logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:177727)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140595)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:131507)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95544)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    ياد قيامت: عامل بازدارنده از هر گناه    دعاي مستمر براي عدم انحراف قلب پس از هدايت             

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
farhang Offline
#1 ارسال شده : 1401/09/03 12:57:46 ق.ظ
نقل قول
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,048
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال

در اين شرايط، چگونه بي تفاوت نباشيم؟


در هفته هاي اخير برخي از مخاطبان و هموطنان متدين ، نسبت به عملكرد طرفين منازعات اخير انتقاداتي دارند و چون هيچكدام را كاملا برحق نميدانند، نميتوانند با آنها همراهي كنند از طرفي هم دغدغه دين و اينده كشور را دارند . لذا مي پرسند كه #تكليف انها چيست؟

در اين موضوع مهم، دوستان عزيز هم نظرات خود را ميتوانند بيان نمايند تا به ديدگاه جامعي در اين خصوص رسيد.
يكي از اياتي كه ميتوان به آن تمسك جست، آيه 9 سوره حجرات است.

وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‌ فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِي‌ءَ إِلى‌ أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ «9» حجرات
و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد. سپس اگر يكى از دو گروه بر ديگرى تجاوز كرد، با متجاوز قتال كنيد تا به فرمان خداوند بازگردد. پس اگر متجاوز بازگشت (و دست از تجاوز برداشت)، ميان آن دو گروه به عدالت صلح برقرار كنيد و عدالت ورزيد كه خداوند عدالت‌پيشگان را دوست دارد.

این آیه تنها آیه‌ای در قرآن کریم است که درباره جنگ و نزاع بین خود مسلمانان بحث کرده است.
: "گرچه اقتضاى ايمان، دورى از نزاع و برخورد ميان مؤمنان است، امّا مؤمنان، معصوم نيستند كه خطايى از آنها سرنزند و چه بسا گفتن جمله‌اى يا انجام كارى، موجب بروز درگيرى ميان آنان گردد. بنابراين بايد آماده بود تا در صورت بروز چنين برخوردهايى، ضمن خاموش كردن آتش #فتنه، حقّ #مظلوم پايمال نشود و چنان با #ظالم برخورد شود كه ديگر تجاوزى تكرار نگردد.
در حديث مى‌خوانيم: برادر دينى خود را خواه ظالم باشد يا مظلوم، يارى كن. اگر مظلوم است، در گرفتن حقّ و اگر ظالم است، در جلوگيرى از ظلم.
مسلمانان در برابر يكديگر مسئولند وبى‌تفاوتى در برابر درگيرى‌ها پذيرفته نيست. «فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما»
- براى آشتى دادن و برقرارى صلح ميان مسلمانان، بايد با سرعت و بدون تأخير قيام كنيم. (حرف فاء در «فَأَصْلِحُوا» نشانه‌ى سرعت است)
-در اين آيه، سه بار سخن از برقرارى صلح و اصلاح ميان مردم بر اساس عدالت به ميان آمده است: «فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»"

تفسير نور


"قرآن در اینجا به عنوان یک #قانون_کلی و عمومی برای همیشه و همه‌جا می‌گوید: «و هر گاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ پردازند آنها را #آشتی دهید»
این یک وظیفه حتمی برای همه مسلمانان است که از #نزاع و درگیری و #خونریزی میان مسلمین جلو گیری کنند، و برای خود در این زمینه مسؤولیت قائل باشند، نه به صورت #تماشاچی مانند بعضی بی‌خبران بی‌تفاوت از کنار این صحنه‌ها بگذرند.
این نخستین وظیفه مؤمنان در برخورد با این صحنه‌هاست."
تفسير نمونه

:question: به نظر شما در شرايط فعلي، چگونه ميتوان بين طرفين منازعه (حاكمان و معترضان)، صلح و آشتي و توافق ايجاد نمود؟ آيا امكان آن وجود دارد؟ چگونه؟

قطعا عملكرد افراد و گروههايي از هر طرف كه اقدام به قتل و ضرب و جرح و ارعاب هموطنان بيگناه كنند، محكوم است و بايد به مجازات قانوني خود برسند.


کلمات کلیدی: معترضان حاکمیت ایران صلح آشتی

ویرایش بوسیله کاربر 1401/09/07 08:02:40 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
ali Offline
#2 ارسال شده : 1401/09/06 09:57:42 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,976

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال


تداوم اين نا ارامي ها در بيش از دو ماه نشان‌دهنده ان است كه نه حاكميت قادر به مهار بحران و اتخاذ تصميمات مناسب بوده و نه معترضان، ارام شده اند. لذا نمي توان بي تفاوت ماند تا طرفين همچنان به شيوه دو ماه اخير به نزاع خود ادامه دهند چرا كه طولاني شدن ان، #خسارت هاي مادي و جاني و امنيتي و رواني بيشتري را بر مردم بيگناه و كشور ايران تحميل ميكند.😔

✴ يكي از اياتي كه ميتوان به آن تمسك جست، آيه 9 سوره حجرات است.

