رتبه: Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1399/05/06 ارسالها: 28 مکان: فارس 1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
|
تفاوت امتحان الهی و عذاب الهی چیست؟
✅ دررابطه با تفاوت امتحان الهی و عذاب الهی توجه فرمایید که: 👇👇
۱-امتحان عمل است و عذاب نتیجه عمل است. ۲-در آیه «۸»سوره زلزال که فرموده است : وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ: و هر کس به اندازه سنگینى ذره اى کار بد کرده آن را مى بیند" قسمت اول آیه یعنی «وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا» مربوط به امتحان الهی و قسمت دوم آیه یعنی « یَرَهُ» مربوط به عذاب الهی است.
۳-همه بندگان خدا امتحان می شوند ولی همه ایشان عذاب نمی بینند و کسانی دچار عذاب می شوند که در امتحان عمل شر داشته باشند .
۴-امتحان الهی گاهی به صورت بلا و سختی می آید تا انسانها شناخته شوند، و عذاب انسانهای شناخته شده و مردود شده را می گیرد.
۵-امتحان ممکن است آسان و یا سخت باشد ولی عذاب سخت است.
👌 از دیدگاه قرآن انسان دائما در حال آزمون و امتحان است و نعمت و نقمت و رفاه و رنج دنیا هر دو آزمون الهی است؛ نه هر انسان مرفّهی مورد اکرام خداست و نه هر انسان مبتلایی مورد تحقیر او.
قرآن کریم چنین می فرماید: انسان عادی می پندارد اگر ما او را از نعمت برخوردار کردیم وی را گرامی داشته و اگر در تنگی قرار دادیم به او توهین روا داشته ایم. هرگز این چنین نیست؛ نه رفاه نشانة کرامت شخص مرفّه است و نه رنج زمینه تحقیر انسان رنجور: «فأمّا الإنسان إذا ماابْتلیه ربّه فأکرمه ونعّمه فیقول ربّی أکرمَنِ ٭ وأمّا إذا ماابْتلیه فقدر علیه رِزقه فیقول ربّی أهانَنِ کلاّ» فجر/۱۵ـ۱۶
بلکه هر دو برای آزمون است، گرچه در دنیا اگر از حقّ و حقیقت روی بازگرداند و سرپیچی کند خداوند او را به زندگی تنگ و دشوار و در آخرت به کوری و کور باطنی مبتلا می کند: «ومن أعْرضَ عن ذکری فإنّ له معیشةً ضنکاً ونحشره یوم القیمة أعمی» طه/۱۲۴ همانا هر کس از یاد من اعراض کند زندگانیش تنگ شود و روز قیامت او را نابینا محشور کنیم. «ضَنْک» همواره به معنای فقر و تهیدستی نیست، بلکه گاهی فشاری است که از ناحیة دنیای پر زرق و برق و از ناحیة سود و سرمایه کلان بر انسان وارد می گردد؛ بسان مرغی که در قفسی طلایی زندانی شده باشد.
✅«وَ ما اَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَهٍ فَبِما کَسَبَتْ اَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُو عَن كَثِیرٍ(شوری.39) و آنچه از مصیبتها به شما برسد به خاطر گناهانى است كه خود كسب كردهاید، و از بسیارى نیز در مىگذرد.
اگر انسان گناه و معصیتی انجام داده باشد و بعد از آن دچار مشکلی بشود این مشکل تنبیه است و اگر بدون گناه و معصیت دچار مشکل بشود امتحان الهی است.
خداوند در این آیه انسان را به مسئله ارتباط بین گناهان و مصائب و بلایای دنیوى توجه میدهد.
منظور از جمله "فَبِما كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ"، گناهان و زشتی ها است. و معناى جمله "وَ یَعْفُوا عَنْ كَثِیرٍ"، این است كه خداوند بسیارى از همان گناهان و زشتی هایتان را می بخشد. این بلایا به خاطر گناهانى است كه مردم می كنند، و پیدا شدن آن براى این است كه خداوند نمونهاى از آثار شوم اعمالشان را به ایشان بچشاند، تا شاید به خود آیند و متوجه شوند.
پس👇👇 ✅ اگر انسان گناه و معصیتی انجام داده باشد و بعد از آن دچار مشکلی بشود این مشکل تنبیه است و اگر بدون گناه و معصیت دچار مشکل بشود، امتحان الهی است.كلمات كليدي: عذاب امتحان گناه ویرایش بوسیله کاربر 1399/09/12 11:16:26 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.