رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
*❇️اسلام ایمان بدون عدالت را به رسمیت نمی شناسد*
🔷صدها دستور اسلامى، كه عدالت اجتماعى و اقتصادى را در عمقِ عبادات وارد مىسازد و آن را از جملة شروطِ صحيح بودنِ آنها مىشمارد، بهروشنى نشان مىدهد كه عدالت اجتماعى و عدالت اقتصادى نهتنها دو حكم فرعى و دو واجب عادى و معمولى نيستند، بلكه بر پاية عقيده و ايمان استوارند و از آنها جداشدنى نيستند.
🔷اسلامْ ايمانى را كه نتيجة آن عدالت در زندگىِ فرد و جامعه نباشد، برنمىتابد. از اين رو، عدالت اقتصادى و اجتماعى در اسلام ريشهدار، دائمى و فراگير است، زيرا با طبيعت و هستىِ مؤمن درآميخته و از درونِ فرد و جامعة مسلمان سرچشمه گرفته است.
📚امام موسی صدر/ادیان درخدمت انسان، ص 191
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
كلمات كليدي: اسلام عدالت حكومت مردم حاكم
ویرایش بوسیله کاربر 1403/02/03 03:33:44 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,985
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
#حكومت و #عدالت در اسلام : از نگاه شهيد مطهري
بروز انديشه غلط كه حاكم فقط در برابر خدا مسئول است نه مردم.
💢یکى از چیزهایى که #رضایت_عموم بدان بستگى دارد، این است که حکومت با چه دیدى به توده مردم و به خودش نگاه مى کند، با این چشم که آنها #برده و مملوک و خود #مالک و صاحب اختیار است؟ و یا با این چشم که آنها #صاحب_حق_اند و او خود تنها #وکیل و امین و نماینده است؟ در صورت اول هر خدمتى انجام دهد از نوع تیمارى است که مالک یک حیوان براى حیوان خویش انجام مىدهد، 👈👈و در صورت دوم از نوع خدمتى است که یک امین صالح انجام مىدهد. اعتراف حکومت به #حقوق_واقعى_مردم و احتراز از هر نوع عملى که مشعر بر نفى حق حاکمیت آنها باشد، از شرایط اولیه جلب رضا و اطمینان آنان است.
🟩 #عقبگرد_مذهبى: مردم در برابر حكومت فقط وظيفه دارند نه حق.
♦️از نظرروانشناسى مذهبى، یکى از موجبات عقبگرد مذهبى این است که #اولیای_مذهب میان مذهب و یک #نیاز_طبیعى، #تضاد برقرار کنند، مخصوصاً هنگامى که آن نیاز در سطح افکار عمومى ظاهر شود. درست در مرحله اى که #استبدادها و #اختناقها در اروپا به اوج خود رسیده بود و مردم تشنه این اندیشه بودند که حق حاکمیت از آن مردم است، [از طرف] کلیسا یا طرفداران کلیسا و یا با اتکا به افکار کلیسا، 👈👈 این فکر عرضه شد که مردم در زمینه حکومت فقط تکلیف و #وظیفه دارند نه حق. 😔😔 همین کافى بود که تشنگان آزادى و دمکراسى و حکومت را بر ضد کلیسا، بلکه #برضد_دین و خدا به طور کلى برانگیزد.
👈این طرز تفکر، هم در غرب و هم در شرق ریشه اى بسیار قدیمى دارد
🔹 در این فلسفه ها مسئولیت در مقابل خداوند موجب سلب مسئولیت در مقابل مردم فرض شده است، 😔😔 مکلف و موظف بودن در برابر خداوند کافى دانسته شده است براى اینکه مردم هیچ حقى نداشته باشند؛ عدالت همان باشد که حکمران انجام مىدهد و ظلم براى او مفهوم و معنى نداشته باشد… 👈👈 به عبارت دیگر، حقالله موجب سقوط حقالناس فرض شده است. 😔😔 آنچه در این فلسفه ها دیده نمىشود، این است که اعتقاد و ایمان به خداوند پشتوانه عدالت و حقوق مردم تلقى شود.
↩️حقیقت این است که ایمان به #خداوند از طرفى زیربناى اندیشه #عدالت و #حقوق_ذاتى_مردم است و تنها با اصل قبول وجود خداوند است که مى توان وجود حقوق ذاتى و عدالت واقعى را به عنوان دو حقیقت مستقل از فریضه ها و قراردادها پذیرفت، و از طرف دیگر بهترین ضامن اجراى آنهاست.
🌱 #عدالت_اجتماعي در نگاه #علي ع
👈👈از نظر #على(ع) آن اصلى که مى تواند تعادل اجتماع را حفظ کند و همه را راضى نگه دارد، به پیکر اجتماع سلامت و به روح اجتماع آرامش بدهد، #عدالت است. ظلم و جور و تبعیض قادر نیست حتى روح خود ستمگر و روح آن کسى که به نفع او ستمگرى مىشود، را راضى و آرام نگه دارد تا چه رسد به #ستمدیدگان و پایمال شدگان. 🌱عدالت بزرگراهى است عمومى که همه را مىتواند در خود بگنجاند و بدون مشکلى عبور دهد، اما #ظلم و جوْر کورهراهى است که حتى فرد ستمگر را به مقصد نمى رساند.
♦️«فانّ فى العدل سعه و من ضاق علیه العدل، فالجور علیه اضیق» 🌱همانا در عدالت گنجایش خاصى است، #عدالت مىتواند همه را در بر گیرد و در خود جاى دهد، و آن کس که بیمار است در عدالت نمىگنجد، باید بداند که جایگاه ظلم و جور تنگتر است.
عدالت، #مرز است ♦️یعنى #عدالت چیزى است که مىتوان به آن به عنوان یک #مرز، ایمان داشت و به حدود آن راضى و قانع بود، اما اگر این مرز شکسته و این ایمان گرفته شود و پاى بشر به آن طرف مرز برسد، دیگر حدى براى خود نمىشناسد، به هر حدى که برسد، به مقتضاى طبیعت و شهوت سیرىناپذیر خود تشنه حد دیگر مىگردد و بیشتر احساس نارضایى مىنماید.
♦️تماشاچى صحنه هاى #بى_عدالتى
🌴على(ع) #عدالت را یک تکلیف و #وظیفه_الهى، بلکه یک ناموس الهى مىداند، هرگز روا نمى شمارد که یک مسلمان آگاه به تعلیمات اسلامى #تماشاچى صحنه هاى #تبعیض و بى عدالتى باشد.