این آیه تنها آیه‌ای در قرآن کریم است که درباره جنگ و نزاع بین خود مسلمانان بحث کرده است
⁉ اقدامات قابل انجام در اين راستا را ميتوان در سه دسته ارايه كرد


1-گفتگو با #حاكميت: از انجا كه قدرت و لوازم انجام تغييرات در اختيار حاكميت است، طرف اول رفع نزاع، حكومت است. متاسفانه با عملكرد حاكميت و سخنان متعدد رهبري در اين دو ماه، بسياري از مردم و نیروهای دلسوز غيرهمسو با حاكميت، باین نتیجه رسیده اند که حاکمیت، هیچ تمایلی به صلح و توافق و گفتگو نشان نمیدهد و همچنان معترضان را با زدن برچسبهای متعدد انکار میکند و نميخواهد در برابر خواستهاي توسعه يابنده معترضان حتي تن به كوچكترين تغييراتي دهد و فكر ميكند همچنان با تهديد و سركوب و بازداشت و نيروهاي ويژه و غيرويژه، بقول خودشان ميتوانند بساط معترضان را جمع كنند! 😔 اما تابحال كه نتوانسته اند و شواهد هم نشان از ناكارامدي اين حربه دارد. 👈 پس #نيروهاي_جريان_سوم كه نه با حاكمان همراهي دارند و نه با معترضان خياباني،(و در عين حال بخش زيادي از مردم جامعه هم هستند) بايد نقش خود را بيشتر ايفا كنند. ازجمله با هر وسيله اي و رسانه اي و توسط هر شخص واسطه و دلسوزي كه ميتواند بر #رهبري و مشاورانش و ساير تصميم گيران موثر حكومت و حاميان مطلق انها اثر گذار باشد، به بيانهاي مختلف، #عواقب_تلخ_لجبازي و بي تدبيري و عدم اصلاح روشها و تصميمات آنها را مكررا گوشزد كنند كه هرچه زودتر در رفتار خود بازنگري كنند.
⁉ با خود بيانديشند كه عملكرد دو ماهه اخير انها در حل بحران چه تاثير مثبتي داشته است؟ تعداد معترضان را كمتر كرد يا بيشتر؟ عمق و گسترش اعتراضات كمتر شد يا بيشتر؟ نيروهاي خاكستري و بيطرف ، بيشتر به سمت حاكميت متمايل شدند يا به سمت معترضين؟ طولاني شدن اين منازعات و گسترش موج ضديت با دين و روحانيت و اصل جمهوري اسلامي ، به نفع حاكميت بود يا به ضرر او ؟😔
🔷 به انها همچنان بايد گفت كه هر روز #تاخير در مهار منطقي بحران و پذيرش بخشهايي از خواست معترضان، عواقب بيشتري دارد . چرا كه اولا باعث افزايش خساراتهاي مالي و جاني به هموطنان در هر دو طرف ميشود.
ثانيا تحول و تغييراتي كه الان بتواند اعتراضات را كمتر كند شايد در يك ماه اينده كاملا بي اثر باشد.
ثالثا تا اين بستر وجود دارد طبيعتا دشمنان خارجي هم دنبال صيد ماهي خود و حداكثر بهره برداري از اين صحنه ها هستند. پس به نفعتان است كه هرچه زودتر اين بستر را با اتخاذ تدابير منطقي و عقلاني و با حداقل هزينه، از طمع نفوذ دشمنان دين و كشور خارج كنيد .
وقتی بکارگیری سیاست #نرمش_قهرمانانه در برابر دشمن مستکبر دیرین، رواست، قطعا در برابر مردم کشور خودمان بجا و رواتر است.
✅ البته قبولاندن اين امر به حاكمان بسي سخت است. ولي نبايد از اين رويكرد نااميد شد چرا كه براي رفع مسالمت اميز خصومتها و بازگشت ارامش سريع به كشور، چاره اي جز اين مسير به نظر نميرسد. هرچند كه از قديم گفته اند نرود #ميخ_اهني در سنگ. اما هم بايد ابزارها و كلامها و نوشته هاي نافذتر از ميخ اهني را بكار گرفت و هم #غيرِ_سنگها در حاكميت و طرفدارانشان را جستجو كرد و طرف خطاب قرار داد.

