رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
چرا خدا كعبه را از حمله ابرهه حفظ كرد اما از خرابي ان در زمان حجاج جلوگيري نكرد؟
مرحوم فيض در وافي هم نقل ميكند كه چطور وقتي ابرهه امده خواست #كعبه را ويران كند خداي سبحان وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبَابِيلَ تَرْمِيهِم بِحِجَارَةٍ مِن سِجِّيلٍ فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ( ) ولي وقتي ابن¬زبير به كعبه متحصن مي¬شود، عبدالملك دستور مي¬دهد به نماينده¬اش حجاج كه بالاي كوه ابوقبيس منجنيق نصب كنند و كعبه را زير اين سنگها خراب بكنند و ابن¬زبير را كه در كعبه متحصن شده بود دستگير كند چگونه يك جا سخن از أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ( ) است يك جا كعبه را خراب ميكنند؟
آن بزرگوار بيان مي¬كند كه حرمت كعبه مربوط به ولايت است و اگر كسي به اين خاندان سر نسپرد و در برابر اين خاندان باشد ولو به كعبه هم پناه ببرد خدا پناهش نمي¬دهد ابن¬زبير موظف بود وقتي حسين¬ بن علي(سلام الله عليه) قيام كرد خدمت حضرت باشد وقتي امام سجاد (سلام الله عليه) نصرت طلب كرد او در خدمت حضرت سجاد باشد كسي كه سيد الشهدا(سلام الله عليه) و علي بن الحسين (عليهما السلام) را رها مي¬كند يك هم چنين كسي يه كعبه اگر پناهنده بشود خدا پناهش نمي¬دهد كعبه يك سنگ و گلي كه چندين بار خراب شده آن را ساختند سيل خراب كرد باران خراب كرد حوادث ديگر خراب كرد چندين بار خراب شد و مي¬سازند «حجر علي حجر» آن كه به هيچ وجه قابل گذشت نيست آن ولايت است و بس بنابراين اگر آن روز كعبه را خداي سبحان حفظ كرد براي اينكه آن شخص مستقيماً در برابر خداي سبحان به مبارزه برخاست خواست چيزي كه اثر ابراهيم خليل است و مطاف يك عده¬اي است آن را از آن جهت بردارد اين مطاف بودن را و اما جريان ابن زبير و عبدالملك و حجاج و امثال ذلك بر اساس بازيهاي سياسي بود مگر ابن¬زبير حق بود كه به كعبه پناهنده بشود تا خدا پناهش بدهد او هم باطل بود نبايد ابن زبير را در برابر يزيد يا عبدالملك و حجاج سنجيد بايد در برابر ذات مقدس سيدالشهداء(سلام الله عليه) سنجيد
خلاصه اين چنين نيست كه كعبه ذاتاً قداستي داشته باشد كعبه قبله نيست كه اگر سيل آمده كعبه را خراب كرد مسلمين قبله نداشته باشند قبله آن بعد مخصوصي است از تخوم ارض الي عالم السماء آن بعد را با اين خانه مكعب شكل محدود كردند كه اگر سيل آمده اين خانه را خراب كرد اين طور نيست كه مسلمين بي¬قبله باشند كه اين بعد و من تخوم الارض الي عالم السماء قبله است علي اي حال اگر يك حرمتي براي اين امكنه هست به بركت اولياي الهي است.
تفسير سوره رعد- ايت اله جوادي املي
كلمات كليدي: مفدس كعبه قداست ابرهه فيل
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.