logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176983)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140059)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130837)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95111)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    معجزه كمتر شناخته شده پيامبر رحمت : قراردادها             

توجه

Icon
Error

Azam.pormaye Offline
#1 ارسال شده : 1400/11/27 06:47:05 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال


*💢💮 نه تبعیت از اکثریت حجیت دارد نه مخالفت با آن*.

*💮🔶وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ «116»*

*🔹و اگر از بيشتر افراد این سرزمين اطاعت كنى، تو را از راه خداوند، منحرف و گمراه مى‌كنند. زيرا آنان جز از گمان پيروى نمى‌كنند وآنان، جز به حدس و گمان نمى‌پردازند*.


1⃣- راه هدايت و راه قرآن ملاك است، نه راه مردم و اكثريّت. وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ‌ ... وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ...
2⃣- اكثريّت، دليل حقانيّت نيست. ملاك، حقّ است نه عدد، پس در پيمودن راه حقّ از كمى افراد نهراسيد. إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ...
3⃣- جلب نظر اكثريّت، گاهى به قيمت نابودى و انحراف خود انسان تمام مى‌شود. إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ ... يُضِلُّوكَ‌ (در راه خدا حركت كنيم هر چند خلاف رأى اكثريّت باشد)


👈 در قرآن 20 بار «اكثر الناس» را با صفاتي همچون‌: لا يعلمون (12 بار)، لا يؤمنون (3 بار)، لا يشكرون (3 بار)، اَبي اكثر الناس الاّ كفورا (2 بار) برشمرده است. واقعيت هم چنين است كه بيشتر مردم نه علم و آگاهي از حقيقت خدا و دين دارند و نه شكر نعمات او را مي‌گذارند، بلكه جز راه كفران نعمت نمي‌پويند. 👈 چنين واقعياتي تنها در ارتباط با خداست و هرگز نمي‌توان به اتكاء اين اوصاف حقوق اكثريتمردم را در امور اجتماعي نفي كرد.

*در قرآن 45 بار «اکثرهم» تکرار شده که بيش از همه (15 بار) اکثرهم لا يعلمون آمده است، پس از آن (11 بار) اکثرهم لا يؤمنون و به ترتيب*:
*♦♦لا يعقلون، يفسقون، لايشکرون، يجهلون، کاذبون، کارهون، لايسمعون و مشرکين آمده است. ضمير «هُم» (در اكثرهم) به منكران دعوت پيامبران برمي‌گردد*.

📚تفسیر بازرگان ونور

ویرایش بوسیله کاربر 1400/12/04 11:49:28 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

farhang Offline
#2 ارسال شده : 1403/04/07 06:19:55 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
سئوال: قرآن کریم در آیات فراوانی، اکثریت مردم را با تعابیری؛ مانند: «أَکْثَرُهُمُ الْکافِرُون»، «أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُونَ»، و... مورد نکوهش قرار میدهد. آیا این آیات، با اصل «مراجعه به آرای عمومی» و «عمل به نظر اکثریت» در تضاد نیست؟!

با بررسی واژه‌های «کثیر» و «اکثر» در قرآن و با توجه به سیاق آیات، می‌توان فهمید که این کلمات بیشتر در ارتباط با آموزه‌های اولیه و مبنایی دینی و اعتقادی است که گاه دامنه آن به مسائل جزئی نیز گسترش می‌یابد.
با توجه به آیات یاد شده ، اکثریتی که در قرآن مورد نکوهش قرار گرفته، لزوماً ناظر به اکثریت در سیستم‌های سیاسی نیست؛ بلکه ناظر به یک واقعیت اجتماعی فراگیر است که بیشتر مردم، از سر دانش و اندیشه به بررسی امور نپرداخته، بلکه کورکورانه و با پیروی از هواهای نفسانی رویکرد خود را مشخص می‌کنند و این واقعیت ممکن است در برخی اقلیّت‌ها نیز کاربرد و نمود داشته باشد.
به عبارتی، منظور قرآن این نیست که همواره و در هر قضیه‌ای، اقلیت‌ها برحق بوده و اکثریت‌ها نادان، جاهل و کافرند!


به عنوان نمونه، در جنگ تبوک، اکثریت مسلمانان به همراه پیامبر(ص) روانه شدند و اقلیت بسیار کوچکی از آمدن سرباز زدند. و یا در جریان بیعت امام علی، هجوم اکثریت مردم چنان بود که آن حضرت تحت فشار خواسته آنان راضی به پذیرش حکومت ظاهری شدند. آیا می‌توانیم این اکثریت‌ها را نادان و اقلیت‌هایی که در برابر آنان بودند را دانا بپنداریم؟!
بدیهی است که چنین نیست و مراد آیات آن است که اینگونه نیست که نظر و رفتار اکثریت، همواره نشانی از حقیقت و حقانیت باشد.
خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: «وَ إِنْ تُطِعْ أَکْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ یَخْرُصُون»؛[8] اگر اکثر مردم روى زمین را اطاعت کنى، تو را از راه خدا گمراه سازند؛ زیرا جز از پى گمان نمی‌روند و جز به دروغ سخن نمی‌گویند.
این آیه خطاب به پیامبر اکرم(ص) در مورد آموزه‌های مبنایی دین است، نه چیزی دیگر؛ یعنی به پیامبر فرمود در دین از کتاب خداوند اطاعت کن، نه از اکثریت مردم.