✅ 2-گفتگو با #معترضان: هرچند كه با حذف احزاب و افراد غيرهمسو با حاكميت در اين دهه‌ها، جنبش اعتراضي اخير فاقد رهبري مشخص در داخل كشور مي باشد، و امكان مذاكره و توافق با سران آن ممكن نيست، اما بايد از روشهاي اطلاع رساني و گفتگو، مشابه خودشان بهره جست و تك تك انها را در فضاي مجازي و شبكه هاي مختلف مخاطب قرار داد. معترضان هر چند خواسته ها و رويكردها و خاستگاههاي متفاوت دارند اما در يك چيز اشتراك دارند و ان اعتراض به وضع موجود است.
✅ فارغ از اينكه چقدر با خواست انها موافق يا مخالف باشيم، براي فراهم شدن سريعتر زمينه تحقق صلح و #اشتي بين طرفين منازعه ، در گفتگوهاي شفاهي و مكتوب خود، انها را ترغيب و تشويق كنيم به:
-بيان صريح ، محترمانه و اولويت بندي شده #خواسته‌هايشان
- رعايت اخلاق و عقلانيت بيش از پيش و عدم غلتيدن در فضاي #نفرت و انتقام (بويژه نوجوانان و جوانان)
-عدم همراهي با اعمال #خشونت_اميز و محكوم نمودن افراد و گروهها و رسانه‌هاي خشونت طلب و مرتكبين رفتارهاي تخريبگرانه و مسلحانه
🔷 مرتبا تكرار كنيم كه #جان و #مال و #آبرو

و اعتقادات همه شهروندان ايراني محترم است چه مخالف آنها باشند چه موافق آنها. لذا تخريب و توهين و ازار و تمسخر كساني كه با ما همراه يا همفكر نيستند ،توسط هركس كه باشد مذموم و محكوم است.
♦ به انها ياداور شويم كه انها به شعارهای خود همواره پایبند باشند و مرتكب همان رفتارهاي اعتراض برانگيز #حاكميت و خشم و نفرتهاي انقلابي و شعارهاي مرده باد نشوند. به انكار و انگ زدن افراد غيرهمسو با خود و سلب ازادي رفتار آنها با ايجاد فشار رسانه‌ اي مبتلا نشوند و مثل حاكميت به #حق‌انگاري‌مطلق خود و #خود‌اكثريت‌بيني دچار نشوند.
✅ مراعات اين موارد هم سبب ميشود كه حاكميت نتواند به بهانه‌ها و عناوين مختلف از جمله عوامل اغتشاشگر، تخريب گر، مبارز مسلح و ...آنها را انكار و خواسته‌هاي واقعي معترضان را ناديده انگارد و هم موجب ميشود تعداد بيشتري از مردم معترض كه فعلا ساكتند بتوانند با رفتارها و شعارهاي انها همراهي كنند كه در نتيجه حاكميت زودتر به پذيرش خواستهاي مشترك معترضان، تن در دهد و در نتيجه هرچه زودتر به فضاي پر تنش فعلي و ورود خسارتها و مصيبتهاي احتمالي به طرفين منازعه و نيز ساير مردم جامعه خاتمه داده شود.

3-نيروهاي خارج از دو طرف منازعه

تا زمان تحقق این صلح و اشتی و ارامش، علاوه بر تلاش برای گفتگو با طرفین، تمام افراد قرارگیرنده در #جریان_سوم یا نیروهای #خاکستری (که بطور کامل با هیچ طرف نزاع همراهی یا همفکری ندارند و بخش بسیار زیادی از جامعه را هم تشکیل میدهند) مناسب است این اقدامات را انجام دهند:
🔷 منفعل نباشیم. فضای واقعی و مجازی جامعه را بطور کامل به طرفین نزاع واگذار نکنیم. چرا که با شدت گرفتن نزاع های طرفینی و تداوم فضای دوقطبی ،خسارات بیشتر مالی و جانی به جامعه وارد میشود.
🔶 بطور شفاهی یا مکتوب انتقادات خود نسبت به عملکردهای طرفین را بیان کنیم تا هیچکدام از طرفین، سکوت این بخش از جامعه را بحساب رضایت از خود نگذارد .و همچنین مجبور به اصلاح عملکردهای نامطلوب خود شوند.
💠از فوروارد و انتشار اخبار وتصاویری که از صحت آن مطمئن نیستیم و میتواند به تنش و هیجان طرفین کمک کند، و نیز فوروارد مطالب توهین امیز و حاوی الفاظ رکیک پرهیز کنیم.
🔶در فوروارد و انتشار مطالب و مقالات و توصیه های هر فردی که به صلح و آرامش سریعتر و اقدامات مسالمت امیز و پرهیز طرفین از رفتارهای خشونت امیز و تحریک کننده کمک میکند، اقدام کنیم.
🔷 با فشار افکار عمومی و رسانه ای از طرفین بخواهیم که با صراحت و با جلب اعتماد عمومی، متعهد به عدم انجام هرگونه اقدام خشونت امیز و ضرب و جرح یکدیگر و سایر مردم بیگناه شوند و در صورت بروز اینگونه وقایع، ضمن محکوم کردن صریح و بی قید و شرط آن، برای شناسایی عاملین انها تلاش کنند و تا مشخص نشدن عامل ان گردن یکدیگر نیندازند.
✳در این راستا، برای جدا شدن صف معترضان مسالمت امیز از خرابکاران و افراد مسلح ، حاکمیت باید
↩ اولا امکان برگزاری تجمعات ارام به همراه تامین امنیت انرا در همه شهرها فراهم نماید و با هیچ معترضی برخورد نشود.
↩ثانیا وظیفه #مواجهه_فیزیکی با اشوبگران یا تخریبگران و عوامل مسلح احتمالی هم فقط بر عهده نیروهای رسمی که لباس مشخص بر تن دارند باشد تا شناسایی عوامل مخرب راحت تر شود و طرفین همدیگر را بدون دلیل متهم به قتل و تخریب نکنند.

