logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170715)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133440)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123373)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89853)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا كشف حجاب،مجازات شلاق دارد؟ قواعدفقهی تعیین جرم و مجازات و تعزیزات چيست؟    آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1399/09/15 01:12:22 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
خداوند در سوره اعراف ايه 55 فرموده است:

ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ

پروردگارتان را با تضرّع و در نهان [به نيايش] بخوانيد، که او متجاوزان را دوست ندارد.

______________

80- «ضرع» به پستان گفته مي‌شود که به راحتي و مهر سرازير مي‌شود و کودک را سيراب مي‌کند. انسان در برابر پروردگار نيز بايد تضرّع کند وهمچون کودک طلب نياز نمايد تا شير رحمت او بجوشد. به قول مولوي:

تا نـگريـد طفلک نـازک گلـو

کي‌روان‌گردد زپستان شيراو

تا نـگريد ابـرکي خندد چـمن

تا نگريد طفل کي نوشـد لبن

طفل يکروزه همي‌داند طريق

که بگريم تا رسد دايـه شفيق

تو نمي‌دانـي که دايـه دايگان

کم‌دهد بي‌گريه شيرت‌رايگان

گفت«وليبکوا کثيراً»گوشدار

تا بريـزد شيـر فضل کـردگـار

گريـه ابر است و سوز آفتاب

اُستُن دنيا همين دو رشته ياب


در ضمن آيات 42 تا 45 سوره انعام (6:42) نيز در همين زمينه مي‌باشد.

در دعا کردن توصيه شده است خدا را در خِفا و به حالت خوف و تضرّع بخوانيم (انعام 63 (6:63) ، اعراف 55 (7:55) و 205 (7:205) ). تضرّع الزاماً توأم با گريه نيست، اشک و زاري اثر بيروني و اتفاقي آن است، مهم تأثير دروني و ناچيز شمردن خود در برابر قدرت و جمال و کمال مطلق پروردگار و خضوع و خشوع و ترک منيّت است.

از تفسير اقاي بازرگان


كلمات كليدي: آداب تضرع دعا نيايش اسما

ویرایش بوسیله کاربر 1399/09/22 08:55:50 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Offline
#2 ارسال شده : 1399/09/22 08:54:13 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

آداب دعا

چگونه خدا را بخوانیم .

۱ـ و لله الاسماء الحسنی فادعوه بها و ذروا الذین یلحدون فی اسمائه. [۱] .
و برای خدا نام‌های نیکی است، خدا را به آن بخوانید، و آنها را که اسماء خدا را تحریف می‌کنند رها سازید.

۲ـ قل ادعوا الله او ادعوا الرحمن ایاما تدعوا فله الاسماء الحسنی. [۲] .
بگو «الله» را بخوانید یا «رحمان» را. هر کدام را بخوانید (همه از یک ذات خبر می‌دهد و) برای او نام‌های نیک است.

۳ـ الله لا اله الا هو له الاسماء الحسنی. [۳] .
او خداوندی است که معبودی جز او نیست برای او نام‌های نیک است.

۴ـ هو الله الخالق البارئ المصور له الاسماء الحسنی. [۴] .
او خداوندی است خالق، و آفریننده بدون سابقه، و صورتگری است (بی نظیر) و برای او نام‌های نیک است.

🟢اسماء حسنی به معنی نام‌های نیکو است و مسلما همه نام‌های خداوند نیکو است و به این ترتیب همه نام‌های الهی را شامل می‌شود،
از تعبیراتی که در آیات قرآن آمده بر می‌آید که همه نام‌های او جزء اسماء حسنی است:
و لله الاسماء الحسنی فادعوه بها


🟢دلیل آن هم روشن است، زیرا

نام‌های خداوند
یا از کمال ذات او خبر می‌دهد (مانند: عالم و قادر)
یا از عدم وجود هرگونه نقص در آن ذات بی مثال (مانند قدوس) و
یا حاکی از افعال او ا ست که فیض وجود را از جهات مختلف منعکس می‌کند (مانند رحمان و رحیم و خالق مدبر و رازق).
تعبیر آیات فوق که دلیل بر حصر است نشان می‌دهد که اسماء حسنی مخصوص خداوند است، این به خاطر آن است که اسماء او حاکی از کمالات او است، و می‌دانیم واجب الوجود عین کمال و کمال مطلق است، بنابراین کمال حقیقی از آن او است و غیر او هر چه هست ممکن الوجود است و سر تا پا نیاز و فقر!

استجابت حتمی دعا، درمورد دعا کننده ای که به این اسماء حسنای الهی متوسل شود،
ناظر به کسی است که از هر سببی چشم بپوشد و فقط به پروردگار خود توجه کند، در این صورت با حقیقت اسمی که با درخواست او کاملا مناسب است، ارتباط پیدا می کند و واقعیت، اثر خود را می گذارد و دعای او مستجاب می شود، و این است معنی خواندن با اسم.
:هرگاه او با اسمی که ارتباط برقرار کرده، اسم اعظم باشد، همه چیز از او اطاعت می کند و دعای او مستجاب می شود.
این که می گویند، خدا اسم اعظم را به برخی از پیامبران آموزش داده، مقصود این است که راه انقطاع از غیر خدا و توجه به خدا را به روی آنان باز کرده، که در همه جا با واقعیت این اسم ارتباط برقرار می کنند و دعای آنان مستجاب می شود.

المیزان.ج8.ص370 و371

۱. ↑ اعراف/سوره۷، آیه۱۸۰.
۲. ↑ اسراء/سوره۱۷، آیه۱۱۰.
۳. ↑ طه/سوره۲۰، آیه۸.
۴. ↑ حشر/سوره۵۹، آیه۲۴.
 1 کاربر از ali برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
daneshjoo در تاریخ 1400/01/06
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.094 ثانیه ایجاد شد.