♦️♦️عدالت نباید فداى #مصلحت بشود
#تبعیض و #رفیقبازى و #باندسازى و دهانها را با لقمه هاى بزرگ بستن و دوختن، همواره ابزار لازم #سیاست قلمداد شده است. اکنون مردى زمامدار و کشتى سیاست را ناخدا شده است که دشمن این ابزار است، هدف و ایده اش مبارزه با این نوع سیاست بازى است. طبعاً از همان روز اول، ارباب توقع یعنى همان رجال سیاست رنجش پیدا مىکنند، رنجش منجر به خرابکارى مىشود و دردسرهایى فراهم مىآورد. دوستان خیراندیش به حضور على(ع) آمدند و با نهایت خلوص و خیرخواهى تقاضا کردند که به خاطر #مصلحت مهمتر، انعطافى در سیاست خود پدید آورد، پیشنهاد کردند که خودت را از دردسر این هوچیها راحت کن، «دهن سگ به لقمه دوخته بهْ»: اینها افراد متنفذى هستند، بعضى از اینها از شخصیتهاى صدر اولند، تو فعلا در مقابل دشمنى مانند معاویه قرار دارى که ایالتى زرخیز مانند شام را در اختیار دارد، چه مانعى دارد که به خاطر «مصلحت» فعلا موضوع #مساوات و #برابرى را مسکوت عنه بگذارى؟
🌴👈على(ع) جواب داد: «أتامرونى ان اطلب النصر بالجور…:۱۰شما از من مىخواهید که پیروزى را به قیمت #تبعیض و #ستمگرى به دست آورم؟ از من مىخواهید که عدالت را به پاى #سیاست و سیادت قربانى کنم؟ خیر، سوگند به ذات خدا که تا دنیا دنیاست، چنین کارى نخواهم کرد و به گرد چنین کارى نخواهم گشت. من و تبعیض؟! من و پایمال کردن #عدالت؟! اگر همه این اموال عمومى که در اختیار من است مال شخص خودم و محصول دسترنج خودم بود و مىخواستم میان مردم تقسیم کنم، هرگز تبعیض روا نمىداشتم تا چه رسد که مال مال خداست و من امانتدار خدایم.
👈این بود نمونه اى از ارزیابى على(ع) درباره #عدالت، و این است ارزش عدالت در نظر #على علیهالسلام.
🟢حقوق حاکم و مردم در منطق نهج البلاغه، خدا حق یکطرفه برای کسی قرار نداده است.
📗منطق نهجالبلاغه در باب #حق و #عدالت بر این اساس است. اینک نمونه هایى در همین زمینه در خطبه۲۰۷ مىفرماید: 🔸«فقد جعل الله لى علیکم حقاً بولایه امرکم و لکم علىّ من الحق مثل الذى لى علیکم…: خداوند براى من به موجب اینکه ولى امر و حکمران شما هستم، حقى بر شما قرار داده است 👈👈و براى شما نیز بر من همان اندازه حق است که از من بر شما. همانا حق براى گفتن، وسیعترین میدانها و براى عمل کردن و انصاف دادن، تنگترین میدانهاست. حق به سود کسى جریان نمىیابد مگر آنکه به زیان او نیز جارى مىگردد و حقى از دیگران بر عهده اش ثابت مىشود، و بر زیان کسى جارى نمىشود و کسى را متعهد نمىکند مگر اینکه به سود او نیز جارى مىگردد و دیگران را درباره او متعهد مىکند.
🔻در این بیان همه سخن از خداست و #حق و #عدالت و تکلیف و وظیفه، اما نه به این شکل که خداوند به بعضى از افراد مردم فقط حق اعطاء فرموده است و آنها را تنها در برابر خود مسئول قرار داده است و برخى دیگر را از حقوق محروم کرده، آنان را در مقابل خودش و صاحبان حقوق، بى حد و نهایت مسوول قرار داده باشد و در نتیجه #عدالت و #ظلم میان #حاکم و #محکوم بی مفهوم شود.
👈و هم در آن خطبه مىفرماید: «و لیس امرؤ و ان عظمت فى الحق منزلته و تقدّمت فى الدین فضیلته بفوق ان یعان على ما حمله الله من حقه، و لا امرؤ و ان صغرته النفوس و اقتحمته العیون بدون ان یعین على ذلک او یعان علیه: هیچ کس (هرچند مقام و منزلتى بزرگ و سابقه اى درخشان در راه حق و خدمت به دین داشته باشد) در مقامى بالاتر از همکارى و کمک به او در اداى وظایفش نمىباشد، 👈👈و هیچ کس هم (هر اندازه مردم او را کوچک بشمارند و چشمها او را خرد ببینند) در مقامى پایینتر از همکارى و کمک رساندن و کمک گرفتن نیست.
🔸و نیز در همان خطبه مىفرماید: «فلا تکلّمونى بما تکلم به الجبابره و لا تتحفظوا منى بما یتحفظ به عند اهل البادره…: با من آن سان که با #جباران و ستمگران سخن مىگویند، سخن نگویید، #القاب_پر_طنطنه برایم به کار نبرید، آن ملاحظهکارىها و موافقتهاى مصلحتى که در برابر مستبدان اظهار مىدارند، در برابر من اظهار مدارید، با من به سبک سازشکارى معاشرت نکنید، 👈👈گمان مبرید که اگر به حق سخنى به من گفته شود، بر من سنگین آید و یا از کسى بخواهم مرا #تجلیل و تعظیم کند، که هر کس شنیدن حق یا عرضه شدن عدالت بر او ناخوش و سنگین آید، عمل به حق و عدالت بر او سنگینتر است؛ پس، از سخن حق یا نظر عادلانه خوددارى نکنید.»
در اسلام، توجه به حق الله، مانع ادای حق الناس نیست. ♦️ این حکمران است که محکوم توده است نه توده محکوم حکمران
⭕️اندیشه اى خطرناک و گمراهکننده در قرون جدید میان بعضى از دانشمندان اروپایى پدید آمد که در گرایش گروهى به ماتریالیسم، سهم بسزایى دارد، و آن اینکه نوعى ارتباط تصنعى میان ایمان واعتقاد به خدا از یک طرف و #سلب_حق_حاکمیت توده مردم از طرف دیگر بر قرار شد. مسئولیت در برابر خدا مستلزم عدم مسئولیت در برابر خلق خدا فرض شد😔 و حقالله جانشین حق الناس گشت.😔 ایمان و اعتقاد به ذات احدیت ـ که جهان را به «حق» و به «عدل» بر پا ساخته است ـ به جاى اینکه زیربنا و پشتوانه اندیشه حقوق ذاتى و فطرى تلقى شود، ضد و مناقض آن شناخته شد و بالطبع حق حاکمیت ملى مساوى شد با بىخدایى. 👈از نظر اسلام، درست امر برعکس آن اندیشه است. در #نهجالبلاغه با آنکه این کتاب مقدس قبل از هر چیزى کتاب توحید و عرفان است و در سراسر آن سخن از خداست و همه جا نام خدا به چشم مىخورد، از #حقوق_واقعى توده مردم و موقع شایسته و ممتاز آنها در برابر #حکمران و اینکه مقام واقعى حکمران #امانتدارى و نگهبانى حقوق مردم است غفلت نشده، بلکه سخت بدان توجه شده است. در منطق این کتاب شریف، امام و حکمران، امین و پاسبان حقوق مردم و #مسئول در برابر آنهاست، از این دو (حکمران و مردم) اگر بناست یکى براى دیگرى باشد، 👈👈این حکمران است که براى توده محکوم است نه توده محکوم براى حکمران. 🖍سعدى همین معنى را بیان کرده آنجا که گفته است: 👈گوسفند از براى چوپان نیست بلکه چوپان براى خدمت اوست👉 👈👈واژه « #رعیت» علیرغم مفهوم منفورى که تدریجا در زبان فارسى به خود گرفته است، مفهومى زیبا و انسانى داشته است. استعمال کلمه «راعى» را در مورد «حکمران» و کلمه «رعیت» را در مورد «توده محکوم» 👈 اولین مرتبه در کلمات رسول اکرم(ص) و سپس بهوفور در کلمات على(ع) مىبینیم. این لغت از ماده «رعى» است که به معنى حفظ و #نگهبانى است. به مردم از آن جهت کلمه «رعیت» اطلاق شده است که #حکمران عهده دار #حفظ و نگهبانى #جان و مال و #حقوق و #آزادیهاى آنهاست. حدیث جامعى از نظر مفهوم این کلمه وارد شده است، رسول اکرم(ص) فرمود: «کلّکم راع و کلکم مسؤول، فالامام راع و هو مسؤول و المراه راعیه على بیت زوجها و هى مسؤوله و العبد راع على مال سیده و هو مسؤول، الا فکلّکم راع و کلکم مسؤول: ♦️همانا هر کدام از شما نگهبان و مسئولید، امام و پیشوا نگهبان و مسئول مردم است، زن نگهبان و مسئول خانه شوهر خویش است، غلام نگهبان و مسئول مال آقاى خویش است. پس همه نگهبان و همه مسئولید.» ⭕️در سوره مبارکه النساء، آیه ۵۸ چنین مىخوانیم: «ان الله یأمرکم ان تؤدّوا الامانات الى اهلها و اذا حَکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل: خدا فرمان مىدهد که امانتها را به صاحبانشان برگردانید و در وقتى که میان مردم حکم مىکنید، به #عدالت حکم کنید.» 🖌 طبرسى در مجمعالبیان ذیل این آیه مىگوید: «در معنى این آیه چند قول است: یکى اینکه مقصود مطلق امانتهاست، اعم از الهى و غیر الهى، و اعم از مالى و غیر مالى، 👈دوم اینکه مخاطب حکمراناناند. خداوند با تعبیر لزوم اداى امانت، حکمرانان را فرمان مىدهد که به #رعایت_مردم قیام کنند.»