ویرایش بوسیله کاربر 1401/09/07 08:05:02 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

admin Offline
#3 ارسال شده : 1401/09/11 10:35:27 ق.ظ
نقل قول
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 422

9 تشکر دریافتی در 9 ارسال

اما اگر مذاكرات كافي با طرفين نزاع انجام شد ولي حاضر به توافق نشدند و يا اگر توافق كردند ولي به ان پايبند نبودند و دوباره نزاع شد، چه بايد كرد؟

🔷 ادامه ايه چنين ميگويد:فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‌ فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِي‌ءَ إِلى‌ أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
سپس اگر يكى از دو گروه بر ديگرى تجاوز كرد، با متجاوز بجنگيد تا به فرمان خداوند بازگردد. پس اگر متجاوز بازگشت (و دست از تجاوز برداشت)، ميان آن دو گروه به عدالت صلح برقرار كنيد و عدالت ورزيد كه خداوند عدالت‌پيشگان را دوست دارد.

♻ " اگر حرف شما را گوش ندادند، نگوييد باز به ما چه!؟ ﴿فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَي الْأُخْري‌ فَقاتِلُوا الَّتي‌ تَبْغي‌ حَتَّي تَفي‌ءَ﴾؛ دست ظالم را بگيريد نگذاريد ظلم کند، به ما چه يعني چه؟ هم به ما چه و هم به شما چه! هم شما موظف هستيد و هم ما موظف هستيم، اين #اسلحه را بايد از دست #ظالم گرفت." تفسير ايت اله جوادي املي

♻ "مقصود از اینکه یکی از این دو بر دیگری ستم بورزد این است که چیزی را طلب کند که حقش نیست؛ ‌و بر همین اساسِ بخواهد خواسته‌اش را ظالمانه ازطریق جنگیدن و زور گفتن به دست آورد؛
در چنین شرایطی خداوند به عموم مسلمانان (نه فقط کسانی که مورد ستم واقع شده‌اند، بلکه سایر مسلمانانی که خارج از این دو گروه هستند) دستور می‌دهد که با آن گروه متجاوز بجنگید تا جایی که آنان به امر خداوند و طاعت او برگردند؛ یعنی این جنگ با گروه ظالم را تا جایی ادامه دهند که آنان دست از جنگ با آن گروه دیگر از مومنان دست بردارند و به حق خویش قانع باشند و خساراتی که زده‌اند جبران کنند"
🖊استادسوزنچي

ali Offline
#4 ارسال شده : 1401/09/19 01:33:33 ب.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,976

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال


برخي از مخاطبان گرامي، در خصوص كاربرد اين ايه سئوالاتي را مطرح كردند


پرسش1⃣ آيا اين ايه فقط مربوط به تجاوز به#مرزها و جنگ دو كشور نيست؟ و ايا براي منازعات سياسي فعلي كه بين حاكميت و بخشي از مردم است، نيز معتبر است؟

👈پاسخ: مرحوم محمدجواد مغنيه در تفسير كاشف در ذيل اين ايه چنين نگاشته است:
"اسلام براى ساختن و اصلاح جامعه، راهنمايى‌هايى دارد؛ يكى از آنها ⬅ وجوب حمايت از خون، مال، #آبرو، و #آزادى انسان در گفتار و كردار است و جز حق، هيچ‌كس و هيچ‌چيزى بر او حكومت ندارد.
اگر كسى پايش را از دايرۀ حق بيرون نهد و با تجاوز به ديگران حرمتش را بشكند، او خود مصونيت را از خودش برداشته است. خداوند مى‌فرمايد: «ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم» .

او خطاب به پيامبرش فرمود: «تو بر آنان فرمانروا نيستى». نيز فرمود: «ملامت درخور كسانى است كه بر #مردم #ستم مى‌كنند و به ناحق در روى زمين سركشى مى‌كنند».