لذا اکثریتی که در قرآن بار منفی دارد، ناظر به کافران لجوج، معاند و متعصب است، و نکوهش اکثریت در قرآن به هیچ عنوان نفی رأی اکثریتی نیست که در حقوق و سیاست از آن یاد می‌شود؛ بلکه نشان‌دهنده این است که انسان در مسائل اعتقادی و دینی نمی‌تواند به رأی و نظر اکثریت رفتار کند، و آموزه‌های دینی اکثریت پذیر نیست.
ناگفته نماند که در مسائل اجتماعی و سیاسی نیز اکثریت ممکن است با اشتباهات بزرگی روبرو شود، اما چون همین اشتباهات در صورت بی‌توجهی به رأی اکثریت بزرگ‌تر و غیر قابل جبران‌تر خواهد بود، چاره‌ای از آن نیست.

برگرفته از سایت اسلام کوئست

سیدکاظم فرهنگ
ali Offline
#3 ارسال شده : 1403/06/27 09:23:20 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,950

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال


#اداره_زندگي_اجتماعي با #راي اكثريت است اما اكثريت #ملاك_حق و #باطل_نيست.
⭕️مومن خودش را همرنگ اكثريت باطل نمي كند.


قُل لَّا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَاأُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ مائده:100
بگو: [نزد خدا اعمال] ناپاك و پاك برابر نيستند، هرچند كثرت ناپاكان [يا ناپاكي‌ها] تو را به شگفت آورد. پس [حال كه چنين است] از خدا پروا كنيد اي با وجدان‌ها، باشد تا رستگار شويد.
__________
↩️- با مقايسه 16 باري كه مشتقات « #خبيث» در قرآن آمده است، مي‌توان ابعاد معنايي آن را بهتر فهميد؛ خداوند فرمان داده است از آنچه دوست داريد انفاق كنيد، نه آنچه #خبيث [دور ريختني، كهنه و ناپسند] است [بقره 267 (2:267) ]، مال طيبب [مرغوب] و خبيث [نامرغوب و كهنه] يتيمان را جابجا نكنيد [نساء 2 (4:2) ]، خدا براي شما طيبات [ارزاق سالم و دلپسند] را حلال و خبائث [ناسالم و نامطلوب] را حرام كرده است [اعراف 157 (7:157) ]، قوم لوط مرتكب كارهاي خبيث [ناپسند] مي‌شدند، زمين طيب [نيالوده و غير شوره زار] به اذن خدا سبز مي‌شود و زميني که خبيث [شوره زار] است، جز مختصري نمي‌روياند و...

🔸دموكراسي و حكومتِ « #اكثريت» البته در مقايسه با حكومت‌هاي استبدادي اولويت‌هاي فراواني دارد و رعايت حقوق اكثريت به عدالت نزديك‌تر است، اما حق و باطل ملاك مستقلي از اكثريت و اقليت دارد و به معيارهاي ارزشي آن مردم برمي‌گردد. به طور خلاصه، ادارة زندگي مادّي مردم [اعم از سياست، اقتصاد، عمران و...] به تصميم اكثريت وابسته است و حق و باطل به نظام ارزشي كه به آن پايبند هستند.

🔻از نظر اسلامي، ملاك منفعت، كار و تلاش است و #مفت‌خواري به هر شكل، از #ربا گرفته تا #قمار و قرعه [بخت آزمايي] #ممنوع است. انرژي و زماني كه صرف اين امور مي‌شود، اگر مصروف كار و تلاش گردد، به سود همگان است، ولي عادت به كسب منفعت از طريق شانس، جامعه را به مفت‌خواري و سود باد آورده عادت مي‌دهد و چنين راه آساني به تدريج رهروان بيشتري پيدا مي‌كند.
تأكيد بر عدم تساوي خبيث و طيّب، حاوي هشدار ديگري در #همرنگ نشدن با جوّ زمانه، جماعت دنياطلب و مُد روز است.
شخصيت #مؤمن با شرايط روزگار #تغيير نمي‌كند و خودش را در اكثريت گُم نمي‌كند.

💫تفسير بازرگان.


کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.126 ثانیه ایجاد شد.