🌴دستورات #علي ع به واليانش: انكه فكر ميكند وظيفه حاكم، فرمان دادن و وظيفه مردم، اطاعت كردن است، قلبش فاسد و دينش ضعيف است
📚 "به ذکر نمونه هاى دیگرى از عدالت علي در نهجالبلاغه بپردازیم. بیشتر باید به سراغ نامه هاى على(ع) به فرماندارانش برویم، مخصوصا آنها که جنبه بخشنامه دارد. در این نامه هاست که شأن حکمران و وظایف او در برابر مردم و #حقوق واقعى آنان منعکس شده است.
📩 در نامه اى که به عامل آذربایجان مىنویسد چنین مىفرماید: «و انّ عملک لیس لک بطعمه ولکنه فى عنقک امانه و انت مسترعى لمن فوقک. لیس لک ان تفتات فى رعیه…: مبادا بپندارى حکومتى که به تو سپرده شده است، یک #شکار است که به چنگت افتاده است، خیر، #امانتى بر گردنت گذاشته شده است و مافوق تو از تو رعایت و نگهبانى و #حفظ_حقوق_مردم را مىخواهد. تو را نرسد که به #استبداد و #دلخواه در میان مردم رفتار کنى.»
📜در بخشنامه اى که براى مأمورین جمعآورى مالیات نوشته است، پس از چند جمله موعظه و تذکر مىفرماید: «فانصفوا الناس من انفسکم و اصبروا لحوائجهم، فانّکم خُزّان الرّعیه و وکلاء الامّه و سُفراء الائمه: 👈به عدل و #انصاف رفتار کنید، به مردم درباره خودتان حق بدهید، #پر_حوصله باشید و در برآوردن حاجات مردم تنگحوصلگى نکنید که شما گنجوران و خزانه داران رعیت و نمایندگان ملت و سفیران حکومتید.»
🖌🖌در فرمان معروف، خطاب به مالک اشتر مىنویسد: «و اشعر قلبک الرحمه للرعیه و المحبه لهم و اللطف بهم و لا تکونن علیهم سبعا ضاریا تغتنم اکلهم، فانهم صنفان: اما اخ لک فى الدین او نظیر لک فى الخلق: ✅در قلب خود استشعار مهربانى، #محبت و لطف به #مردم را بیدار کن. مبادا مانند یک درنده که دریدن و خوردن را فرصت مى شمارد، رفتار کنى 👈 که مردم تو یا مسلمان اند و برادر دینى تو و یا غیر مسلمان اند و انسانى مانند تو…
و لا تقولن انّى مؤمر آمر فاطاع، فانّ ذلک ادغال فى القلب و منهکه للدین و تقرب من الغیر: 🔴مگو من اکنون بر آنان #مسلطم، از من فرماندادن است و از آنها اطاعت کردن، که این عین راه یافتن #فساد در دل و ضعف در دین و نزدیک شدن به سلب نعمت است.»
📚مجموعه آثار شهید مطهرى (ج۱۶) ص453
ویرایش بوسیله کاربر 1403/02/03 03:35:36 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,051 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
#حكومت و #عدالت
✴️ تا #عدالت اجرا نشود، هر چه از اسلام بگوییم حرف است.
امر به معروف مانند امام حسين بايد از جایی شروع شود، که محل شروع #فساد است، یعنی #حاکمیت. 👈 "تا #عدالت اجرا نگردد، و قسط قرآنی (رسیدن هر کس به حق خویش) عملی نشود، هر چه از اسلام گفته شود، حرف است. #فقر مانع رشد است، غنای تکاثری مانع رشد است، زندگی های پر ریخت و پاش (که باعث #پایمال شدن حقوق دیگران و محرومیت ضعفا و محرومان است)، مانع رشد است، مجالس اشرافی و قارونی گرفتن مانع رشد است.
💢 #عاشورا یک حرکت بنیادین و بزرگ جامعه سازی است، که حضرت امام حسین(ع) در بیان هدف خود از این حرکت می فرماید: «ای خدا! تو خوب می دانی که ما برای قدرت طلبی، یا دنیا خواری قیام نکردیم، بلکه خواستیم احکام روشن دین تو را به کار بندیم، و کشور اسلامی را #اصلاح کنیم، و #مظلومان و ستم دیدگان را از زیر بار ستم نجات دهیم.» 👈مقصود امام از امر به #معروف چسبیدن به یقه چند محروم یا جوان بی پناه نیست بلکه حرکت امر به معروف و نهی از منکر در صورت اصلی خود، #قیام_دربرابر_ظلم و ستم است، و خروش برداشتن در برابر سران حاکم و سروران اقتصادی و #دیکتاتوری مال (که جامعه ما امروز در چنگ آن گرفتار است!) و هر حاکمیتی که مجری عدالت نباشد. ❇❇جوانان آگاه، و مردم متدین ایران! بدانید که جز نظام #عامل_بالعدل، یعنی مجری عدالت به نحو احسن، در همه چیز و در همه جا و برای همه کس، هیچ حاکمیتی اسلامی نیست. و جز جامعه قائم بالقسط، یعنی جامعه سرشار از عدالت، هیچ جامعه ای قرآنی نیست. و جز گرفتن حقوق مظلومان از توانگران و رساندن به دست آن، هیچ اصلاحی و حرکتی عاشورایی نیست. 🔻🔻در جامعه اسلامی، نخست #حاکمیت باید امر به معروف شود 👈بنا بر این، به نصّ قرآن کریم باید «گروهی» از امت که از همه جهت صلاحیت داشته باشند به کار انبیایی امر به معروف و نهی از منکر بر خیزند. و چنانکه حضرت امام حسین (ع)، در حرکت آفتاب آفرین عاشورا، با عمل نشان داده است، 👈 از جایی شروع شود، که محل شروع #فساد است، یعنی #حاکمیت. باید در جامعه اسلامی نخست حاکمیت و تمام اعضای آن مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرد و تطهیر شوند، سپس دیگران. 