↩️يكى ديگر از آموزه‌هاى اسلام، مهربانى و همكارى با يكديگر در چيزى است كه خير و صلاحش به همۀ افراد جامعه برمى‌گردد. به عنوان نمونه، هرگاه ميان دو گروه از مؤمنان درگيرى و خصومت رخ دهد، بر ديگر مؤمنان است كه آن را حلّ و فصل كنند و براساس #حق و #عدالت ميان اين دو اصلاح نمايند، تا وحدت و يكپارچگى مسلمانان حفظ شود. در حديث آمده است: «آيا شما را از چيزى آگاه نكنم كه از روزه و نماز و صدقه بهتر است‌؟ گفتند: بله، اى پيامبر خدا! فرمود: اصلاح ذات البين
🔸فَإِنْ بَغَتْ إِحْدٰاهُمٰا عَلَى اَلْأُخْرىٰ فَقٰاتِلُوا اَلَّتِي تَبْغِي حَتّٰى تَفِيءَ إِلىٰ أَمْرِ اَللّٰهِ‌. هرگاه يكى از دو گروه درگير در برابر حق تسليم نشد و همچنان بر تجاوز خويش پافشارى كرد، بر ديگر مؤمنان است كه از راه حكمت و اندرز نيكو، گروه ستمديده را حمايت كنند و اگر گروه ستمگر، اندرز را نپذيرفت، بايد مؤمنان با اين گروه، تا اندازۀ تنبيه كردن و دفاع مشروع، پيكار كنند، تا امنيّت عمومى تأمين شود."


❓2⃣ آیه میفرماید وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ، پس مخاطب اینجا مومنین هستند. خوب اگر یکی از دو طرف این نبرد، علنا و آشکارا با هر آنچه که مربوط به ایمان است مخالفت کند – ولو اینکه بر فرض بگوید که از اهل ایمان است-، مثلا: کشف حجاب کند، ناسزا بگوید و... آیا مخاطب این آیه قرار میگیرد؟
❓3⃣ ايه راجع به درگيري بين مومنان است كه در مرحله بالاتري از مسلمان قرار دارند نه همه مسلمانان.

♦ پاسخ:
مفسران باين سئوال مشابه كه "با اینکه قتال بین دو گروه مسلمان بخوبی و نيز فعل بغي نشان از آن دارد که دست کم یکی از آن دو گروه ظالم و متجاوزند چرا از تعبیر #مومنین برای این دو گروه استفاده کرد، جوابهاي زير را ارايه كرده اند:
🔸الف. گرچه اقتضای ایمان، دوری از نزاع و برخورد میان مؤمنان است، امّا مؤمنان، معصوم نیستند كه خطایی از آنها سرنزند و چه بسا گفتن جمله‏ای یا انجام كاری، موجب بروز درگیری میان آنان گردد. (تفسیر نور، ج‏9، ص176)
🔸ب. برخی از متکلمان این تعبیر را شاهدی آورده‌اند که برخلاف نظر خوارج، کسی که مرتکب #گناه_کبیره شود لزوما از جماعت مومنان خارج نیست و صرف انجام گناه کبیره انسان را #کافر نمی‌کند. (مفاتیح الغیب، ج‏28، ص105 )
🔸ج. کاربرد این تعبیر بخصوص اینکه در ادامه از «بغی» و ستم یکی بر دیگری سخن گفت بخوبی نشان می‌دهد که مقصودش این نیست که آنان همچنان بر ایمان مانده‌اند و فاسق نشده‌اند (مجمع البیان، ج‏9، ص200).
در واقع، این کاربرد در اینجا بخوبی نشان می‌دهد که این گونه نیست که هرجا در قرآن کریم از تعبیر #مومن استفاده شده باشد لزوما رده بالاتری از مسلمانان (که در آیه ۱۴ همین سوره بدان اشاره خواهد شد) مد نظر بوده است. بلکه
👈 قرآن کریم بعد از شکل‌گیری جامعه اسلامی در موارد متعددی به هر عضو این جامعه نیز کلمه «مومن» را اطلاق کرده است ویا از تعبیر «الذین آمنوا» برای اشاره به آنان استفاده کرده است؛ ولو اینکه آن اشخاص بعدا مرتکب «بغی: ستم» (مانند همین آیه) باشند یا فسق."
🖊استادسوزنچي

همچنين حضرت علي ع در ابتداي جنگ جمل با اينكه سپاه مقابل مرتكب قتل افراد بيگناه و ارعاب و ...شده بودند، و لزوما مومن (به معناي برتر از مسلمان) هم نبودند ، دستور به قرايت همين ايه دادند:
"سپاهیان در [شروع] جنگ شتاب می‌کردند ولی امیرالمؤمنین (ع) آنان را [از این‌کار] نهی کرد و [خطاب به خداوند] عرضه داشت: «خداوندا! من با بیم‌دادن [دشمنانم] راه هرگونه عذری را بر ایشان بستم؛ تو نیز گواه من در برابر آنان باش». آنگاه قرآن را برگرفته و از کسی خواست که این آیه را برای آنان بخواند: «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَینَهُما...».
↩️مسلم مجاشعی گفت: من آماده‌ام.آنگاه قرآن را به دست گرفت و فرمود: كيست كه آيه‌ وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ‌ ... را براى مردم بخواند؟
شخصى به نام مسلم مجاشعى گفت: من اين آيه را با صداى بلند مى‌خوانم. اما آنان بر او حمله كردند و به شهادت رساندند.
حضرت على عليه السلام بعد از شهادت او دستور حمله داد.
. بحار، ج 32، ص 175.
📚تفسير نور

ali Offline
#5 ارسال شده : 1401/09/22 01:22:47 ب.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,976

