logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:175701)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:138498)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:129445)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:94340)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: نهي تحريمي تدريجي شراب و علل حرمت مست‌كننده ها    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    جلوگيري از تضييع حق مادي و معنوي مردم توسط متجاوز، از حرمت ماه‌ حرام بالاتر است.    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد             

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1403/02/13 09:57:58 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,926

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

عامل نجات دو چيز است يكي ايمان و يكي عمل صالح
پس هر كس داراي اين دو امر نبود گرفتار عذاب خواهد شد يا فاقد هر دو بود يا فاقد يكي فاقد هر دو باشد مانند كافري كه عمل صالح ندارد فاقد يكي باشد دون ديگري مانند آن مسلماني كه هيچ عمل صالح ندارد يا كافري كه احياناً كارهاي خير انجام مي‌دهد آن سه گروه معذب‌اند و اين يك گروه منعّم لذا قهراً #جهنمي‌ها بيش از #بهشتي‌ها خواهند بود.

از اين جهت در قرآن كريم درباره بهشت وعده به پرشدن نداد كه من بهشت را پر مي‌كنم اما در مورد جهنّم تهديد به پر شدن هست كه لاملأن جهنم من الجنة و الناس اجمعين انسانِ خوب آن‌قدر باشد كه بهشت را پر كند اين نيست اما انسانهاي بد كه جهنم بروند و جهنم پر بشود هست.

خداي سبحان به اندازه اينكه همه مردم بهشت بروند و بهشت را پر بكند از موجودات خوب مي‌تواند اما مردم به آن اندازه نيستند كه بهشت را پر كنند البته بهشت وسعت دارد حرفي نيست اين نه به خاطر اين كه جهنم تنگ است و بهشت زياد براي اينكه و ما اكثر الناس ولو حرصت بمؤمنين
براي اينكه گاهي پيدا مي‌شود كه بعضي از انبيا تمام تلاش و كوششان را انجام مي‌دهند رد آن محل فقط يك خانواده ايمان مي‌آورند فما وجدنا فيها غير بيت من المسلمين محصول تبليغات يك پيامبر در يك منطقه فقط ايمان آوردن يك خانواده است

درباره اينكه خداي سبحان در برابر كار بد كيفر مي‌دهد درباره سينه مطلق است فرمود وَ جزاء سيّئة سيئة مثلها اگر كسي گناه كرد كيفر مي‌بيند هر كه باشد چه مسلمان چه غير مسلمان
ولي در برابر حسنه يك چنين اطلاقي در قرآن نيست كه «جزاء حسنة حسنة مثلها» هر كسي كار خوب كرد جزا مي‌بيند هميشه مقيد است كه هر كسي كار خوب كرد و هو مؤمن، جزاي خير مي‌بيند
يا اين قيد اول ذكر مي‌شود وَ الذين آمنوا و عملوا الصالحات مثل همين آيه و آيات ديگر يا آن قيد بعداً ذكر مي‌شود مثل آيه سوره نحل من عمل صالحاً من ذكر أو أنثي و هو مؤمن فلنحيينه حياةً طيّبةً يك چنين اطلاقي نيست كه هر كسي كار خير بكند پاداش خوب دارد

خود قرآن بيان مي‌كند آن روز كسي كه ايمان نياورده باشد يا ايمان آورده باشد ولي از ايمانش استفاده نكرده باشد آن روز نجات از عذاب ندارد اين تحليل خود قرآن است
پس ادله قرآني كه دلالت مي¬كند بر اينكه بهشت براي كسي است كه هم معتقد باشد هم عمل صالح داشته باشد دو دسته است يك دسته ادله‌اي كه فقط اين دو قيد را ذكر مي‌كنند مثل من عمل صالحا من ذكر أو أنثي و هو مؤمن يا نظير همين آيه محل بحث كه و الذين آمنوا و عملوا الصالحات كه لسان بيان دو قيد است طايفه ديگر آياتي‌اند كه تحليل مي¬كنند مي¬گويند اگر كسي ايمان نياورد يا ايمان آورد ولي كار خيري و بهره صحيحي از ايمانش نبرد ايمان آورد ولي كاري انجام نداد فقط يك مسلمان شناسنامه‌اي بود اين اهل بهشت نيست

ایت اله جوادی آملی- تفسیر سوره رعد


کلمات کلیدی: بهشت جهنم عمل ایمان
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.095 ثانیه ایجاد شد.