👈هنگامی که علی(ع) می گوید: «حاکم اسلامی و کارگزاران حکومت اسلامی نباید هدیه قبول کنند.» چرا از هر مفسد اقتصادی، قبول پول می کنند، و او را و ده ها امثال او را به ادامه دادن به جنایات مالی و مکیدن خون مردم مظلوم و اقشار گوناگون ملت تشجیع می نمایند؟ چرا؟ پس - بنا بر منطق عاشورا امر به معروف و نهی از منکر، باید از بالاترین طبقات شروع شود، تا فساد از ریشه بر افتد، و توانگرانی که قرآن می فرماید مایه فسادند (مفسد فی الارض اند) و به هیچ گونه در برابر اصلاحات تسلیم نمی شوند. حتی در خود پیکره دولت - تکلیف شان با قرآن و عاشورا معلوم گردد. جامعه عاشورا جامعه حسینی است نه یزیدی ... و جامعه تکاثری جامعه #یزیدی است نه حسینی. اگر #عالمان و #حاکمان درست شوند جامعه اسلامی درست می شود 🚩امام حسین (ع) در روز عاشورا از بشریت خواست که اگر دین ندارید آزاده باشند. و این همه تورّم و #رانت خواری و #چپاول و بی بند و باری، که موجب این همه فساد اخلاقی و #سقوطانسانی در جامعه است، و این تورم آزاد و فروشندگان جلاد، و این دستگاه قضایی ویرانه به تعبیر خود مقامات، آیا در خور بردن نام حسین (ع) و عاشورا هست؟ 👈من این سخنان را با عرضه یک مقیاس بنیادین و مهم در شناخت جامعه اسلامی به پایان می برم. 🌹 این حدیث معتبر از پیامبر اکرم (ص) رسیده است که فرمود: 💫«دو دسته از امت من هستند که اگر درست شوند جامعه اسلامی درست می شود، و اگر فاسد شوند جامعه اسلامی #فاسد می شود. پرسیدند : ای پیامبر خدا! این دو صنف چه کسانی هستند؟ فرمود: #عالمان و #حاکمان .»" 📚نقل از کتاب " عاشورا، مظلومیتی مضاعف" تاليف زنده ياد استاد محمد رضا حكيمي ❇️💢#عدالت= جامعه عاري از فقر. رسیدن به #عدالت_معیشتی بدون #عدالت_سیاسی، #قضایی و #اجتماعی ممکن نیست.
↩️"در این نوشتار مى خواهم تعریفى مغفول و مهجور از «عدالت»، که از دو پیشواى مان رسیده است بیاورم. از حضرت امام جعفر صادق(ع) رسیده است که: ✅ ان الناس یستغنون اذا عدل بینهم. اگر در میان مردمان به عدالت رفتار شود، همه بى نیاز مى گردند. این «تعریف»، بصورتى شگفتى آور، در نزد عموم مسلمین، به ویژه پیروان ائمه معصومین(ع)، مورد غفلت قرار گرفته و فراموش گشته است. نقطه اوج این تعریف (بجز اعماق الهى آن، و ابعاد انسانى آن، و همچنین نشان دادن «مراد الهى»، از اقامه قسط و اجراى عدل در آیات قرآن کریم و سنت نبوى)، عینیت آن است، یعنى در این تعریف، به هیچ روى، «کلى گویى» و «ذهنگرایى» نشده است، بلکه واقعیت عینى، و خارجیت ملموس، با صراحت (و به تعبیر مردم: لب و پوست کنده)، گفته شده است، تا مطلب براى هرکس، حتى عامى ترین مردم، و حتى در سنین پایین از نوجوانان، معلوم و محسوس باشد…
حدیثى دیگر، از امام موسى کاظم(ع) رسیده است ✅ ان الله لم یترک شیئا من صنوف الاموال الا وقد قسمه ، واعطى کل ذی حق حقه، الخاصه والعامه، والفقراء والمساکین، و کل صنف من صنوف الناس… لو عدل فی الناس لاستغنوا.. . خداوند هیچگونه مالى را رها نگذاشته، بلکه آن را قسمت کرده است، و حق هر صاحب حقى را (در تقدیر الهى) به او داده است. خواص و عوام، و فقیران و بینوایان، و همه قشرهاى مردمان… اگر در میان مردم به عدالت رفتار مى شد همه بى نیاز مى شدند (و فقیرى و مسکینى و نیازمندى باقى نمى ماند). 👈اگرچه از ظاهر این دو حدیث، #عدالت_اقتصادى و معیشتى فهمیده مى شود، لیکن تا #عدالت «سیاسى» و « #عدالت_قضایى» و « #عدالت_اجتماعى»… در جامعه اى و در زندگى مردمى تحقق نیابد، و دست نفوذداران مالى از تملک اموال تکاثرى و تصرف هاى شادخوارانه اترافى بریده نشود، #عدالت_معیشتى در زندگى توده ها تحقق نخواهد یافت، زیرا که جمع میان دو ضد ممکن نیست، نمى شود هم تکاثر باشد و هم عدالت.
💢🔸#عدالت راستین رسیدن به جامعه منهاى #فقر است; چنانکه امام على(ع) درباره کوفه (تنها شهرى که در اختیار او بود، و از نفوذ عوامل گوناگون و مخرب نیز مصونیت چندانى نداشت)، مى فرماید: ما اصبح بالکوفه احد الا ناعما، ان ادناهم منزله لیاکل البر، ویجلس فی الظل، ویشرب من ماء الفرات. 👈👈هیچ کس در #کوفه نیست که زندگى او سامانى نیافته باشد، پایینترین افراد نان گندم مىخورند، و خانه دارند، و از بهترین آب آشامیدنى استفاده مى کنند. و این چگونگى در کوفه جنگزده و نفوذ یافته آنروز، یعنى اینکه همه از #رفاه نسبى برخوردار باشند، و فقیرى در آن یافت نشود، بحق بسیار بسیار اهمیت دارد. شاید، چنین شهرى در تاریخ، دیگر پدید نیامده باشد.