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
برخي از مخاطبان گرامي كانال قران پويان، در خصوص كاربرد ايه 9 سوره حجرات در منازعات اخير سياسي سئوالاتي را مطرح كردند

❓4⃣ منظور از حَتَّی تَفی‏ءَ إِلی‏ أَمْرِ اللهِ چيست؟ ايا منظور اين است كه انها ملزم به اجراي همه احكام الهي مثلا حجاب شوند؟
ايه ميگويد هدف، بازگشت به امر پروردگار است. آیا شعارها و افعال و اعمال برخي معترضان، با آنچه خداوند به آن امر فرموده مطابقت دارد؟

↩️ پاسخ:

"معناي تَفی‏ءَ /فاءَتْ
▪️ماده «فیء» را غالبا به معنای «رجوع»، بویژه «رجوع به حالت پسندیده» دانسته‌اند.
البته برخی اصل این ماده را «نرمشی که بعد از سرکشی حاصل شود» دانسته‌اند و گفته‌اند رجوع و بازگشت از لوازم معنایی این ماده است.

▪️ مصداق ديگر قرآنی‌ای که با توجه به آن این معنی را گفته‌اند، بازگشت زوجین اختلاف‌‌دار به زندگی مشترک است «لِلَّذِینَ یؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فاؤُ» (بقره/۲۲۶)،

📖ايه دستور می‌دهد که با آن گروه متجاوز بجنگید تا جایی که آنان به امر خداوند و طاعت او برگردند؛ یعنی این جنگ با گروه ظالم را تا جایی ادامه دهند که آنان دست از نزاع با آن گروه دیگر از مومنان دست بردارند و به حق خویش قانع باشند و #خساراتی که زده‌اند #جبران کنند؛ و از این رو فرمود اگر این چنین برگشتند به عدل بین آنان صلح برقرار کنید.
دفع متجاوز (اغاز كننده نزاع) تا جایی است که وی حاضر به #پذيرش_حق شود؛ و ادامه دادن جنگ بعد از اینکه متجاوز از عرصه تجاوزش بیرون رانده شد و به اشتباه و خطای خود #اقرار کرد و حاضر شد خسارتهایی که تحمیل کرده را جبران کند، توجیهی ندارد."
🖊 استاد سوزنچي

👈پس ايه در مقام تلاش براي رفع نزاع بين دو گروه از افراد جامعه اسلامي و ايجاد صلح عادلانه بين انهاست و ميفرمايد اگر طرفين صلح نكردند با طرف تجاوز كننده به حقوق و مال و ازادي ديگري ، مبارزه كنيد تا دست از تجاوز خود بردارد و جبران كند. در اينجا مراد از تفي الي امرالله بازگشت به امر خدا در خصوص صلح و توقف تعرض به حقوق طرف ديگر است.
📚در تفسير مجمع البيان هم چنين امده است: "«حَتّٰى تَفِيءَ إِلىٰ‌ أَمْرِ اَللّٰهِ‌» تا به اطاعت فرمان خدا بازگشته، دست از جنگيدن (تعرض) با آن طايفۀ ديگر بردارد"


ali Offline
#6 ارسال شده : 1401/09/26 08:21:10 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,976

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

5⃣❓ایا معترضان و مخالفان حکومت اسلامی، #باغی نیستند؟
پاسخ: انچه مهم است عملکرد حاکمان است که باید مطابق موازین اسلامی و حفظ حقوق مردم و پایبندی کامل به میثاق نظام برامده از انقلاب، یعنی قانون اساسی باشد. اسم و ظاهر اسلامی بودن مهم نیست. همچنانکه امام حسین ع هم بخاطر عملکرد یزید قیام کردند هر چند که اسما خلیفه اسلامی بود.
و يا حضرت علي ع معترضان عثمان را باغي نناميد و واسطه ميان انها و خليفه وقت شد.


