رتبه: Guest
گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 813
17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
|
⁉️ چرا انسان را بشر نامیدهاند؟
لفظ «بشر» همانند لفظ «انسان» در آیات قرآن مجید به صورت عام به فرزندان حضرت آدم، اطلاق میشود.
«بشر» در لغت برگرفته شده از واژه «بشره» به معنای ظاهر پوست است و انسان به واسطه پوست بدنش به بشر نامبردار شده است. (راغب اصفهانی: مفردات الفاظ القرآن، ص ۱۲۴). مقصود از «بشر» ظاهر و پیکر انسان است که به هنگام مرگ متلاشی می گردد.
انسان به خلاف سایر پستانداران که مو و پشم یا کرک، بدنشان را پوشانده است، پوست بدن او از میان مویها آشکار و نمایان است.
در ایات قرآن کریم، لفظ انسان و بشر به معناى عام است و آدمیان را هم می توان بشر نامید و هم انسان.
تفاوت واژه بشر و انسان
مقصود از «بشر» ظاهر و پیکر آدمی است که با مرگ متلاشى مىشود اما مقصود از «انسان» فضائل اخلاقى، روح خدایى و مقام خلیفةاللهى اوست.
بر این پایه منظور از انسان؛ باطن، نهاد، انسانیت و عواطف اوست و آدمى را نسبت به فضائل، کمالات و استعدادهایش «انسان» نامیدهاند و نسبت به جسد و ظاهر بدنش «بشر».
بنابراین بشرهاى قبل از حضرت آدم (ع) را به استناد آیات قرآن نمىتوان انسان نامید؛ زیرا متصف به فضائل اخلاقى، کمالات و مقام خلیفةاللهى نبودهاند ولی کاربرد لفظ «بشر» در مورد آنها صحیح است.
فرزندان حضرت آدم(ع) را هم مىتوان بشر نامید و هم انسان.
براى روشنتر شدن این مطلب، به آیاتی از قرآن کریم اشاره مىشود:
۱) «يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ» (بقره / ۳۵) منظور از آدم، اسم خاص، اولین انسان یا بشر موحد است.
۲) «إِنِّي خالِقٌ بَشَراً مِنْ طين» (ص / ۷۱) منظور از بشر، ظاهر و پیکر انسان است.
۳) «خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعيفا» (نساء / ۲۸) عواطف، فضائل اخلاقى و حالات روحى انسان مورد نظر است.
در ماجراى داستان حضرت یوسف علیه السلام چون زنان مصر شیفته و دلباخته جمال ظاهرى حضرت یوسف شدند، قرآن واژه بشر را به کار برده است «ما هذا بَشَراً»گ (یوسف / ۳۱)؛ این انسان نیست، بلکه فرشته است» قرآن نگفته است «ما هذا انسانا».
همینطور پیامبر اسلام (ص) از جهت ظاهر و قواى بدنى همانند سایر انسانها بوده است اما از لحاظ فضائل اخلاقى و کمالات چنین نیست، بلکه بسیار بالاتر و برتر بود. پس وقتى قرآن مىفرماید: «إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُم» (کهف/ ۱۱۰) پیامبر در بشریت و جسد و پیکر همانند مردم است، نه در انسانیت و کمالات و فضائل.
خلاصه بحث: واژه «بشر» مخصوص آن افرادى است که قبل از حضرت آدم (ع) بوده اند، واژه «آدم» اسم خاص براى نخستین بشر موحد و دو واژه «انسان» و «بشر» مخصوص حضرت آدم (ع) و اولاد اوست که مستقل و غیر متحول از بشر اولیه است.
كانال نشر نجم الهدا
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.