✅ 👌همچنین قرآن کریم، هدف اجتماعى از بعثت پیامبران را «اقامه #قسط» معرفى کرده است که همان حضور عدالت است در میان مردمان بصورتى سرشار و همه گیر (لیقوم الناس بالقسط)، یعنى ساختن جامعه قائم بالقسط. و آیا ممکن است که خداوند حکیم دانا و مهربان و عادل، امرى را که شدنى نیست، هدف نهضت درازدامن و بزرگ آهنگ پیامبران خود قرار داده باشد؟ نه، هرگز! پس اقامه قسط و اجراى عدالت ممکن است و عملى است. ✅ و آیا عدالت چیست؟ عدالت بنابر سخن دو معصوم در قلمرو هدایت و تربیت انسان، همان است که فقر نباشد و #مردم_در_معیشت و زندگى به « #استغنا» (بىنیازى) برسند، 🔴👈 و به راه رشد درآیند که بدون #عدالت تربیت نیست، و بدون تربیت رشد نیست، و بدون رشد هدایت نیست، و بدون هدایت معرفت نیست، و بدون معرفت عبادت نیست، و بدون عبادت سعادت نیست، زیرا سعادت کامل، در حال ارتباط انسان با خدا تحقق مى یابد. و یکى از مهمترین عوامل و زمینه هاى ممکن سازى ارتباط انسان با خدا، اجراى عدالت است، از اینرو، در بیان هدف از بعثت پیامبران اقامه قسط و نشر عدالت در میان مردمان یاد گشته است. و از این رو است که امام على(ع) مى فرماید: «العدل حیاه الاحکام ، زنده شدن دین و احکام دین به اجراى #عدالت است»
🖌از مقاله "تعریف عینى و عملى عدالت، از امام صادق(ع) و امام کاظم(ع)،" نويسنده مرحوم محمدرضا #حكيمي
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,985
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
*📕📕📕📕📕📕📕
نشاندن عبادت به جای عدالت، موجب نا امیدی بزرگی از دین شده است.*
به بررسی وضع ملتهای اسلامی باز میگردیم. انسان، از عدالت دور و عبادات، از مضمون خود تهی شده و به صورت تشریفات درآمده. در حالی که قرآن کریم بارها تأکید کردهاست که عبادتها و به ویژه نماز هرگاه همراه زکات یا برآورده کردن نیاز نیازمندان و همسایگان و نزدیکان نباشد، پس وای بر چنین نمازگزاری:«فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ الَّذِینَ هُمْ یُرَاؤُونَ وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ» شاید برخی از علمای دین با دعوت و تبلیغ یا با سکوتشان در نشاندنِ عبادت به جای عدالت، سهیم بوده باشند. این در حالی است که اسلام اعلام داشته است:«أَفضَلُ الجهاد کَلِمَةُ حَقٍّ عِندَ سُلطانٍ جائِرٍ- برترین عبادت، بیان سخن حق در برابر حاکم ستمکار است.» و «عَدلُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ سَبعینَ سَنَة- ساعتی اجرای عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است.» روشن است که نتیجهی این روش تربیتی بینهایت خطرناک بوده است، چراکه نبود عدالت در جوامع، از مرحلهی خطرهای سیاسی و اجتماعی گذشته و به مرحلهی انحرافات عقیدتی رسیده و موجب نا امیدی بزرگی از دین و مؤسسههای دینی و علمای دین شده است، مخصوصا از آن دسته از علمای دین که در برابر بیدادگریها سکوت میکنند و برای احقاق حقوق مردم مبارزه نمیکنند.
امام موسی صدر ادیان در خدمت انسان ج۲، صص۲۰۰ و ۲۰۱
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,051 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
🛑🛑احتمال وجود #عدالت با وجود غلبه #ديكتاتورها، #باوري_فريبنده است . علي ع نه زندان سياسي داشت نه قتل سياسي
✅#خودسازی یعنی رشد هماهنگ این سه بعد (آزادي، عشق، برابري) در خویش، یعنی در همان حال که خویش را مزدکی احساس میکنیم، در درون خویش عظمت بودایی را برپا سازیم و در همان حال #آزادی انسانی را تا آنجا حرمت نهیم که #مخالف را و حتی دشمن فکری خویش را به خاطر تقدس آزادی، تحمل کنیم، و تنها به خاطر اینکه میتوانیم، او را از آزادی تجلی اندیشه خویش و انتخاب خویش، با #زور باز نداریم و به نام #مقدسترین اصول، مقدسترین اصل را، که #آزادی_رشد انسان از طریق #تنوع_اندیشهها و #تنوع_انتخابها و آزادی خلق و آزادی تفکر و تحقیق و انتخاب است، با روشهای پلیسی و فاشیستی پایمال نکینم، 🔻🔻 زیرا هنگامی که « #دیکتاتوری» غالب است، احتمال اینکه #عدالتی در جریان باشد، باوری #فریبنده و خطرناک است و هنگامی که «سرمایهداری» حاکم است، ایمان به دموکراسی و آزادی انسان یک سادهلوحی است. و اگر به تکامل نوعی انسان اعتقاد داریم، کمترین خدشه به آزادی فکری آدمی و کمترین بیتابی در برابر تحمل تنوع اندیشهها و ابتکارها، یک #فاجعه است.
✅اگر یک روشنفکر مسلمان است و به ویژه شیعه، نیازی به چنین ترکیب مصنوعی از سه شخصیت برای داشتن یک «امام» ندارد، زیرا #علی را دارد. او که حساستر از مزدک و انقلابیتر از مارکس زندگی کرد و در برابر بهرهکشان کینه ورزید و با محرومان همدرد بود ✅روحی که در برابر #ستم چنان بیتاب است که وقتی شنید در مرز حکومت او سپاهیان دشمن یورش آوردهاند و یک زن یهودی را که در ذمه حکومت او بوده است، آزار کردهاند، بر روی منبر از بیتابی درد آنچنان بر چهرهاش سیلی نواخت و فریاد زد که «اگرکسی از این درد بمیرد او را نباید سرزنش کرد».
✅و اما حرمت #حقوق_انسانی و #آزادی_اندیشه تا بدانجا که نماز میخواند و خوارج، که دشمنان خونی وی بودند، نمازش را در هم میشکنند، سخن میگفت سخنش را قطع میکردند، و حتی او را استهزا میکردند و او در اوج قدرت بود و هرگز کوچکترین #فشاری بر کسی وارد نساخت، او حاکمی بود که بر پهنههای بزرگی در آفریقا حکم میراند اما #زندان_سیاسی نداشت، حتی یک زندانی سیاسی و #قتل_سیاسی. و طلحه و زبیر قدرتمندترین شخصیتهای با نفوذ و خطرناکی که در رژیم او #توطئه کرده بودند، هنگامی که آمدند و بر خروج از قلمرو حکومتش اجازه خواستند، و میدانست که به یک توطئه خطرناک میروند، اما اجازه داد، زیرا نمیخواست این سنت را برای قدارهبندان و قلدران به جای گذارد که👈👈 به خاطر #سیاست، #آزادی_انسان را پامال کند. ✅اسلام با اینکه خود را دینی الهی میداند و پیامبرش را فرستاده از سوی خداوند برای نشان دادن راه راست به انسانها میشناسد، با این همه اعلام میکند که: در پذیرش دین #فشاری نیست و تلاش ما تنها برای آگاه کردن انسانها است تا راه «رشد» از راه «غی» تشخیص داده شود و آنگاه #انتخاب_آزاد آن با خود آنها است: «لا #اکراه فی الدین، قد تبین الرشد من الغی».
✅و علی، به فرمانده خود دستور میدهد که: «با توده درآمیز و از اشراف دوری کن و بدان که توده یا برادر تواند در دین و یا همانند تو در نوع، خون آنان همچون خون ما است و مال آنان همچون مال ما، هر دو را حرمت نه»، و یک شاعر بدبین نابینای #ضدمذهبی تنها، در هنگامی که قدرت اسلام شرق و غرب عالم را فرا گرفته میتواند با همه تنهایی اعتراض خویش را علیه ایمان حاکم، علیه اسلام حاکم، و حتی علیه خدا و مذهب برآورد و #ایمن بماند.
🔻🔻اکنون این مسلمان رنج دیده چگونه میتواند پس از ۱۴ قرن، چهارده قرنی که زخمهای کاری از#استبدادسلاطین و از خشونت خلفا و از سیطره جبارانه قدارهبندان #متعصب و #روحانیت_منجمد و #متحجر بر دل دارد، نظامی را بپذیرد که در آن آنچه را که در یک حکومت واقعي مذهبی از آن برخوردار بوده است، از او باز گیرند؟😔😔 اندیشیدن به این #فاجعهها، هم سنگینی بار خودسازی، و هم هوشیاریای را که باید با آن همراه باشد، مشخص میکند و این درس بزرگ را به ما میآموزد که 👈👈👈#انقلابی شدن بیش از هرچیز مستلزم یک #انقلاب_ذهنی، یک انقلاب در بینش و یک انقلاب در شیوه تفکر ما است. انقلابی توأم با این آگاهی، که ثمره تجربه بزرگ تاریخ انسان است، و در عین حال دست یافتن به یک لیاقت ذهنی است که بتواند وحدت میان مفاهیم #عبادت و #کار و #مبارزه_اجتماعی را دریابد و مهمتر از آن با جان خویش تجربه کند و این سه را ملکه خویش سازد و با فطرتش عجین کند، و این آرمانها نه تنها در عقیدهاش که دربودنش ریشه گیرد و در نهایت تا بدانجا رسد که جدایی این سه مفهوم را در خویش احساس نکند و هر یک را در عین حال با آن دو دیگر یکی بداند، تثلیثی که در عمق و در حقیقت یک توحید است."
