logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:168818)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:131687)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:120974)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:88752)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: خوردني هاي حرام در شرايط اضطرار با چه شرطي حلال است؟    آيا كشف حجاب،مجازات شلاق دارد؟ قواعدفقهی تعیین جرم و مجازات و تعزیزات چيست؟    چرا مشرکان، از لفظ رحمان برای خدا اعراض می کردند؟    آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
ali Offline
#1 ارسال شده : 1400/07/04 12:48:07 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,688

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

آیا بین این عبارات قرآنی: "اهل الکتاب"، "الذین اوتوا الکتاب"، "الذین اوتوا نصیبا من الکتاب" و"الذین اوتوا الکتاب من قبلکم" فرق معناداری وجود دارد؟ آیا این عبارات برای وصف درجات ایمانی متفاوت پیروان ادیان آسمانی قبل از اسلام به کار برده شده است؟

اهمیت عبارت "من قبل" که به اهل کتاب وصل شده در چیست؟ آیا منظور این است که که کسانی که قبل از اسلام به آنها کتاب آسمانی داده شده است با نسل هایی که بعد از نزول قرآن آمده اند و به کتابهای آسمانی غیر قرآن گرویده اند فرق دارند؟

به طور مثال به این آیه توجه کنید که دو عبارت الذین اوتوالکتاب و الذین اوتوا لکتاب من قبلکم در یک آیه به کار برده شده است.

الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ وَمَن يَكْفُرْ بِالإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ
گویا شرط حلیت طعام در این آیه انتساب آن به اوتوا الکتاب است به گونه ای مطلق و در همه ی زمانها، اما در بحث ازدواج حلیت ازدواج مطلق نیست و فقط آن دسته ای را شامل میشود که قبل از مسلمانان به آنها کتاب آسمانی داده شده است.

سئوال مطرح شده توسط اقاي امامي زاده در گروه تقرب واتساپ

كلمات كليدي: كتاب اهل‌كتاب يهود مسيح اوتواالكتاب

ویرایش بوسیله کاربر 1402/06/24 12:07:54 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

Guest
#2 ارسال شده : 1400/07/08 09:09:33 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 796

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال


"اوتوا الكتاب" اعم است از اهل كتاب و كتابيين زيرا ايندو تعبير اخص است از تعبير نخستين كه

اهل كتاب احياناً نمايانگر اهليت آنان است و كتابيين نيز شايد بگونه اى آشكارتر اهليت را گوئى محكمتر دانسته

ولى "اوتوا الكتاب" كسانى هستند كه به آنها كتاب وحيانى داده شده است و در زمره دارندگان كتاب آسمانى هستند چه اهليت از خود نشان دهند يا نه، و چه اين اهليت بعنوان كتابى مماس باشد و يا نه،
ليكن "اوتوا الكتاب" از هر دو اعم است كه اكثراً هم افكار شرك آميز تثليث يا تثنيه يا توحيد الوهيت در مسيح را دارند و كمى از آنان داراى توحيد واقعى مى باشند و كلمه اوتوا الكتاب هر چهار دسته را در بر دارد.

تفسیر فرقان سوره مائده



"ورثوا اللكتاب" با "اوتو اللكتاب" و "اهل اللكتاب" فرقِ دارد
كه «ورثوا» تكليفى مماس است كه همواره نزول كتاب وحيانى در زمانشان برايشان حضور داشته، و در عين حال تخلفاتى كلى كرده اند،
ولى "اوتو اللكتاب" اعم از اينانند كه مكلف به كتاب وحيانى بوده و مى باشند،

سپس "اهل الكتاب" در بعدى وسيعتر اعم از "ورثو الكتاب" است،

و بالاخره هر سه جمله كل يهوديان و نصرانيان را با مراتبى چند شامل است.


تفسیر فرقان سوره اعراف

پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.060 ثانیه ایجاد شد.