رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,048 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
⭕️منشا قواعددين. پاك يا الوده بودن اشياء عالم است و ملاك بهتر و برتر بودن، #پاكي است نه كثرت
🔸قُلْ لاٰ يَسْتَوِي اَلْخَبِيثُ وَ اَلطَّيِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ اَلْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اَللّٰهَ يٰا أُولِي اَلْأَلْبٰابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ «100» مائده (به مردم) بگو: پليد و پاك، يكسان نيست، گرچه عدد ناپاكان تو را به تعجّب وادارد. پس اى صاحبان خرد! از خدا پروا كنيد، باشد كه شما رستگار شويد.
[منشا قواعد دين، خبيث يا طيب بودن اشياء عالم است و ملاك بهتر و برتر بودن، طيب بودن است نه بسيار بودن]
👈آيه مشتمل است بر يك مثال كلى كه خداوند آن مثال را براى بيان خصوصيتى كه براى #دين حق است در بين ساير اديان، و رفتار مردم نسبت به دين حق و دين باطل بكار برده است، و آن خصوصيت اين است كه اعتبار در هر جا با حق است، و لو اينكه اهل حق و جمعيت آن كم و معدود باشند، و در برابر خير و سعادت بايد تسليم شد، هر چند بيشتر مردم مخصوصا اقويا از آن گريزان و روىگردان باشند دين از احكام فطرت و نواميس خلقت است، و چيزى را كه دين دعوت به آن مىكند همان #زندگى #طيب و پاكيزه است، و چيزى را كه از آن #نهى مىكند همان زندگى آلوده و ناپاك است، و خدا جز طيبات را حلال نكرده، و جز #خبائث را #تحريم ننموده است.
قواعد دين ناشى هستند از صفاتى تكوينى كه در اشياى عالم است، از پاكيها و پليديها، كه بى شك در سعادت و شقاوت آدميان تاثير تامى دارند، و فرقى در كم و زياد آنها از جهت اثر نيست، خوبش خوب است اگر چه اندك باشد، و بدش بد است اگر چه بسيار باشد. چون چنين است هر شخص عاقلى كه پاكيها و پليديها را از هم تشخيص مىدهد و عقلش قدرت قضاوت اينكه پاك از ناپاك بهتر است، و اينكه واجب است كه در سعادت زندگى خويش بكوشد و خير را بر شر ترجيح دهد.
⭕️ بايد از خداى تعالى ترسيده و راه او را سلوك كند، هيچگاه از اينكه #اكثر_مردم از راه خدا منحرفند مغرور نشود، و مانند آنان به كارهاى زشت و رذايل اخلاقى تن در ندهد، هوا و #هوسهاى كشنده او را از پيروى حق باز ندارد، نه از راه فريبندگى مفتونش سازد، و نه از طريق تهديد زبونش كند، كه اگر در برابر اكثريت منحرف چنين استوار ايستاد اميد فلاح و رسيدن به سعادت انسانيت براى او هست 📚تفسير الميزان
#طيّب و #خبيث، شامل هر نوع پاكى و پليدى در انسانها، اموال، درآمدها، غذاها و اشياى گوناگون مىشود.
1⃣ - ملاك در ارزشها، حقّ و باطل است، نه كثرت و قلّت. «وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ اَلْخَبِيثِ»
2⃣ - «اكثريّت» و فراوانى، فريبدهنده است، مواظب باشيم. «أَعْجَبَكَ» (اكثريّت، نه نشانهى حقّانيّت است و نه نشانهى برترى)
3⃣ - منطقِ «خواهى نشوى رسوا، همرنگ جماعت شو» قرآنى نيست. «وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ اَلْخَبِيثِ»
4⃣ - شناخت #پاك از #ناپاك و تقوا داشتن و تسليم موج و هياهوى جمعيّت نشدن، تنها كار خردمندان است. «فَاتَّقُوا اَللّٰهَ يٰا أُولِي اَلْأَلْبٰابِ»
📚تفسير نور
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.