🖌برگرفته از مقاله خودسازي انقلابي، زنده ياد دكتر علي #شريعتي.
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,985
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
🌻پاسخ امام رضا ع به #ظاهربيناني كه كمال حاكم را در #سادهزيستي ديدند : مهمترين چيزي كه از حاكم جامعه بايد خواست، ايجاد #قسط و #عدالت است
❌جمعي از صوفيان بر امام رضا ع وارد شدند. به حضرت عرض كردند: اميرالمؤمنين مأمون در زمينه حكومت داري به اين نتيجه رسيده است كه شايسته ترين افرادي كه لايق اين حكومتي كه خداوند به ايشان عطا كرده، اهل بيت پيامبر ص هستند. و از بين اهل بيت پيامبر، شما از همه شايسته تر هستيد و تصميم دارد حكومت را به شما واگذار كند. اما شما بايد بدانيد كه مردم به امام و رهبري نياز دارند كه طعامش #ساده، لباسش خشن، مركبش حمار بوده و خود به عيادت بيماران رفته و خلاصه ، مشي و مرامش #سادگي و بي آلايشي باشد. حضرت كه تا كنون به بالشي تكيه داده و به سخنانشان گوش مي دادند برخاسته و صاف و مستقيم نشسته و اينطور پاسخشان را دادند: يوسف ع پيامبري از صالحان بود، لباسي از ديبا و زربفت مي پوشيد و بر بالشهاي نرم و حرير آل فرعون تكيه مي زد. ♦♦مهمترين چيزي كه از حاكم و رهبر جامعه بايد انتظار داشت:ايجاد قسط و عدالت است ↩️سخنش با #صداقت، ↩️حكمش با #عدالت توأم بوده ↩️و به #وعدههايش، وفادار باشد. 🌸خداوند پوشيدن لباس زيبا و نرم و طعام چرب و شيريني را حرام نكرده است و اين آيه را تلاوت كردند: 🔸🎊"قل من حرّم زينة الله التي أخرج لعباده و الطيبات من الرزق"
🖊قال الآبي في كتاب نثر الدر: دخل على الرضا بخراسان قوم من الصوفية فقالوا له: إن أمير المؤمنين المأمون نظر فيما ولاه الله تعالى من الامر فرآكم أهل البيت أولى الناس بأن تؤموا الناس، ونظر فيكم أهل البيت فرآك أولى الناس بالناس، فرأى أن يرد هذا الامر إليك والأمة تحتاج إلى من يأكل الجشب ويلبس الخشن، ويركب الحمار، ويعود المريض، قال: وكان الرضا عليه السلام متكئا فاستوى جالسا ثم قال: كان يوسف عليه السلام نبيا يلبس أقبية الديباج المزورة بالذهب ويجلس على متكئات آل فرعون ويحكم، إنما يراد من الامام قسطه وعدله: إذا قال صدق، إذا حكم عدل، وإذا وعد أنجز، إن الله لم يحرم لبوسا ولا مطعما، وتلا " قل من حرم زينة الله التي أخرج لعباده والطيبات من الرزق 📚بحار الانوار ج ٤٩ ص ٢٧٥
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,985
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
پاسخ پرمفهوم سيد ابن طاووس به هلاكوخان: پادشاه عادل كافر برتر از پادشاه مسلمان ستمگر است
ابن ودود در کتاب رجال خود در ترجمۀ سید رضیالدین ابن طاووس چنین گفته: وی در کربلاء دیده بدنیا گشوده و در حلّه بزرگ شده و در بغداد تحصیل کرده و در کاظمین زندگی را بدرود گفته و اضافه کرده که هلاکو پس از تسخیر بغداد و برقراری آرامش شهر در مدرسۀ مستنصریۀ بغداد، مجلسی ترتیب داد و علمای برجسته را جمع کرد و از آنها سئوال نمود آیا سلطان کافر عادل افضل است یا سلطان مسلمان ستمگر و ظالم، همۀ علمای مجلس از جواب ساکت شدند.
سید رضیالدین حاضر مجلس بود و از همۀ آنها اعلم و محترم بود. استفتاء را گرفت و در ذیل نوشت سلطان عادل کافر افضل و بهتر است به مخلوق پروردگار از سلطان مسلمان ستمگر.
http://pichakesarbehava.com/?p=6370
نظريه مشهور او در پاسخ هلاكو نشان از تيزبينى وى دارد. هلاكو خان مغول، از عالمان مسلمان پرسيد: پادشاه عادل كافر برتر است يا فرمانرواى مسلمان ستمگر؟ سيد بن طاووس در جواب نوشت: پادشاه عادل كافر برتر است. بقيه عالمان نيز اين مطلب را تأييد كردند. جواب سيد بن طاووس برگرفته از حديث نبوى است كه فرمود:
«المُلْكُ يَبقِي مَعَ الكُفرِ ولا يَبقِي مَعَ الظُّلمِ.»
نام کتاب : تاريخ حديث شيعه« 2» نویسنده : طباطبايى، محمد كاظم جلد : 1 صفحه : 146
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,985
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
🔴 زندگی ایدهآل برای خدا، زندگی با خلق خدا و #خدمت_به_خلق است و اعظم خدمتها به خلق ، #عدالت است
حضرت امیر (ع) میفرماید: یا کمیل! مامن حرکه الا و انت محتاج فیها الی #معرفه. نه فقط زندگی هفتاد و هشتاد ساله، حتی برای یک عمل یک لحظهای نیز انسان باید بداند چه میکند.برای این که فرق بین کار دانسته و کار ندانسته، فرق بین دانستن و ندانستن است: هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون. فرق میان دانستن و ندانستن، از زمین تا آسمان است. همین مقدار فرق بین کار دانسته و کار ندانسته وجود دارد. 🌸🍃بنابراین انسان باید زندگی را بفهمد تا بفهمد چه باید بکند و چگونه باید سعی کند! این که میگوییم انسان نیاز به تربیت دارد، برای این است که برای رسیدن به معنویت نیز ما باید بدانیم از چه راهی برویم. ✅در روایت آمده است که در دوره پیامبر اکرم، عدهای خانه و خانوادهشان را رها کردند و به کوه و بیابان رفتند تا خدا را #عبادت کنند.پیامبر بسیار ناراحت شد و به میان مردم آمد و سخنرانی کرد و فرمود: من که پیامبر شما هستم، در میان مردم هستم، میخورم، مقداری از شب میخوابم، بیدار میشوم، نماز میخوانم، روزه میگیرم و بعضی روزها روزه نمیگیرم. زندگی را به کوه نکشید! 👈👈زندگی در #جمع است، نه در کوه و صحرا. زندگی در کوه زندگی با خداست و فقط این مطلوب نیست. 💠💠زندگی با #خلق_خدا برای خدا مطلوب است و پیش خدا قرب دارد. 🌹🌹زندگی با خلق خدا، برای خدا، زندگی ایدهآل است که توام با خدمت به خلق است و چون اعظم خدمتها به خلق #عدالت است و قرآن میفرماید: لیقوم الناس بالقسط، انبیا آمدند تا عدالت را برپا دارند.
