رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
*❇️لعن علمايتحريفگر متكبر دنياطلب*
💠مِّنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَيَقُـولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْنًا فِي الدِّينِ وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانظُرْنَا لَكَانَ خَيْرًا لَّهُمْ وَأَقْوَمَ وَلَكِن لَّعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا نساء:46
🌱بعضي از يهوديان [معنا و مفهوم واقعي] كلمات را از جاي خود منحرف ميسازند؛ ميگويند: «شنيديم و [پس از فهميدن] نافرماني كرديم!» و [تو نيز به ظاهر] بشنو، بيآنكه بشنوي و [تحت تأثير قرار گيري، و به پيامبر نيز ميگفتند: حالِ] ما را رعايت كن! [اين شيوه سخن] زبان بازي و طعنه زدن در دين [=باورهاي ديگران] است. و اگر [صادقانه] ميگفتند: شنيديم و پذيرفتيم و [تو نيز سخنان ما را] بشنو و به ما نظر [=توجه] كن، بيگمان براي ايشان بهتر و استوارتر بود، اما خدا به خاطر کفرشان [=انكار و حقستيزي] آنها را از رحمت خويش دور ساخته و جز قليلي ايمان نميآورند.
🔷ايه، اشاره به قسمت دیگری از سخنان عداوت آمیز و آمیخته با جسارت و بیادبی علماي يهود کرده، میگوید: آنها میگویند: «بشنو که هرگز نشنوی» (وَ اسمَع غَیرَ مُسمَعٍ). علاوه بر این از روی سخریه میگفتند: (راعِنا).
🔷توضیح این که: مسلمانان راستین در آغاز دعوت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله برای این که بهتر سخنان او را بشنوند و به دل بسپارند در برابر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله این جمله را میگفتند: راعنا یعنی، ما را مراعات کن و به ما مهلت بده؟ ولی این دسته از یهود این جمله را دستاویز قرار داده و آن را مقابل حضرت تکرار میکردند و منظورشان معنی عبری این جمله که «بشنو که هرگز نشنوی» بود و یا معنی دیگر عربی آن را یعنی «ما را تحمیق کن»؟ اراده میکردند.
🔷«لَيًّا» وصفي است از حالتي كه به لحن خود ميدادند. لَيّ از ريشة «لَوَيَ»، تاب دادن است. مثل تاب دادن ريسمان يا گرداندن سر از روي تكبر و بياعتنايي به ديگران (منافقون 5 (63:5) و نساء 135 (4:135) ). گردش زبان نيز ابراز تحريف و طعنه و تمسخر به شمار ميرود. گويا عامل اصلي انحرافات آن قوم، همين «خود محوري» و انتظارِ از پيامبر براي رعايت حال و انطباق شريعت با شرايط شخصي و تمايلات آنها بوده است. پيامبران طبيبان دردهاي روحي و درمان كنندة ددمنشيهاي اخلاقي قوم خود بودند؛ آيا درمان درست، جز با تسليم به طبيب و تهية نسخه و تبعيت از نحوة مصرف آن است؟ انتظارِ ملاحظة حال بيمار و سازگار ساختن طبابت با تمايلات بيمار، تب او را بالاتر ميبرد! در زبان عربي چوپان را «راعي» و چراگاه را «مرعي» گويند. چوپان گوسفندان را به حال خود در طبيعت رها ميسازد تا فربه و فروخته و فداي آدميان شوند، درخواست «راعنا» با شأن انسانِ مختار تناسب ندارد.
