تفسير و تدبر قرآن انلاين-تالارگفتگوي قرآن پویان
»
پرسش و پاسخ و تحقيقات قرآني
»
پرسش و پاسخ قرآني
»
ادیان برای رفع چه اختلافاتی امدند؟ یک نظر شدن انسانها ایا ممکن است؟ اختلاف ممدوح و مذموم چیست؟
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,048 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
اختلاف ممدوح اختلافهاي محمود و ممدوح در نظام آفرينش هست در جوامع انساني هست و خداي سبحان همين اختلاف را دليل بر آيت و نشانهٴ الاهي قرار داد فرمود ﴿و في الارض قطعٌ متجاوراتٌ﴾ در سورهٴ مباركهٴ رعد فرمود در يك زميني چند قطعه مجاور هماند آبشان يكي ،خاكشان يكي، باغبان يكي، هوا يكي آفتاب يكي ،مهتاب يكي، نور شبانه ستارهها يكي، اما ميوههاي رنگارنگ برگهاي رنگارنگ گلهاي رنگارنگ بوهاي رنگارنگ پيدا ميشوند ﴿و نفضل بعضها علي بعض في الاكل﴾ اين پيداست كه يك مبدأ ماهري اينها را به صورتهاي گوناگون درميآورد و اين اختلاف، اختلافِ ممدوح است و محمود . اختلاف معادن و الوان آنها اينطور است خود اختلاف انسانها ﴿و اختلاف السنتكم و الوانكم﴾ كه انسانها شبيه هم نيستند و رنگهاي آنها شبيه نيست و صداهاي آنها شبيه نيست هر كسي شناسنامه طبيعي خود را به همراه دارد اين اختلاف چهره اختلاف آهنگ براي شناسايي افراد است بنابراين اينها را خداي سبحان به عنوان رحمت و به عنوان آيت ذكر ميكند كه ﴿واختلاف السنتكم و الوانكم﴾
﴿مذمومبودن اختلاف بعد از علم و جايگاه معرفتشناسي در تشخيص حق﴾
ميماند يك اختلاف مذموم چون اختلاف در دين است آن هم بعد العلم است وگرنه اختلاف در دين قبل العلم اين مذموم نيست مثل دو صاحبنظر كه مباحثه ميكنند تا معلوم بشود حق با چه كسي است ﴿دعوت اسلام به تبادل نظر و پرهيز از اختلاف بعد از علم﴾ فرمود ما آن اختلافي كه ممدوح بود آنكه سر جايش محفوظ است اختلاف نظر بين صاحبنظران يك اختلاف محمودي است كه ما هم امضا كرديم و هم شما را به آن دعوت كرديم
اين بيان نوراني حضرت امير (سلام الله عليه) كه فرمود شما با هم تضارب آرا داشته باشيد «اضربوا بعض الرأي ببعض يتولد منه الصواب» همين است اين تضارب آرا از همين جاست اين بيان نوراني حضرت امير (سلام الله عليه) است در غرر و درر فرمود شما اين آرا را به هم بزنيد با هم هماهنگ كنيد به همايش بياوريد به چالش بياوريد تا آن صواب و حق در قبآلخطا و باطل جرقه بزند . اين است كه مباحثه كردن گفتگو كردن گفتمان داشتن مذاكره كردن مناظره كردن در سطوح علمي چيز خوبي است اما حالا كه معلوم شد حق با كيست از آن به بعد ﴿و ما اختلف فيه الا الذين اوتو من بعد ماجاءتهمْ البينات بغياً بينهم﴾ اين اختلاف بعد العلم كه اختلاف ظلم است و خانمانسوز او را اينجا ذكر ميكند كه اختلاف در دين است يك، آن هم اختلاف بعد العلم است نه قبل العلم دو، اين اختلاف بعد العلم كه يك عده به سمت باطل ميكشند نحله درست ميكنند يك عده به سمت حق گرايش پيدا ميكنند ملت انبيا را حفظ ميكنند اين محصول همان ﴿فمنهم شقيٌ و سعيدٌ﴾ است كه قبلاً گفته شد قبلاً فرمودند كه مردم دو گروهاند ﴿فمنهم شقيٌ و سعيد﴾ آنهايي كه بعد العلم نحله آفريدند خب شقيٌ ،آنهايي كه بعد العلم ملت انبيا را حفظ كردند سعيدٌ اين به دنبآلهمان است
فرمود ﴿و لو شاء ربك لجعل الناس امة واحدة﴾ در برابر يك عده مصلحاند يك عده مفسد اين قرينه سابق قرينه لاحق ﴿ولا يزالون مختلفين﴾ اين است كه ﴿الا من رحم ربك﴾ اين ﴿الا من رحم ربك﴾ معلوم ميشود كه اين اختلاف، اختلافِ در دين است .وگرنه اختلاف نظر اختلاف در راي اختلاف در سليقه و صنعت و اينها كه چيز خوبي است يا مقدمه كمال است يا اصلاً لازم است اينچنين باشد افراد استعدادهاي مختلف حرفههاي مختلف پيشههاي مختلف تا نظام شكل بگيرد
ایت الله جوادی املی تفسیر سوره هود
کلمات کلیدی: اختلاف نظر علم مختلف انسان
|
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
تفسير و تدبر قرآن انلاين-تالارگفتگوي قرآن پویان
»
پرسش و پاسخ و تحقيقات قرآني
»
پرسش و پاسخ قرآني
»
ادیان برای رفع چه اختلافاتی امدند؟ یک نظر شدن انسانها ایا ممکن است؟ اختلاف ممدوح و مذموم چیست؟
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.