رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,967
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
❇️#شراب و #قمار، پليد و #شيطاني است. از انها اجتناب كنيد
🔸يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْـأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده:90) اي كساني كه ايمان آوردهايد، جز اين نيست كه شراب [و ديگر مست و خماركنندهها] و قمار و انصاب [=نمادهاي شركآميز] و قرعهكشي [=بخت آزمايي]، پليديهايي از كار شيطان است [=از وسوسههاي او ناشي ميشود]، پس از آنها دوري كنيد، باشد تا رستگار گرديد.
__________ ↩️- معناي اصلي « #خَمْر» پوشاندن است. از اين نظر به روسري بانوان خُمُر [جمع خِمار] گفته ميشود. شراب نيز به دليل #پوشاندن و زايل كردن عقل «خَمر» ناميده ميشود. در ضمن مواد مخدر مثل ترياك و هرويين و حشيش و امثالهم را به همين دليل ميتوان حرام شمرد. چرايي آن، تعطيل موقتِ عقل و هوش و امكان ارتكاب خلافكاري در چنان موقعيتي است.
👈نكتة مهم اين كه در مورد #شراب و #قمار و... قرآن به جاي تحريم و استفاده از واژة «حرام»، با رجس و شيطاني ناميدن اين اعمال، اجتناب از آنها را توصيه كرده است كه جامعتر است. در واژة حرام، محدوده و حريم مورد نظر است و در واژة اجتناب، دوري كردن.
-📌 «مَيْسِر» از ريشة «يُسْر» [آساني]، به #قمار كه سود احتمالي آن آسان و زحمت نكشيده به دست ميآيد گفته ميشود.
📌- «انصَاب» جمع «نَصب»، سنگها و #سكوهايي بوده كه گويا قرباني بر آنها انجام ميشده و مشركين آنها را مقدس ميشمردند،
📌- «أَزْلاَم» جمع «زلم»، تيرهاي مخصوص #قرعهكشي در گوشتهاي قرباني بوده كه به شيوة خاصي، مشابه لاتاري در اين روزگار، آن را تقسيم ميكردند و به اين ترتيب شانس و اقبال به جاي تقسيم عادلانه و با انديشه مينشست. اگر #قمار در جامعة فقير عربستان سرگرمي محدودي به شمار ميرفت، امروز فقط قمارخانههاي شهر لاس وگاس در آمريكا ساليانه بيش از 40 ميليون نفر را به خود جذب ميكنند و يك چهارم درآمد شهر تنها از راه ماليات كازينوها تأمين ميشود و بقية آن نيز عمدتاً و غيرمستقيم به اين صنعت توريستي وابسته است. ساليانه دهها ميليارد دلار سود اين كازينوها ميباشد كه به جيب باندهاي مافيايي سرازير ميشود.
-📌 «رِجْسَ»به پليدي ناشي از #گناه و #زنگاري که بر #دل ميبندد گفته ميشود. قرآن رجس را مانع ايمان و در برابر آن قرار داده و تأکيد کرده است مؤمنين به پيروي تقوا، دائماً بر ايمانشان افزوده ميشود، و بيماردلان با انکارشان بر «رجس» خود ميافزايند. در مقام مثال، همچنانکه تغذيه ناسالم، بيحرکتي، کمخوابي، خستگي و... آثار بيمارکنندهاي را در جسم موجب ميگردد، #رجس نيز مشابه اين آثار مخرّب در روح و روان محسوب ميشود.
📚تفسير بازرگان
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,967
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
#قمار ممنوع
🔶 يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما وَ يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ. تَتَفَكَّرُونَ (219بقره) 🔹از تو درباره شراب و قمار مىپرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است و منافعى (مادّى) نيز براى مردم دارند. (ولى) گناه آن دو از سود آنها بزرگتر است. (همچنين) از تو مىپرسند كه چه انفاق كنند؟ بگو: افزون (بر نياز خود را)، خداوند اينچنين آيات را براى شما روشن مىسازد تا شايد انديشه كنيد.
⭕كلمه «اثم» به گفتهى راغب در مفردات، به كارى گويند كه انسان را در انجام كارهاى خير كُند و سست كند. ❓سؤال اوّلِ مردم دربارهى حكم #خمر و #ميسر است. ⭕ كلمهى «مَيسر» از «يسر» به معناى آسان است. گويا در قمار، طرفين مىخواهند مال همديگر را به آسانى بربايند. 👈اين آيه در پاسخ پرسش آنها مىفرمايد: #شرابخوارى و #قماربازى، #گناهان بزرگى هستند، گرچه ممكن است منافعى داشته باشند.
♦قمار نيز از جمله عوامل هيجان، بيمارىهاى عصبى، سكتههاى مغزى و قلبى، بالا رفتن ضربان قلب، بى اشتهايى، و رنگ پريدگى و ... است. همچنان كه بررسى كنندگان، سى درصد آمار جنايات را مرتبط با قمار دانستهاند. در ضمن قمار، در شكوفايى اقتصادى نقش تخريبى داشته و نشاط كار مفيد را از بین می برد.
پیام ها 1⃣- شراب و قمار، هر دو عامل فساد جسم و روح و مايهى غفلت هستند. لذا در قرآن در كنار هم مطرح شدهاند. «الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ» 2⃣- از انديشه و امنيّت، پاسدارى كنيد. با تحريم شراب، از عقل و فكر، و با تحريمقمار، از آرامش و سلامتى روحى و اقتصادى پاسدارى شده است. «فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ ... وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ»
3⃣- آشنايى با فلسفه احكام، گامى به سوى پذيرش آن است. «إِثْمُهُما أَكْبَرُ» 📚 تفسیر نور
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.