🔷نظر پروردگار به بندگان، انعكاسي است از نظر قلبي آنان به او، كساني كه از چنين نظري روگردانده و سوي ثروت و شهرت و قدرت روي آورده باشند، از آنچه روي گرداندهاند نصيبي در آخرت نخواهند داشت، حتي اگر به ظاهر مُبلّغ و متولي ديني بوده باشند! اين وصف قرآن از عالماني از اهل كتاب است كه عهد و پيمان خدا را به بهاي اندكي فروختند و در قمار زندگي، سرماية حيات و نصيب آخرت خود را باختند و از تكلّم خدا، نظر لطف او و تزكيهاش محروم شدند (آلعمران 77 (3:77) - ...وَلا يُكَلِّمُهُمُ اللهُ وَلا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَهِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ).
🔷«لَعْن»، راندن كسي از خود و دور كردن اوست. لعنت كردن ما آدميان لفظي است و جنبة نفرين دارد، اما لعن الهي، محروم كردن گمراهان از رحمت خود، در بازتاب عمل خود آنها (كفر، نفاق، ستم، فساد و تباهي و...) ميباشد. در واقع لعنت خدا مثل دستِ رد زدن معلم به شاگرد بازيگوش براي رفتن به كلاس بالاتر است كه نه از دشمني، بلكه از حكمت و حمايت از حق تلاشكنندگان ناشي ميشود.
📚تفاسير بازرگان و نمونه
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,048 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
❇️#علمای_ديني كه گمراه كننده مردم هستند، دشمن شمايند
💠أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيباً مِنَ الْكِتابِ يَشْتَرُونَ الضَّلالَةَ وَ يُرِيدُونَ أَنْ تَضِلُّوا السَّبِيلَ «44»وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِأَعْدَائِكُمْ
🔹آيا نديدى آنان را كه بهرهاى از كتاب خدا به آنان داده شده بود (به جاى آنكه هدايت كسب كنند) گمراهى مىخرند و مىخواهند شما (نيز) راه را گم كنيد. و خدا دشمنان شما را بهتر ميشناسد سوره نساء
🔹جملة «أُوْتُواْ نَصِيبًا مِّنَ الْكِتَاب» علاوه بر اين آيه، در آيه 23 سورة آلعمران (3:23) و آية 51 همين سوره (4:51) دربارة سطحي نگراني از علماي يهود، كه مغرور به مختصر اطلاعاتِ كسب شده از ظواهر تورات بودند، آمده است. «نَصِيبًا مِّنَ الْكِتَاب» دلالت بر جزءنگري آنها نسبت به كتاب ديني خود و غفلت از روح و اصول كلي آن ميكند.
🔹در این آیه خداوند با تعبیری حاکی از تعجب به پیامبر خود، خطاب میکند که: «آیا ندیدی جمعیتی که بهرهای از کتاب آسمانی را در اختیار داشتند، (اما به جای این که با آن، هدایت و سعادت برای خود و دیگران بخرند) هم برای خود گمراهی خریدند هم میخواهند شما گمراه شوید» (أَ لَم تَرَ إِلَی الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیباً مِنَ الکتابِ یشتَرُونَ الضَّلالَةَ وَ یرِیدُونَ أَن تَضِلُّوا السَّبِیلَ).و به این ترتیب آنچه وسیله هدایت خود و دیگران بود بر اثر سوء نیاتشان تبدیل به وسیله گمراه شدن و گمراه کردن گشت، چرا که آنها هیچ گاه دنبال حقیقت نبودند، بلکه به همه چیز با عینک سیاه نفاق و حسد و مادیگری مینگریستند.
🔹اینها اگر چه در لباس دوست، خود را جلوه میدهند، دشمنان واقعی شما هستند «و خداوند از دشمنان شما آگاهتر است»
🔹علم به كتاب آسمانى، به تنهايى براى هدايت كافى نيست. أُوتُوا نَصِيباً مِنَ الْكِتابِ ... يَشْتَرُونَ الضَّلالَةَ
🔹دانشمندان منحرف، از علم و مقام خود سوء استفاده كرده و در كمين انحراف و گمراهى ديگرانند. «يُرِيدُونَ أَنْ تَضِلُّوا السَّبِيلَ»
📚تفاسير بازرگان نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.