رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,977
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
اين تعبير «رِيْن», «رِجس», «رِجز» همه ي نشانه ي آن است كه گناه بالأخره پليدي و آلودگي و چرك است تعبيرات قرآن كريم كه همين است روايات هم همين را تأييد ميكند ميفرمايد اين اعمال عبادي براي دفع يا رفعِ اين رِيْن و چرك است كسي كه مَلكه ي او اين فضايل عملي است اين به منزله ي بهداشت است نميگذارد او آلوده بشود و اگر كسي آلوده شد اينها به منزله ي درمان است كه او را تطهير ميكند و اگر گفته شد صدقه و زكات مطهِّر شماست. اينها به عنوان تمثيل است نه تعيين يعني مطهّر بودن اختصاصي به زكات ندارد نماز هم مطهّر است تقوا, بالاترين طهارت را به همراه دارد.
بيانات نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) چند جمله است كه اين اصول كلّي را تأييد ميكند و آن اصول كلّي اين است كه هر گناهي بالأخره چرك است و رِجس است و رِجز و هر اطاعتي به منزله ي كوثر است كه اينها را شستشو ميكند اين تعبيرات اختصاصي به مسئله ي زكات ندارد كه فرمود: ﴿خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ﴾ صدقه و زكات اين طور است نماز هم همين طور است تقوا هم همين طور است اعمال و عبادات ديگر هم همين طور
غرض آن است كه تمام گناهان چرك است و تمام اطاعتها كوثر است شما ميبينيد تقوا يك طرف، صلات يك طرف، زكات يك طرف، جهاد يك طرف، حفظ امنيت و عفاف عمومي يك طرف
تفسير سوره مومنون ايت الله جوادي
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.