📚از زندگی تا ابدیت ( گفتگو با مرحوم استاد حکیمی پیرامون حقیقت زندگی)
⭕️تکلیف مسلمانان حسینی چیست؟ فلسفه #عاشورا، قيام براي اجراي عدالت و مبارزه با انواع ظلم از جمله #ظلم_هاي_اقتصادي است.
💢💮هنگامی که می نگریم در « #خطبه_عاشورا»، سخن از عدل می رود و از این که عدالت از میان رفته است، می فهمیم که ما نیز باید با دفاع از « #عدالت»، فلسفه عاشورا را زنده نگاه بداریم و با قیام برای اجرای عدالت، از عاشورا دم بزنیم و خود را وارث عاشورا بدانیم.
🔻هنگامی که می بینیم «حبیب بن مظاهر اسدی» و «سلیمان بن صرد خزاعی»، در نامه خود به امام حسین علیه السلام از آن امام بزرگ می خواهند تا بیاید و با #ظلمهای_اقتصادی نیز مبارزه کند و برای غلبه سرمایه داران بر جامعه اسلامی و سرنوشت جامعه، چاره ای بیندیشد، خوب درک می کنیم که تکلیف مسلمانان حسینی و مؤمنان عاشورایی چیست و وظیفه مردمی که ذکر و وردشان «یا لیتنا کنّا معکم» است، یعنی ای عاشوراییان! کاش ما هم با شما بودیم و در راه یاری حسین شهید می شدیم، کدام است؟ 💢آری، مردمی که اهمیت حیاتی و دینی و انسانی عدالت را درک نکنند، جاهلند و مردمی که عدالت خواه نباشند، مرده اند و مردمی که ظلم را منحصر در ظلم سیاسی بدانند و از ظلم اقتصادی و #معیشتی و فاجعه بزرگ آن - چنان که باید - آگاه نباشند، فریب خورده اند و جامعه عاشورایی، هرگز این چنین ها نیست و نباید باشد؛ زیرا که جامعه خورشید، جامعه روز است (آگاهی و بیداری)، نه جامعه شب (جهل و فریب خوردگی).
🔻این همه احادیث فراوان كه درباره «عاشورا» و زنده نگاه داشتن آن رسیده است و آن همه ذکر ثواب و فضیلت برای احیای این مراسم و حضور در آنها و آن همه زیارت و دعا درباره #عاشورا، از جمله برای احیای این آرمان خورشیدی است که یاد شد و از این جاست که همه امت اسلام مکلفند که همواره عاشورا را زنده نگاه دارند و با این پشتوانه سترگ، از همه ذلت ها و تسلیم ها برهند و به همه خواب ها و خمودگی ها پشت کنند و به همه عزت ها و آزادی ها برسند. 🔻مسلمانان جهان، باید بیدار شوند و پرچم خونین عاشورا را برافرازند و پیوسته حلقه های این سلسله الهی را در معبر قرون و اعصار به هم بپیوندند و آیات قرآن را با خون فرزندان قرآن تفسیر کنند و عدالت را هدف قرار دهند و لذت ها را نپذیرند. #مستکبران پیشین می کوشیدند فروغ عاشورا را بپوشانند تا بتوانند با خیال آرام، به ستم و بیداد خویش ادامه دهند. امروز نیز برخی می کوشند تا گستره فروغ عاشورا را محدود سازند؛ لیکن چگونه ممکن است؟ ⭕️💢هنگامی که «گاندی» از درون «شبه قاره» می گوید: «من مبارزه را از شهیدان عاشورا آموختم» و شیخ محمد محمد مدنی از دامن «اهرام» می نویسند: «ما باید از یاد ماه محرم سرمشق بگیریم»
✅ #عاشورا، منطق #حیات_و_عدل عاشورا، باید به نام منطق حیات و عدل، معلم ایمان و حماسه، کلاس آزادگی و شرف، مدرسه اعتقاد و جهاد و آموزش گر نماز و قرآن و رمز سلوک روحی صحیح و عرفان الهی مثبت، همیشه و همیشه، تا ظهور نیّر اعظم و وارث کبیر عاشورا و برهم زننده همه ظلم ها و ستم ها، زنده باشد و در سراسر کشورهای اسلامی، حضور سازنده خویش را حفظ کند و یک میلیارد مسلمان را در خط دفاع از #کرامت_بزرگ_انسان و رسالت سترگ قرآن متحد سازد. 💢اکنون ملاحظه می کنید که محتوای مجالس حسینی باید چگونه باشد و ذاکران حسینی کیان باشند و #مداحان چه کسانی ؟ و آیا می شود این مجالس را به هر گونه اداره کرد و به دست هر کس سپرد و دست هر کس را در این باره باز گذاشت و انتساب به رسالت #امام_حسین علیه السلام و تولیت عاشورا را برای همه - با هر چگونگی - مشاع دانست؟ 💫🖌در محضر استاد محمد رضا #حکیمی; برشی از کتاب قیام جاودانه
ویرایش بوسیله کاربر 1403/03/13 02:58:49 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,985
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
🟢 بدون عدالت اجتماعی پایه معنویت هم متزلزل خواهد شد
🔸اگر در جامعهای عدالت اجتماعی برقرار نباشد پایه معنویت هم متزلزل خواهد بود. منطق اسلام این است که معنویت را با عدالت توأم با یکدیگر میباید در جامعه برقرار کرد. در جامعهای که عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بیمار روانی به وجود میآیند.
🔹محرومیتها ایجاد عقدههای روانی میکند و عقدههای روانی تولید انفجار؛ یعنی اگر جامعه به تعبیر علی علیه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سیرِ سیر تقسیم شود، وضع به همین منوال باقی نمیماند، بلکه صدها تالی فاسد به همراه خواهد آورد. یک گروه گرفتار بیماریهایی نظیر تفرعن، خودبزرگبینی و ... میشوند و گروه دیگر دچار ناراحتیهای ناشی از محرومیت.
📝 استاد مطهری، آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص۱۷۹
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,985
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
تفاوت عدالت علوی با شبه عدالت اموی
در نظامهای جائرانه هم ادعای عدالت همیشه هست. یعنی کسی به صراحت اظهار نمیکند که میخواهد ظلم کند. ولی تعریفی از عدالت ارائه میکند که همان ظلم است. به عنوان نمونه، حتی وقتی به سراغ تاریخ معاویه میرویم، میبینیم که موضوع عدالت در کلمات او به عنوان مبنایی برای حکومت، کم تکرار نشده است. ولی باید دید جنس آن عدالتی که معاویه می گفته از چه جنسی بوده و چه فرقی با عدالت امیرالمومنین(ع) میکرده است. در نمونهای، وقتی معاویه برای فرزندش یزید بیعت گرفت، عهد و پیمانی برای او نوشت که این متن را در تاریخ ثبت کردهاند. در آن متن آمده است:« به او فرمان میدهم و سفارش میکنم که در کار رعیت و مردم کوتاهی نکند، اقدام به موقع و به جا در کار مردم داشته باشد و در حق مردم نیکی کند و از او میخواهم که به روش اهل عدل و انصاف عمل نماید» که در ادامه معلوم میشود این عدل یعنی چه، چرا که معاویه از یزید میخواهد که تنها طایفه ابوسفیان را حفظ کرده و بنیامیه را بر بنیهاشم مقدم بدارد.
