردد. آن كس كه قرآن در قيامت شفاعتش كند مورد شفاعت قرارمىگيرد. و هر كس،قرآن از او شكايت كند گواهيش بر ضد او پذيرفته مىشود.
🔻💢در روزقيامت گوينده اى صدا مى زند:«آگاه باشيد امروز هر كس گرفتار بذرى است كه افشانده و گرفتار عاقبت كارى است كه انجام داده جز آنان كه بذر قرآن افشانده اند» پس شمااز بذر افشانان #قرآن و پيروان آن باشيد!، با قرآن خدارا بشناسيد و خويشتن را با آن اندرز دهيد. و هر گاه(نظر شما بر خلاف قرآن بود)خود را متهم كنيد،و خواسته هاى خويشتن را دربرابر قرآن نادرست بشماريد.
📚بخشی از خطبه 176 نهج البلاغه.
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.