6⃣❓ آیا #واقعه_عاشورا مصداق #بغی‌ است؟!برخی از علمای وهابی (مانند بن‌باز) چنین اظهار نظری کرده‌اند و امام حسین ع را مصداق «باغی» و خطاکار شمرده و یزید را ذی‌حق معرفی نموده‌اند
پاسخ: "در مورد امام حسین ع، بوضوح نصب یزید برخلاف معاهده‌ای بود که معاویه بسته بود؛ علاوه بر این یزید، برخلاف معاویه که ظواهر را حفظمی‌کرد، شخصی بود که علنا به فسق و فجور می‌پرداخت و امام حسین ع در خطبه‌های متعددی سخنان فراوانی از رسول الله ص را نقل فرمود که حکومت چنین شخص فاجر و فاسقی به هیچ عنوان مورد امضای اسلام نیست و طبق احادیثی که خود امام حسین ع از رسول الله ص نقل می‌کرد ساقط کردن چنین فردی بر امت مسلمان لازم است.
اما حتی اگر از اینها هم صرف نظر کنیم و حتی اگر به این سخن باطل رایج در میان برخی از علمای اهل سنت تن دهیم که در مقابل هر حاکمی ولو حاکم جور باید تسلیم بود!
◀🔷نکته بسیار مهمی در این آیه هست که نشان می‌دهد که حتی بر اساس این مبانی باطل هم باز نمی‌توان امام حسین ع را متهم دانست. و آن اینکه:
آیه می‌فرماید که اگر بین دو گروه جنگ درگرفت باید بین آنان صلح و آشتی برقرار کرد؛ و اگر کسی با این حال بر موضع ستم ورزیدن اصرار کرد باید با او جنگید. ما می‌گوییم به فرض محال، فرض می‌کنیم که نباید با حاکم جور جنگید؛ اما وقتی امام با لشکر حر مواجه شد مگر نفرمودند اگر پیمانتان با مرا شکسته‌اید من #برمی‌گردم؛ و حر اجازه برگشت نداد و امام را محاصره‌کنان تا کربلا سوق داد؛
و مگر نه این است که در کربلا امام ع خودش پیشنهاد #مذاکره با عمرسعد را داد؛ و عمر سعد گزارش این مذاکره را برای ابن‌زیاد این گونه منعکس کرد که امام حسین ع حاضر شده است دست از جنگ بردارد و سه گزینه را پیش روی ابن‌زیاد گذاشته که وجه مشترک همه آنها #ترک_مخاصمه است؛ ‌با این حال ابن‌زیاد نپذیرفت و حضرت را بین جنگیدن یا تسلیم شدن ذلیلانه مخیر کرد و اینجا بود که حضرت فریاد هیهات منا الذلة سر داد در واقع، آیا ابن‌زیاد گزینه‌ای جز جنگیدن برای حضرت باقی گذاشت؟!
با این اوصاف، چه کسی بر دیگری بغی کرد؟ امام حسین ع که در آن #مذاکره به سمت قبول #آتش‌بس رفت، یا ابن‌زیاد که جز دستگیری ذلیلانه حضرت راه دیگری باقی نگذاشته بود؛ دستگیری‌ای که معلوم بود که پایانش قتل ذلیلانه حضرت در دارالحکومه کوفه خواهد بود؛ ‌پس در این واقعه هم حتی بر اساس آن فرض باطل (که با حکومت جور هم نباید درگیر شد) باز جناح یزید، باغی و ستمگر بودند نه امام حسین ع و یارانش."

🖊حجت الاسلام سوزنچی.
ali Offline
#7 ارسال شده : 1401/09/30 08:39:40 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,976

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

يكي از سئوالات مخاطبان اين بود كه ايا امامان ما هم چنين كاري كرده اند؟ و ايا وقتي يك طرف منازعه، حكومت اسلامي است، ايا بازهم اين ايه و ايجاد صلح بين طرفين، كار برد دارد؟

به همين منظور بر آن شديم ،قسمتي از سخنان و مكاتبات حضرت علي ع كه نقش #ميانجي و واسطه بين مردم معترض و #عثمان بعنوان خليفه اسلامي را عهده دار شدند تامل نماييم.


✅خطبه 164
و من كلام له (علیه السلام) لما اجتمع الناس إليه و شكوا ما نقموه على عثمان و سألوه مخاطبته لهم و استعتابه لهم، فدخل عليه فقال:
إِنَّ النَّاسَ وَرَائِي وَ قَدِ اسْتَسْفَرُونِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمْ، وَ وَ اللَّهِ مَا أَدْرِي مَا أَقُولُ لَكَ؟ مَا أَعْرِفُ شَيْئاً تَجْهَلُهُ وَ لَا أَدُلُّكَ عَلَى أَمْرٍ لَا تَعْرِفُهُ، إِنَّكَ لَتَعْلَمُ مَا نَعْلَمُ، مَا سَبَقْنَاكَ إِلَى شَيْءٍ فَنُخْبِرَكَ عَنْهُ وَ لَا خَلَوْنَا بِشَيْءٍ فَنُبَلِّغَكَهُ، وَ قَدْ رَأَيْتَ كَمَا رَأَيْنَا وَ سَمِعْتَ كَمَا سَمِعْنَا وَ صَحِبْتَ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) كَمَا صَحِبْنَا، وَ مَا ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ وَ لَا ابْنُ الْخَطَّابِ بِأَوْلَى بِعَمَلِ [الْخَيْرِ] الْحَقِّ مِنْكَ وَ أَنْتَ أَقْرَبُ إِلَى أَبِي رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) وَشِيجَةَ رَحِمٍ مِنْهُمَا وَ قَدْ نِلْتَ مِنْ صِهْرِهِ مَا لَمْ يَنَالا. فَاللَّهَ اللَّهَ فِي نَفْسِكَ، فَإِنَّكَ وَ اللَّهِ مَا تُبَصَّرُ مِنْ عَمًى وَ لَا تُعَلَّمُ مِنْ جَهْلٍ وَ إِنَّ الطُّرُقَ لَوَاضِحَةٌ وَ إِنَّ أَعْلَامَ الدِّينِ لَقَائِمَةٌ.