برای امیرالمومنین(ع) عدالت اصالت داشت اما برای معاویه عدالت ابزار بود
وی گفت: امیرالمومنین(ع) اما میگوید که فقط عدالت؛ تفاوت در این است که برای ایشان عدالت اصالت دارد، اما برای معاویه عدالت ابزار است. اگر این ابزار کارایی برای هدف داشته باشد، استفاده میشود ولی اگر در جایی عدالت جوابگو نبود، باید موارد دیگری را ضمیمه آن کرد تا نظام اموی حفظ شود. برای معاویه اصل بر عدالت نیست و اصل حفظ نظام اموی است. از این رو، اگر با عدالت این اتفاق افتاد با عدالت و اگر با صداقت این اتفاق افتاد با صداقت. ولی اگر با آن نشد صداقت را برداشته و فریب را جایگزینش میکنند.
سروش محلاتی گفت: اینگونه نبود که در همهجا معاویه درگیر با عدالت بوده یا عنادی با آن داشته باشد و جز جز رفتارش ظالمانه باشد. رفتار او میتواند عادلانه باشد، اگر به قدرتش کمک کند. در میان علمای خودمان من مرحوم آقای مطهری را دیدم که به این موضوع حساسیت نشان داده و چنین بیان کرده که علی(ع) پایبند عدالت بوده و مخالف با تبعیض، فریبدادن و دروغ گفتن است، اما معاویه پایبند به این حرفها نیست بلکه تنها میخواهد به مقصود برسد. لذا اگر با عدالت بهتر میتوان رسید با آن و اگرنه با تبعیض و فریب دادن و دروغ گفتن میشود از آن بهره میبرد. امیرالمومنین(ع) از آنجا که برای خود عدالت موضوعیت قائل است وقتی به ایشان میگویند گاهی باید از عدالت عدول کرد تا اهداف دیگری تامین شود، نمیپذیرد و میفرماید بالاتر از عدالت چه است که ما بخواهیم برای رسیدن به آن از عدل صرفنظر کنیم؟
در شبه عدالت مردم باید ضجه و زاری کنند برای اینکه عدالت را ببینند
از سخنان استاد سروش محلاتی در شب 19 رمضان,نقل از خبرگزاری جماران
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,985
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
:#عدالت_سیاسی برای همه مردم و سلايق جامعه
✳ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا «8»مائده و هرگز خصومت با گروهي، شما را به بىعدالتى وادار نكند. به عدالت رفتار كنيد
✅ #عدالت_سیاسی یعنی همه حق انتخاب داشته باشند.
" «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ» برای چیست؟ به این آیه توجه کنید. نمی گوید «لیقیم الناس بالقسط»؛ نمی گوید، «ما همه پیامبران را فرستادیم تا مردم را اقامه به قسط کنند، بلکه می گوید، پیامبران همه می آیند تا مردم «خودشان» اقامه به قسط و عدالت کنند. جامعه باید خودش همراه و همدل باشد. نمی شود برای مردم تصمیم گیری کرد. ♻ مسئولین انصاف داشته باشند؛ ببینند اگر آنچه واقع می شود مطابق ذائقه آنها نبود ،همین طور رفتار می کردند؟ قسط به چه معناست؟عدالت. آزادی هم عدالت است. عدالت را تنزل دادن به عدالت اقتصادی، کُشتن عدالت است. البته عدالت را از حوزه اقتصادی خارج کردن نیز دست بُردن در مفهوم عدالت است.
⬅ #عدالت_سیاسی؛ یعنی همان مقدار که شما حق داری صحبت کنی من هم حق دارم؛ یا همان قدر که شما حق داری رای دهی من هم حق دارم. یعنی همان اندازه که شما حق داری نماینده خود را انتخاب کنی من هم حق دارم کسی که دلم می خواهد #انتخاب کنم. من نیز حق دارم آنی که دلم می خواهد انتخاب کنم. البته هر کدام مورد اقبال اکثریت واقع شد محل اطاعت است. نمی شود تو برای من منتخب معرفی کنی و بگویی بیا و به این رأی بده! همانطور که نمی توانم من برای تو این کار را کنم. عدالت در همه جنبه هایش آرمان ماست. البته هیچ کس معصوم نیست و ممکن است ما انسان ها هزاران اشتباه داشته باشیم."
✒حجت الاسلام سید حسن خمینی
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,985
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
برداشت ما از #قرآن کریم نباید با #عدالت مغایر باشد
↩️ اگر روابط بین انسانها، رابطه بین شهروند و حکومت و روابط با دیگر جوامع بر مبنای #اخلاق و #عدالت باشد، بسیاری از مشکلات موجود حل خواهد شد
↩️ نماد معلمی، شهید مطهری است که #عدالت را در سلسله علل احکام می داند؛ ↩️ برداشت ما از #قرآن کریم نباید با عدالت مغایر باشد
↩️ من به بحث آقای مطهری این را اضافه میکنم که ا#خلاق در سلسه علل احکام است و شما نمیتوانید احکام غیراخلاقی داشته باشید
↩️ اخلاق و عدالت امری انسانی است و بعثت پیامبران برای ایجاد #قسط و تکمیل #مکارم_اخلاقی است؛ آیا دینی که هدفش برپایی عدالت و اخلاق است، میتواند احکام غیرعادلانه و غیراخلاقی داشته باشد؟ اگر داشت اشکال در نحوه برداشت هاست.
↩️ آیا رسالت حکومت، فقط اجرای احکام #فقهی است و آیا همه اسلام این است؟ اخلاق، عدالت، روشنبینی، فتوت، گذشت و توحید کجاست؟
↩️ این طور تلقی شده که #فقه مبناییترین امر در حکومت اسلامی است و باید فقیهان در راس باشند و فقه در جامعه اجرا شود اما این فقه تا چه حد مهم است و آیا اگر دیدمان را نسبت به آن عوض کنیم، بسیاری از مشکلات امروزمان حل نخواهد شد؟
↩️ با این شیوه حکمرانی، هم #اسلام، هم مردم و هم #ایران زیان می کنند و لطمه های غیر قابل جبران می بینند.
↩️ اگر آن روز که #همه_پرسی شد میگفتیم اسلامی که کنار این جمهوری مینشانیم، رای مردم و #حق_حاکمیت مردم و توسعه را قبول ندارد و برای #مجلس هیچ اصالتی قایل نیست و ... ؛ آیا مردم به این رأی می دادند؟
↩️ #انتخابات برای مردم است؛ باید واقعا انتخابات صورت گیرد. نمیشود دست و پای کسی را ببندید و بگوئید شنا کن!
↩️ اگر بگویید هر کس با روال و روش و رویکرد موجود #مخالف است، او ضد است و باید نابود شود که این بدترین شکل #دیکتاتوری است ↩️ سنت پرستان ظاهرگرا ممکن است بگویند #شهروند از کجا آمده است؟ میگوییم از همانجا که #جمهوری و جمهوریت آمده است.
↩️ اقتدارگرایان و تبارگرایانِ دیگرستیز کارشان به نازیسم و فاشیسم میرسد و نفیکنندگان #شهروند و ملت به نام اسلام (در عرصه حیات اجتماعی) سر از #داعشیگری و طالبانی گری در می آورند.
گزیده هایی از سخنرانیهای حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.