(در سال 34 هجری مردم در اطراف امام جمع شده و از عثمان شکایت کردند و از او خواستند که با عثمان صحبت کند تا از اشتباهات خود دست بردارد)

⭕مردم، به سراغ من آمده اند و مرا ميان خود و تو سفير قرار داده اند. به خدا! نمى دانم چه چيز را براى تو بگويم؟
من مطلبى را که تو از آن بى اطلاع باشى (در مورد حقوق مردم) سراغ ندارم، و نمى توانم تو را به چيزى راهنمايى کنم که از آن آگاه نيستى؟
(چرا که) آن چه را که ما (در اين زمينه) مى دانيم، مى دانى و ما به چيزى سبقت نگرفته ايم که تو را از آن آگاه سازيم و مطلبى پنهانى نزد ما نيست که به تو ابلاغ کنيم.
آن چه را ما (در عصر پيامبر(صلى الله عليه وآله)) ديده ايم تو نيز ديده اى و آن چه را ما شنيده ايم همانند ما شنيده اى و همان گونه که ما با پيامبر(صلى الله عليه وآله) همنشين بوديم تو نيز همنشين بوده اى
(علاوه بر اين) فرزند ابى قحافه (ابوبکر) و پسر خطاب (عمر) در اجراى اعمال نيک از تو سزاوارتر نبودند; چرا که تو به رسول خدا از نظر پيوند خويشاوندى ا ز آن دو نزديک ترى تو به افتخار دامادى پيامبر(صلى الله عليه وآله) نائل شدى که آن ها نشدند.
🔶 خدا را! خدا را! (اى عثمان) به جان خود #رحم کن; چرا که به خدا سوگند! 👈تو کور نيستى تا بينايت کنند و جاهل نيستى تا تعليمت دهند; زيرا راه ها آشکارند و نشانه هاى دين بر پا و روشن! (از خدا بترس و به کار مردم رسيدگى کن).
ترجمه مكارم

از ديگر سئوالات مخاطبان اين بود كه آيا ميتوان #بيطرف بود؟ يا بايد از يك طر،حمايت كرد؟ ايا وقتي يك طرف منازعه، حكومت اسلامي است، ايا بازهم اين ايه و ايجاد صلح بين طرفين، كار برد دارد؟


✅تاملي در خطبه 30 و بيطرفي امام علي ع
🔶من كلام [خطبة] له (علیه السلام) في معنى قتل عثمان و هو حكم له على عثمان و عليه و على الناس بما فعلوا و براءة له من دمه:
لوْ أَمَرْتُ بِهِ لَكُنْتُ قَاتِلًا أَوْ نَهَيْتُ عَنْهُ لَكُنْتُ نَاصِراً، غَيْرَ أَنَّ مَنْ نَصَرَهُ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَقُولَ خَذَلَهُ مَنْ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ وَ مَنْ خَذَلَهُ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَقُولَ نَصَرَهُ مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي. وَ أَنَا جَامِعٌ لَكُمْ أَمْرَهُ، اسْتَأْثَرَ فَأَسَاءَ الْأَثَرَةَ وَ جَزِعْتُمْ فَأَسَأْتُمُ الْجَزَعَ، وَ لِلَّهِ حُكْمٌ وَاقِعٌ فِي الْمُسْتَأْثِرِ وَ الْجَازِعِ

از سخنان آن حضرت است در باره #قتل_عثمان:
اگر به كشتن عثمان امر كرده بودم قاتلش بودم، و اگر نهى كرده بودم يارش بودم. البته كسى كه او را يارى داد نمى تواند بگويد من از كسى كه او را يارى نداد بهترم. و آن كه او را يارى نداد نمى تواند بگويد آن كه ياريش كرد از من برتر است.
من وضعش را در چند جمله براى شما خلاصه مى كنم:
او به جور و اسراف حكومت راند،
و شما هم بيش از حد بيتابى كرديد.
براى خدا حكم حقّى است در باره او كه جور و اسراف داشت،
و براى شما كه خارج از حد عمل كرديد

🖋ترجمه انصاریان

پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.517 ثانیه ایجاد شد.